Garcinia Cambogia: mirakelmiddel eller bluf?

Er du interesseret i at spise nyttigt mad og holde en sund vægt? Så har du måske allerede hørt om Garcinia Cambogia, den grønne, græskarformede fugt fra Asien! Frugten har de seneste år taget den vestlige verdens helseinteresserede med storm, og diskuteres på alt fra amerikanske Tv-serier som ”the Doctors” og ”Doctor Oz” til Youtubere i Norden. Visse får Garcinia til at fremstå som mirakelmidlet for dem, som ganske enkelt vil gå et par kilo ned, mens andre påstår, at frugtens effekter egentlig ikke er noget andet end vildledende markedsføring. Hvad er det så, der stemmer? Nedenfor undersøger vi sagen!

Hvad er Garcinia Cambogia?

Malabr tamaring, som frugten også kaldes, var tidligere bare den mindre kendte kusine til mangosteen, som længe har været en populær frugt i Asien. Men nu snakkes der meget om et kosttilskud, so, indeholder frugtens ekstrakt, hvilken gjorde frugten kendt under det videnskabelige navn, Garcinia Cambogia. Frugten er nummer et velkendt fænomen på grund af din påståede formåen til at mindske appetitten og hjælpe til med vægtmindskning.

Garcinia, som også er kendt som gamboogefrugt (kært barn har mange navne!), vokser hovedsageligt i Indonesien, sydvest Indien og Myanmar. Den er grøn, mens den vokser, men modner til en rød eller orangeagtig frugt, og har cirka samme størrelse som en appelsin, samtidig med at den har samme form som et græskar. Når frugten modnes, ser den virkelig ud som et miniature-græskar!

I Asien er frugten virkelig ingen nyhed; de tørrede frugter har længe været anvendt ved produktion af chutneys og karry, og iblandt også som et middel ved maveproblemer.Derimod skete der er dramatisk vending i slutningen af 1960’erne, da forskerne identificerede, at frugten indeholder et stof, som kaldes hydroxycitrisk syre, eller HCA, som menes at være godt for dem, som vil gå et par kilo ned. 

Eftersom det kan være svært at finde og spise den rette mængde af frugten, findes der adskillige kosttilskud, som indeholder Garcinia Cambogia ekstrakt. Det, man er ude efter, er HCA-syren, som alene virker ved at mindske appetitten og forhindre fedtlagringer.

Hvis man skal tro på markedsføringen, så gør de her kosttilskud, at du går ned i vægt uden nogen som helst anstrengelse. Den kendte Tv-læge, Mehmet Oz hævdede under et af sine afsnit år 2012, at Garcinia-ekstrakten er perfekt for dem, som ganske enkelt vil løse problemet med kropsfedt – en ganske vovet påstand med tanke på, hvad forskerne er kommet til frem gennem årene.

Hvordan virker Garcinia Cambogia?

Der findes en hel del studier, som er blevet lavet de seneste år, og de har blandt andet vist, at HCA virker til at kunne stoppe et enzym, som forvandler sukker til fedt, hvilket jo lyder godt. Som vi nævnte tidligere, er HCA den interessante substans i det her tilfælde, og den udgør også den aktive bestanddel af frugtens skal. HCA har under forskellige studier vist sig at kunne øge fedtforbrændingen og mindske appetitten, to faktorer som naturligvis er af betydning for vægtmindskning.

Den virker ved at blokere et enzym, som kaldes adenosintrifosfat-citrat, som kroppen anvender for at producere fedt. HCA øger også serotonin-niveauerne i hjernen, hvilket kan fjerne sultfornemmelsen. På den måde kan garcinia være til hjælp for dem, som vil gå ned i vægt. Samtidig er de fleste studier blevet udført på dyr eller i reagensglas, hvilket indebærer, at resultaterne ikke er helt sikre. Eftersom forskerne har lavet ganske få tests på mennesker, kan vi ikke med sikkerhed vide, hvilken effekt kosttilskuddet har på den menneskelige krop.

Hvilke fordele finder der ved Garcinia Cambogia?

De vigtigste fordele er følgende:

  • mindsket appetit
  • mindsket sukkertrang
  • forbedret humør
  • stærkere stimulans til fysisk aktivitet
  • forbedrede tarmbevægelser
  • øget energi og koncentration
  • stabiliserede blodsukkerniveauer
  • reducerede ledsmerter
  • forbedrede kolesterol-niveauer

Vægtmindskning

Mange studier har vist, at Garcinia Cambogia faktisk kan hjælpe til med både vægtmindskning og andre helseproblemer, som nævnt ovenfor, mens frugtens effektivitet er oftest hverken særligt stærk eller konsekvent. Som tidligere nævnt tyder forskningen på, at HCA virker ved at blokere et vist enzym, som bidrager til produktionen af fedtceller.

