Guide: Den bedste måde at tabe sig hurtigt på

At tabe sig er ikke så simpelt som mange tror. Mange tror, at bare jeg finder den rigtige metode eller kost, så jeg taber nok til at nå min målvægt. Men faktum er, at det ikke er så enkelt som annoncerne viser, det kræver masser af energi og fokus for at lykkes. Hvad mange mennesker ikke tænker på er imidlertid, at vægttabsprodukter rent faktisk hjælper og letter det, men det kræver stadig sats og kampe.

At tabe sig ved at gå

mand og kvinde i skoven

En tur i skoven er en god start til at begynde at tabe sig

At tabe sig ved at gå kan være en stor hjælp til dem, der ikke har lyst til at tabe sig som normalt. Vidste du, at man kan forbrænde 150 kalorier bare ved at tage en halv times tur om dagen. Det får ens blodcirkulation til at øges, og iltoptagelsen i blodet bliver bedre. Man får bedre tilstand og energi generelt. Det bliver lettere og sjovere at gøre forskellige ting, når man føler sig i bedre stand.

At tabe sig ved at gå er ikke noget nyt. Al bevægelse hjælper kroppen fysisk med at forbrænde fedt bedre. Man kan tabe sig ved at gå eller cykle. Der er dem, der faktisk cykler sig sundere, og det samme gælder selvfølgelig med at gå. Vi mennesker er skabt til at bevæge os regelmæssigt. Det behøver ikke at betyde, at man skal lave den værste styrketræning eller køre lange runder i skoven.

Hvis man vil tabe sig ved at gå, så skal man ville gøre det, da det ellers ikke vil vare i det lange løb. Der er dem, der efter at have fået sig en hund, har bemærket, at kiloene er faldet af, fordi de er ude mere end ellers, uden at vide at de har tabt sig ved at gå. Et tip, hvis man vælger at forsøge at tabe sig ved at gå, er at starte med 10 minutter, men at gå hurtigt. Derefter øges med 10 minutter osv. Uden selv at bemærke det, vil konditionen forbedres, og man kan gøre mere og mere. Der er mange sjove måder, når det kommer til let fysisk træning.

Hvis man synes det er for koldt at gå i den mørkere årstid, så er et godt tip at starte med svømning. At komme til svømmehallen kan gøre godt for både krop og sjæl, helst når dagene bliver kortere og mørket kryber ind så langsomt. At komme ind i en varm og belyst svømmehal med spabad og sauna kan gøre ønsket om at røre sig meget større.

At tabe sig ved at gå er en god måde, og svømning en halv time et par gange om ugen er en endnu bedre måde. Når man svømmer, er hele kroppen i bevægelse og alle led får en chance for at slappe af og helbredes. Selvfølgelig kan man ikke svømme hver dag for at tabe sig, men hvis man kombinerer det med gåture, er det et meget godt trick. Dejligt og opbyggende for krop og sjæl, især i de mørke måneder.

Kost til dem, der ønsker at tabe sig

hamburger uden brod

Mange kostvaner til vægttab betyder en mindsket mængde kulhydrater i kosten

Tilhører man dem, der har prøvet mange forskellige slags kurideer uden succes? Måske har man brugt meget tid og penge til at nå sin mål om at blive tyndere. At tabe sig gratis kan lyde som svindel, men kort sagt kan dette være netop den metode, der holder i længden.

Ved at udelukke nogle kulhydratrige fødevarer såsom pasta, ris samt kartofler og i stedet gå efter fødevarer, der er meget lette for kroppen at forbrænde, kan man tabe sig fri og også finde en måde at spise og nyde mad uden altid at føle sig sulten. En slankning, der gøres hurtigt, og som betyder at man taber sig hurtigt, vil helt sikkert få en til at gå op i vægt så hurtigt dvs. yoyovægt. Mange mennesker genkender sig selv i dettes og kan abonnere på, hvor håbløst det er. Desuden er der absolut ingenting for alle, der ønsker at tabe sig gratis.

Hvad er så godt ved at udelukke kulhydraterne i sin kost, undrer man sig måske? De seneste resultater fra både læger, forskere og ernæringsmæssige terapeuter er, at kroppen ved at udelukke kulhydratrige kostvaner kan begynde at brænde på fedtet i stedet. Dette skyldes, at så længe man giver kroppen nok sukker og kulhydrater, vil den gemme på fedtet, fordi sukker og kulhydrater hurtigt bliver brændt og omdannet til energi.

