Slankepiller

 

Indholdsfortegnelse

Slankepiller er specielt designet til at hjælpe folk med at tabe sig, og i dag er der så mange forskellige produkter på markedet, at det kan være svært at gennemskue, hvilke der er sunde, og hvilke der ikke er. Mens nogle er ret svage og kun bruges til at begrænse appetitten lidt, er andre stærke præparater, der øger kroppens fedtforbrænding. Drømmen om at tabe sig deles af mange mennesker, og desværre har det også betydet, at nogle har draget fordel af dette faktum og solgt alle mulige falske produkter. Som forbruger er det ikke altid det letteste at vide, hvem man skal tro på, og som med alt i verden er det alfa og omega, at du undersøger et stof, inden du begynder at tage det.

Generelt om fedme og det, at tabe sig

Fedme kvinde

En voksen kvinde med et par kilo for meget på bagen.

I den vestlige verden stiger den sygelige fedme med rasende hastighed, og det, der mest af alt er en bekymring for læger, er, at stadig yngre mennesker får vægtproblemer. Der er endda børn, der får fedme-relateret diabetes, hvilket stort set var utænkeligt for bare et par årtier siden. Hver dag bliver mennesker syge på grund af deres fedme, og det drejer sig om meget alvorlige tilstande som diabetes, hjerte-kar-sygdomme, kræft og ledproblemer, for ikke at nævne det dårlige mentale helbred, som fedme ofte indebærer.

At være overvægtig betyder ofte, at man har problemer med sine sociale forhold, og at man får grimme kommentarer og blikke fra sine omgivelser. Derfor er det ikke ualmindeligt, at virkelig kraftige individer foretrækker at tilbagetrække sig, hvilket så betyder at de bevæger sig mindre og generelt føler sig dårligere tilpas. Naturligvis skal alle mennesker være i stand til at se ud og være, som de vil, men hvis man føler sig i dårlig form, fysisk eller mentalt, eller måske endda begge dele, og af sin vægt vægt, bør man bestemt gøre noget ved det.

Mens fedmen stiger, er der en enorm mængde information om, hvordan man kan tabe sig. Læger, ernæringsfysiologer, lærere og undervisere gentager konstant, hvor vigtigt det er for folkesundheden at holde en god vægt og instruerer i radio, tv, aviser og sociale medier, hvordan man spiser mindre og træner mere. Men med hånden på hjertet, er der så nogen genveje, når det kommer til vægttab? Og hvordan fungerer forholdet mellem kalorier og forbrænding?

Hvordan taber man sig?

Alle mennesker har brug for energi til at fungere. Hjerte og hjerne, muskler og led, søvn og sind påvirkes alle af den mad og drikke, der indtages. Energien måles i kilokalorier eller kalorier i daglig tale (forkortet kcal), og al mad indeholder en bestemt mængde. For eksempel indeholder en banan omkring 120 kcal, mens en pizza kan indeholde 3000 kcal. Med andre ord er kalorier en slags brændstof, og forskellige aktiviteter kræver forskellige mængder energi.

Hvor mange kalorier man forbrænder om dagen afhænger af en række faktorer som alder, højde, vægt, køn og livsstil. En tyve år gammel, høj mand, der træner hårdt hver dag, forbrænder mange flere kalorier end en lav, tres år gammel kvinde, der for det meste sidder stille, for at tage to radikalt forskellige eksempler. Præcis hvor mange kalorier en person forbrænder kan måles på hospitaler og klinikker, men man kan også beregne et rimeligt nøjagtigt gennemsnit på egen hånd. En relativt aktiv kvinde indtager normalt omkring 2000 kalorier om dagen, mens en lignende aktiv mand har brug for omkring 2500 kalorier.

Hvis du forbrænder det antal kalorier, du har brug for hver dag, fungerer krop og sind optimalt, og man går hverken op eller ned i vægt. På den anden side tager man på, hvis man spiser flere kalorier, end man brænder, og spiser man færre, end man forbrænder, taber man sig. Hvis man vil tabe sig, er det nødvendigt at skabe et kalorieunderskud, og der er en række tilgange til, at det skal lykkes.

Fungerer slankepiller virkelig?

