Omega 6 – Hvad er det og behøver man købe tilskud?

Der er en essentiel fedtsyre, der er nødvendig for optimal sundhed, men som ikke kan produceres alene af kroppen. Selvfølgelig taler jeg om omega 6. Omega 6-fedtsyrer, som omega 3, er en vigtig fedtsyre, som kroppen kun kan få gennem mad og kosttilskud. I modsætning til omega 9 produceres omega 6 ikke i kroppen, men omega 6-fedtsyrer er meget vigtige for hjernen for at hjælpe med at styrke deres nødvendige funktion gennem sund vækst og udvikling.

Alle mennesker er på et eller andet tidspunkt blevet fortalt om, hvordan forskellige fedtstoffer og olier har forskellige sundhedsvirkninger; mens nogle betragtes som ubrugelige eller direkte skadelige, opfordres vi til at forbruge andre, der anses for sunde og gavnlige for kroppen. Ernæringsspecialister, læger og trænere ryster med fingeren, når vi nærmer os kager og applauderer, når vi i stedet spiser nødder og fisk, men hvad mange ikke ved, er, at snarere det handler om, hvad disse forskellige fødevarer indeholder, end deres kalorieindhold og fedtindhold.

Det kan endda være, at en håndfuld valnødder indeholder flere kalorier end en smule slik, men fordi vi vil have det godt og holde helbredet intakt, er nødderne foretrukne, da de indeholder mange nyttige stoffer, mens den lille smule slik kun består af sukker og tilsætningsstoffer. Det handler ikke altid om at tabe sig og være slank, men om at være stærk, sund og have et godt immunsystem.

Olier og deres forskellige fordele og ulemper er en hel videnskab i sig selv, og her vil vi koncentrere os om en, der hedder omega 6. Hvad er dette for en slags olie? Hvor kan vi finde den? Hvor meget har man brug for? Hvad har det for en virkning på vores krop? Spørgsmålene er talrige, og det kan være godt først og fremmest at undersøge hvad det er for en olie.

Hvad er Omega 6?

Videnskabeligt er Omega 6 et flerumættet fedt. Det betyder, at den har to dobbeltbindinger i den såkaldte carbonkæde, som er selve stammen eller det grundlæggende skelet er til dets konstruktion. I kemi bruger man græske bogstaver til at betegne dem, fordi de antikke grækere brugte bogstaver i stedet for tal, da de talte. Omega er det sidste bogstav i det græske alfabet, og der er en række olier i denne kategori. Den følgende figur angiver, hvor mange trin fra kernen som de dobbelte bindinger er placeret på. I kemi er disse sædvanligvis afbildet som en bølgeformet linje med lige vinkler, og ved at tælle positionen af dobbeltbindingen fra dens kerne gives navnet på olien. Omega 3 er derfor tre "bølger" fra, mens omega 6 og omega 9 for eksempel er henholdsvis seks og ni.

Flerumættet fedt er noget man finder i en række fødevarer som kvæg, avocado og nogle fede fisk som laks, sardiner og makrel samt i jordnøddesmør og olier lavet af solsikker og sojabønner. Forskellen mellem omega 3 og omega 6 er, at du finder den førstnævnte olie i hovedsagelig fed fisk, kalkun og mælk, mens sidstnævnte findes i æg, sojabønner, næsten alle vegetabilske olier, kylling og fuldkornsbrød. Alt dette lyder relativt brugbart, og det er helt sikkert, at der gemmer sig omega 6 i store mængder i andre fødevarer, som du måske ikke tænker på i første omgang. Det spiller også en stor rolle, hvor meget du spiser af hver type olie i forhold til hinanden, og dette forhold er vigtigt for benene, så du får så meget udbytte som muligt af det du spiser.

Mættede fedtstoffer på den anden side er de fedtstoffer, der traditionelt er blevet betragtet som rent usunde, såsom smør, fede oste samt kød med højt indhold af fedt. Disse fedtstoffer har længe været højt værdsat af nordmændene, da de generelt smager godt og gør godt i det nordlige klima. Disse er fedtstoffer, der smelter ved højere temperaturer end den flerumættede, og de kommer sædvanligvis i mere fast form end olier.

Hvorfor er det godt for os?

