Acai - Helsebærret fra regnskoven

Der findes mange sunde bær, du kan tilføje til din kost. Acaibærret er et af de mest sunde bær, som du nogensinde kommer til at finde. Acai er et indenlandsk bær, som findes i Amazonas regnskove. Denne frugt er blevet anvendt i århundrede som en helende, immunstimulerende, energiopbyggende frugt. Forskning viser, at dette antioxidante bær kan hjælpe med et undertrykke og reparere oxidative skader. Lad os tage et nærmere kig på acai og acaipulver.

Acai - superbærret

Først var det gojibærret, men nu snakkes der i stedet mere om acaibærret, som er blevet kendt for sine antioxidanter og vigtige fedtsyrer som omega 3 og omega 6. Acai har også vigtige fibre, som gør den særligt god for maven. Bærret ligner overordnet et gigantisk blåbær i både farve og form. Dog er smagen anderledes, eftersom acaibærret er mere nøddeagtig i smagen og ikke lige så sød som et blåbær. Den sidstnævnte er også kendt for sine antioxidanter og evne til at reparere synet, men acaibærret indeholder 6 gange så mange antioxidanter og flere fibre end et blåbær. Den indeholder også meget jern, og er god til folk, som ikke spiser kød, specielt kvinder som har brug for at få en daglig dosis af jern.

Hvor kommer det fra?

Amazonas regnskoveBærret kommer fra Amazonas regnskove, og vokser altså ikke i Danmark. De vokser på acaizeiropalmen dybt inde i regnskovene, og på dansk plejer vi at kalde palmen for kålpalme. Den kan blive op til 20 meter høj og være dækket med ca. 900 bær. Det er ganske let at plukke acaibærrene, eftersom de hænger ned fra træet i lange bånd, som ser ud som halskæder. Da de er lette at plukke, udgør de normalt en basisføde for mange fattige bosat i området samt alle de dyr, som befinder sig i regnskovene. Det er dog ikke bare bærret, man tager sig af på kålpalmen. Man laver også palmevin af bladene, og spiser de nyttige skud, som de tilføjer.

Når man spiser acai herhjemme i Norden, gør man det normalt gennem pulver som kosttilskud eller via energibarer, alternativt tørre bær, som køber fra udlandet. Det er et af de bær og frugter i verden, som indeholder mest vitamin C. De er også meget rige på andre emner, som kroppen kan absorbere. Derfor antager man, at befolkningen, som lever i området, hvor acaibærret vokser, har holdt dens kraft hemmelig i så mange år, inden bærret blev berømt. Men nu kan vi altså nyde bærret i resten af verden, selvom det for det meste sker i pulver- eller kapselform.

 

Acaibærrets historie

Dette superbær stammer fra Amazonas regnskove i Sydamerika, og er blevet spist af indfødte i hundredvis af år. Fra begyndelsen spiste man dem for deres gode smag, men straks blev man bevidst om bærrets utrolige egenskaber, som kunne kurere sygdomme og give massevis af næring. Så snart dette blev kendt, begyndte man at kurere lidelser blandt befolkningen, og i takt med at rygtet spredtes, har acaibærrets egenskaber også blevet kendt i resten af verden.

Det skulle dog dvæle frem til 90’erne, inden bærret begyndte at blive eksporteret fra Brasilien gennem nedfrysning af frugterne. Først var det helseorienterede surfere på USA's vestkyst, som drak smoothies og helsedrikke med acaibær for at holde vægten og fremme helbredet, men straks begyndte bærret at se længere væk over grænserne. Snart kom det til Europa, og folk her fik kendskab til dens kraft og kapacitet.

Hvordan indtages acaibær?

Acaibær kan spises på flere forskellige måder. Det bliver lidt svært at gå og plukke dem selv, hvis du bor i Skandinavien, efter de vokser i Sydamerika, men er du på gennemrejse eller semester i Amazonas, skal du givetvis tage en pose med dig og gå ud at plukke dem for at spise dem, præcis som de er. Dog har de en hård kerne, som er lidt kompliceret at tygge, og når bærrene hældes i pose, eller laves til pulver, separerer man frugtkødet fra kernen først. Frugtkødet males siden til et pulver, som lægges til tørre, og det er netop dette pulver, som mange i den vestlige verden gerne hælder i helsedrikke eller på kærnemælken.

