Kaseinprotein

Kaseinprotein er et populært kosttilskud fremstillet af kasein, et biprodukt af osteproduktion. Nedenfor bliver emnet nærmere beskrevet, så du kan få de oplysninger, du har brug for, når du overvejer at købe kaseinprotein. Er et protein med kasein det bedste valg for dig? Er det farligt, og er der nogen bivirkninger ved indtag? Hvad er forskellen mellem kasein og valle? Dette er nogle af de spørgsmål, vi vil adressere nedenfor!

Forskellen mellem kasein og valle?

Kasein svarer stort set til valleprotein, men tager længere tid at blive absorberet af kroppen. Dette gør det ideelt for dem, der ønsker en langsommere frigivelse af protein over en længere periode. Som valle, kan kaseinprotein være nyttigt for dem der kæmper for at imødekomme deres proteinbehov, men det har nogle væsentlige fordele i forhold til protein fra naturlige fødevarer.

Hvis du overvejer at købe kaseinprotein, men er usikker på hvilket produkt du skal have, er det vigtigt først at undersøge indholdsfortegnelsen for at sikre, at der kun er kasein i pulveret og ikke er en blanding eller lignende (hvis ikke det er en blanding, du er efter). Et andet smart skridt er at sammenligne indholdsfortegnelsen og næringsindholdet. Når det drejer sig om prissætning, skal du huske på, at et dyrt proteinpulver ikke nødvendigvis betyder at det er et godt proteinpulver, og at det billigste kaseinpulver ikke behøver at være det værste.

Det handler om så meget mere end indholdet - desværre. Brand og anden markedsføring gør alt for at påvirke dig til at vælge deres virksomheds produkter, og i sidste ende er det mere mærke, løn, marketing og mere (altså ikke indholdet af beholderen), som du betaler for, når du køber kosttilskuddet. Det betyder, at et billigt kaseintilskud kan være mindst lige så godt som et dyrt.

Fremstillingsprocessen

Et mejeriprodukt (mælk) går først gennem en forvarmningsproces, hvor osten opvarmes, og der tilsættes en syre. Dette sænker pH i væsken og forårsager kasein, som er til stede i mælken, at koagulere eller danne klumper. Den syre der tilsættes mælken, er som regel en form for osteløbe. Osteløbe er et enzymkompleks produceret i maven hos drøvtyggere, såsom køer.

Det er fremstillet af maveslimhinden fra unge slagtede dyr, fordi den indeholder høje niveauer af chymosin (syre), der er nødvendigt for at nedbryde mælken. Af denne grund er nogle kaseinproteintilskud ikke egnede til vegetarer. Dertil er et vegetarisk proteinpulver som sojaprotein bedre egnet. Der er også former for osteløbe, der er lavet af svampe eller bakterier, men disse bruges meget sjældnere end den anden slags løbe.

Når kaseinet har koaguleret, separeres det fra den resterende væske (valle). Den vaskes og tørres for endelig at gå gennem en sprøjtetørringsproces, som omdanner den til et fint pulver, som kan pakkes og sælges som kaseinproteinpulver.

Bivirkninger

Høje doser kaseinpulver kan forårsage nogle bivirkninger hos enkelte. Disse omfatter kvalme, oppustethed, øget hyppighed af afføring, tørst, kramper, nedsat appetit, træthed og hovedpine. Hvis disse bivirkninger opstår, bør du øjeblikkeligt reducere dit indtag. Hvis disse bivirkninger vedvarer, på trods af en nedtrapning, anbefales det, at kaseinproteintilskud stoppes, og at du konsulterer en læge for rådgivning.

Hvad er fordelene ved kaseinprotein?

Der er foretaget undersøgelser af kaseintilskud med følgende signifikante resultater:

  • Muskelbevaring - En undersøgelse har vist, at kaseinprotein er overlegen til andre former for protein, når man ser specifikt på bevaring af muskelmasse.
  • Øget muskelmasse - Nogle undersøgelser har vist, at proteintilskud (inklusiv kaseinprotein) øger muskelmassen, når det kombineres med styrketræning.
  • Proteinsyntese - To undersøgelser har vist, at proteinsyntese efter styrketræning er større, når protein indtages efter træningen. Disse undersøgelser fandt ingen forskel i niveauer af muskelproteinsyntese mellem valleprotein og kaseinprotein.

Kaseinprotein medierer i vid udstrækning de samme sundheds- og fitnessfordele som andre former for protein. Nuværende forskning tyder på, at fordelene ved kasein, kommer fra dets natur som komplementært protein. Hvis proteinindtaget er tilstrækkeligt, giver kaseinsupplementet ikke nogen særlig fordel. Proteintilskud kan dog være nyttigt i forhold til bekvemmelighed sammenlignet med andre proteinkilder, der ofte kræver en vis grad af madlavning eller forberedelse. Proteinpulver er en hurtig og nem måde at nå det daglige proteinmål.

