Tranebærkapsler og deres sundhedsfremmende effekter

Vidste du at tranebær indeholder en af de højeste koncentrationer af antioxidanter af alle frugter og bær? De er blandt de frugter, bær og grøntsager, der er rigest på de sundhedsfremmende antioxidanter, som beskytter vores celler mod frie radikaler. Tranebær findes på mange folks indkøbsliste af forskellige årsager, herunder deres evne til at reducere betændelse, styrke immunforsvaret og meget mere. Vi fører nogle rigtigt gode tranebærkapsler her på siden. 

Tranebær i almindelighed og tranebærkapsler i særdeleshed er fænomener, der er blevet stadigt mere populære i den seneste tid. Måske skyldes det, at folk bliver mere og mere sundhedsbevidste og aktivt søger forskellige former for sundhedsfremmende produkter. Bedst er naturligvis alle de kosttilskud, som er baseret på og indeholder hundrede procent naturlige ingredienser og så få tilsætningsstoffer som muligt. Her ligger tranebær og deres særlige egenskaber højt på listen over ønskværdige og lettilgængelige lokale produkter, der effektivt giver gode resultater og opleves som positive for helbredet.

De fleste har hørt om tranebær og hvor de kommer fra, men mange møder dem måske for første gang i for eksempel en helsekostbutik. Tranebær er kendt for deres sundhedsfremmende virkning, og det er ikke kun mennesker, der sætter pris på de røde små bær. Fugle er også tiltrukket af denne lyngplante, som tilhører den samme familie som tyttebær og blåbær.

Eftersom traner er meget glade for de røde og sure bær, menes det, at tranebærrene er opkaldt efter dem. En alternativ forklaring er, at vindens spil i blade og bær minder om tranens udseende.

Tranebær vokser hvor som helst, det er en kulderesistent lav busk, der trives bedst på fugtige marker og i moser overalt i Sverige. I bjergrige områder og på Öland og Gotland er de sunde bær imidlertid mindre almindelige. Ifølge de fleste tranebærkendere bør bærrene for smagens skyld først plukkes efter den første frost. Da de kan overleve vinteren, kan man også finde disse skatte om foråret, når sneen smelter væk.
Bærrene kan naturligvis lige så vel spises friske som indtages i tørret form.

Man kan lave alt muligt af disse finurlige bær f.eks. gelé, syltetøj og juice. Tranebærsaft sælges både i velassorterede fødevarebutikker og i helsekostbutikker, hvis man ikke selv føler for eller har tid til at lave sin egen saft. Saften har fået et landsdækkende godt omdømme som husråd mod urinvejsinfektion. Den drikkes også indenfor folkemedicinen, helst friskpresset og usødet. Juicen er efterhånden blevet populær som en måltidsdrik, men sødes her ofte med forskellige sødestoffer.

Når det gælder saftpresning eller syltning af tranebær, er der ikke behov for ekstra konserveringsmidler, da bærrene ligesom rønnebær og tyttebær indeholder benzoesyre. Holdbarheden bliver derfor tilstrækkelig lang. Når det gælder bær af alle slags og især de sunde, er det kun fantasien, der sætter grænsen for forskellige anvendelsesmuligheder. Tranebær er f.eks. ideelle til fremstilling af hjemmelavet snaps. Mange mennesker sætter også pris på at lave sunde smoothies med friske tranebær.

Man kan også bruge tranebær i forskellige slags kager, desserter og tærter. Smagen minder til dels om tyttebær, men er noget stærkere og mere sød og fyldig. I tørret form er disse nyttige bær meget lækre i mysli, men kan også spises på samme måde som rosiner og er en populær og sund snack. Tranebær kan bruges i brødbagning og giver den samme dejlige fornemmelse i brødet som tyttebær.

Boost immunsystemet

Når tranebær lovprises indenfor helsekost, er det som oftest det høje indhold af antioxidanter, der fremhæves. Det menes, at den stærke røde farve viser, at tranebær indeholder flere forskellige slags antioxidanter, hvoraf polyfenoler, katekiner, antocyaniner og resveratrol er blevet påvist. Det er ikke overraskende, at bærrene undertiden omtales som superbær, da de har en mangesidig positiv effekt på både krop og sundhed. Polyfenoler er kendt for at hæmme inflammation og styrke immunforsvaret. Antioxidanter siges generelt at bremse aldringsprocessen. Immunforsvaret får et betydeligt boost gennem alle de positive kvaliteter i tranebær, som sammen giver både mere energi og styrke.

