Vitamin A

Antioxidanter såsom A-vitamin bidrager til at opbygge stærke knogler, genregulering, opretholde sund klar hud, fremme celledifferentiering og understøtte immunfunktionen. Nogle af de bedste kilder til A-vitamin er æg, mælk, lever, gulerødder, gule eller orange grøntsager såsom squash, spinat og andre grønne grøntsager.

Som det første bogstav i alfabetet og som en vigtig bestanddel af hverdagsmaden findes A-vitamin. Det er ikke for ingenting, at dette vitamin har fået bogstavet A som dets navn. Det er nødvendigt for vores udvikling og vækst som et foster, når vi er i moderens mave. Derfor er det meget vigtigt, at gravide kvinder spiser meget A-vitamin, så fosteret får den ernæring, det har brug for. En fordel ved A-vitamin er, at det er meget svært at få et underskud af det. Det forekommer sædvaneligvis i det meste af kosten, og vi får som regel den normale daglige dosis i den vestlige verden.

I andre dele af verden er mangel på A-vitamin dog et almindeligt problem, og hvis man er uheldig, kan man i disse tilfælde blive påvirket af natblindhed eller alvorlige infektioner, da A-vitamin bidrager til at modvirke dette. For at modvirke kræft bør man også sikre, at A-vitamin absorberes, hvilket også er også godt mod hjerte-kar-sygdomme. Ligesom E-vitamin, hjælper A-vitamin med at producere testosteron, der er det mandlige kønshormon, og sammen med E-vitamin hjælper det med at øge fertiliteten. A- og E-vitamin er en yderst god kombination. Også zink forbedrer absorptionen af ​​A-vitamin.

Alfa og omega for synet

For at udvikle et godt syn allerede som lille, kræves der meget A-vitamin. Hvis moderen ikke spiser nok A-vitamin under graviditeten, er det almindeligt, at fosteret lider af blindhed, hvilket desuden er den største årsag til blindhed i hele verden i dag. Dette er dog meget usædvanligt i Skandinavien. Årsagen er, at kroppen er fantastisk til opbevaring af A-vitamin i leveren, og bruger kun depoterne, hvis kroppen ikke har modtaget vitaminet for det seneste. Leveren kan lagre A-vitamin i flere måneder, så det kræver virkelig en dårlig kost, hvis man har underskud på A-vitamin.

Dagligt indtag og overdoser

  • A-vitamin bør ikke tages mere end 1 milligram om dagen for gravide og 800 mcg for almindelige voksne.
  • For store doser kan forårsage skader og problemer.
  • Fordi vitaminet er så let at lagre, skal vi, der spiser en almindelig skandinavisk diæt, ikke bekymre os om, hvorvidt vi mangler det. Derfor er A-vitamintilskud ikke særlig nødvendigt i disse dele af verden. Hvis du alligevel vil bruge A-vitamin som kosttilskud, bør du måske først overveje, hvordan din kost virkelig ser ud.

Hvis du har behov for at spise mere A-vitamin end 1 mg dagligt, bør det først og fremmest ordineres af en læge.

A-vitamin forekommer i store doser i lever, og hvis du spiser for meget af dette, kan du få et alt for stort indtag af vitaminet. A-vitaminen fundet i lever lagres desuden i den menneskelige lever, når den spises, og hvis indtaget er for højt, bliver leveren overbelastet. Bemærk, at dette skal finde sted i længere perioder, før din lever bliver beskadiget. Hvis man imod forventning får for store doser af A-vitamin, kan dette forårsage symptomer som svær hovedpine, kvalme, træthed og irritation. Man kan også få dobbeltsyn og hudproblemer. For store doser af A-vitamin hos børn kan hæmme væksten.

Vid akut overdosering

112telefonSelv om et overdrevent indtag af A-vitamin normalt opstår over en længere periode, kan der opstå akut overdosering, som kan føre til akut forgiftning. En akut overdosis forekommer sædvanligvis ved 200-300 mg, og så går turen direkte til skadestuen. Forgiftning, der opstår på lang sigt betyder almindeligvis at spise over 4 mg om dagen, op til 10.000 mg. Børn er særligt følsomme for overindtagelse ligesom ældre mennesker, der kan få osteoporose, som fører til hoftebrud. A-vitamin indeholder retinol, som ofte findes i hudbehandlede medikamenter til for eksempel psoriasis eller acne, og desuden kan det være farligt både for huden og for den invendige krop, ved stort forbrug. Disse lægemidler er også farlige for fosteret og bør ikke anvendes af gravide eller ammende kvinder.