Men studier, som undersøger frugtens effekter, har vist, at effekten er yderst lille, og at kosttilskuddet kun kan resultere i en vægtmindskning på op til cirka et kilo. De har resultater blev publiceret i Journal of Obesity allerede i år 2011, men siden da har forskere fortsat at studere frugtens og dens potentielle effekter.

Se også: Chlorella - Nyttigt og fremmer vægtmindskning

Da man undersøgte personer, som har taget Garcinia Cambogia-ekstraktet med personer, som ikke gjorde det, så man vældigt små forskelle mellem de forskellige personers vægt. Desuden var det ikke muligt at drage konklusioner på, om det var frugten, der forårsagede vægtmindskningen.

Meta-analysen undersøgte resultater fra forskellige tests, hvor en del fik sukkerpiller i stedet for aktive ingredienser for at se den eventuelle placebo-effekt, og hvordan den forholder sig til personerne, som tog piller med aktive ingredienser. Resultatet viste, at personerne, som tog de aktive piller på 1500 mg i 12 uger, faktisk havde en større vægtmindskning end dem, som tog sukkerpiller, men forskellen var ikke særligt stor.

Derimod tydede undersøgelsen på, at den hel del af personerne, som tog aktive piller, fik gastrointestinalle bivirkninger; bivirkningerne var dobbelt så almindelige hos dem, som tog HCA sammenlignet med dem, som tog placebo-præparatet. Resultater fra forskellige vægtmindskningsstudier, som involverer garcinia, har overordnet været meget blandede. Visse studier har vist en signifikant mindskning af fedtmasse i HCA-gruppen sammenlignet med placebogruppen. Desuden har visse studier rapporteret en signifikant mindskning af fedtsyrer og totalt fedtområde i HCA/gruppen sammenlignet med placebogruppen, mens andre studier ikke fandt nogen væsentlig forskel mellem de to grupper.

Mindsket appetit

Studier har også vist muligheden for, at HCA, som findes i Garcinia Cambogia, kan bidrage til at mindske appetitten ved at øge produktionen af neurotransmitteren serotonin, som er forbundet med tryghed og glade følelser (og derfor iblandt også appetitdæmpning og mindsket sukkertrang).

Dyrestudier viser, at frugten også kan bidrage til at øge energiforbrændingen. Derimod bør man være bevidst om, at dette ikke er tilfældet hos alle mennesker, og der findes andre, potentielt mindre risikable måder at håndtere din appetit og øge serotoninproduktionen, blandt andet ved at spise balancerede måltider med højt proteinindhold og sunde kulhydrater. Det traditionelle råd om at spise sundt og røre sig er aldrig forkert.

Lavere kolesterol

Der findes forskning, som tyder på, at Garcinia Cambogia skulle kunne forbedre kolesterolindholdet og sænke høje triglycerider. Frugten kan også hjælpe med at forhøje ”godt” kolesterol, hvilket jo er et velkomment aspekt. Derimod er præparatet måske ikke helt sikkert at anvende for en del af dem, som allerede tager medicin, som påvirker kolesterolet. Desuden er frugtens positive effekter på kolesterol ikke så stærke eller pålidelige.

Studier er kommet frem til, at garcinia ikke har nogen betydelig effekt på antropometriske parametre, REE, triglycerider eller glukoseniveauer. Derimod kan frugten have en lille effekt på sænkningen af kolesterol. Samtidig med, at dette er en god nyhed, skal man have i tankerne, at der også findes mange andre naturlige måder at forbedre kolesterolindholdet, blandt andet ved at træne og spise flere fibre fra grøntsager, bønner, frø og nødder.

Læs mere: Hvedegræspulver kan sænke dit høje kolesterol

Stabiliseret blodsukker

Hvad gælder frugtens indvirkning på blodsukkerniveauet, findes der faktisk bevis, som tyder på, at Garcinia Cambogia kan hjælpe med at kontrollere blodsukkeret ved at forbedre, hvordan cellerne optager glukose, som skal anvendes til at give kroppen mere energi. Frugten kan forbedre vægtmindskningen ved at inhibere visse enzymer i bugspytkirtlen, forandringer i intestinale substanser og forandringer i fedtsyresyntesen, hvilket skulle kunne ændre, hvordan kulhydrater metaboliseres.

Desuden kan Garcinia Cambogia eventuelt hjælpe kroppen med at reagere bedre på insulin, selv om det også det kan øge risikoen for lavt blodsukker hos visse. Hvis man har eller har haft bodsukkersvingninger, er diabetiker eller tager medicin, som forandrer insulinets effekter, kan frugten få blodsukkeret til at falde farligt lavt. Selv om dette ikke lader til at ske hos alle, som tager garcinia, er det stadig noget, man bør have i baghovedet og tage op med sin læge.