Ifølge nogle moderne amerikanske studier kan tranebærsaft også reducere risikoen for forskellige typer af hjerte-kar-sygdomme såvel som diabetes og slagtilfælde. Disse meget interessante studier, gik ud på at undersøge sundhedsvirkningerne af et regelmæssigt indtag af tranebær. Halvdelen af deltagerne skulle drikke tranebærsaft to gange om dagen i otte uger, og den anden halvdel drak en lignende placebodrik. Forskerne målte blandt andet blodtryk og blodsukker samt undersøgte forskellige niveauer af inflammation i kroppen. De, som havde drukket tranebærsaft, havde forbedrede værdier i alle prøver. Risikoen for slagtilfælde og hjertesygdomme blev reduceret med op til 10 procent. Det blev antaget, at den tilgrundlæggende årsag for de forbedrede værdier, var tranebærrenes høje polyfenolindhold.

Andre sundhedsfremmende virkninger

Der er mange andre grunde til at spise tranebær. Det har også vist sig, at dette lille mirakelbær hjælper med vægttab og til at fastholde vægten. Som med alt andet er det dog ingen lynkur, og sund fornuft, motion og gode kostvaner skal altid indgå som en naturlig del af et sundt vægttab.

Desuden indeholder de røde bær bl.a. et højt indhold af A-vitaminer, hvilket er nødvendigt for, at huden føles god og blød. Synet påvirkes også, hvis man mangler dette vitamin, og nattesynet kan forringes. Mangel på A-vitaminer kan også give mærkbart betændt og problematisk hud. Tranebær indeholder også meget C-vitamin, som blandt andet øger optagelsen af jern fra kosten. C-vitamin er et af de vigtigste vitaminer for kroppen, og det er nødvendigt både for brusk, knoglevæv og blodkar. Alvorlig mangel på C-vitamin giver mulighed for stædige infektioner og sår, der aldrig heles. Mildere virkninger er udmattelse og træthedsproblemer. Bærrene stimulerer jernoptagelsen, samtidig med at det også er en fremragende kilde til jern. Jern er også yderst vigtigt for blodets evne til både at transportere og absorbere ilt. Jernmangel blandt både unge og ældre kvinder er meget almindeligt, og her kan tranebær hjælpe på mere end en måde.

Hvad mange måske ikke ved er, at tranebær også er en vigtig kilde til kalcium. Knogler og tænder har brug for dette mineral, og mangel på det kan i værste fald føre til problemer med både vækst og osteoporose. De fleste børn sætter pris på frugt som snack, og her kan tranebær som kalciumkilde være både et sjovt og godt alternativ sammen med for eksempel nødder. Som voksen skal man også balancere sukkerindtaget og holde styr på indholdet, så den nyttige snack ikke viser sig at gøre mere skade end gavn.

En anden sundhedsfremmende virkning, der tillægges tranebær, er at det positivt modvirker skadeligt kolesterol, især fordi det både er en kilde til fiber og er en fedtfattig madvare. Det er velkendt, at fiberbaserede fødevarer afbalancerer blodfedtet og øger mæthedsfølelsen. Tranebær bidrager også til at forebygge træg mave. Derudover kan det aldrig være dårligt for sundheden at vælge fødevarer med et lavere fedtindhold. Ikke mindst kan det på længere sigt bidrage til en reduceret risiko for fedme-relaterede sygdomme.

For at gøre listen over sundhedsfremmende effekter endnu længere indeholder bærrene også stoffer, der måske kan bremse både kræft og aldring ved at hæmme både udvikling og spredning af tumorer. De modvirker urinvejsinfektioner, og menes også at indeholde stoffer, der kan skræmme mavesårsbakterier på flugt. Det kemiske stof i tranebær, der besidder disse magiske egenskaber, kaldes proanthocyanidin og forkortes PAC.

Dette stof er et eksempel på en særligt kraftig slags antioxidant. Mange mener, at stoffet forhindrer mange bakterier i at sætte sig fast og få fri adgang til kroppen. Det er en opdagelse, der kan reducere brugen af antibiotika i for eksempel tilbagevendende urinvejsinfektioner hos kvinder, men måske først og fremmest til forebyggende formål. PAC menes også at beskytte tænderne mod plak.

Med andre ord er de små tranebær ikke bare superbær, men rene mirakelbær.

Indeholder flere næringsstoffer end broccoli

De sundhedsmæssige fordele ved tranebær er bevisligt mange flere, end man umiddelbart skulle tro. Det er påviseligt at man bliver friskere, og man får masser af nyttige vitaminer og mineraler med i købet. Nogle mener endda, at man med disse små bær får flere næringsstoffer end f.eks. fra broccoli og spinat. Hvis ikke det i sig selv er revolutionerende nok til at afprøve det, burde alle de andre sundhedsfremmende og forebyggende egenskaber kunne lokke. En til to kapsler om dagen eller et glas juice kan medvirke til at øge både velbefindende og sundhed. Hvis man synes at saften er for sød eller for sur, kan man med fordel bruge den i smoothies i stedet for eller bare fortynde den med vand. De, der har god adgang til friske bær, bør selvfølgelig sørge for at maksimere indtaget, da alle næringsstoffer, vitaminer og mineraler er af højeste kvalitet og friskhed.

