E-vitamin - antioxidanten der forhindrer skade fra frie radikaler

Hvad tænker du, hvis jeg siger, at der var et vitamin, der virker som en antioxidant, der forhindrer frie radikaler i at beskadige bestemte fedtstoffer i kroppen, der er kritisk for dit helbred, og som naturligt forsinker aldring? Jeg taler om E-vitamin og tro det eller ej, fordelene ved E-vitamin slutter ikke der. Andre fordele af E-vitamin omfatter dens rolle som et vigtigt fedtopløseligt vitamin, der for mange organer, enzymatiske aktiviteter og neurologiske processer kræves til at fungere korrekt.

Der er mange vitaminer at holde styr på. A, B, C, D, E og hele alfabetet, kan det føles som. Man kan undre sig over, hvad alle disse vitaminer egentlig er gode for, og i denne artikel vil vi beskrive, hvad E-vitamin er godt for, hvordan man får indtaget det, og hvad der sker, hvis man får for meget af det. E-vitamin er kendt for at være det ungdomsgivende vitamin, der bevarer hudens elasticitet, og gør at rynker ikke udvikler sig ligeså hurtigt. Men udover, at hudcremeproducenterne har indset, hvor vigtigt E-vitamin er for at give ansigtet dets smukke glans og elasticitet, er de også blevet klar over, at E-vitamin er en vigtig ingrediens, når man prøver at blive gravid, eller når man vil yde mere.

Hvad er E-vitamin?

E-vitamin er en antioxidant, der findes i frø og vegetabilske olier. 50 gram mandler om dagen giver dig dit daglige indtag af E-vitamin, og det er desuden også sundt at spise. Det er altså et fedtopløseligt vitamin, som du også kan finde i grøntsager, æg, avocado, hvedekim og fuldkornsprodukter. E-vitamin hjælper med at beskytte væv, og de hjælper flerumættede fedtsyrer, der arbejder for at få membranen til at udføre sin funktion. Vitaminet beskytter også mod frie radikaler, som modvirker kræft og andre sygdomme.

Beskytter og opbygger

  • Ud over at opbygge kroppen hjælper E-vitamin med at give musklerne ilt. Når E-vitamin absorberes i kroppen, følger det de røde blodlegemer og forhindrer derfor betændelse og infektioner. Et højt indtag af E-vitamin kan også forhindre indtrængen af Alzheimers og Parkinsons sygdom såvel som diabetes.
  • Når det kommer til hud, er E-vitamin også meget godt at have. Hvis du er følsom over for solens UV-lys og nemt får solpletter på dit ansigt eller i hænderne, skal du spise en masse E-vitamin, da det beskytter og reducerer pigmentpletter. Det har også en positiv effekt for ardannelse og virker som en helbredende faktor i sår. Fordi vitaminet er særligt godt for huden og vævene, er det godt at spise meget af dette, hvis du skal have en operation eller ved, at du har følsom hud. Selvfølgelig kan man ikke udelukkende stole på E-vitaminindtaget og derefter ligge i solen hver dag i løbet af sommeren, og så tro at man helt undgår kræft, men det er stadig en god måde at spise, hvis man spiser den rigtige diæt, med de rigtige vitaminer og mineraler.
  • Et andet meget vigtigt område, hvor E-vitamin gør stor nytte, er frugtbarhed. Dette gælder især for mænd, da E-vitamin er nødvendigt for hormonet LH, hvilket fremmer produktionen af det mandlige kønshormon testosteron. Hvis man skulle se på E-vitamin fra et skønhedsperspektiv, er det blevet en af de vitaminer, som mange kvinder kan lide at indtage, takket være den gavnlige virkning mod rynker. Vitaminet har samtidig en opstrammende virkning, mens det fremmer kollagenet i huden og gør den mere elastisk. Takket være, at vitaminet også er godt mod sollys og UV-lys, har det den dobbelt effekt. Men man skal altid være forsigtig med solbeskyttelse på samme tid. Selv beta-karoten kan være værd at se på, når du udsættes for for meget sol eller bare ønsker en bedre forbrænding.

E og A - en god kombination

a+eE-vitaminer kombinerer meget godt med A-vitamin. Det virker næsten som en slags A-vitaminassistent, når den absorberes i kroppen og hjælper med at beskytte lungerne mod forurening. Det er dog vigtigt at vide, at man ikke får for høj en dosis af A-vitamin, da det kan forårsage leverskader og kvalme samt i nogle tilfælde fødselsdefekter.

Det er ikke kun A-vitamin, der samarbejder godt med E-vitamin. Vitaminer og andre næringsstoffer og mineraler virker sammen og fungerer bedst sammen med hinanden i kroppen. Derfor bør man være forsigtig med at tage billige og dårlige kosttilskud, hvor man adskiller de vigtige stoffer fra hinanden.

