Hvedegræs – fordele, bivirkninger og kosttilskud

Selvom man måske ikke normalt vil tænke på at tilføje græs til kosten, har en slags græs fremstillet af hvedekim været en del af traditionel urtemedicin i mange år. Hvedegræs, som det almindeligvis kaldes, indeholder mange vitaminer og mineraler sammen med klorofyl og andre phytonutrienter. Selvom frisk hvedegræs ofte presses til en saft, er det også muligt at koncentrere hvedegræs i tabletter eller pulver - og det kan give store fordele for dit helbred.

Hvedegræs er det første, unge græs af blød hvede, Triticum Aestivum. Hvede er et næringsfyldt medlem af græsplantefamilien, som også omfatter rug, byg og havre. Dette glutenfrie, spiselige græs kan enten laves til saft eller et fintmalet pulver, og det er et alsidigt produkt til både mennesker og dyr. Hvedegræs kan bruges alene eller i kombination med andre juicer eller kosttilskud. I dag betragtes det som en "superfood" med fantastiske fordele, hvilket har gjort, at der findes flere og flere forskellige typer af hvedegræsprodukter: juice, kapsler, pulvere, piller og tabletter. Hvilken type er bedst? Det gælder for alle fødevarer, at den bedste måde at indtage dem er så tæt på deres naturlige tilstand som muligt. For hvedegræs betyder det, at indtagelse i saftform vil være at foretrække frem for at indtage det i tablet eller pulverform. Ifølge Illinois State University er tilføjelse af hvedegræs til din kost en effektiv måde at komme op på den anbefalede daglige indtagelse af fem til ni portioner frugt eller grøntsager. Sundhedsentusiaster har længe talt om de utallige fordele ved denne plante og med god grund. Det kan bruges som en daglig sundhedstonic og kan også hjælpe med til at behandle specifikke sygdomme. Mere forskning er nødvendig for at bestemme dens virkelige effekt, men forskerne er enige om, at hvedegræs har stort potentiale.

Fordele ved at tage hvedegræs

Hvedegræs er fyldt med en stærk kombination af næringsstoffer, der gør det yderst nyttigt for dit helbred. Det har mange terapeutiske fordele, og er kendt for at give et godt tilskud af ekstra næringsstoffer. Den omfattende kombination af vitaminer og næringsstoffer gør, at hvedegræs er et godt valg for at forbedre dit velvære. Hvedegræs indeholder antioxidanter, og har antibakterielle og anti-inflammatoriske egenskaber. Hvedegræs indeholder også jern, kalcium, enzymer, magnesium, phytonutrienter, 17 aminosyrer, vitaminerne A, C, E, K og B, klorofyl og proteiner. Nogle eksperter hævder også, at hvedegræs indeholder over 100 forskellige elementer, som især er nødvendige for mænd.

Et af de mest mærkbare (og vigtige) næringsstoffer i hvedegræs er klorofyl. Klorofyl er det stof, der giver hvedegræs dets karakteristiske træk: den lysegrønne farve. Ligesom andre grønne næringsstoffer bruges klorofyl i menneskekroppen i en række vigtige processer: det renser leveren naturligt og er et afgiftningsmiddel, der virker som en antioxidant til at reducere frie radikaler, det er en blodforstærker (den har en lignende kemisk sammensætning som hæmoglobin), og kan hjælpe dig til at øge dit energiniveau. Men klorofyl er ikke det eneste, hvedegræs tilbyder. Dens fordele omfatter også en stor mængde aminosyrer (byggestenene i proteiner), enzymer, som er nødvendige til fordøjelsen og mange vitaminer og mineraler, der er nødvendige for en sygdomsfri lever. Nogle af de vigtigste fordele ved hvedegræs er, at det hjælper kroppen med alkalisering, øger næringsoptagelsen, reducerer frie radikaler, styrker immunforsvaret, beskytter mod kræft, sænker forhøjet kolesteroltal og mindsker mængden af triglycerider.

Vigtige alkaliserende fordele til kroppen

Hvedegræs giver vigtige alkaliserende fordele til kroppen oveni den øgede absorption af næringsstoffer som elektrolytter, C-vitaminer og E-vitaminer. Hvis du vil forhindre at kræft eller andre kroniske sygdomme får tag i kroppen, når du bliver ældre, er det vigtigt at skabe et alkalisk miljø. Acidose (højt syreniveau affødt af lav alkalinitet) er et alt for udbredt problem i dag på grund af gifte fra miljøet kombineret med nutidens høje forbrug af forarbejdede fødevarer. Kræft og andre sygdomme blomstrer i sure omgivelser, men ophører med at eksistere i alkaliske. Hvad giver hvedegræs evnen til at forhindre acidose? Hovedårsagen er klorofyl, som har vist sig at hjælpe med at afbalancere kroppens pH-niveau og beskytte celler. Det er en af grundene til, at klorofyl er forbundet med anti-aging virkninger som yngre hud og bedre vægtstyring. Undersøgelser har vist, at hvedegræs kan hæmme lipidperoxidation i leveren og beskytte mitokondriet i cellerne.