Træning og kost

Ligegyldigt hvor mange forskellige slankemetoder og trends, man følger, afhænger vægttab udelukkende af kalorieunderskuddet. For at skabe dette underskud er det bedst at kombinere øget fysisk aktivitet med et reduceret madindtag. Det er svært at tabe sig ved blot at træne eller gå på kur. Hvis man kun træner, har man brug for flere kalorier for at få udbytte af træningen, og hvis man kun går på kur, reduceres fedtforbrændingen, da kroppen tror, at den sulter. Derfor er det optimalt at øge forbrændingen, mens man spiser mindre.

For at tage et eksempel på, hvordan dette fungerer, kan man sige, at der kræves et kalorieunderskud på ca. 3500 kalorier om ugen for at man mister et halvt kilo i kropsvægt. Det vil sige 500 kalorier om dagen. At tage en halv times gåtur svarer til cirka 150 kcal, men at løbe samme tid, forbrænder dobbelt så mange. At spise en ostebolle betyder, at man får omkring 300 kalorier. At gøre turen til en ny daglig rutine og springe den daglige snack over betyder, at man har skabt et underskud på 450-600 kcal, og at man stadig har 1000-1500 kcal tilbage at forbrænde, afhængig af om man er mand eller kvinde.

Ved at føre en trænings- og ernæringsdagbog kan man få et klart billede af, hvad man gør rigtigt, og hvad man gør forkert på bare et par uger, og mange er ofte overrasket over, hvor enkelt og indlysende det virkelig er. Problemet er imidlertid, at mad og drikke ikke altid er et spørgsmål om om sult og tørst, men også ofte er en kilde til glæde, afslappelse og nydelse, og at det ikke altid er så let at sige nej. Dette er netop grunden til, at mange mennesker ofte går tilbage op i vægt, efter at de har tabt sig til deres ideelle vægt. Hvis man dog giver sig selv tid, kan man imidlertid lave sig en god plan, hvor man sætter målet ganske langt ude i fremtiden, og med det handler det mere om en ændret og forbedret livsstil snarere end en hysterisk beregningsperiode. Man skal have kroppen resten af dit liv og ikke kun til sommerferien! At prøve at træne og spise rimeligt godt i det meste af ugen betyder, at man kan "synde" lidt nu og da med god samvittighed.

HIIT

I de senere år er såkaldt HIIT-træning også blevet populært, som går ud på, at man træner stenhårdt i kortere intervaller. Fordelen ved HIIT er, at man får gode resultater på kortere tid, mens man øger fedtforbrændingen i flere timer efter træningen. Ulempen er, at det er en form for træning, der kan være meget stressende for kroppen, især hjertet, så man bør ikke gøre det mere end et par gange om ugen.

Et par ord om muskler

muskulos mand

At træne i motionscenter kan hjælpe dig til at gå ned i vægt.

For dem, der ønsker at blive slankere, er styrketræning en af de bedste metoder at anvende. Der har dog længe været en misforståelse omkring denne type træning, da mange mennesker tror, at de bliver store og kraftige af at løfte vægte. Sandheden er en helt anden; Jo større muskelmasse du har, jo flere kalorier forbrænder du dagligt, og kroppen får en fastere og slankere form. Ved slankekure starter kroppen normalt med at nedbryde muskelmassen, da den bruger mere energi end fedtet. Det er en ren overlevelsesfunktion, da kroppen opfatter det reducerede næringsindtag som sult og derfor ønsker at slippe af med de mest energiforbrugende dele. Ved at træne kan du modvirke denne konsekvens og se frem til både at blive slankere og stærkere.

At træne fitness-træning er også en meget god måde at overvinde sine vægtproblemer på, og selv en kort, hurtig løbetur kan skabe et betydeligt kalorieunderskud. Imidlertid er det dannelsen af muskelmasse, der øger den generelle energiforbrænding. 

Hvorfor slankepiller?

Hvis man har brug for at tabe sig, er det altid kost og motion, der kommer i første række, men der er også et antal vægttabstilskud, man kan tage som et supplement og lidt ekstra hjælp undervejs. Disse præparater er designet på lidt forskellige måder: Mens nogle giver et løft til kroppens naturlige fedtforbrænding, kan andre blot forhindre kroppen i at absorbere alt fedtet fra den mad, man spiser, og i stedet bringe det ud med afføringen. Der er også piller, der hjælper en overvægtig person til at sænke deres blodsukkerniveau og dermed reducere tendensen til konstant trang og sult. Det kan opfattes som svært at navigere i junglen af alle slankemidler, og læger advarer om, at man ikke skal udsættes for kvæger og skadelige varer.

