L-Arginin

Arginin er en aminosyre, der findes i praktisk talt enhver mad, der består af proteiner, og dens hovedopgave er at hjælpe kroppen med at reparere sig selv, for eksempel i tilfælde af skade eller traumer. Aminosyren fungerer tæt sammen med nyrerne og tarmene, og hvis en person har problemer med disse indre organer, kan det påvirke ting som evnen til at absorbere vigtige stoffer fra mad og at hjælpe kroppens genopbyggelsesfunktioner. Den menneskelige krop har brug for konstant at få næring, slippe af med affaldsstoffer og bygge ben, muskler, led og væv, og hvis man for eksempel har en forbrænding, er det især vigtigt at have arginin i kroppen.

For en person med et relativt roligt og normalt liv og en afbalanceret kost er der normalt ingen stor risiko for at have en mangel på arginin, men hvis man er stresset eller træner meget, kan man med mellemrum have behov for ekstra mængder. Regelmæssig træning handler om en god balance mellem nedbrydning og opbygning, og musklerne ville ikke blive større, hvis man ikke først forårsager slid (træning) og derefter lader dem hele og opbygge (bedring).

Hvorfor behøver vi Arginin?

Arginin er alsidigt stof, idet det hjælper kroppen på flere forskellige niveauer. En af dets vigtigste funktioner er at fjerne ammoniak fra blodet gennem urinen og dermed hjælpe kroppen med at slippe af med affaldsstoffer. Det gør stoffet til en af nyrens allerførste allierede, og hvis en person mener, at deres urin begynder at minde om katteurin, kan det skyldes mangel på arginin. Rensningsprocessen er også ekstremt vigtig for vores immunsystem, da en forgiftet krop hurtigt svækkes og bliver modtagelig for sygdomme og infektioner.

Funktionen er også tæt knyttet til blodtryk, da aminosyren hjælper tilførslen af nitrogenoxid til blodet, hvoraf mennesker, der har problemer med blodtrykket muligvis kan lide af mangel på arginin. Hvordan det fungerer, forstås endnu ikke fuldt ud, men ifølge forskere fungerer arginin afslappende på blodkarrene, hvoraf trykket sænkes. Da dette giver blodet mulighed for at flyde lettere og i større mængder er der også nogle tegn på, at arginin kan påvirke både mænds og kvinders sexliv, da kønsorganerne holdes godt cirkuleret. Tilsvarende bruges arginin i medicinsk pleje til at behandle og modvirke andre cirkulationsproblemer, såsom blodpropper i benene.

Det andet meget vigtige træk ved arginin er at hjælpe kroppen med at heles, hvis den er beskadiget eller forbrændt. Ved at fremme celledeling kan arginin skynde hele helingsprocessen, og dette gælder både ekstern skade på huden og indvendigt, såsom muskelskade. Dette er grunden til at fostre og børn har brug for arginin for at kunne vokse og udvikle sig og det undersøges i øjeblikket, hvor meget denne aminosyre påvirker produktionen af væksthormon.

Hvor findes arginin?

Man kan finde arginin i næsten alt, der består af proteiner, men blandt de bedste kilder til aminosyren er æg, mejeriprodukter og rødt kød. Der er også arginin i vegetabilske produkter, såsom nødder, frø og bønner, så veganere og vegetarer kan tage højde for stoffet uden problemer. Der er også høje niveauer af tang, så hvis man kan lide Sushi, kan man se frem til at få en masse af stoffet.

Hvem bør tage arginin?

De mange virkninger af arginin på den menneskelige krop og sundhed har betydet, at mange forskellige typer mennesker kan tage kosttilskuddet med stor fastholdelse. Hvis man træner meget, kan stoffet hjælpe med blodforsyningen til musklerne samt deres genopbygning mellem træningen, og hvis man har problemer med erektion, er dette et stof, der kan hjælpe. Arginin hjælper også mennesker, der har brug for hjælp med at komme sig og reparere sig selv efter kvæstelser og sygdomme, men altid på lægens tilråd.

Kan man få bivirkninger af arginin?

mand med mavepine

Maveonde kan opstå ved for stort et indtag af L-arginin

Selvom der ikke ser ud til at være risiko for særlig alvorlige bivirkninger fra arginin, skal man altid være forsigtig med indtaget. Da stoffet hjælper kroppen med at reparere sig selv, kan det også føre til vægtøgning, og i nogle tilfælde er der rapporteret maveforstyrrelser og diarré ved overforbrug. Hvis man er astmatiker og føler, at det bliver værre, når man tager arginin, skal man stoppe med kosttilskuddet øjeblikkeligt.

Man bør også undgå kosttilskuddet, hvis man er gravid eller ammer, da der ikke har været tilstrækkelige undersøgelser af virkningen af aminosyren i disse tilfælde. Endelig er der også nogle indikationer på, at stoffet kan forværre herpes, da det stimulerer virussets fremtræden, og undersøgelser har vist, at mennesker, der går for længe med et argininoverskud, kan have problemer med hukommelsen, da nitrogenoxid ophobes i hjernens kar.

Arginin som kosttilskud

Da arginin har så mange anvendelser, er der forskellige typer sammensatte kosttilskud, der er egnede til forskellige behov. Som det er tilfældet med alle kosttilskud, skal man altid starte med den laveste dosis og derefter gradvis vænne kroppen til produktet, indtil man når den maksimale dosis, som aldrig bør overskrides. Glem dog ikke, at det kun er et tilskud, og at det vigtigste af alt er, at man følger en sund og afbalanceret kostplan.

Sidst redigeret: 2019-11-14 13:31:49