Bedste tyngdedyne

Indholdsfortegnelse

Hvilken er den bedste tyngdedynen?

Cura of Sweden Kugledyne Pearl
Cura of Sweden Kugledyne Pearl
Bedst i test

1. Cura of Sweden Kugledyne Pearl

9,5/10
Vikt
3 - 13 kg
CE-märkt
Ja
Størrelse
150x200 cm
Till Butik
1419 kr
Cura Cozy Vægtdyne
Cura Cozy Vægtdyne

2. Cura Cozy Vægtdyne

9,3/10
Vikt
4 - 16 kg
CE-märkt
Ja
Størrelse
150x210 cm
Till Butik
1789 kr

Hvad er en tyngdedyne?

Ligesom navnet antyder, er en tyngdedyne en dyne, der er tung grundet de materialer, den er fyldt med. Det kan være sand, små vægte, kæder, kugler eller forskellige typer pellets, som er jævnt fordelt over hele dynen, som ellers ser helt normal ud. Dynen er blød og behagelig og varmer vidunderligt.

Når man sover med en tyngdedyne over sig, udsættes man således for et vist pres over hele kroppen, hvilket har en stor indflydelse på, hvordan man føler sig tilpas, og hvordan ens søvn bliver. Kort sagt er det som at sove i en dejlig favn, men trykket betyder også, at gavnlige signalstoffer sendes rundt i ens system. Med andre ord har tyngdedynen både en psykologisk og en fysiologisk effekt på den person, der sover med den. Der kan være mange underliggende årsager til, at man måske kan have brug for en tyngdedyne. Indenfor sundhedsområdet har patienter med følgende diagnoser og symptomer testet dynen:

  • Demens
  • Spiseforstyrrelser
  • Autisme
  • ADHD
  • Depression
  • Angst
  • Kroniske smerter
  • Snorken

Det er vigtigt at tage hensyn til den kropslige fornemmelse, når man vælger en tyngdedyne i medicinsk øjemed. For eksempel bør man overveje en af de lettere tyngdedyner, hvis man har kroniske smerter og dermed øget fysisk følsomhed.

Hvor tung skal dynen være?

Der findes tyngdedyner, som kun vejer et par kilo og varianter, der er virkelig tunge, og for dem, der aldrig har brugt dem før, anbefales normalt ca. 10% af egen kropsvægt. Forskellige mennesker reagerer forskelligt på dynens vægt, og selvom nogle foretrækker et lettere tryk, synes andre, det er meget bedre med en tungere dyne. Dette er virkelig en smagssag, og man skal bare prøve sig frem.

Om søvn og sammenhængen med ens velbefindende

Ud over kost er søvn en af ​​kroppens vigtigste funktioner, og uden den kan vi simpelthen ikke fungere. Forskellen er imidlertid, at selvom en mangel på mad og drikke giver meget håndgribelige og øjeblikkelige reaktioner som sult og tørst, synes søvnmangel at være noget, som mange mennesker ignorerer eller ikke virkelig er klar over alvoret i. Det er ret almindeligt at gå træt i skole eller på arbejde, og mange praler endda med, at de ikke behøver at sove særligt længe.

I de senere år har der været flere og flere advarsler fra forskere om, hvor vigtig søvn faktisk er, og hvor farlig manglen på den kan være. Det har længe været kendt, at der er en forbindelse mellem søvn og mental sundhed, men nu har undersøgelser også vist stærke forbindelser mellem søvnløshed og alvorlige sygdomme som diabetes og kræft. Derfor er der konstant igangværende undersøgelser af, hvordan man forbedrer ens søvn både kvantitativt og kvalitativt, og med dette følger jævnlige nye opfindelser og metoder.

Et meget vellykket produkt indenfor dette område er tyngdedynen, men selvom den allerede har været på markedet i et par årtier, kender mange stadig ikke til det. Blandt dem, der bruger denne slags dyner, er den blevet beskrevet som en frelser i nød og en livsforbedrer, og hvis man er begyndt at sove med en, kan det næsten være vanskeligt at vende tilbage almindelige dyner.

At modvirke søvnproblemer

At skabe et roligt og stressfrit miljø er altså et af de vigtigste våben mod søvnproblemer, og de fleste søvnforskere anbefaler som regel, at man ikke sidder foran nogen form for skærm i mindst en, eller gerne et par, timer før man går i seng, at det er mørkt og stille i soveværelset, og at man ikke spiser aftensmad for sent. En anden god metode er at skabe en dejlig rutine, der virker afslappende for nattesøvnen: Et varmt bad, meditation, at lytte til musik eller langsom børstning af dit hår og at smøre dig selv ind i en dejlig natcreme er nogle enkle eksempler på ting som får kroppen og sindet til at slappe af.

Der er også et stort antal af urter og lægemidler af varierende styrke, der kan hjælpe en person til at sove godt, men problemet med dem er, at de ofte kun er en midlertidig løsning. De behandler symptomerne, men ikke årsagen, og kan også være både fysisk og mentalt vanedannende. Og det er her, det næsten mirakuløse tyngdedyne kommer ind i billedet og kan være hele, eller i det mindste en del af, løsningen på de søvnproblemer, som så mange mennesker lider af.