Der er dog en række slankepiller, der har dokumenteret positive resultater, og de indeholder forskellige ingredienser, der synes både appetithæmmende og forbrændingsstimulerende. Her ser vi på lidt af det mest almindelige indhold af disse præparater. Som altid er det vigtigt, at man ikke får for meget af det gode, og hvis man er gravid, ammer eller lider af sundhedsmæssige problemer, skal man være meget forsigtig med at tage forskellige stoffer og præparater, medmindre man først har konsulteret sin læge.

Forskellige stoffer, der kan hjælpe med dit vægttab

  • Grøn te: Grøn te er en drik fra Kina og Japan, der brygges på særlige teblade, der først blev opvarmet for ikke at oxidere. Der er et stort antal forskellige sorter, og de er længe blevet betragtet som meget sunde og et fremragende våben i kampen mod fedme. Selvom der ikke er kliniske beviser for, at man forbrænder flere kalorier, hvis du drikker grøn te regelmæssigt, er der dog indikationer på, at man får lavere blodsukkerniveau ved forbruget, hvilket så bidrager til at hæmme sultfølelser. Man får også mindre trang generelt, og det bliver lettere at undgå snacks og slik i tide og utide. En anden fordel ved denne drikkevare er, at den modvirker nedbrydningen af adrenalin i kroppen, hvilket betyder, at man kan holde energiniveauet i top, når du udfører forskellige fysiske aktiviteter.
  • Pyruvat: Pyruvat er en type syre, der dannes i glukose, og som i mange helsekostverdenen mener, er et effektivt middel mod vægttab. Forskerne er imidlertid ganske uenige om dette; Selvom der er foretaget tests, hvor nogle forsøgspersoner får Pyruvat og nogle får sukkerpiller, og hvor man ser, at de, der har taget Pyruvat, bestemt er gået mere ned i vægt, kommer det ikke nødvendigvis an på stoffet i sig selv. Blandt de mest almindelige bivirkninger fra Pyruvat er maveproblemer som gas og diarré, som kan forårsage en ufrivillig og ikke særlig sund vægt- og væsketab.
  • Glucoman: Glucoman bruges til at gøre konsistensen i visse fødevarer tykkere og fungerer som en slags fiber. I husdyrbrug bruges stoffet som et supplement i foderet for at dyrene får øget vægt, men blandt mennesker findes det ofte i forskellige kosttilskud og i kosttilskud. Årsagen til, at dette særlige stof anses for at hjælpe mennesker, der har brug for at tabe sig, er, at glucomanen hurtigt bliver tyk i maven og dermed giver en følelse af mæthed. Imidlertid mener mange forskere, at det slet ikke fungerer, og i dag er der ingen beviser for det.
  • Hindbærketon: Hindbærketon er et stof, der også kan findes i andre frugter end hindbær, såsom tranebær, og det har en kraftig aroma, der ofte bruges til at forbedre smagen eller aromaen i vidt forskellige produkter inden for fødevarer og kosmetik. Der er foretaget meget lidt forskning om dette stof, og der er stadig ingen beviser for, at det skulle hjælpe med slankekure. Tværtimod er der indikationer på, at det endda kan være skadeligt for hjertet at få for meget, især i slankepiller, der allerede indeholder koffein.
  • Grøn kaffe: Grøn kaffe består af ristede kaffebønner og er længe blevet brugt i forbindelse med vægttab. Der er mange indikationer på, at dette stof har en masse gavnlige virkninger på menneskers sundhed, ikke mindst at det ser ud til at øge fedt- og glukoseforbrændingen og også fungerer antiinflammatorisk i en vis grad. Det er imidlertid ikke undersøgt langt nok til at kunne drage nogen videnskabelige konklusioner, og i flere forsøg er der rapporteret om bivirkninger som hovedpine.
  • Almindelig kaffe: Det har længe været dokumenteret, at den koffein, kaffe indeholder, får folk til at blive friske, og det fungerer også som en god motiverende og energifyldende drik, når det gælder om at være aktiv. Hvis man drikker for meget kaffe, kan man blive lidt svimmel og stiv i kroppen, så det er vigtigt at holde sig til normale niveauer, men hvis man vil tabe sig, kan kaffe arbejde på flere niveauer, herunder en appetitdæmpende, stofskifteforstærkende og energigivende effekt. Sørg dog for ikke at drikke det med sukker, og hvis man vil have mælk, bør man vælge et alternativ med lavt fedtindhold.
  • Karnitin: Karnitin er et kemisk sammensætning, der hovedsageligt findes i kød og blandt andet har til opgave at sikre, at kroppens stofskifte og energiproduktion fungerer korrekt. Stoffet sikrer, at fedtsyrerne transporteres korrekt, og især hvis en person træner hårdt, holder det balancen i kontrol. Hvis man af en eller anden grund, for eksempel efter en længere periode med antibiotisk indtagelse eller sygdom, ikke producerer nok karnitin, kan det have alvorlige konsekvenser for både hjertet og andre muskler. Stoffet anvendes ofte i slankemidler, og har ikke det primære formål, at vedkommende skal tabe sig, men snarere at hjælpe til med at omdanne det, der spises til gode energiniveauer.
  • Garcinia Cambogia: Garcinia Cambogia er en asiatisk citrusfrugt, der minder mere om et lille grøngult græskar eller melon snarere end lime eller citron. Det bruges i flere asiatiske lande som en ingrediens i madlavning, men også som et middel til at fremme vægttab. Ifølge den svenske fødevarestyrelse er dette imidlertid ikke en frugt, man bør indtage, da der er høje niveauer af stoffer, der kan være giftige for leveren. På trods af dette er frugtekstraktet, der kommer fra skræl, populært i forskellige kosttilskud, da det ser ud til at hjælpe med at sænke blodsukkerniveauet og undertrykke appetitten. På samme tid kan der også opstå en masse bivirkninger, såsom hovedpine, migræne og udslæt, så man bør være forsigtig med dette middel.
  • Forskolin: Forskolin er et stof, der udvindes fra en plante kaldet Plectranthus barbatus, og som hovedsageligt lever i Indien. Det er en smuk blomst og dens ekstrakt har i traditionel medicin længe fundet anvendelse som et kosttilskud, til hvis man vil tabe sig. Indtil videre er der ingen videnskabelige beviser for påstanden om, at Forskolin kan virke, hvis man vil tabe sig, men for dem, der praktiserer folkemedicin, er det et godt våben mod fedme, ikke mindst når det påstås at øge fedtforbrænding uden at man mister muskelmasse, hvilket er meget vigtigt for dem, der træner hårdt og regelmæssigt.
  • Synefrin: Synefrin er et stof, der kan produceres både syntetisk, og som findes i naturen, især i skaller af forskellige citrusfrugter. Dette er et stof, der absolut bør undgås, hvis man lider af højt blodtryk eller hjerteproblemer, og ifølge fødevarestyrelsen er det kun tilladt i nogle lægemidler, men ikke i mad. Synefrin påvirker centralnervesystemet på en stimulerende måde, hvilket øger fedtforbrændingen, men kan også forårsage hjertebanken.
  • Chili: Chili er et stærkt krydderi, som vi finder i mange landes traditionelle køkkener, især i dem, hvor man finder varme og stærkhed i maden, såsom Indien og Mexico. Stoffet, der brænder i chili, kaldes Capsaicin og er faktisk et forsvar mod insekter og parasitter, men det sætter også gang i menneskets energiforbrænding, når det indtages. Virkelig stærk mad kan endda føre til svedeture, hvorfor chili som fedtforbrændingsmiddel er ekstremt effektivt.