Gravide kvinder, der spiser A-vitamin i kosttilskud, anbefales at vælge præparater, der ikke indeholder mere end 1 mg. Dette skal følges omhyggeligt, hvis lægerne ikke har ordineret andet. Kvinder, der venter børn, bør også undgå fiskleverolie og lever, da et stort indtag kan gives videre til fosteret. Leverpaté er på den anden side godt at spise, fordi doserne ikke er så store. Gravide kvinder bør spise en smule mere A-vitamin end voksne generelt, men de bør være forsigtige med ikke at indtage for meget.

Rygere bør være ekstra forsigtige med et stort indtag af A-vitamin, da det har vist sig, at dette leder til en øget risiko for lungekræft, da stoffer i tobak modvirker A-vitamin og dets virkning.

Hvor findes A-vitamin?

Dette vitamin kan som nævnt findes i lever og tarm, men der er findes også en hel del i ost og æg samt fed fisk som ål eller laks. Beta-karoten omdannes til A-vitamin i kroppen, så du får det daglige indtag af vitaminet ved at spise grøntsager og rodfrugter.

I dette tilfælde kaldes det ofte et provitamin, fordi retinol ikke forekommer under omdannelsen. Som du sikkert forstår, efter at have læst dette, behøver du altså ikke at spise lever for få A-vitamin.

  • Ost, æg og rodfrugter er gode nok til at få det daglige indtag, og fede fisk eller spinat og persille, indeholder også store mængder karoten, der omdannes til A-vitamin efterfølgende. Karoten bidrager til en særlig farve på grøntsager og frugter, og er ofte rød eller orange.
  • Dog findes det også i grønne grøntsager såsom broccoli, persille og spinat samt bønner, og du behøver således ikke bekymre dig om, at du ikke får nok A-vitamin, selvom du er veganer eller vegetar.

Retinol blødgør din hud

A-vitamin forekommer i hudpleje, fordi det hjælper med at opbygge huden. Det er retino, der hovedsagelig anvendes til at blødgøre og opstramme huden. I anti-rynke cremer er A-vitamin en fælles ingrediens, hvor det forhindrer rynker og solskader.

Hvis du ser navnet retinol på en ansigtscreme, betyder det, at den indeholder A-vitamin. Dog kan nogle mennesker være en smule følsomme over for denne type stof, så test et mindre stykke hud først, før du påfører cremen til hele ansigtet.

Forskellige cremer indeholder forskellige typer af A-vitamin. Nogle kaldes også A-vitaminsyrer og fungerer generelt bedre mod rynker end almindelig A-vitamin.

Kosttilskud

For folk som bor i I-lande, er det meget sjældent, at man har brug for kosttilskud, fordi man ikke får nok A-vitamin. På den anden side er A-vitamin til stede i forskellige former som f.eks. beta-karoten og retinol, som vi har omtalt ovenfor. Det er normalt grundet de egenskaber, som retinol og karoten har, at folk tager et kosttilskud. Det har ofte med skønhed at gøre, da det desuden kan behandle hud og rynker indefra.

Tilskud i form af karoten betyder, at du får en finere solbrunhed, da farven på huden bliver brunere. Det er generelt kendt, at folk, der spiser mange gulerødder, der netop indeholder dette stof, får en brunere farve. Der har imidlertid været flere undersøgelser, der viser, at denne type af tabletter ikke altid holder det, de lover, og at det er bedre at spise flere grøntsager, der indeholder beta-karoten, som bidrager til farven.

Tilskud af A-vitamin er ellers inkluderet i de fleste multivitamin-cocktails som Mivi Total eller multivitaminer. Individuelle kosttilskud, der kun indeholder A-vitamin, findes stort set ikke, og hvis lige netop denne type kosttilskud, skal du sørge for at tage din kapsel med et måltid, da vitaminet kræver fedt, for at optages ordentligt af kroppen.

En ægte antioxidant

knytnaeveMange vitaminer er antioxidanter. Dette betyder, at de afvæbner frie iltradikaler gennem deres elektroner. Disse frie radikaler dannes konstant, da vi lever i et ilt-rigt miljø og absorberer ilt. Ca. 1% af de partikler, vi indånder dagligt, omdannes til frie radikaler. De mest velkendte antioxidanter er E-vitamin, C-vitamin og A-vitamin.