Det psykiske velbefindende

tjej sover med ett leende

Søvnkvalitet påvirker alle mennesker.

At sove omfavnet er noget, som både mennesker og dyr sætter pris på. Det kan være et par, der er tæt på hinanden, et barn, der sover i forældrenes arme eller en kat, der bruger sin mor eller fars knæ til det yderste. Faktisk finder dyr, ligesom mennesker, det sikkert at være lun, og det er ikke tilfældigt, at hunde og katte normalt elsker at begrave sig selv i et tæppe eller at klemme sig ind i en kurv, selvom den virker alt for lille. De fleste mennesker synes det også er meget vidunderligt at kramme og omfavne hinanden, og allerede fra barndommen er det almindeligt at bruge eksempelvis tøjdyr og tæpper, der fungerer beroligende på et barn, når de skal sove.

Følelsen af ​​at blive omfavnet handler først og fremmest om varme og sikkerhed, og det er ikke for ingenting at ambulancefolk og brandmænd ofte giver folk, der har været involveret i en ulykke eller en traumatisk situation, et tæppe at pakke sig ind i. Det handler ikke kun om, at man måske fryser og har været ude for en traumatisk hændelse, men også om det, at give vedkommende en følelse af sikkerhed ved at "omfavne" dem. Faktisk blev de første tyngdedyner brugt i sundhedsvæsenet, da man i slutningen af ​​1990'erne begyndte at bruge dem til at hjælpe mennesker, der lider af psykiske problemer, autisme og demens, med meget gode resultater.

Når det kommer til søvn, er det veldokumenteret, at det netop er følelser af angst, der ofte forhindrer søvn, og derfor kan en tyngdedyne virke beroligende for den, der bruger den. Der er endda mange mennesker, der overhovedet ikke kan sove, medmindre de har noget, der dækker dem, og her kan en tyngdedyne være en ideel løsning.

Hvad der sker fysisk

kvinna omfamnar sitt barn

En tyngdedyne giver den samme fornemmelse som at blive omfavnet.

Følelsen af ​​at være trygt omfavnet giver næsten automatisk en indre ro, og derfor føler mange brugere, at tyngdedynen bliver et must, når de først har prøvet den. Det er ikke kun følelsen af ​​sikkerhed, der gør brugen af ​​denne type dyne så effektiv, men også hvad der sker inde i kroppen, når du gør det.

Undersøgelser har vist, at en person, der har en vis vægt, der trykker ned på dem, når de sover, har lavere niveauer af stresshormonet cortisol. Dette er et temmelig misforstået hormon, da det har modtaget meget negativ omtale, da det er forbundet med angst og uro, men faktisk ville mennesket ikke fungere uden en vis mængde cortisol i systemet. Det er netop stressen, der holder os i gang, den er nødvendig for at gøre os i stand til at udføre i forskellige situationer, f.eks. under træning eller hvis man skal tage en test, men hvis får for høje niveauer, bliver tilstanden permanent og leder til negative konsekvenser for både hjerne og krop. At sove er en af ​​de vigtigste faktorer for at holde cortisolniveauet nede, så hvis man ikke kan sove ordentligt, bliver man mere stresset, og bliver man mere stresset, sover man dårligere osv. Man kan meget hurtigt ende i en ond spiral, der kan være svær at bryde.

Så hvordan kan du modvirke stresshormonet? Der er flere ting, du kan gøre, såsom at træne eller meditere, og mange mennesker oplever fysisk berøring såsom et kram eller en massage, som noget meget afslappende. Når du tager en tyngdedyne på, dukker de samme følelser op, og det skyldes, at trykket på kroppen stimulerer produktionen af ​​lykkehormonet oxytocin, som således modvirker cortisol. Frelseren i nød, med andre ord!

Et andet kemisk stof, som tyngdedynen kan give ekstra mængder af, er serotonin, som har den grundlæggende funktion at stabilisere vores humør og hjælpe vores indre organer, især fordøjelsen, til at fungere normalt. At have meget lave niveauer af serotonin i kroppen kan lede til depression og angst, men også søvnproblemer, og for at modvirke dette anbefales blandt andet motion, en afbalanceret kost og forskellige metoder til at forbedre søvnen, herunder en tyngdedyne.

Opsummering

Der er så mange fordele for dem, der ønsker at prøve en tyngdedyne, at listen kunne blive enorm, men de vigtigste er følgende:

  • Bedre søvn
  • Mindsket stress og uro
  • Forøget velbefindende
  • Varme

Den øgede popularitet af tyngdedyner har nu ført til et stort antal modeller og mange forskellige vægte at vælge imellem, så der findes en tyngdedyne til enhver.

 

Almindelige spørgsmål og svar om tyngdedyner

 

Er en tyngdedyne farlig?

Nogle mennesker synes måske, at det lyder lidt skræmmende, næsten klaustofobisk, at sove under en tyngdedyne, men man bør ikke glemme, at det kun drejer sig om et par kilo. At have en kat i skødet kan svare til at have mellem 5-8 kilo på sig, og når det kommer til en tyngdedyne, er vægten jævnt fordelt over hele dynen.