Med hensyn til pris er der mange varianter og niveauer at vælge imellem. Det vigtigste er, at man som kunde studerer mulighederne og prøver sig frem. At botanisere i naturens spisekammer er ovenikøbet gratis. Bærrene kan med fordel pakkes og fryses, så de kan tages frem efter behov.

Tranebærkapsler er et både billigt og pålideligt alternativ til dem, som lever langt fra moser og tranebærbuske. Endvidere er holdbarheden ganske udmærket. Få det fantastisk med det nygamle superbær, der er blevet opdaget igen og igen gennem tiden.

Tranebærkapsler som kosttilskud

Tranebærekstrakt er meget populært i helsekostindustrien og markedsføres ofte med fokus på dens positive indvirkning på urinvejsinfektioner. Tranebær menes at mindske bakterievæksten ved at skabe et surt miljø, som bakterierne simpelthen ikke trives i. Der er dog mange andre positive virkninger på helbredet. Tranebær er nemlig rige på både antioxidanter, C-vitaminer og forskellige mineraler. Bærrene indeholder også B-vitamin, jern, fosfor, zink, magnesium og kalcium.

Om tranebær og især tranebærsaft virkelig hjælper mod urinvejsinfektioner og dets symptomer og problemer er omstridt og endnu ikke helt videnskabeligt bevist. Der er ikke gennemført tilstrækkelige omfattende undersøgelser til at kunne bevise disse positive virkninger rent medicinsk. Der er imidlertid udført en to-måneders testundersøgelse på mennesker med tilbagevendende urinvejsproblemer, studiet bestod af en testgruppe og en kontrolgruppe, hvor testgruppen daglig tog tranebærekstrakt, mens kontrolgruppen forblev ubehandlet. Resultatet viste, at testgruppens ubehag faldt signifikant. Men der skal udføres flere og mere detaljerede undersøgelser, før man kan sige om tranebær faktisk påvirker symptomerne på urinvejsinfektion. Indtil videre må vi lade de mange eksempler på, at man har oplevet en positiv effekt, tale for sig selv. Gamle afprøvede husråd virker ofte på et eller andet niveau og bærer næsten altid en kerne af sandhed.

Man kan købe tranebær som kosttilskud i forskellige former, alt efter ens personlige behov. Det findes for eksempel som pulver, kapsler eller tabletter. Der findes endda tranebær som brusetablet, og som juice, juicekoncentrat, te, proteinbar, økologisk frugtpuré til både voksne og børn eller som bær i frisk eller tørret form. Når det handler om kosttilskud, bør man som forbruger altid sørge for at følge anbefalingerne om daglig indtagelse og undgå at kombinere kosttilskuddet med bestemt medicin, hvis det er aktuelt. Mange bruger kapsler og juice som forebyggelse og finder senere ud af, at de også i det daglige har stor gavn af det. Tranebær kan også bruges under graviditet og skader ikke fosteret. Men man bør altid rådføre sig med sin jordemor eller læge, inden man bruger nogen former for kosttilskud el.lign. under graviditeten.

Tranebær er et af Skandinaviens absolutte superbær og er relativt lettilgængelige i form af kapsler, pulver og tørrede bær både i fysiske butikker og online. I kapselform er tranebærekstrakt både nemt at opbevare og meget holdbart i modsætning til friske bær, der skal spises hurtigt, inden de mister deres friskhed. Det er dog ret usædvanligt at finde friske bær i butikker, hvilket igen skyldes den korte holdbarhed.

I tørret form eller som pulver bør tranebær opbevares mørkt, tørt og køligt. Som med de fleste fødevarer er det tilrådeligt at opbevare åbnede frugtpakker i køleskabet. Når det handler om både saft og tørrede bær, er et godt råd til dem, som ønsker at holde øje med sukkerindtaget, at se, hvad der står på indholdsfortegnelsen. Nogle varianter kan nemlig indeholde store mængder sukker, mens andre anvender alternative sødestoffer.

Som forbruger kan man selv google sig frem til fordele, ulemper, priser og sundhedsfremmende effekter og resultater for at finde det bedste produkt. Der findes masser af prissammenligningssider, og du har ret til at være både kræsen og nærig. Hvis du bor i nærheden af dejlige skove med vådområder, er der intet, der forhindrer dig i at komme ud i frisk luft på jagt efter disse eftertragtede og undertiden utilnærmelige bær.

Publicerad: 2019-04-29
Senast uppdaterad: 2019-04-29 17:20:22