De frie radikaler er ofte årsagen til lidelser som hjerte-kar-sygdomme, kræft eller slagtilfælde, og disse radikaler kan selv komme ind i huden, da vi konstant omgives af dem. Derfor producerer man nu også hudcremer med disse vitaminer, der beskytter huden udefra. Da det i 1950'erne blev kendt, at disse antioxidanter modvirkede de frie radikaler og beskyttede os mod alle mulige problemer, voksede kosttilskudsindustrien stort.

Men kosttilskud er ikke gode for alle. Som nævnt tidligere er A-vitamin i form af kosttilskud farligt for rygere, og det gælder selv for kosttilskud i form af andre vitaminer. Her tales om store doser generelt, og ikke det sædvanlige daglige indtag.

Som mange kan forstå, tjener det ikke noget at tage kosttilskud for yderligere at misbruge kroppen gennem rygning eller anden dårlig kost. Det er nemlig synergi, der er positivt, og antioxidanter som kommer i kontakt med farlige stoffer fra rygning, arbejder i stedet for at hæmme disse. Derfor er de ikke til gavn for kroppen og kan endda i sidste ende ødelægge mere end de opbygger.

Det er længe blevet antaget, at rygere, der forbruger en stor mængde beta-karoten, som normalt modvirker kræft, ville være bedre stillet med et kosttilskud. Resultatet var imidlertid det omvendte. Råd fra alle rygere er således at holde op med at ryge, inden de begynder at opbygge deres helbred.

Hvordan ser indholdet af A-vitamin ud i kosttilskud?

Når man har undersøgt forskellige kosttilskud, der indeholder A-vitamin, har man for mange præparater fundet ud af, at der er for store doser, i forhold til hvad der anbefales til en almindelig voksen. Ikke ofte var der A-vitamin i 5-7 gange højere doser end nødvendigt. Andre vitaminer og antioxidanter, såsom vitamin E og vitamin C, optrådte også i meget højere doser, der kunne være lige ud sagt dødelige.

E-vitamin kan forekomme i op til 300 gange mere end den daglige dosis. Et problem er også, at mange mælkeprodukter i verden er beriget med A-vitamin, og da skandinavierne er et mælkeelskende folk, der gerne vil give deres børn mælk fra begyndelsen, kan det påvirke os. Smørelsesprodukter er også beriget med A-vitamin, og mange mennesker bruger meget hver dag.

Bearbejdede mejeriprodukter er derfor tvivlsomme, og bør tages med forsigtighed. På trods af dette fortsætter produkterne med at blive solgt som aldrig før. Hvis du derudover tager en multivitamin tablet hver dag sammen med disse produkter, har du fået en dobbelt dosis af vitamin A. Giv desuden ikke børn en masse kosttilskud, hvis ikke de virkelig har brug for det.

Vælg snarere mad end tabletter

gulerodDet er blevet set, at vitaminer i kosttilskud optages mere af kroppen end de gør gennem fødevaren. Når du spiser et måltid, får du den dosis, som kroppen faktisk har brug for, så længe du spiser et relativt sundt måltid. Dette har også at gøre med, om tabletterne fremstilles syntetisk, eller om de er lavet af wholefood, som normalt er bedre.

I kosten findes disse antioxidanter også sammen med fibrer, mineraler og andre livsnødvendige stoffer, der får alt til at strømme som det skal. I kosttilskud er dette ikke altid tilfældet. Kosttilskud opløses også hurtigere end vitaminer via maden, da fødevarer blandes med fibre, der får det til at blive i tarmsystemet længere. Så forbliver de også i lang nok tid til at håndtere frie radikaler, der kommer ind gennem luften og ilten, mens man spiser eller andet. Dette sker ikke i samme grad med kosttilskud. Som du kan se, er det umagen værd at spise fødevarer, der er varierede og komplementære.

Hvis du ved, at du spiser har næringsfattige kostvaner og ikke kan gøre noget andet i en vis periode, bør du tage kosttilskud, og vide, at A-vitamin kan gemmes din krop i op til 3 måneder, før det skal genopfyldes.

Publicerad: 2019-03-12 16:48:48
Senast uppdaterad: 2019-05-15 14:58:49