Aminosyrer

Aminosyrer er livets byggesten. Fra et videnskabeligt synspunkt er de en organisk forbindelse indeholdende både en carboxyl (-COOH) og en aminogruppe (-NH2). Aminosyrer binder sammen for at danne lange kæder kendt som proteiner. Under træning er det blevet mere og mere almindeligt med tilsætningen af ​​aminosyrer ud over det sædvanlige proteinpulver. Så lad os se nærmere på dette spændende emne.

Aminosyrer, EAA, BCAA, essentielle aminosyrer og forgrenede aminosyrer. Ja, listen kan helt sikkert ske meget længere, når det kommer til begreber, der vedrører aminosyrer. Dette er dog meget forståeligt, hvis du forstår den enorme virkning af aminosyrer på vores krop. Hvis vi ignorerer tænder og knogler, består det meste af din krop af protein. Faktisk er protein det næststørste stof i kroppen efter vand. Uden aminosyrer ville der ikke være noget protein til at bygge det menneskelige "kød" til kroppen (blod, muskel, krop, hud, hår osv.).

Proteinmolekyler består af en kombination af aminosyrer, der forbinder ende til ende for at danne lange kæder, spiraler, kugler eller forgrenede strukturer. Selv om der er mange aminosyrer i naturen, anvendes kun 20 i kroppen til at opbygge proteiner. Omkring halvdelen af ​​disse syntetiseres naturligt af kroppen (ikke-essentielle aminosyrer), og resten kommer fra den mad, du spiser (essentielle aminosyrer). Den type af protein, der produceres af kroppen, bestemmes af antallet, rækkefølgen og rækkefølgen af ​​aminosyrer, der er bundet.

Vidste du også, at hormoner, enzymer, neurotransmittere og antistoffer er lavet af aminosyrer? Aminosyrer har faktisk mange effektive områder i kroppen, og der er tusindvis af forskellige grene. Faktisk er der over 1600 basale proteiner i kroppen, og alle er skabt af unikke kombinationer af aminosyrer. Således er tilgængeligheden af ​​aminosyrer til kroppen meget vigtig og har stor indflydelse på dit helbred og trivsel. Så hvordan vælger du den rigtige aminosyre og har du brug for tilskud med aminosyrer? I denne vejledning vil vi finde ud af mere om aminosyrer og hjælpe dig som gæst at finde de bedste produkter. Vi vil også gennemgå forskelle samt sammenligne EAA (essentielle aminosyrer) med BCAA (forgrenede aminosyrer). Efter at have læst denne artikel håber vi, at du har fået en forståelse for aminosyrer og ved, hvilke roller de har i din krop.

 

Hvad er aminosyrer?

I naturen er over 700 forskellige typer af aminosyrer blevet opdaget. Næsten alle er a-aminosyrer. De er blevet opdaget i bakterier, svampe, alger og forskellige andre planter. Aminosyrer findes også i fri form. Der er 20 meget vigtige aminosyrer, der er afgørende for livet, fordi de indeholder peptider og proteiner og er kendt for at være byggestenene for alle levende væsener. De er en del af levende celler, hvor de anvendes til proteinsyntese. Der er også mange usædvanlige aminosyrer, der er en del af plantens frø, hvor de ikke er afgørende for den modne plante. I stedet er de vant til at afværge rovdyr ved blandt andet at frigive toksiner eller andre ubehagelige egenskaber for at hjælpe visse plantearter overleve. Aminosyrer kaldes normalt muskler byggesten eller muskelbyggende proteiner.

I gymnastiksalen er BCAA, forgrenede aminosyrer blevet meget populære i det seneste. Ca. 20% af menneskekroppen består af protein. Det spiller en vigtig rolle i alle biologiske processer, og aminosyrer er byggesten i form af indbyrdes forbundne kæder kaldet peptider eller polypeptider. Det ville imidlertid være dumt at sige, at aminosyrer kun er gode for en ting. Faktisk fylder de en række roller og funktioner i kroppen. Dette er alt fra at understøtte metabolisk funktion, beskytte hjertet såvel som at give en energikilde, når det er nødvendigt. Ud over de positive krops- og vækstfunktioner, som disse aminosyrer medfører, er det også muligt at nævne, at uden alfa-aminosyrer kan en person opleve træthed, irritation, hormonel ubalance og undertiden endda depression.