Når det kommer til kaseinproteins virkning på kroppen, kan der blandt andet nævnes følgende. Den menneskelige krop er i en konstant tilstand af nedbrydning og regenerering. Væv (hår, negle, muskler og andre organer) nedbrydes og genopbygges. Disse væv er stort set alle sammensat af protein, og derfor er det kun protein, der er nødvendigt for at opbygge dem.

Aminosyrer er byggestenene af protein. Der er tusindvis af forskellige kombinationer af aminosyrer, der bindes sammen for at danne forskellige former for proteiner. Kroppen kræver, at alle varianter af disse aminosyrer findes i de rigtige mængder for at regenerere den store forekomst af væv, der kontinuerligt nedbrydes. Nogle af disse aminosyrer kan produceres af kroppen (og dermed anses for ikke-essentielle i kostens forstand), mens nogle skal opnås fra eksterne kostkilder (og dermed betragtes som essentielle aminosyrer).

Der er ni essentielle aminosyrer, der ikke kan skabes af kroppen. Disse skal i stedet fås gennem kosten. For at undgå negativ kvælstofbalance og muskelsvind skal en tilstrækkelig mængde protein og aminosyrer bruges.

Disse essentielle aminosyrer er mest tilgængelige i kød og mejeriprodukter. Kaseinprotein er et komplet protein, hvilket betyder, at det indeholder alle ni essentielle aminosyrer. Det har også evnen til at danne en gelélignende tekstur i kroppen, hvilket betyder, at den absorberes langsommere end andre former for protein.

Anbefalet indtag og optimal dosering

Det rekommanderede daglige indtag (RDI) af protein til raske voksne er 55g. Men protein bliver endnu vigtigere, når vævene opdeles med en hurtigere hastighed, som sker under træning. Styrketræning medfører især små revner i musklen (hensigten er at musklen skal bygges stærkere og / eller større), og det betyder, at kravet om indtagelse af protein stiger.

Et almindeligt rekommanderet proteinindtag varierer fra kilde til kilde. Mange kilder i fitnessbranchen anbefaler et proteinindtag på mindst 1g / kg af total kropsvægt. Imidlertid er der i øjeblikket ingen tegn på, at mere end 0,8g / kg total kropsvægt giver nogen anden fordel end mæthed. Det er også værd at huske at muskelsvind stiger i en høj alder. Det er derfor nødvendigt at øge det anbefalede proteinindtag for denne gruppe af mennesker.

Det er vigtigt at huske, at kaseinprotein ikke giver nogen specifikke fordele, der ikke tilbydes af andre former for protein. Derfor er den "optimale" daglige dosis af kaseinprotein en dosis, der giver dig mulighed for at indtage et passende niveau af protein til dine mål. For eksempel, hvis dit beregnede daglige proteinmål er 160g, og du kæmper med at opnå dette indtag gennem naturlige fødevarer, kan det være optimalt at supplere med 2-4 portioner kaseinprotein. Endelig anbefales det at følge producentens råd om dosering.

Husk på, at det er et "langsomt protein"

Kaseinprotein kan tages på ethvert tidspunkt af dagen eller natten med ethvert måltid. Proteinet tager ofte længere tid at fordøje og giver en mere langvarig mætning end valleprotein. Dette gør det godt til at blive brugt som snack eller ved andre lejligheder, når du ved, at du vil gå lange perioder uden et komplet måltid (for eksempel når du rejser).

Det er mere effektivt end valleprotein i disse tilfælde. Der er også nogle grunde til at tage det et par timer før træning for at sikre tilstrækkelig aminosyreafgivelse under træning. Men ingen undersøgelser har endnu vist, at det er meget bedre end valleprotein, selv om kasein kan være en smule mere effektivt, hvis du tager det et par timer før træning, end valle kan være.

Kaseinprotein lige før sengetid?

Et af de største markedsføringsstrategier for kaseinprotein er at skildre det som det ultimative natprotein på grund af dets langsomme fordøjelsesegenskaber. Teorien går som denne: Indtag af kasein før sengetid sikrer en langsom, stabil tilførsel af aminosyrer i løbet af natten. Når man ser på forskningen, fremkommer der ét fælles tema.

Hvis du forsøger at blive ordentligt pumpet og forøge muskelmassen, vil forbruget af protein før sengetid sandsynligvis hjælpe dig med at få lidt mere genopbygning og muskelproteinsyntese end ved ikke at tage det. Ved sammenligning af kasein med valle ser det ud til, at dette kan være en lille fordel. Men den fordel synes ikke at være gigantisk i kortsigtede studier.

 

Publicerad: 2019-04-10
Senast uppdaterad: 2019-04-10 21:39:57