Hvis man skal forenkle kosten væsentligt, er flerumættede fedtstoffer bedre end mættede af mange forskellige årsager. Hvis vi indtager omega 6 og omega 3, hjælper vi kroppen med at regulere blodtryk, reparere og opbygge celler, at immunsystemet virker, og at børn har god vækst. Det har også vist sig, at hjertets helbred og hele blodsystemet beror på at indtage flere af disse fedtstoffer end de ovennævnte mættede fedtstoffer, der derimod ofte er syndere af hjerteanfald og blodpropper. Der er også overfladiske resultater af omega 6, da hår og negle skinner og bliver stærke, samt at alle knoglerne i skelettet ligesådan bliver slidstærke og resistente. Kroppen har brug for fedt og kan i sig selv producere store mængder, men omega 6 kan ikke produceres i kroppen og skal komme udefra.

Yderligere fordele, som indtagelsen af omega 6 fedt indebærer, er, at det stimulerer hjernen til at vokse ordentligt hos børn såvel som at blive opretholdt i god stand for voksne. Undersøgelser har vist, at der er et forhold mellem netop flerumættede fedtstoffer og hjernens forskellige funktioner, herunder de forskellige komponenter i hele nervesystemet, og på tidspunktet for skrivningen eksperimenteres der med patienter med diabetes og deres indtagelse af blandt andet omega 6. Diabetikere kan nemt få problemer både med metabolisme og blodcirkulationen og ved at styrke og stimulere nerverne gennem den rette kost kan sygdommens komplikationer undgås. I Sverige gennemføres der også undersøgelser for at se, om personer med ADHD kan drage fordel af flerumættede fedtstoffer, men hidtil er disse undersøgelser kun på forsøgsplan. Afslutningsvis menes det, at folk, der lider af forskellige typer af slidgigt, muligvis kan hjælpes af omega 6-fedtstoffer, hvilket er god nyhed for de millioner, der lider af dette over hele verden.

Har det nogle negative effekter?

Ganske vist gælder den gamle gyldne regel "alt med måde" også for de forskellige typer fedtstoffer, men når det kommer til omega 6, er der særlige sundhedsproblemer, det kan forårsage. Hudproblemer som eksem eller psoriasis kan muligvis forværres, hvis du får for meget af dette fedt, og for meget forbrug kan også føre til betændelser af forskellig art.

Det største problem, når det kommer til Omega 6 er, at folk i dag ikke spiser afbalanceret nok og derfor får meget højere mængder af dette fedt end dens søskende omega 3. Som nævnt er disse to fedtsyrer relateret, men de reelle fordele ved dem opnås kun hvis du forbruger dem i den rigtige forhold til hinanden. For eksempel kan kun omega 6 forårsage betændelse i kroppen, men hvis man samtidig har fået nok omega 3, er effekten det modsatte og kan endda bruges til behandlingsformål. Saldoen ser meget flot ud!

Betydningen af balance

Det er her, vi kommer til den mest kritiske del af omega 6. I Skandinavien og i mange dele af den vestlige verden er folk i vid udstrækning havnet i en vanskelig ubalance, der fører til alle mulige sundhedsfremkaldende problemer. Da vi i de sidste par årtier har opfordret os til at spise så mange vegetabilske olier som muligt i stedet for mættede fedtstoffer som smør og margarine, er det blevet mere og mere almindeligt, at man simpelthen får en overdosis. Samtidig med vi lever i en sundhedskultur, øges forbruget af fastfood, hvilket yderligere fører til, at niveauerne af omega 6 er uhensigtsmæssigt høje, hvilket kan få alvorlige konsekvenser for helbredet.

Blandt de bedste dokumenterede sundhedsproblemer, der er opstået, især blandt nordeuropæiske og amerikanske indbyggere, er den bekymrende stigning i antallet af kræftpatienter og personer med hjerte- og vaskulære problemer. Andre vanskelige sygdomme, hvor kroppen angriber sig ved at det centrale nervesystem bliver betændt, såsom Parkinson, ALS og MS, er også øget drastisk i den vestlige verden, og mange forskere mener, at ubalancen mellem fedterne er blevet så ekstrem i dag, at det har påvirket folkesundheden på mange forskellige måder.

Som om det ikke var nok med elendighed, har forskerne set en sammenhæng mellem denne ubalance og et stort antal psykologiske og psykiatriske problemer som depression, angst, overvægt samt læringsproblemer og dysleksi. At børn i dag plejer at være hyperaktive, er blevet fundet igen og igen, og der har længe været mistanke om, at kosten kan have at gøre med dette. Mens nogle forskere mener, at de øgede mængder sukker i vores kost kan få alvorlige konsekvenser for børn og unge, er der flere og flere andre aktører i dramaet, primært denne ubalance mellem omega 3 og omega 6 fedtstoffer.