En spiseskefuld er nok til at få de vigtige antioxidanter, fedtsyrer og vitaminer, som sprudler i bærret. Man kan også blande det i juicer for en interessant smagsoplevelse. Ellers må du nøjes med at købe dybfrosne eller tørrede bær, som du siden kan spise eller hælde i yoghurt, smoothies eller i myslien.


Acai baer3Acaibærret forekommer ellers normalt i en hel del myslibarer, i blandede juicer samt som yderligere kosttilskud i form af kapsler. Fordelen ved disse kapsler er, at doseringen allerede er gjort, og det er bare at sluge dem med vand. Så har du fået din daglige dosis af vitaminer og antioxidanter.

Acaikapsler tages med lidt vand i sammenhæng med et måltid. Til kontrast kan det måske blive lidt kedeligt at sluge en kapsel uden smag, da acaibærret faktisk er værd at smage på.

Så hvis man vil indtage det i en lidt sjovere form, skal man nok købe pulver eller tørrede bær i stedet for. En del juicer kan være blandede med acaibær; da oftest i form af vindruer eller æble, som har smag i sig selv, som går godt med acaibærrets nøddeagtige smag.

Disse juicer indeholder en mindre mængde koncentrat af acai, cirka 1% for at øge næringsindholdet. Samme sag gælder for energibarer. Juicerne er dog meget dyre, og må fragtes langvejs fra for at nå hertil. Dette gør, at de udgør en stor omkostning samtidig med, at det ikke er særlig miljøvenligt med tanke på al transport.

Billigste alternativ: at købe pulver

Det billigste alternativ, hvis man vil spise acai, er at købe pulver. Det giver også mest acai per krone, og indeholder hverken tilsætningsstoffer eller sødemiddel. Et pulver er enkelt at anvende i juicer, at strø over det, man vil samt at fortynde ud i lidt vand. Så hvis du vil have et værdifuldt alternativ, så køb acaipulveret. Det mest enkle alternativ for dig, som bare vil have den daglige dosis uden nogen som helst tanke bag, bør være at købe kapslerne. Der er den færdige dosering allerede klaret, og det eneste, du skal gøre, er at sluge dem med vand. Lidt kedeligt, ifølge mange, men meget enkelt. Acaibær er meget gode at spise, så du behøver ikke at bekymre dig om grimme smagsoplevelser og kæmpe med at få bærret i dig. Mange mener, at bærret overordnet minder om en blanding mellem blåbær og chokolade i smagen, og det lyder vel ikke dårlig, eller? Har man ikke spist det tidligere, bør man måske teste med pulveret først, eftersom man kan dosere så meget, som man selv vil. Der findes former for kosttilskud i dag, som er baseret på acaibær, og du kan prøve dig frem, som du vil. Test dig frem først for at se, hvad du synes om smagen.

Acai Bowl - den nye trend

Hvis du vil prøve den seneste trend med acaibær i fokus, kan du lave dig en Acai Bowl, som kommer fra USA, og som er det rene supermåltid. Mellemmåltidet er ikke bare nyttigt, det er også smukt at se på samt utrolig smagfuldt. Miks 1 spsk. acaipulver, en banan, ½ dl blåbær og lidt kokosolie samt 2 dl havre- eller mandelmælk eller yoghurt. Miks det sammen, til det bliver en glat blanding af det hele og top det derefter af med andre bær, mysli eller honning. Godt når som helst!

Acaibær og vægttab

Så snart der udgives et produkt med lavt kalorieindhold, eller når man hører om et nyt fænomen i frugt- eller bærform, begynder der at blive spekuleret om, hvorvidt man går ned i vægt af det eller ej. Acaibærret har naturligvis fået et rygte om at være kalorielet og nyttig, og mange folk verden over håber på at blive slankere ved at indtage pulver eller kapsler i stedet for et normalt måltid. Dog ska man leve sundt og spise rigtig samt motionere for at gå ned i vægt. Acaibær er gode og nyttige, men det er ikke et mirakelbær, som leder dig til at lede 10 kg på 1 uge.