Et par ord om motivation

Et af de mest almindelige problemer med slankekure er, at man vil have for meget for hurtigt og på samme tid mister man hurtigt motivationen. Tidligere sagde folk, at det skyldtes en dårlig eller svag "karakter", men i dag ved man, at det faktisk handler om mad, der betyder så mange forskellige ting for forskellige individer. Hvordan man forholder sig til mad afhænger af sin opvækst, relationer, følelser og interesser, og mens nogle ser mad som noget, man bare har brug for, betragter andre mad som en kilde til aflastning, trøst eller lykke. Derfor er det vigtigt, at man ikke går for ekstremt til værks, når man vil tabe sig, men i stedet ser det som en måde at få et bedre og sundere liv på, uden helt at give afkald på det, man kan lide.

Ved at lave en velplanlagt og gennemtænkt kost- og træningsplan kan man stadig nyde, det man nyder, uden at det er skadeligt for helbredet, og det er her, kosttilskud kan komme til stor gavn. Hvis man spiser og træner i godt forhold til hinanden, kan man supplere med erstatningsmåltider eller mæthedsfremkaldende produkter, der gør det lidt lettere. Man kan også lave en tidsplan, for eksempel kan man snyde en dag om ugen, men kun hvis man tager en ekstra gåtur eller svømmer netop den dag.