Hvad skyldes ubalancen?

For at et menneskes celler skal bygges og konserveres på en sund og gavnlig måde, er både omega 3 og omega 6 nødvendige. Begge fedtsyrer er ekstremt vigtige, men hvis der bliver for meget af den ene eller den anden, opstår der ubalance. Man kan sammenligne processen med at skabe farver. For at producere en bestemt farve skal man blande to andre i den rigtige andel, ellers vil resultatet ikke være det ønskede.

Det største problem, når det kommer til ubalancen mellem de to flerumættede fedtstoffer, er, at folk ikke altid indser, hvor meget omega 6 de rent faktisk får. Hvordan skulle man for eksempel kunne vide at der er høje niveauer i stegte løg? Man tror man gør sig godt ved at spise en vegetarisk suppe med få kalorier, men man får faktisk en enorm dosis omega 6, som man ikke behøver. Det samme gælder for alle mulige vegetabilske produkter, som man måske ikke kan indse indholdet i som bouillonterninger, chips og mayonnaise. For ikke at nævne alle de dejlige kager!

Med andre ord gemmer omega 6 sig både i det, du synes er nyttige og ubrugelige varer, så bare fordi du vælger at fjerne remouladesovsen til en bagt kartoffel med stegt løg, har du ikke formået at undgå problemet. Når det er sagt, er ernæring en hel videnskab.

At opnå en sund balance

Alle forskere er ikke enige om, hvilken er den rigtige andel mellem omega 3 og omega 6, men de fleste er enige om, at den vestlige verden er endt i en ekstrem ubalance mellem de to. Den gennemsnitlige skandinaver spiser omkring én del omega 3 mod ni omega 6! Så ti procent af én fedt og 90 af den anden! Der er ingen tvivl om, at dette er en ekstrem ubalance, og alle er enige om, at indtagelsen af Omega 6 skal reduceres drastisk for at folk skal føle sig tilpas.

En teori er, at vi skal spise fedtet i forholdet 1:1, hvilket er lige så meget af begge. Dette er baseret på arkæologiske fund fra stenalderbosættelser, hvor alt tyder på, at vores forfædre spiste en perfekt, jævnt fordelt andel. Nu kan man selvfølgelig ikke vide, om dette var det optimale, da stenalderen af forskellige årsager ikke havde en særlig imponerende levetid, men siden homo sapiens fulgte denne type diæt i lang tid, er det blevet en del af vores genetiske materiale. Dette kan sammenlignes med moderne kulturer, hvor man for eksempel på Kreta stadig havde en så velbalanceret kost frem til anden halvdel af det 20. århundrede, at ændringen af dette gik ud over både indbyggernes generelle sundhed og levetid.

Faktisk er det ikke gavnligt for en organisme, der i hundredtusindvis af år har haft en vis form for næringsindtagelse, pludselig at få en anden. Det er kommet som et chok for vores kroppe og har resulteret i de ovennævnte sundhedsproblemer, som er steget så drastisk i de seneste årtier. Dette i kombination med andre dårlige vaner som alkoholindtagelse og rygning, øget forbrug af sukker og mættet fedt, for ikke at nævne alle tilsætningsstoffer og miljøforgiftning.

Der er håb

Det positive ved alt dette er, at forskere i dag har mulighed for at undersøge disse faktorer, og at vi dermed kan ændre vores kostvaner for at reducere risikoen for alle disse sundhedsproblemer. Takket være videnskaben ved vi i dag, hvilke fødevarer der indeholder, og derfor er det op til os at ændre kursen af denne hurtigt-nedadgående spiral.

To relativt enkle ændringer er nødvendige for at opnå balance igen: øget omega 3- og reduceret omega 6-indtag! Vi opnår dette ved at analysere vores daglige madindtag og for eksempel spise mere vildt fisk, snarere end dyrket, og mindre margarine og chips. Man kan give sig til at spise mere kød fra dyr, der lever på græs i stedet for dem, der holdes indendørs og opdrættes på specielt tilberedt foder, der er fyldt med omega 6.

Der er også mange gode kosttilskud, hvorpå man kan opnå en bedre balance. Hvis man tager sig af at få omega 3 via kosttilskud og derefter reducerer sit naturlige indtag af omega 6, er man kommet meget tættere på gode proportioner, og dermed kan man se frem til et langt og sundt liv med både ekstern og intern balance.

Publicerad: 2019-04-10
Senast uppdaterad: 2019-06-16 16:44:55