Ved denne effektive måde at tabe dig kan man også tabe sig gratis! Den kost, der indeholder en masse kulhydrater, er som nævnt alle former for pasta, ris og kartofler. Derudover er der forskellige typer mel som hvedemel, grahamsmel, rugmel, havregryn og forskellige slags såkaldte flager. Hverken konserverede bær eller forskellige slags syltetøj eller friske bær er gode til fedtforbrænding. Hverken sukker, chokolade eller honning. Man bør også udelukke ærter, druer og saltede mandler. Man bør heller ikke drikke øl, læskedrikke, juice eller spise mælkechokolade.

I stedet kan man spise moderate mængder grøn salat, isbjerg salat, agurk, blomkål, radise, svampe, artiskok, tomat, knoldselleri, frisk selleri samt ost.

Man kan spise så meget som man vil have af kød, svinekød, bacon, høns, kylling, æg, fisk, smør og margarine. Man kan drikke så meget som man vil have af kaffe, te, danskvand, bouillon og almindeligt vand.

Brænd fedtet ordentligt

Avocado

Avocado er perfekt at inkludere i kosten, når man vil tabe sig

God kost og den rette motion er vejen til at forbrænde fedt!

Nedenfor vil vi se på, hvordan man kan øge fedtforbrændingen og få en slankere krop. Næsten alle mennesker har god forbrænding i kroppen, og hvis man har en lav forbrænding, kan man altid skynde på den med enkle tricks.

Man må ikke være på slankekur! Man skal se til at gå ned i vægt med motion og en sundere livsstil. Træning og en god kost er grundlaget for at få en god og sund krop. Man vil miste kampen mod sult, hvis man er på slankekur. Sørg derfor for at brænde fedt på andre måder end med slankekure.

Vægttab er ikke godt for kroppen, man skal forblive på et stabilt og sundt niveau. Så føler man sig bedst tilpas!

Vi sørger for, at man lærer om hurtige og langsomme kulhydrater, så man holder sit blodsukker på et godt niveau og ikke bliver sliksulten. Man bør også spise rigelig med fedt.
For at forbrænde fedt skal man spise fedt.


Nedenfor finder du vigtige ting at overveje, når man skal brænde fedt.

  • Proteinrig kost - Sørg for, at du får det daglige proteinbehov. Øg gerne indtaget af protein. Spis mad med højt proteinindhold. Kød er godt. Fisk og æg er også proteinrige fødevarer. Den rigtige kost gør vidundere for din krop. Man brænder fedt ved at spise flere proteiner og bygge flere muskler på kroppen.
  • Sørg for at vælge magre proteiner - Kylling, fisk og røget skinke er meget bedre at spise end for eksempel pølser og frikadeller. Magert kød med højt proteinindhold er absolut den rigtige vej at gå, og man vil opbygge muskelmasse og forbrænde fedt samtidig, hvis man spiser den rigtige kost og motionerer et par gange om ugen.
  • Drik rigeligt med vand - Sørg for at du får mellem 1 til 2 liter koldt vand hver dag. Få en god vandflaske, som man kan tage med overalt. Den skal med på arbejde, hos vennerne og i træningscenteret. Vand renser kroppen og hjælper med at holde dig sund og opmærksom.
  • Hold dig væk fra alkohol - hvis du er seriøs om at tabe dig og brænde fedt. Det er for mange kalorier, og man mister ærligt talt motivationen til alt andet, hvis man drikker for meget. Både når man er på druk, men også bagefter. Man indtager for meget kulhydrat og kroppen virker ikke som den skal, når man drikker alkohol.
  • Spis ofte - Sørg for, at du spiser mindre portioner mad hver dag. Spis mange gange i stedet for et par store måltider. Spis helst 5-6 gange om dagen. Sørg for at spise en kost høj i protein, og at den er velafbalanceret. Man holder forbrændingen i gang, hvis man spiser flere mindre måltider om dagen. Efter alt er forbrændingen ekstra vigtig, når man taber sig og brænder fedt.
  • Spis langsomme kulhydrater - Sørg for at spise ofte som vi nævnte tidligere, men også at spise langsomme kulhydrater, som giver en konsistent forbrænding i løbet af dagen. Man bør være sikker på at forbrænde så meget som man kan, selv når man ikke træner eller bevæger sig.
  • Gåture - En tur er en af de bedste måder, man kan brænde fedt. Tag en tur om morgenen, før dagen er startet. 30-45 minutter er nok. Man kommer i gang med sin forbrænding, og det giver en fordel hele dagen. Gåture er en af mine yndlingsaktiviteter for at forbrænde fedt. Det er en god måde at slappe af og bare bruge sin krop. Det koster ikke mere end det tøj man har på sig, og det er bare at gå ud. Hellere gå om morgenen end om aftenen. Det giver bedre effekt.
  • Vandreture med vandrestav - En tur med vandrestav øger din aktivitet og selvfølgelig også forbrændingen. Det giver ekstra god effekt til hjertet. Gå på ujævnt terræn, så man kan arbejde lidt mere med konditionen.
  • Spis morgenmad, når du går - Når man er gået om morgenen, kan man spise en afbalanceret og velsmagende morgenmad. Det forhindrer dig i at nedbryde dine muskler. Drik gerne te for dens indehold af koffein, som giver ekstra hastighed til forbrændingen. Grøn te betragtes som den bedste, når man skal drikke en form for te.
  • Spis en masse grøntsager - Det giver ikke meget energi, men det giver en følelse af mæthed, og det er nyttigt på mange måder. Sørg for, at din tallerken består af en tredjedel af grøntsager, når man har middag og frokost.