For meget af det gode

Du skal bestemt prioritere vitaminer og mineraler, men alt har en balance, og hvis du får for meget af det gode, kan det have den modsatte effekt i stedet. For meget E-vitamin kan give skadevirkninger i kroppen og forårsage balanceforstyrrelser. Hudplejeprodukter indeholder ofte E-vitamin, og det er helt okay at bruge dem. Men hvis du i stedet spiser for meget af vitaminet, som normalt siges at reducere kræftrisikoen, kan mænd dog lide af prostatakræft, og du kan generelt lide af slagtilfælde eller blodpropper.

Der er også en risiko for, at blodets koagulationsevne påvirkes negativt, hvis du får for meget E-vitamin. Det anbefalede daglige indtag er ca. 12 milligram, hvilket kan opnås både gennem mad og kosttilskud.

E-vitamin i kosttilskud

E vitamin i kosttilskudDen allerbedste og mest naturlige måde opnå det anbefalede daglige indtag af vitaminer og andre næringsstoffer er at spise en god og varieret kost. Tidligere var der ingen kosttilskud, men det er blevet et moderne fænomen, da folk ikke spiser så godt som før. E-vitamin findes som tabletter eller som kapsler, og det er vigtigt, at du følger instruktionerne og ikke tager mere end det, der anbefales.

Som nævnt ovenfor findes E-vitamin i frø og nødder, mandler og korn, men også meget i æg, fede frugter og fede fisk som laks. Først skal du se at spise en masse ingredienser for at få dig andre vigtige vitaminer. Hvis du kun lever på kapsler, kan du stadig få vitaminmangel eller ernæringsmæssige mangler, fordi én kapsel ofte kun indeholder én type vitamin. E-vitamin tabletter eller kapsler fås i sundhedsforretninger og hos Apoteket, men kan også købes online.

Ligesom man kan få for meget af det gode, kan man også få for lidt, og det er ofte problemet blandt mange i dag. Gennem al den mad, som folk indtager, da de ikke finder tid nok til at lave mad eller fordi de simpelthen tror at fastfood er godt, absorberes vitaminerne ikke af kroppen, eller at de simpelthen ikke findes i fødevaren. Alle forarbejdede fødevarer er betydeligt mindre næringsrige end hjemmelavede fødevarer.

Det er mere almindeligt, at folk lider af vitaminmangel end et overskud af vitaminer, og det er heller ikke godt. Hvis man lider af en mangel på E-vitamin, kan man føle sig dårlig på flere måder. Dette sker naturligvis ikke efter kort tid, men er et symptom på langvarig uforsigtighed med kosten. Her er nogle almindelige symptomer for en person med for lidt E-vitaminindtag:

  • Acne
  • Hormonforstyrrelser
  • Sterilitets- eller fertilitetsproblemer.
  • Kardiovaskulær sygdom
  • Cirkulationssygdomme som åreknuder, angina osv.
  • Problemer med leddene
  • Muskellidelser
  • Allergier
  • Svaghed, træthed samt depression

konsulterer din læge først

laeger og patienterNogle lægemidler er følsomme over for et indtag af E-vitamin. Læs altid indlægssedlen, når du køber medicin, eller konsulterer din læge først, hvis din medicin er mindre effektiv, når du spiser meget vitamin E. Det er også vigtigt at huske, at nogle fødevarer og deres bearbejdning reducerer vitaminets funktion og medfører et sænket indtag.

Dette gælder ofte for dybfrosne fødevarer eller forarbejdning af korn. Det betyder, at den dosis af E-vitamin, der oprindelig findes i fødevaren, nu er faldet og ligger på betydeligt lavere niveauer end tidligere. Derfor gør du klogt i at spise kogt mad og frisk mad, der ikke har været i fryseren.

Derefter optages kun 20-30% af vitaminet i kroppen. E-vitamin er dog både varme- og syretolerant og forsvinder ikke, når du laver mad eller blander det med andre stoffer, medmindre det handler om visse lægemidler. I stedet beskytter den de øvrige livsvigtige stoffer som beta-karoten, A-vitamin og fedtsyrer fra oxidation.