 

Forskellige typer af aminosyrer

Der er to hovedtyper af aminosyrer: Essential and Non Essential. Disse kan yderligere opdeles i en tredje gruppe: betingelsesmæssigt essentiel, fordi de ikke altid er vigtige. Vi vil dog nedenfor regne disse som ikke-væsentlige. De essentielle aminosyrer er: Histidin, Isoleucin, Leucin, Lysin, Methionin, Phenylalanin, Treonin, Tryptofan og Valin. De ikke-væsentlige er: Alanin, Arginin, Aspargesyre, Cystein, Glutaminsyre, Glutamin, Glycin, Prolin, Serin, Tyrosin, Asparagin og Selenocystein. Væsentlige aminosyrer kan ikke syntetiseres af kroppen. Disse skal indtages gennem vores kost - fra mad, vi spiser eller kosttilskud, vi tager. Ikke-essentielle aminosyrer er omvendt. Disse syntetiseres naturligt af kroppen. Disse kan undertiden betragtes som "mindre" vigtige.

Men de er alle vigtige på deres egen måde, og alle har forskellige formål. Betingede essentielle aminosyrer er en klassificering af "ikke-essentielle" aminosyrer, som kan tømmes under intensiv motion, sygdom eller stress. Nogle gange kan evnen til at fylde passende niveauer af aminosyrer begrænses - hvilket fører til potentielle sundhedsmæssige og præstationsmæssige konsekvenser. Glutamin, tyrosin og arginin er alle populære eksempler på betingede essentielle aminosyrer, som normalt indgår i kosttilskuddet til en person, der kraftigt udløser.

 

BCAA & EAA - Forskelle og ligheder

Når det kommer til aminosyrer, er det normalt et spørgsmål der dukker op efter et stykke tid. Dette spørgsmål er helt sikkert blevet diskuteret tusindvis af gange, og der er mange oplysninger tilgængelige om emnet. Selvfølgelig er spørgsmålet, hvad der er bedst mellem BCAA og EAA. Der er mange kosttilskud på markedet, der er klassificeret som forgrenede aminosyrer, men der er også mange kosttilskud klassificeret som essentielle aminosyrer. Hvilket er mest værd at købe? Skal man bruge begge eller gøre det at arbejde for at vælge en og udelade den anden? Får du EAA ved at tage BCAA?

 

Grenadinosyrer - BCAA

Grenadinosyrer (BCAA) består af de essentielle aminosyrer valin, leucin og isoleucin. BCAA er påkrævet for at opretholde muskelvæv og for at opretholde opbevaring af muskelglycogen. De kan også hjælpe med at forhindre muskelafbrydelse under træning. Undersøgelser har også vist, at BCAA kosttilskud kan øge mængden af ​​nitrogen, der opbevares i musklerne, hvilket igen kan minimere tabet af ren muskelmasse efter intensiv motion og slankekure. Det reducerer også genopretningstiden samtidig med at det hjælper med at øge muskelvækst og reparation af muskelmasse. I modsætning til almindelige aminosyrer metaboliseres BCAA til musklerne i stedet for i leveren og skal indtages fra vores kost. Mens aminosyrer har en række forskellige roller og funktioner i kroppen, tyder stærke beviser på, at BCAA spiller en vigtig rolle for at opretholde muskelvæv og proteinsyntese. Dette er perfekt, hvis du træner for muskel gevinst eller udholdenhed.

Brugen af ​​BCAA antages at øge muskelvæksten, genopretningen og evnen til at udholde træthed. BCAA er særligt populært for folk, der foretager meget højintensive aktiviteter. Dette på grund af evnen til at beskytte muskelvæv, samt at give øjeblikkelig energi, hvis det er nødvendigt under intensive træningssessioner. BCAA kan være bedre til udholdenhedstræning, fordi de faktisk kan bruges som brændstof (i modsætning til andre aminosyrer). De har også vist sig at reducere en anstrengende tilstand kaldet central træthed. Husk dog, at de kun er tre af de otte essentielle aminosyrer, som kroppen skal vokse og reparere muskler og dermed genoprette sig optimalt fra motion.

 

Essentielle aminosyrer – EAA

Essentielle aminosyrer (EAA'er) er nødvendige for at hjælpe med at opbygge nyt muskelvæv samt hjælpe med reparationer af celler, der opstår, når musklerne genvinder. De er "væsentlige", fordi kroppen ikke kan producere dem selv. Det betyder, at alle essentielle aminosyrer skal komme fra din mad eller fra kosttilskud. For dem, der er involveret i intensiv træning, kan kosttilskud hjælpe dig med at få flere EAA'er til at imødekomme din krops behov. De essentielle essentielle aminosyrer kræves af kroppen (hvoraf nogle er inkluderet i BCAA) er L-leucin, L-isoleucin, L-valin, L-lysin, L-phenylalanin, L-threonin, L-histidin, L-methionin og L-tryptophan. Hvis du ikke får nok af disse essentielle aminosyrer, vil din krop ikke være i stand til at absorbere proteinet fra de proteinkilder, du spiser i det omfang, det ellers ville have styret. Kalorieoverskuddet fra proteinet kan i stedet opbevares som fedt. Kravet om et afbalanceret antal aminosyrer i kosten er simpelthen afgørende for din krop til at absorbere alt protein, du stopper i dig.

