Silica for skønhed og styrke

Silica er en af naturens og menneskets vigtigste stoffer, silicium, da det spiller en vigtig rolle i selve deres struktur. Det er et såkaldt sporstof og har længe været anvendt som kosttilskud for at fremme alt fra skelettets styrke og densitet til huden, hårets kvalitet og neglene. Dette er skolens hårde negl, som både støtter og forsvarer alle andre, og uden silica ville vi slet ikke kunne eksistere.

En af de mange funktioner, silica har, er at fremme kollagenproduktion, der er nødvendig for hud og væv opretholder deres elasticitet. Det holder vores kroppe unge og stærke og lader os nyde livet til det maksimale! Dette afspejles også i andre organismer og ting, for eksempel fordi planternes afgrøder og udvikling afhænger af siliciumets eksistens, og stoffet er en forudsætning i skabelsesprocessen, f.eks. fra ler til keramik eller fra sand til glas.

Hvad gør silica?

Silica er ansvarlig for, at vores kroppe er i stand til at tage højde for mineraler, som alle er afgørende for vores knogler, ryg og organer. Sporstoffet findes primært i vores bindevæv og er en vigtig komponent for at forhindre skelettet i at blive okkluderet, og at vores hovedarterie, aorta, skal være stærk og funktionel. Det er også et stof, som hjælper hele vores fordøjelsessystem, herunder tarmfloraen, og det sikrer, at immunsystemet er i topform. Og som om alle disse fantastiske, støttende og konstruktive funktioner ikke var nok, er det Silica, der virker som en slags balance mellem calcium og magnesium og sikrer, at der ikke bliver for meget af den ene eller den anden. Når det er sagt, er dette et af de vigtigste grundlag for vores krop og vores verden.

Hvor findes silica?

Silica findes over hele jorden og kan ekstraheres fra meget forskellige materialer, såsom i sten, ler, jord og sand, i planter som græs og bambus og i selve skorstenen. Du får stoffet ved at spise grønne grøntsager som bønner, artiskokker, asparges og spinat, frugter som bananer og mango samt fra fuldkornsbrød, pasta og brun ris. Hvis du kan lide øl, kan den også være en kilde til stoffet, og samtidig kan du se solsikkefrøene blive endnu højere. Med andre ord, silicium er noget, du får primært ved at spise gode grøntsager.
Kan man få mangel?

Dårlige tænder kan være tegn på mangel på silica

Mange mennesker lider af silicamangel uden at være opmærksom på det, da symptomerne ofte misforstås som andre sundhedsmæssige problemer. Et eksempel er for eksempel huller i tænderne, som kan forveksles med dårlig mundhygiejne eller osteoporose, der ofte betragtes som et aldersproblem. Selvom disse problemer kan opstå på grund af, hvordan man børster tænderne, eller at du aldrer, kan det også være lavt indhold af silicium, der får dem til at blive påvirket.

Derfor er det godt at spise en varieret kost og supplementere med kosttilskud. Det sker, at folk, der længe har gået med mangel på silica, oplever en dramatisk forbedring af blandt andet håret, hudens kvalitet og neglene, som alle bliver stærkere og mere elastiske efter relativt kort tid brug.

Det moderne menneskes livsstil har også ført til risiko for siliciummangel, da det er et stof, der findes i rå og uraffinerede materialer. Sådan en simpel og almindelig ting som at male kornet indeholdende silica betyder, at man ødelægger næsten hele indholdet, og i princippet mangler alt fastfood siliciumressourcer.

Bivirkninger af for meget silica

Som med ethvert kosttilskud, bør du altid konsultere eksperterne, inden du ændrer hele din kost eller ønsker at tilføje ekstra vitaminer og mineraler, og det er også tilfældet med silica. Der er flere bivirkninger, hvis du tager for meget silica, og mange læger anbefaler, at du ikke tager tilskuddet i alt for lange perioder. En bivirkning er, at man kan få øget urinproduktion, hvilket igen fører til større væsketab og endda at blive dehydreret. Hvis du skal tage silica, skal du derfor være forsigtig med at drikke rigeligt med vand hver dag.

En anden bivirkning, der har at gøre med dehydrering, er at man kan få nyresten, hvilket er typisk for folk, der ikke drikker nok væske. Et tip til at holde et godt væskeniveau er at hele tiden få en flaske vand til rådighed – at drikke sker ofte per automatik, ligesom at holde udkik med tegn på dehydrering, som at urinen bliver gul.

Silica og motion

Hvis du træner regelmæssigt, er det særlig vigtigt at have en meget afbalanceret kost, men nogle gange er det ikke rigtig nok for hele vejen, især hvis du er nybegynder eller har besluttet at øge din træning. Silica er en forudsætning for, at sener, led og brusk skal rekonstrueres og styrkes, da stoffet er en af komponenterne i blandt andet kollagenet, som virker som kroppens sammenhængende kraft.

Hvis du har et godt niveau af kollagen, betyder det også, at du får en finere og fastere hud, og med den en friskhed og ungdommelighed, som værdsættes af alle.

Overgangsalderen og silica

Osteoporose er noget, der primært påvirker kvinder, der har gennemgået overgangsalderen og betyder, at skelettets tæthed er udtømt. Når benene bliver mere porøse, bliver de lettere og bryder, og genopretningen tager meget længere tid. Man kan også blive ret bøjet af osteoporose, da sygdommen rent faktisk kaldes, og endda udvikle en såkaldt gribbehals, hvor området i begyndelsen af halsen bøjes som en pukkel.

Da silica er en slags byggemateriale, spiller stoffet en vigtig rolle i ryggen og skelettets funktion, og derfor er det særligt vigtigt for kvinder i overgangsalderen at have gode siliciumværdier. Stoffet holder også hormonerne i balance, og med det bliver det en værdsat hjælp for dem, der har problemer på grund af overgangsalderen. Tilsvarende kan den samme hormonbalance hjælpe yngre personer, der lider af problemhud og acne, og mange hudcremer mod udslæt indeholder kun silicium.

Yderligere forskning om silica

Da silica har så konstruktiv karakter, fortsætter der meget med, hvordan stoffet kan bruges til at bekæmpe sygdomme, der nedbryder bindevæv i hjernen og resten af kroppen. I Alzheimers forskning håber vi på gode resultater, ikke mindst siden silicium beskytter mennesker mod aluminiumforgiftning, hvilket igen betragtes som relateret til den neurologiske sygdom.

 

Publicerad: 2019-04-16
Senast uppdaterad: 2019-06-16 16:49:11
Betygsätt den här artikeln
Ratings
Ratings
Ratings
Ratings
Ratings
70 röster, Genomsnitt: 4.4 / 5