Se også: Spirulina hjælper dig med at stabilisere dit blodsukker

Potentielle bivirkninger

Mens visse mennesker hævder, at de ikke oplever nogle bivirkninger overhovedet ved at anvende garcinia, har andre oplevet det stik modsatte. En særligt problematisk bivirkning af garcinia-ekstrakt er, at det har bidraget til, at en del faktisk havner på sygehuset med leverfejl, og visse har til og med behøvet akut levertransplantationer.

Transplantation Center på Mayo Clinic i USA rapporterede i 2016, at millioner af amerikanere regelmæssigt anvender vækstbaserede kosttilskud, ofte i pilleform, uden at være bevidste om deres potentielle farlige effekter. Mange vækstbaserede piller, som markedsføres som nyttige kosttilskud, kan faktisk føre til hepatotoksicitet og akutte leverskader. Det er derfor yderst vigtigt, at man rådfører en læge, inden man begynder at tage kosttilskud – især hvis de er købt på internettet.

Præparater, som kun indeholder garcinia-ekstrakt, er ikke særligt velregulerede, hvilken kan gøre det svært for konsumenten at vide, hvilken dosis som egentligt er sikker at tage. En del producenter anbefaler høje doser, eksempelvis en tablet før hvert måltid i otte til tolv uger. Planlægger man at tage så høje doser, er det særligt vigtigt at rådføre en ekspert først.


Andre almindelige bivirkninger kan være følgende:

  • træthed
  • hovedpine
  • svimmelhed
  • kvalme eller diarré
  • udslæt
  • lavere immunforsvar
  • tør mund

Et andet aspekt, man bør tænke på, hvis man tager garcinia-præparatet, er, hvorvidt det kan reagere med andre kosttilskud og særligt lægemidler. På trods af at præparatet kan hjælpe dig på en effektiv og uproblematisk måde, anbefaler vi stærkt, at du taler med en læge, inden du begynder at tage garcinia-ekstrakt, særligt hvis du er gravid, eller tager nogen form for lægemiddel. Som med alt andet kommer man langt, og undgår unødige risici, hvis man anvender sund fornuft.

Garcinia Cambogia kan være særligt problematisk ved følgende:

  • eksisterende tilfælde af lever- eller nyreskader
  • graviditet eller amning
  • diabetesmedicin og insulin
  • medicin mod astma eller allergier
  • jern-tilskud
  • blodfortyndende lægemiddel
  • smertestillende middel
  • lægemiddel som sænker kolesterol
  • medicin som anvendes for at kontrollere psykiske lidelser som angst og depression

Hvor kan man købe Garcinia Cambogia?

Der findes en mængde forskellige præparater, som påstås at indeholde Garcinia Cambogia ekstrakt, og naturligvis kan man enkelt finde en del på internettet. Vi anbefaler derimod, at du køber præparatet fra en reguleret helsekostbutik eller lignende og gerne en, hvor butikspersonalet har kendskab om produkterne.

Et tip er at spørge på apoteket, om de har nogle produkter med garcinia-ekstrakt, eftersom alle deres produkter bør være regulerede og derfor også være et sikrere alternativ.

Konklusion

Hvad kan vi så konkludere? Er Garcinia Cambogia et mirakelmiddel eller bluf? Efter undersøgelsen ovenfor kan vi nok drage konklusionen, at frugten hverken er det ene eller det andet. Som de fleste produkter, som markedsføres som den enkle løsning på komplekse problemer, kan vi drage konklusionen, at garcinia ikke er noget mirakelmiddel. Samtidig kan vi heller ikke påstå, at det er bluf, eftersom de fleste spiselige frugter i naturen indeholder nyttige vitaminer og mineraler, som gavner helbredet. I det her tilfælde er det klogest at holde os til det typisk danske ræsonnement, at moderat er bedst.

Selv om en stor del af forskningen viser, at frugten har visse positive egenskaber, så viser den samtidig, at garcinia kan indebære risici for leveren, for gravide kvinder, for diabetikere og så videre. På trods af at garcinia indeholder visse nyttige stoffer, som til en vis grad kan hjælpe en del mennesker med blandt andet at gå ned i vægt, så findes der også visse risici ved at konsumere frugten eller kosttilskud dagligt. Vi anbefaler derfor, at du booker tid hos en læge, inden du giver dig ud på eventyret med at teste præparatet, specielt de som sælges på internettet. Tag inden unødige risici!

Publicerad: 2019-04-17
Senast uppdaterad: 2019-06-16 16:51:44
Betygsätt den här artikeln
Ratings
Ratings
Ratings
Ratings
Ratings
53 röster, Genomsnitt: 4.6 / 5