Shiratakinudler - til små og lækre måltider

Det er en bitter sandhed, at de fleste gode ting i livet, også indeholder dårlige fedtstoffer og masser af kalorier, men nogle gange dukker en undtagelse op som et lille lys i mørket. De japanske shiratakinudler er et sådant lys, hvor man kan se frem til et velsmagende måltid, der hverken øger livvidden eller indeholder skadelige stoffer. Desuden har de mange helbredsmæssige fordele!

I Skandinavien er shiratakinudler et relativt nyt produkt, som dog allerede har fået mange entusiastiske tilhængere, ikke mindst fordi man med god samvittighed kan spise mange af dem. I Japan er det derimod et traditionelt produkt, der blandt andet koges med grøntsager eller bruges som ingrediens i lækre supper. Der er et stort antal enkle og lækre opskrifter med shiratakinudler, -ris eller -spaghetti, og du kan tilpasse dem efter eget ønske og smag. Godt, nyttigt og kaloriefattigt!

Hvad er shiratakinudler?

Disse specielle nudler er fremstillet af glutenfri mel fra en unik plante kaldet leopardstilk, som vokser i store dele af Asien. Ud over det japanske køkken er det også populært i Kina, Korea og Sydøstasien, desuden er planten ingrediens i forskellige former for traditionel medicin. Nudlerne er næsten gennemsigtige, og deres navn betyder "hvidt vandfald" på japansk, fordi de minder om dette smukke naturlige fænomen og ofte tilberedes i supper. Nudlerne er ret smagløse i sig selv, men har en absorberingsevne, der gør det muligt at tilsætte smag til dem på en stor og varieret måde.

Er de gavnlige?

En af grundene til, at mange mennesker tiltrækkes af shiratakinudler, er, at de indeholder meget få kalorier. Dertil kommer, at de ikke indeholder fedt eller gluten, og da de består af en slags fibre, som kroppen ikke fordøjer, passerer de gennem mave og tarm uden at sætte sig som kalorier. Naturligvis har vores kroppe brug for energi, men hvis man tilbereder disse nudler med gode og nyttige ingredienser, kan man se frem til et velafbalanceret måltid hver gang. Japan har en af verdens længstlevende befolkninger, og det er i sig selv et bevis på, at de har en god balance i den daglige kost.

Sænker blodsukkerniveauet

Ud over det faktum, at shiratakinudler er meget mættende uden at indeholde kalorier, har de også en virkning på hele vores organisme, ikke mindst fordi de påvirker blodsukkerniveauet. Hvis man spiser dem et stykke tid, sænkes niveauet især for mennesker, der har diabetes eller er ved at få sygdommen. Man har endda opdaget, at det er nok at have nudlerne som ingrediens i et almindeligt måltid, for at blodsukkeret ikke bagefter går i vejret, hvilket er særligt gavnligt for personer med insulin- eller blodsukkerproblemer.

Deres kolesterolsænkende effekt er også blevet undersøgt, da folk, der regelmæssigt indtager nudlerne, normalt har sundere blodkar end dem, der ikke gør det.

Sund tarm og livvidde

En anden meget sundhedsfremmende effekt er, at det høje fiberindhold i shiratakinudler giver ekstra arbejde til fordøjelsesorganerne, og det fremmer både tarmene selv og deres flora. Blandt mange andre fordele giver det både et bedre immunforsvar og gør, at man undgår forstoppelse.

Da man let kan regulere sit energiforbrug med shiratakiprodukter, kan man se frem til gode resultater, når man står på vægten, og de er derfor en stor hjælp til mennesker, der er overvægtige og som lider under deraf følgende problemer.

Hvordan spiser man Shiratakinudler?

Da smagen er op til kokken, kan man variere og tilpasse sine shiratakinudler, som man vil. Det vil altid komme an på tilbehøret, og du kan enten spise nudlerne rygende varme eller som en dejlig kold salat. Tilsæt grøntsager, kød eller fisk, ekstra krydderier eller hvorfor ikke lidt jordnødder - gør måltidet til en kulinarisk oplevelse hver gang!

Nedenfor kan du se vores liste over de bedste shiratakiprodukter, som ikke kun er fantastisk gode, men også gavnlige og meget kaloriefattige. Der er også shiratakiprodukter, som kommer i form af ris eller pasta, så man kan variere og har mulighed for at få præcis det, man bedst kan lide. Hemmeligheden er at kombinere smag og effekt og ved enhver lejlighed at kunne se frem til at sidde ved spisebordet.