 

Disse var de første tips om, hvordan man øger sin forbrænding og brænder fedt. Herunder får man yderligere tips og råd om en afbalanceret kost og en øvelse til hverdagene for at tabe sig på en afbalanceret og gavnlig måde.

  • Sørg for at spise fisk - Hvis man ikke kan lide fisk, kan man altid spise en form for kosttilskud indeholdende fiskeolie. Fed fisk er sund og indeholder proteiner, der er gode til din forbrænding.
  • Æblecidereddike - Det siges, at æblecidereddike øger forbrændingen og dæmper sulten. Det stabiliserer blodsukker og humøret forbliver på et stabilt niveau. Dette vil hjælpe dig med at forbrænde fedt. Æblecidereddike giver høj forbrænding. 
  • Spis regelmæssigt - som vi nævnte tidligere, er måltider vigtige. Spis ofte og på bestemte tidspunkter. Kroppen bliver vant til dette, og forbrændingen fortsættes. Ingen store måltider, hvor man bliver mæt. Mindre måltider og ofte er en god vej at gå.
  • Mindsk fedt - Hold øje med dit fedtindtag, men tag det ikke væk for Guds skyld. Ca. 20% af dit daglige energiforbrug skal være fedt. Sørg for at holde dig væk fra animalsk fedt. Sats på at spise vegetabilske fedtstoffer.

Vitaminer og mineraler til vægttab

Mineraler er også vigtige for kroppen. De vigtigste for vellykket vægttab er følgende:

Helsekost til eget brug

I nærmeste helsekostbutik kan man finde ønskelige kosttilskud og naturlige midler som f.eks. vægttabspræparater og kosttilskud i form af vitaminer og mineraler. Man kan også vælge at studere sortimentet online i en af de helsekostforretninger, der er tilgængelige online. Der kan man også lave prissammenligninger og læse mere om produkterne.

Gå ned i vægt med GI-metoden

En metode, der blev meget populær for nogle år siden, er GI-metoden. Men virker det, og hvordan følger det?

GI-metoden undgår raffinerede kulhydrater som sukker, hvedemel, klæbrig ris, pasta, brød, sodavand, flager, kager, chips og slik. Det vi stræber efter, er at spise mad med en lav GI-værdi, så blodsukkerkurven holdes på et jævnt niveau, fordi maden nedbrydes langsommere og giver en længere følelse af mæthed. Når man begynder at spise efter GI-metoden, er det mest effektivt at gå "all-in" til at starte med, eller at vælge kulhydrater fra så vidt som muligt. Hvis man følger programmet eller metoden i 4-6 uger, så har man gennemgået den første fase. I fase 2 kan man derefter tilføje langsomme kulhydrater som bønner / linser, quinoa, spelt, bulgur, nødder, frugt og surdejsbrød.

Hvad vi først gør, er at vi lader kroppen nedbryde fedt og omdanne det til energi. Man vil så tabe sig ved at brænde fedt i stor udstrækning. For at forbedre denne forbrænding er længere vandreture i langsommere tempo også meget effektive. Så længe man spiser hurtige kulhydrater med højt GI, vil din krop ikke prioritere fedtforbrænding, fordi kulhydrater er dem der nedbrydes hurtigst i kroppen. Det, vi vil opnå med GI-metoden, er at aktivere fedtforbrændingen, så kroppen begynder at bruge fedt i stedet for sukker som energibrændstof. Videnskabeligt kaldes dette for at være i ketose. Hvis man er dedikeret til at følge metoden i mindst 4 uger, så er chancerne for, at man vil falde i vægt, stor.

Publicerad: 2019-07-10
Senast uppdaterad: 2019-07-10 11:01:35
Betygsätt den här artikeln
Ratings
Ratings
Ratings
Ratings
Ratings
2 röster, Genomsnitt: 3.5 / 5