Hvad er forskellem mellem beta-karoten og alfa-katoten?

alfakaroten og betakarotenNår du hører beta-karoten tænker du måske straks på A-vitamin, brun hud og antioxidanter. Men hvad er alfa-karoten egentlig? Er de sammenlignelige eller to helt forskellige stoffer? Giver de lignende effekter og hvad anvendes det til?

Karoten er et alment navn på biokemiske forbindelser, der spiller en vigtig rolle i fotosyntese, og har to velkendte former: alfa-karoten og beta-karoten. Den kan kun syntetiseres af planter. De indeholder ikke oxygen, hvilket går dem hydrofobe, som betyder at de er vandsky. Derfor er alle former for karoten uopløselige i vand, og fedtopløselige. Tre karotener; alfa, beta og gamma kaldes også provitaminer, eftersom din krop kan bearbejde og omdanne dem til A-vitamin. For at gøre det endnu mere tydeligt kan både alfa- og beta-caroten omdannes til A-vitamin. Spørgsmålet er, hvilken en af dem gør det bedst? 

 

Hvor meget omdannes til A-vitamin?

Som nævnt kan både alfa- og beta-catoren omdannes til A-vitamin af kroppen. A-vitamin, også kaldet retinol, er vigtigt for vedligeholdelse af skarpt syn. Forskning har vist, at indtagelse af 1 mikrogram beta-karoten opløst i olie, svarer til 0,5 mikrogram retinol og at 1 mikrogram alfakaroten fra kosten svarer til 0,042 mikrogram retinol. Alternativt kan disse udtrykkes i retinol aktivitets ækvivalenter (RAE).

Hvorvidt du indtager alfa- eller beta-karoten i kosten, skal du spise ca. 24 mikrogram alfa-karoten eller 12-mikrogram beta-karoten for at få et mikrogram RAE. Hvis du er en mand, skal du have mindst 900 mikrogram A-vitamin dagligt, mens du skal have mindst 700 mikrogram, hvis du er kvinde. Hvis du konverterer disse mængder, vil du have brug for 10.800 mikrogram beta-karoten eller 21.600 mikrogram alfa-karoten, for at tilfredsstille det anbefalede daglige indtag af A-vitamin.  

 

Hvor får man alfa-karoten fra?

Alfa-karoten findes i forskellige grøntsager of frugter som gulerødder, spinat, broccoli, tomater, koriander, grønne bønner, æbler og avocadoer. Beta-karoten findes også i grønne planter, grøntsager og frugter som abrikoser og kantalupmelon. Det er godt for dig at indtage mad rigt på alfa-karoten. Et tip er, at du spiser disse fødevarer sammen med fedt, eftersom de er fedtopløselige og absorberes bedre med fedt. Hvis du tager kolesterolsænkende lægemidler såsom kolestyramin, kan din karotenabsorption være svækket. Undgå derfor at tage disse lægemidler, mens du spiser karotenholdige fødevarer.

 Vil du vide mere om alle de positive virkninger af beta-karoten? Læs mere