For en voksen, sund person er der absolut ingen fare ved at bruge en tyngdedyne, men på den anden side bør man ikke tillade, at små børn får adgang til den, og af samme grund bør man ikke lade den ligge og flyde.

Hvorfor er det så vigtigt at sove?

På trods af mange års forskning har forskere endnu ikke fuldt ud forstået, hvorfor søvn er så vigtigt, men det er nu en ubestridelig kendsgerning. Ikke mindst kan det ses evolutionært; Af de 24 timer i døgnet har mennesket brug for at sove ca. 1/3 af den tid, hvilket ikke rigtig er logisk, set fra et overlevelsessynspunkt. At være i en tilstand af bevidstløshed i så mange timer er slet ikke smart i en verden fuld af farer, men alligevel er det præcis det, vi gør trods millioner af år i udvikling. Det eneste, der kan skyldes dette, er, at søvn er så vigtig, at manglen på det er farligere end noget vildt dyr i verden!

Der er ingen tvivl om, at søvn handler om kroppens vedligeholdelse, og det mærkes endda i hverdagen: ​​Hvis man sover godt, har man det godt, og sover man dårligt, føler man sig nede. Hvis man føler sig lidt træt om eftermiddagen, kan det være tilstrækkeligt med en lur på 10-15 minutter, for at man med det samme føler sig meget bedre tilpas. Hvis man går i lang tid uden at sove ordentligt, fører det til mange og vidt forskellige problemer, såsom mangel på energi, hovedpine, problemer med hukommelsen og koncentrationsevnen og endda angst og depression. Så lidt som en enkelt nat med kun 6 timers søvn har vist sig at have mange negative effekter, og det tager tid for kroppen at komme sig efter at have gået glip af en god nats søvn.

Nu ved videnskabsfolk også, at den vedligeholdelse, der foregår, mens vi sover, også sker på celleniveau, og at det hjælper alt fra de indre organer og hud til centralnervesystemet og immunsystemet. Mens vi sover, frigiver hjernen et antal stoffer, der kan sammenlignes med en hær af reparatører, der straks sætter ud med deres værktøjskasser for at vedligeholde, genopbygge og beskytte alle dele af kroppen. Gode ​​celler skal vedligeholdes og styrkes, dårlige celler filtreres ud og ødelægges, cirkulationen opretholdes og niveauer af forskellige stoffer afbalanceres.

Hvis man ikke kan sove ordentligt, kan disse reparatører ikke udføre deres arbejde ordentligt, og derfor bryder kroppen langsomt ned. En lækage i et rør er let at løse, hvis årsagen kun er et lille hul, men hvis du lader det gå for længe, ​​bliver det kun større og større, og til sidst går hele røret i stykker! Ligeledes klarer kroppen ikke alle sine opgaver, hvis den er træt, og udover de fysiske symptomer på søvnmangel følger også en hel række psykologiske og neurologiske problemer.

Hvordan opstår søvnproblemer?

Ironisk nok kan søvnmangel føre til fysisk og mental sygdom, men fysisk og mental sygdom kan også forårsage søvnmangel! Det er næsten umuligt at prøve at falde i søvn, mens tankerne flyver rundt i hovedet, og hvis man for eksempel lider af overvægt, undervægt eller højt blodtryk, kan det også påvirke søvnens kvalitet og omfang. Søvn og helbred går således hånd i hånd, men er også nødvendige for hinanden, så vi bør gøre alt for at løse eventuelle søvnproblemer.

Mange mennesker lider af søvnproblemer, og blandt de mest almindelige grunde til, de selv opgiver, er stress og angst de væsentligste. Det handler hovedsageligt om mangel på tid og frustrationen over ikke at være i stand til at klare alt, men også om eksistentielle spørgsmål, såsom hvad meningen med det hele er, og hvordan ens forhold fungerer. Især om aftenen, når man ligger i sengen og stirrer op i loftet, kommer tankerne snigende, og det er ikke ualmindeligt, at man oplever sine problemer som særligt stærke i dette øjeblik. Et andet typisk søvnproblem, der opstår som følge af stress, er, at man let falder i søvn, men derefter vågner op midt om natten og ikke kan falde i søvn, uanset hvor meget man prøver.

Søvn handler ikke kun om at sove otte timer om natten, men også om at gøre det uforstyrret og regelmæssigt. Så snart man er faldet i søvn, går man ind i forskellige søvnstadier, og hvis man vågner ofte om natten, går man glip af du den vigtige dybe søvn. Med andre ord er det lige så vigtigt at sove et vist antal timer, som at selve søvnen er god!

Sidst redigeret: 2020-09-21 18:24:39

Bedøm denne artikel
Ratings
Ratings
Ratings
Ratings
Ratings
0 Stemmer, Gennemsnit: 0 / 5

Testvindere - Bedste Tyngdedyne

  • Cura of Sweden Kugledyne Pearl
  • Cura Cozy Vægtdyne