E-vitamin og træning

Når du træner meget, er det især vigtigt at få E-vitamin. Dette skyldes, at vitaminet fremmer muskler og led og opbygger dem indefra. Det er ikke kun huden, der får et boost af E-vitamin, men det gør også meget godt på indersiden af kroppen. Når du træner meget, kræves god udholdenhed, og da E-vitamin bidrager til musklernes iltoptagelseskapacitet, har man følelsen af at kunne udholde mere, hvis man spiser E-vitamin. Det er også derfor, at mange atleter kombinerer deres kost med E-vitamin i kosttilskud for at kunne klare det endnu mere og øge ydeevnen. Derudover styrker det immunforsvaret og får dig til at blive syg sjældnere. Man skal dog være forsigtig med ikke at indtage for meget, da det så kan gøre skade i stedet for at gøre godt. Moderation er bedst, som det er ofte tilfældet med alle former for mad og kost.

Hvordan vælger man det rigtige kosttilskud?

Core Vitamin E ComplexAt vælge det rigtige kosttilskud gælder ikke kun for E-vitamin uden alle næringsstoffer. Der er mange tabletter og kapsler, perler og dråber, og det gør det let at vælge det forkerte præparat Men hvordan ved du, om et kosttilskud er godt eller dårligt?

Desværre er det ikke muligt at vurdere et kosttilskud udelukkende ved at se på pakken eller tabletterne. De kan være meget tiltrækkende med stilfuld emballage og alle slags mærker, der viser test, de har vundet osv. Hvad man absolut bør gøre som et første skridt, er at læse det med småt, og undersøge hver ingrediens, før tilskuddet tages. Man bør også finde ud af, hvordan tabletterne fremstilles, og hvor råmaterialerne kommer fra. Det er selvfølgelig ikke altid en let opgave, og det kan tage lidt tid, men det er det værd, hvis du er påpasselig med hvad du indtager.

Tilskud af dårlig kvalitet bør ikke spises, da de kan gøre mere skade end godt. I bedste fald gør det ikke noget mod din krop, men mere mod din tegnebog, fordi mange kosttilskud ikke er billige. Det er også meget vigtigt, at du ikke adskiller næringsstoffer fra hinanden, da synergien i så fald forsvinder. Næringsstoffer arbejder sammen og er byggesten til at hjælpe cellerne til at regenerere, og hvis du adskiller for meget, har de ikke nogen fordel.

Derfor er det ekstremt vigtigt at se på kvaliteten af kosttilskud, og selv om det drejer sig om enkelte vitaminer, skal de være korrekt fremstillet. Vælg kapsel frem for tabletter, hvis dit kosttilskud er syntetisk produceret, og vælg tabletter foran kapsler til whole food. Normalt anbefales tilskyd lavet af whole food i stedet for at være syntetisk, men gør sig ikke altid gældende.

Mange varianter

kvalitet og forstorrelsesglasBare E-vitamin er der mange billige, ringe varianter af. De er ofte lavet af billig sojabønneolie, som hæver alfaen i E-vitamin. Det betyder, at producenten kan opkræve en højere pris, men du vil ikke blive gavnet særligt af tabletterne/kapslerne. Sojaolie er faktisk behandlet på en måde, der ikke direkte fremmer vitaminet og kroppens absorptionskapacitet. Denne behandling gør sædvanligvis olien harsk, og da E-vitamin er en antioxidant, bruges dens egenskaber til at forhindre olien i at harskne endnu mere. Hele tabletten er således helt ubrugelig, og du har betalt penge unødigt. Desværre er det sådanne metoder, som mange producenter bruger, da det bliver billigere for dem at fremstille og dyrere for køberen. Penge er ofte den største grund til, at kosttilskud er dårlige, og hvis du vil være lidt sikrere, når du køber en, skal du hellere investere i whole food og dets råvarer. De er normalt lidt dyrere, men giver et bedre resultat.

Hvis du derimod ikke har råd til at købe sådanne kosttilskud, er det faktisk bedre ikke at købe nogen, men at indtage gennem fødevarer dagligt. Det er den naturlige metode, og her kan du også være sikker på, at alle andre behov for vitaminer er opfyldt, da de allerede findes naturligt i kosten. Det er også således E-vitamin, og alle andre næringsstoffer gør mest nytte. De bør samarbejde med hinanden, og i kosttilskud kan du muligvis ikke udnytte alle stofferne.

Derfor skal du først se til kostcirklen og spise godt og varieret. Kosttilskud er gode, hvis du for eksempel træner ofte eller meget eller finder dig selv et sted, hvor du ikke kan spise hvad du har brug for dagligt. Det kan nogle gange være svært at vide præcis, hvad du skal spise for at få alle de nødvendige næringsstoffer, men hvis du ofte spiser mange grøntsager, frugter og fede fisk, er du i det mindste et godt stykke af vejen

Udgivet: 2019-03-17
Sidst redigeret: 2019-06-16 16:48:30
Bedøm denne artikel
Ratings
Ratings
Ratings
Ratings
Ratings
53 Stemmer, Gennemsnit: 4.6 / 5