Hvad er taurin? Fordele, bivirkninger og mere

Taurin er en aminosulfonsyre, men den betegnes sædvanligvis som en aminosyre, et stof, som er en nødvendig byggesten af protein. Nogle tager taurintilskud som lægemidler til behandling af f.eks. Hjertesvigt (CHF), højt blodtryk, højt kolesteroltal (hyperkolesterolemi) og cystisk fibrose. Andre anvendelser omfatter epilepsi, autisme, ADHD, øjenproblemer (retinale sygdomme), diabetes og alkoholisme. Det bruges også til at forbedre mental præstation og som antioxidant. Hvis du vil vide mere, læs mere nedenfor.

Hvad er taurin?

Taurin blev først opdaget af de to tyske forskere Friedrich Tiedemann og Leopold Gmelin i 1827. De gav deres opdagelse navnet taurin netop fordi det var i galden af en tyr, de opdagede og i latin kaldes tyren "taurus". Taurin er en aminosyre, der er fuldstændig harmløs, og er god for hjertet og blodsystemet.

Mange dyrearter, herunder mennesker, danner selve taurinen i kroppen, men ikke altid i tilstrækkelige mængder. Nogle dyr, såsom katte, kan ikke lave deres egen taurin, men skal få det gennem deres mad, derfor er der normalt tilsat taurin i produceret kattemad. Hvis du har en kat, kan du dele ud af dit taurinkøb. Katte, der ikke modtager tilstrækkelige mængder taurin, risikerer at blive blinde.

Taurin findes naturligt i animalske produkter, hovedsagelig i rødt kød, fisk og mejeriprodukter. Selv nogle grøntsager indeholder taurin, men det er i så små mængder, at det er svært at opfylde menneskets daglige behov. De, der spiser en normal kost, får cirka 40-400 mg taurin om dagen, men i kosttilskudsstudier er doser på op til 6.000 mg blevet testet uden problemer.

De fleste såkaldte sportsdrikke eller energidrikke indeholder taurin som det mest aktive indholdsstof. Forgængeren, den thailandske Red Bull selv foreslår det i navnet, bull, tyr, taurus, taurin og logoet. Måske er det derfor, der har været rygter, der undertiden cirkulerer, at taurin bliver fremstillet af urinekstrakt fra tyre. Det er det dog ikke. Alt taurin der sælges som kosttilskud og i energidrikke fremstilles syntetisk.
Mange mennesker tager taurin som kosttilskud, enten af medicinske årsager eller som præstationsforbedrer for atleter.

Hvilke fordele har indtaget?

Taurin findes i en række forskellige organer, og det har et ret bredt funktionsområde.

  • Skaber den rette hydrerings- og elektrolytbalance i kroppens celler (1, 2).
  • Former galdesalte, som spiller en vigtig rolle i fordøjelsesprocessen (1).
  • Regulerer mineraler som calcium inde i cellerne (1).
  • Hjælper med generelle opgaver i centralnervesystemet og øjnene (3).
  • Regulerer immunsystemets sundheds- og antioxidantfunktion (4, 5).

Har medicinske virkninger

Fordi taurin er en essentiel, det vil sige en nødvendig aminosyre, til vores funktioner, kan kroppen af sunde individer selv producere det minimale daglige krav. Dog kan højere doser være nødvendige for nogle mennesker under visse omstændigheder. Det kan f.eks. gælde for personer med hjerte- eller nyreproblemer eller for tidlige babyer, der har indtaget modermælkserstatning i lang tid (6). Undersøgelser har vist, at når der opstår en mangel under selve udviklingsfasen, kan der opstå alvorlige symptomer såsom nedsat hjernefunktion og diabetes (7).

Taurin kan også reducere blodsukkerniveauet hos diabetikere, samt reducere risikoen for hjerte-kar-sygdomme. Videnskabelige studier har vist en sammenhæng mellem højnede taurinniveauer og signifikant reduktion i antallet af dødsfald forårsaget af hjertesygdomme (8).

Reducerede kolesteroltal i blodet er også blevet vist såvel som nedsat blodtryk. I sidstnævnte tilfælde er årsagen dog noget uklar endnu, men meget tyder på, at der er to faktorer, det påvirkes af. Dels at taurin reducerer blodkarrets vægges modstand mod blodgennemstrømning og dels at det påvirker nerveimpulserne i hjernen, hvilket får blodtrykket til at stige.

Diabetes og overvægt

I en undersøgelse fik personer med type 1-diabetes taurintilskud i to uger. En signifikant blødgøring af blodkarrets stivhed kunne observeres. Dette anses for at øge hjertets evne til at pumpe rundt i blodet i kroppen (9).

I en anden undersøgelse blev en gruppe af overvægtige personer tilladt 3 gram taurin om dagen i syv uger. Et vægttab blev observeret og reducerede også risikoen for flere hjertesygdomme (10). Undersøgelser har også vist en reduceret risiko for betændelse og aterosklerose, hvilket også reducerer risikoen for hjertesygdomme (11, 12, 13).

Hos mennesker viser nedsat taurinproduktion sig normalt som hjertebanken, men det påvirker også leverfunktionen. Taurin virker desuden i nervesystemet, hvor det fungerer som en neurotransmitter, der interagerer med det glycinere system, herunder glutamat og GABA (14, 15). Glutamat eller glutaminsyre er naturligvis inkluderet som en del af kostens proteiner. Det er en naturligt forekommende aminosyre, der anvendes som smagsforstærker. Glutamat i mængder anvendt i fødevarer udgør ikke en sundhedsrisiko.