Ud over at hjælpe med at forebygge og behandle kræft, viser kliniske forsøg, at hvedegræs kan give synergetiske fordele sammen med immunforsvaret. Undersøgelser foretaget i Indien viser, at hvedegræs fungerer som en helbredende plante for hjertet og blodkarrene, hvilket kan være effektivt til behandling af hyperlipidæmi (det hjælper med at sænke højt kolesterol og triglyceridniveauer samtidig med, at det giver et fald i inflammation og oxidativt stress). Et studie undersøgte effekten af hvedegræs ved at give det til kaniner, som fik kost med højt fedtindhold, hvilket forårsager hyperlipidæmi. 30 kaniner blev opdelt i tre grupper: en der fik kontrolkost, en der fik fedtholdig kost, og en gruppe som modtog fedtholdig kost med hvedegræs. Undersøgelsen varede i 10 uger. Den fedtholdige diæt resulterede i hyperlipidæmi og en stigning af oxidativt stress sammen med reduceret niveau af antioxidanten glutathion og nedsat mængde af C-vitaminer. Men når hvedegræsset blev tilføjet den fedtrige kost, resulterede det i forbedrede lipidniveauer.

Signifikant kilde til C-vitamin og betacaroten

Selvom man måske ikke normalt vil tænke på at tilføje græs til kosten, har en slags græs fremstillet af hvedekim været en del af traditionel naturmedicin i mange år. Hvedegræstabletter er en vigtig kilde til C-vitamin og betakaroten, som er et forstadie til A-vitamin. De indeholder også folsyre (et B-vitamin) og kalcium, jern og kalium. Tjek produktets etiket for at se det nøjagtige indhold af næringsstoffer i tabletterne. Denne type af tabletter er tilgængelig i de fleste helsekostbutikker, men det er bedst at købe certificerede kosttilskud, som ikke er forurenet af fremmede stoffer eller mikroorganismer.

Hvedegræstabletter betragtes generelt som sikre, men de kan forårsage allergiske reaktioner, hvis du er allergisk over for hvede eller er glutenintolerant. Kontakt din læge for at få klarlagt, om tabletterne kan hjælpe dig. Hvedegræspulver er fremstillet ved frysetørring, ovntørring eller lufttørring af frisk hvedegræs. Selvom brugen af hvedegræs som helsekost går tilbage til det gamle Ægypten, begyndte det vestlige forbrug først i 1930'erne efter Charles F. Schnabels arbejde. Hans forsøg med at gøre kyllingebestanden sundere og mere produktiv - netop ved hjælp af hvedegræs - gav ham ideen til at tørre og pulverisere hvedegræs og bruge det som kosttilskud til familie og naboer. Sådan begyndte udviklingen af hvedegræspulver - en nem og effektiv måde at få fat i de kraftfulde fordele ved frisk græs.

Hvedegræs er forbundet med forbedret fordøjelsesfunktion og forebyggelse af forstoppelse, hvilket er meget nyttigt, da mange mennesker oplever smertefulde fordøjelsesforstyrrelser. Det bruges også som behandling for følsom tarm (IBS) og iltreflukssygdom ifølge UCLA Brain Research Institute. En artikel offentliggjort i "Scandinavian Journal of Gastroenterology" i april 2002 bemærkede, at hvedegræs synes at være sikkert og effektivt til behandling af visse gastrointestinale tilstande.

Dyrk dit eget hvedegræs

Uanset hvordan din nuværende sundhedstilstand er, kan du med fordel tilføje hvedegræs - især frisk hvedegræssaft - til din daglige kost. Det er let at dyrke sit eget hvedegræs, det er overkommeligt, og det er den bedste måde at få frisk hvedegræs regelmæssigt på. Når du har adgang til dit eget hvedegræs, kan du tilføje en lille mængde dagligt til drikkevarer, smoothies, almindeligt vand eller andre opskrifter. Det er en fantastisk måde at få klorofyl og grøntsager på en gang. Hvedegræs starterkit kan købes online for et lille beløb.

Du kan vælge at købe et hvedegræssæt, der indeholder et bundt af ting, du har brug for, eller bare købe de nødvendige materialer som frø og en juicer separat. Det mest nærende hvedegræs dyrkes i meget sund jord, så sørg for at købe økologisk jord, hvis det er muligt. Husk, at det er vigtigt at rengøre alt udstyr grundigt for at forhindre bakterievækst, hvilket nogle gange kan ske med frisk græs eller spirer. Når du er blevet din egen hvedegræsdyrker, skal du enten bruge en juicer (den anbefalede metode) eller en højhastighedssmixer til at presse græsset til flydende form.

Spare penge

En lille mængde hvedegræs rækker langt, og hvis du laver din egen saft, vil du spare mange penge i det lange løb. Hvis du foretrækker ikke at dyrke dit eget hvedegræs, kan du kigge efter en grøn pulverblanding, der indeholder tørret hvedegræs. Disse produkter kombinerer ofte en række forskellige græsser og kraftige antioxidanter, og de er nemme at bruge og kan spare meget tid. Hvedegræs indeholder store mængder klorofyl og anses for at have et bredt indhold af sundhedsfremmende egenskaber. Men disse fordele er i høj grad relateret til kvaliteten af dyrkningen. Som alle fødevarer og kosttilskud er kvaliteten meget varierende, og hvis du vælger at købe dit hvedegræs, skal du være opmærksom.