Så hvad er forskellen mellem BCAA og EAA virkelig? Nå er BCAA kun sammensat af tre af de otte essentielle aminosyrer, der hovedsagelig anvendes til vækst, muskelreparation og dermed optimal genopretning fra motion. BCAA er på den anden side ikke et komplet protein, som EAA er. EAA er forpligtet til at indlede fuld proteinsyntese. Det, der kan være interessant at vide, er, at selv EAA indeholder BCAA, men normalt i en mindre mængde. Undersøgelser har vist, at EAA udnyttes bedre før træning. Samtidig viser undersøgelser også, at BCAA er den mest nødvendige efter træning, fordi den fremskynder genopretningen. For at opsummere dette afsnit anses det for en god idé, at du som styrketræner vil sikre, at du har nok forgrenede aminosyrer såvel som essentielle aminosyrer. Hvis du har problemer med at få nok af din kost, kan det være en fordel at investere i kosttilskud. Sørg for at du får EAA før motion og BCAA bagefter.

 

Fødevarer indeholdende mange aminosyrer

De fleste af de aminosyrer vi har brug for, kan indtages direkte fra vores kost. Afhængigt af din livsstil og tilgængelighed på bestemte fødevarer kan det nogle gange være en udfordring at forbruge den rigtige mængde og sort, der er nødvendig for at bevare dit niveau af aminosyre niveauer. Nogle eksempler på fødevarer, der indeholder mange aminosyrer for at komme i gang, omfatter følgende:

  • Rødt kød - Mager kød, især rødt kød som oksekød, er fuld af aminosyrer. Det kan også være værd at nævne, at magert kød generelt har et højere proteinindhold end federe alternativer. Overvej forskellige sorter som kalve, spil eller flere eksotiske valg som elg for at holde din kost spændende. Rødt kød indeholder også meget zink og jern.
  • Fugle og fisk - Hvis du ikke er fan af rødt kød, er fugle og fisk et glimrende valg. Disse er begge pakket med aminosyrer. Kylling og kalkun bryster er populære eksempler når det kommer til fugle alternativer. På fiskesiden har vi for eksempel tun, laks eller hellefisk, som alle er meget proteinrige. Ved at spise fugle vil du også modtage en masse magnesium.
  • Mejeri - Æg har en fantastisk aminosyre profil og er virkelig en god mad på så mange niveauer. Jeg tænker på alt fra pris til smag, samt hvor mange forskellige retter og muligheder du kan tilberede æg til. Den flydende æggehvide producerer også mere eller mindre rent protein med en meget lille procentdel af fedt og kulhydrater. Æghvidet anses af mange for at være den gyldne standard for protein.
  • Valleeprotein er en anden mælkeproteinkilde, der indeholder et komplet udvalg af aminosyrer. Det er naturligvis rigt på BCAA og glutamin, hvilket gør det til et perfekt supplement til aktive mennesker, især dem, der udfører styrke eller udholdenhedstræning.
  • Ost og yoghurt er også gode kilder til protein. De fedtfattige sorter producerer generelt mere protein pr. Gram og kan derfor være en god mulighed, hvis det primært er proteinet du leder efter. Keso / Kvarg er også en god mulighed og er blevet meget populær i de sidste par år. Dels fordi det indeholder en masse protein og en del kalorier, dels fordi det er så nemt at komme ind og ikke har brug for nogen direkte forberedelse.
  • Andre muligheder - Hvis du ikke spiser kød eller mejeriprodukter, har du lidt større udfordring foran dig for at få alle de aminosyrer du har brug for. Det er dog vigtigt at vide, at det absolut ikke er umuligt. Der er en række store amino kilder, der giver alle de aminosyrer du har brug for - ingen dyr eller mejeriprodukter er i syne. Nogle af disse alternativer er quinoa og sojaprodukter, som kroppen har brug for at vokse og reparere musklerne og dermed genoprette optimalt fra motion.
Publicerad: 2019-03-10 15:36:20
Senast uppdaterad: 2019-03-10 15:39:50