GABA er den engelske forkortelse for gamma aminosmørsyre. GABA er en af neurotransmitterne, der overfører kortfristede hukommelsesoplysninger til langvarig hukommelse. Indtagelse af alkohol kan ændre stoffets balance i forhold til de andre neurotransmittere, for eksempel taurin og glutamat, hvilket betyder, at overførsel mellem kort- og langtidshukommelse kan stoppe med at arbejde mere eller mindre midlertidigt (14, 15).

Positiv effekt på hjernevolumsregulering

Det er endnu ikke fuldt videnskabeligt bevist, men taurin synes også at have en positiv effekt på reguleringen af hjernevolumen samt at beskytte mod glutamat-induceret excitotoksicitet, dvs. neuronernes død. Taurin synes også at have en positiv effekt på kroppens væske- og elektronbalance, den såkaldte osmoseregulering, men her er der heller ingen sikre videnskabelige undersøgelser til rådighed. Derudover deltager taurin i calciummetabolisme, som styrker knogledannelsen og reducerer risikoen for hypocalcæmi, dvs. lavt calciumindhold, hypercalcæmi, forhøjet caciumniveau i blodet og rakitis.

Rakitis kaldes også engelsk syge, som er en sygdom grundet af mangel på D-vitamin og som hovedsagelig påvirker børn. Sygdommen fører til et blødt og misdannet skelet. Også her er det især de positive egenskaber af taurin på kroppens calciumopbygning, der spiller ind (5).

Taurin har en overraskende bred vifte af anvendelser i kroppen. For eksempel anses det for at påvirke både syn og hørelse positivt indenfor flere populationer (16, 17).

I en undersøgelse hos mennesker blev 12% af deltagerne fuldstændigt afskaffet med tinnitus, der er forbundet med høretab (18).

Taurin er også til stede i store mængder i øjnene. Forskning har vist, at øjenproblemer kan opstå, når disse niveauer begynder at falde. Øgede koncentrationer menes at forbedre øjets syn og sundhed (18, 19, 20).

Da taurin har en effekt på muskelsammentrækningsevne, har dyreforsøg vist sig at vise et fald i anfald og at taurin kan hjælpe under forhold som epilepsi (21, 22, 23).
Endelig synes taurin at kunne beskytte leverceller fra frie radikaler og toksiner. En undersøgelse viste, at 2 gram taurin 3 gange om dagen reducerede markører af leverskade og reduceret oxidationsspænding (24, 25). Der kræves dog yderligere undersøgelser.

Taurin som præstationsforstærker

Forskningsresultater peger på følgende.

  • Dyreforsøg har vist, at musklerne kan arbejde hårdere og længere (26).
  • Øger musklernes evne til at sammentrækkes og producere styrke hos dyr (27, 28, 29).
  • Fjernelse af restprodukter, der ellers fører til træthed og muskelspasmer hos mennesker (30).
  • Beskytter musklerne fra celleskader og oxidativ stress hos mennesker (31, 32).
  • Forøger fedtforbrændingen under menneskelig aktivitet (33).

I mus blev træthed og muskelskader nedsat under træning.

I en undersøgelse af aktive atleter, der fik tilskud af taurin, blev der oplevet øget aktiv evne. Løbere og cyklister oplevede energi længere før de var trætte (30, 31). En anden undersøgelse undersøgte dets evne til at reducere muskelskader. Deltagerne blev placeret i en muskelskadelig vægtløftemaskine. Resultatet viste, at markørerne for skader og muskel træthed blev brugt faldet (34, 35). er taurins effekt af forbrænding af fedt til vægttab blevet påvist i en cyklustest. Deltagere, der fik en dosis på 1,66 gram taurin, øgede deres fedtforbrænding med 16% (36).

Bivirkninger, sikkerhedsrisici og doping

Ifølge de bedste tilgængelige kilder har taurin ingen kendte bivirkninger, når de tages i den foreskrevne mængde (11). Selv om der ikke er nogen direkte forbindelse til taurin, bør det nævnes, at der er indtruffet dødsfald blandt atleter i Europa, der er forbundet med indtagelse af energidrikke indeholdende taurin og koffein, hvilket har fået nogle lande til at begrænse eller fuldstændigt forbyde salget af taurin (37).
Årsagen til dødsfald er ikke fuldt ud forstået, det kan også have været grundet af indtaget af meget høje doser koffein eller indtagelse af et hvilket som helst andet stof.

Ligesom med alle aminosyrebaserede kosttilskud, kan den, der har nyreproblemer, få større konsekvenser (38, 39). Taurin indgår ikke i WADA-dopinglisten for 2018 (40).

Dosering og opsamling

Den mest almindelige dosering er 500-2000 mg pr. dag. Toksicitetsgrænsen er væsentlig højere. Forskning har vist, at doser på op til 3000 mg pr. dag hele livet stadig er sikre (41, 42).

Meget få kosttilskud kan producere så mange sundheds- og præstationseffekter til en så lav pris - men så kaldes taurin selv af forskere for supermolekylet.

Publicerad: 2019-04-11
Senast uppdaterad: 2019-04-11 21:05:06