Er der bivirkninger?

Selvom shiratakinudler er sund kost, som du kan spise meget af uden problemer overhovedet, er der nogle tilfælde, hvor de fører til en smule tynd mave. Det skyldes de store mængder af fibre, som blandt andet modvirker forstoppelse, men somme tider også kan fremskynde maven lidt for meget.

Hvis du bemærker, at din afføring bliver tyndere, eller at du får luft i maven efter at have spist nudlerne, kan du enten vælge at spise en mindre mængde næste gang eller ikke at spise dem så ofte. Da nudlerne også sænker blodsukkerniveauet, er det godt for diabetikere at tage deres medicin et par timer før måltiderne, men det er bedst at konsultere sin læge, inden man foretager drastiske ændringer.

Køb og nyd de bedste shiratakiprodukter

At kunne spise meget uden at gå op i vægt er virkeligt en luksus, og det er derfor, vi tilbyder et spændende og varieret udvalg af dejlige shiratakiprodukter. Du behøver ikke at være mesterkok, for at måltiderne bliver delikate, hvis du vil, kan du bruge forskellige saucer for at få den ekstra smag, f.eks. karry, sød chili eller hvidløg.

Her er vores tre favoritter, som ikke kun er kaloriefattige, men også gode, mættende og tilfredsstillende.

1. Organic Better Than Noodles

Dette produkt er til dig, der ikke har så meget tid til at lave mad, samtidig med at du gerne vil have præcis den mad, du bedst kan lide. Disse nudler er helt økologiske uden gluten eller hvede, og har slet ingen tilsætningsstoffer. Der er kun 9 kcal pr. 100 g, så hele pakken indeholder kun 27 kcal, og nudlerne er klar på få minutter.

Giv dem din egen yndlingssmag

Shiratakinudler kan varieres i uendelighed, og de kan spises som en varm hovedret eller som en kold salat i madpakken. Du kan putte dem i en gryderet som ekstra fyld, der mætter godt, eller bare spise dem med lidt chilisauce og nogle gode grøntsager. Uanset om du spiser kød eller er veganer - Organic Better Than Noodles er et produkt, der passer ind i alle køkkener og variationsmulighederne er uendelige.

2. Slender Chef Shirataki Spaghetti

Til dig, der ønsker at variere dine shiratakimåltider eller simpelthen foretrækker pasta, er Slender Chef Shirataki Spaghetti et produkt, der tilfredsstiller spaghettimonstret i dig uden at øge taljemålet. Med kun 10 kcal pr. 100 g kan du spise denne spaghetti med god samvittighed, og du bestemmer selv hvilket tilbehør du foretrækker.

Fantastisk at blande

I modsætning til "almindelig" pasta er dette produkt helt glutenfrit og indeholder slet ingen fedt eller sukker. Desuden er shiratakispaghetti fremragende til at variere og kombinere forskellige smagsoplevelser, da pastaen optager aromaen, som om du havde marineret maden i adskillige timer i forvejen.

Tilberedningsmetoden er den samme som ved almindelig pasta med den ene forskel, at det kun tager et par minutter, og man kan servere spaghettien med saucer og grøntsagsblandinger eller god gammeldags kødsovs. Populært både blandt store og små!

3. Slender Chef Shirataki Rice

Gode ris uden sukker, fedt eller gluten og med kun 10 kcal pr. 100 g lyder næsten for godt til at være sandt! Men sandt, det er det! Du kan let og hurtigt nyde et fantastisk, skyldfrit måltid med Slender Chef Shirataki Rice enten som et hovedmåltid eller som en velkommen snack, når sulten bliver for stærk.

Dette produkt passer både som en del af den regelmæssige daglige kost og til fest, og det er særligt godt for folk, som er på en diæt, der nogle dage kræver et meget lavt kalorieindtag.

Blande, blande, blande

Slender Chefs shiratakiprodukter har meget god absorptionsevne, hvilket betyder, at man i madlavningen kan bruge sine yndlingskrydderier og saucer med stor effekt. Gør måltidet velsmagende og mættende og få et sundt liv og en slank profil!

Publicerad: 2019-04-29
Senast uppdaterad: 2019-06-16 16:55:28
Betygsätt den här artikeln
Ratings
Ratings
Ratings
Ratings
Ratings
105 röster, Genomsnitt: 4.4 / 5