Helsefremmende fra en række synspunkter

  • Udover den smukke mørklilla farve, som følger med bærret, så er acai meget helsefremmende fra en række synspunkter. Vi vil beskrive alle de fordele, man får ved at spise acaibær her. Acai er rig på antioxidanter, og fjerner farlige giftstoffer fra kroppen. Før jer, der ikke rigtig ved, hvad antioxidanter ej, kan vi forklare, at det er en samling af emner, som modvirker både frie radikaler fra luften samt oxidativ stress, som kan dannes i kroppen.
  • Frie radikaler er ofte årsagen til kræft, udvikling af diabetes, hjerte-kar-sygdomme samt knogleskørhed. Acaibærret er meget rig på fibre. Fibre er vigtige for fordøjelsen, og er en type af gode kulhydrater. Fibrene hjælper ikke bare med at bibeholde en normal tarmflora for at undgå træge maver; de hjælper også med at øge fordøjelsen, så du spiser mindre, samt holder lipidniveauerne nede for at modvirke højt kolesterol.
  • Der findes en helt del protein i acaibær (cirka 7g per 100g). Det tror man måske ikke, men det er faktisk tilfældet. Protein er kilden til stærke muskler, byggestenene for eller, enzymer og hormoner, og så hjælper de med at holde immunforsvaret oppe, og forhindrer dagligt bakterier fra at forøges i antal for hurtigt. Hvis du træner meget, skal du have meget protein i dig for at øge muskelmassen, og så kan acaibær være den rene vidunderkur. Bærret har essentielle fedtsyrer, som er gode for hjernen og kroppen, men ellers er de fedtfattige. De fedtstoffer, som acaibærret indeholder, hjælper i stedet med at holde kroppen i form samt at hjælpe hjernen med at forny cellerne.
  • Det er uhørt vigtigt med de rette fedtstoffer i kroppen. Dog skal man undgå transfedtsyrer og mættet fedt, som bare sætter sig på lårene og bugen. Acaibærret har et lavt sukkerindhold, men er stadig ganske sød i smagen. Hvis man skal spise søde sager, bør man indtage mad med andre nyttige ingredienser eller spise frugt og bær med et relativt lavt sukkerindhold. Derfor er acaibærret godt at spise, men har ikke overdrevet meget sukker i sig. Det gør, at du kan nyde dem med god samvittighed.

100% wholefood

acai whole foodFordelen ved alle kosttilskud af acaibær er, at næsten ingen af dem har nogle tilsætningsstoffer, eller er fremstillet på syntetisk vis. Det er altså wholefood, vi snakker om, og derfor kan du spise dem uden at behøve at bekymre dig, om de gør nytte eller ej. Hvordan, du vil indtage dine bær, ved imidlertid kun du selv. Der findes kapsler, pulver, tørrede bær eller granola samt myslibarer med acaibær. Hvis du er chokoladefan, men vil undgå at spise for meget af den vare, kan acaibærret være et godt alternativ, eftersom de har en chokoladeagtig smag.

Der findes en lang række mærker at holde udkig efter, når man skal købe sine acaibær. ECO fra Healthwell er et økologisk acaipulver og Acaipulver RAW. Acaipulveret og kapsler findes i helsekostbutikkerne samt i sportsbutikkerne, hvor man kan handle andet protein, keratin, mm. At købe acaipulver eller kapsler på nettet har heller aldrig været lettere, og vil du smaske på en energibar efter træningen eller hælde det i myslien, kan du også gøre det.

Hvis man vil, kan man også teste at bage med acaipulver, dels for at brødet eller kagen får en fin og mørklilla farve, og dels for at det da indeholder nyttige stoffer. I dag kan man finde masser af opskrifter fra eksempelvis COOP eller ICA, som beskriver alle mulige gode sager med acaipulveret som indhold og ingrediens.

Priser for acai som kosttilskud

Acaipulveret kan koste en del; det er ikke super dyrt, men du skal i al fald være forberedt på at betale mindst 100 kroner for en lille pose. Pulveret er også det billigste alternativ, hvis du vil have acaibær. De andre kosttilskud er normalt dyrere, og koster cirka 250-300 kroner, hvis det fx handler om kapsler. Hvis du derimod nu og da skulle få lyst til at købe en energibar, bare fordi du føler trang til acaibær, så bliver der givetvis ikke et stort hul i pungen, men hvis du har besluttet dig for at spise acai hver dag, kan pulveret være lettere at begynde med samt billigere.

Da kan du desuden dosere, som du vil, hvis du mod forventning ikke skulle lide smagen så meget. Hvis du skal til Sydamerika, anbefaler vi dig at købe lidt acaibær med hjem, da det er billigere der. Du kan givetvis også bestille det direkte derfra, men da må du også betale fragt, told osv. Visse lande og verdensdele er også meget strenge med at føre madvarer ind og ud, og ikke sjældent er dette helt forbudt.

Publicerad: 2019-03-18
Senast uppdaterad: 2019-03-20 14:48:10