Det er meget billigere at dyrke sit eget, men det vigtigste er, at hjemmedyrket ofte er af en højere kvalitet. Høsttidspunktet er afgørende, og det er normalt omkring en uge efter, at du har sået frøene, ved det der kaldes "tilslutningstrinnet". Nogle butikker, der sælger hvedegræs, høster det første gang og lader det så gro op igen til anden høst. Nogle sælger også frosset hvedegræs, men det er meget mindre effektivt end friskhøstet. Det meste hvedegræs smager meget bittert. Mange tror, at de skal vokse i direkte sollys, men det bidrager faktisk til bitterheden. Udsæt kun græsset for indirekte sollys og høst det straks ved tilslutningstrinnet, så er det så sødt, som det kan blive. En af komplikationerne ved at dyrke hvedegræs er, at det meget let mugner, fordi rødderne er tæt forbundet og står i fugtig jord. Hvis dette sker, kan det gøre dig syg. Mug vokser typisk i bunden af hvenegræsset nær jorden. Ved at holde et let gennemtræk og en lav luftfugtighed og reducere mængden af frø bliver væksten mindre tæt, så det er egnede metoder til at begrænse risikoen for skimmel.

Bivirkninger af hvedegræs

Selvom der findes forskning, som viser fordelene ved hvedegræs, er der endnu ikke fortaget ret mange undersøgelser af langtidseffekter, som kunne give information om, om det virker, eller om det kan være allergifremkaldende for nogle mennesker. Vi kender de vigtigste fordele ved hvedegræs fra mennesker, der har brugt det i årevis, og som kan vidne om deres positive oplevelser. Men nogle ting kan ikke garanteres uden velkontrollerede videnskabelige undersøgelser. Kort og godt er det bedst at bruge hvedegræs som en del af en afbalanceret, sund kost og ikke i stedet for grøntsager eller frugter.

Når det er sagt, er hvedegræs generelt sikkert og for de fleste er der ringe risiko for bivirkninger. De sjældne gange hvor mennesker oplever bivirkninger fra hvedegræs, handler det om allergiske reaktioner (som normalt opstår umiddelbart efter indtag), fordøjelsesbesvær, kvalme, hovedpine, nældefeber eller hævelse i halsen.

Tal med personalet 

Hvedegræs er rå mad: Det er normalt dyrket i jord eller vand og forbruges uden madlavning, hvilket betyder, at det kan være forurenet med madbårne bakterier eller skimmel i sjældne tilfælde, så hvis du er gravid, kan det være bedst enten at dyrke det selv eller at undlade at spise det. Du bør kun købe hvedegræs fra en pålidelig leverandør f.eks. en velrenommeret sundhedsbutik. Tal med personalet for at sikre dig, at planterne er blevet korrekt dyrket og rengjort.

Det bidrager til at fjerne risikoen for skadelige bakterier og skimmel. Hvis du ved, at du har en allergi mod andre græsser, hvede eller andre ingredienser, som ofte forekommer i kosttilskud, skal du kontakte din læge, inden du bruger hvedegræs. Når du begynder at tage hvedegræs, starter du med en lille dosis og gradvist øger du dit indtag for at nå den anbefalede dosis. Dette vil hjælpe din krop til at vænne sig til at fordøje hvedegræs. En typisk flydende dosis er fra 1 til 4 ounces (30-120 ml). Den sædvanlige dosis pulver er 3 til 5 gram eller ca. 1 tsk. Drik en kop vand efter at have taget hvedegræs for at mindske risikoen for bivirkninger. Det er heller ikke en fødevare men en afgiftende plante, og bør ikke indtages hver dag i lange perioder. Det er ikke ualmindeligt for folk, der drikker hvedegræsjuice dagligt i flere måneder eller år, at udvikle en afsmag mod det eller ligefrem få kvalme af det.

Sammenfatning

Prøv at tage en dosis hvedegræs hver dag eller hver anden dag, for at få mest muligt ud af alle disse fordele. Vær opmærksom på eventuelle ændringer, du bemærker i din krop. Du kan f.eks. tage notater efter hver dag for at hjælpe med at kortlægge, hvis du får bivirkninger, eller når du ser andre effekter, såsom en forøgelse af din energi.

Det er vigtigt at finde den dosis og den tid på dagen, der virker for dig. Hvis du tester dig selv, kan det hjælpe dig med at beslutte, om det er bedre for dig at tage hvedegræs på tom mave eller efter at have spist. Hvis du tager hvedegræs for et bestemt sundhedsproblem, bør du kigge på andre livsstilsændringer, som kan hjælpe yderligere med at forbedre dit helbred. Din læge kan også anbefale specifikke ændringer i kost eller vaner.

Udgivet: 2019-04-10
Sidst redigeret: 2019-06-16 16:45:30
Bedøm denne artikel
Ratings
Ratings
Ratings
Ratings
Ratings
64 Stemmer, Gennemsnit: 4.4 / 5