Knæbeskytter

Slidgigt, svie, betændelse og løse menisker er blot et par eksempler på knæproblemer, der kan hindre en persons frie bevægelighed og motion. Vores knæ er komplicerede strukturer, der består af forskellige dele som knogler, ledbånd og brusk, og deres funktion er både at bære vores vægt og gøre os i stand til at gå, løbe, klatre og sidde i forskellige positioner. Det er derfor helt naturligt, at mange mennesker lider af problemer i dette særlige følsomme og sårbare område, som kan forårsages af ting som fedme, for hård eller gentagen træning og forskellige sygdomme.

Indholdsfortegnelse

Hvis du har problemer med et eller begge knæ, findes en række forskellige metoder til at kurere, eller i hvert fald lindre, problemet. Mens nogle knæskader kræver, at man hviler benet først, indtil alt er helet, lindres de fleste problemer normalt gennem en kombination af øvelser, god ernæring og undertiden medicin. En anden stor hjælp er knæbeskyttere, der findes nemlig en række modeller, der både kan hjælpe helingsprocessen og forhindre fremtidige skader.

Knæets anatomi

For at forstå, hvorfor et knæ gør ondt, er betændt eller såret, kan det være nyttigt at forstå knæets anatomi og se, hvilke dele der er særlig sårbare. Knæet er det led, hvor lårbenet og underbenet mødes. For at forhindre knoglerne i at gnide direkte mod hinanden, er der beskyttende brusk i to skålformede skiver, såkaldt menisk, hvor den ene sidder på ydersiden og den anden på indersiden. Alt holdes sammen med forskellige ledbånd, tykke sener, der er elastiske og tillader bevægelse. Foran sidder knæskallen, der fungerer som en slags skjold. Inde i knæet er der ledvæske, der fungerer som en smørende "olie", som sikrer, at leddet kan bevæge sig som det skal, ligesom en velsmurt cykelkæde.

Hvorfor opstår problemer i knæene?

Ont i knät

En knæbeskytter kan lindre smerten, når du har smerter i knæet

Da knæet består af så mange forskellige dele og på samme tid bruges så meget af os mennesker, er forskellige skader og problemer ret almindelige. Særligt disponerede mennesker er dem, der træner meget, er overvægtige eller ældre, og generelt påvirkes kvinder oftere af knesmerter end mænd.

Man kan få problemer med knæene, hvis man går i de forkerte sko, hvis man har genetiske forudsætninger for visse ledssygdomme, hvis man er skadet, eller hvis man træner intensivt og regelmæssigt. Når det kommer til sport og idræt, er det hovedsageligt aktiviteterne, hvor man udsætter knæene for gentagne bevægelser, såsom løb, eller hvis man dækker nogen op i en holdsport, hvilket kræver, at man både løber og stopper pludselig såvel som bevæger sig sidelæns, hopper og squatter.
Sportsgrene som håndbold, fodbold og badminton er af åbenlyse grunde blandt de hårdest ramte. Desuden kan personer, der arbejder med mere stillestående træningsformer som vægtløftning, også lide kvæstelser, når deres knæ bliver ekstremt stresset. Indenfor svømning og yoga er knæskader mindre almindelige.

Knæproblemer kan dreje sig om problemer i selve knoglerne, at have nedslidt brusk eller få forstuvede eller betændte ledbånd. Det er vigtigt, at man får en god behandling og rehabilitering, så problemerne ikke bliver permanente. Fordi vi bruger vores knæ så meget, er det svært at hvile dem, og det er her, knæbeskyttere kan komme til undsætning.

Hvad gør en knæbeskytter?

Selve formålet med en knæbeskytter er at gøre nøjagtigt, som navnet angiver: At beskytte knæet. Dette foregår på forskellige måder afhængigt af, hvilket slags problem bæreren døjer med. Som eksempel kan mindre knæsmerter efter en gammel skade, der er særligt mærkbare, når vejret ændrer sig, afhjælpes af en elastisk knæbeskytter, der virke opvarmende og beroligende både når man sidder stille eller er ude at gå eller løbe.

Hvis du har slidgigt eller en mere alvorlig skade, kan en meget stabil knæbeskytter være en vigtig del af rehabiliteringen, hvor dens vigtigste opgave at fungere lindrende, så knæleddet kan få støtte og helbredes. Det kan sammenlignes med et plaster, der på den ene side ikke heler såret, men på den anden side giver det mulighed for at komme sig uantastet. Der findes knæbeskyttere, der sørger for, at alt forbliver på sin plads eller modvirker væskeansamling, og der finde knæbeskyttere, der er skræddersyet til specifikke skader.
Derudover fungerer knæbeskyttere godt for dem, der ønsker at forebygge problemer, og mange atleter vælger derfor at bruge beskyttelse, selvom de aldrig har haft knæproblemer. Længere nede i artiklen kan du læse mere om forskellige knæbeskyttere og hvilke specifikke problemer, de er bedst egnet til.

Forskellige typer af skader

Her vil vi se på forskellige typer skader, hvordan de er forårsaget og hvordan de manifesterer sig. Hvis du har smerter i knæet, skal du altid søge læge for en øjeblikkelig diagnose og behandling, men hvis du kun har begrænsede gener, er der måder at imødegå dem. Nogle af de mest almindelige knæproblemer, er som følger:

Meniskproblemer

menisk

Meniskproblemer er en almindelig årsag til knæsmerter

En skade, der er almindelig blandt dansere, fodboldspillere og enhver, der engagerer sig i hurtige og "ujævne" aktiviteter, er forårsaget af at vride knæet rundt. Typiske symptomer på, at menisken er skadet, er, at man føler at knæet har låst sig, og selvom man kan komme sig efter denne type skade, har man ofte en tendens til at vride knæet om igen efterfølgende. I tilfælde af meniskproblemer har man muligvis brug for operation eller i det mindste en masse fysioterapi, og at have en knæbeskytter opleves af de fleste som en enorm hjælp, dels fordi beskytteren holder knæet på plads, og dels fordi det minder brugeren om ikke at lave skæve eller pludselige bevægelser.

Løberknæ

En anden "klassiker", der ikke kun rammer løbere, men også skiløbere, rulleskøjtere og cyklister, og som har det typiske symptom, at man ikke straks får ondt, når man begynder at træne, men at smerten efter den første kilometer begynder at snige sig ind. Hvis man løber langsomt, føles det meget værre, end hvis man løber hurtigt, og ved bakketræning bliver smerten ekstra svær. Det, der gør ondt, er en sene, der sidder på knæet. Den bedste behandling er at hvile knæet, træne musklerne rundt om knæet og skrue ned for den intense træning, indtil det er gået over. At have en knæbeskytter hjælper ikke selve tilstanden i dette tilfælde, men det føles normalt rart at have noget der sidder rundt om eller lige over knæet, for at aflaste senen.

Korsbåndsskade

En meget almindelig skade, der hovedsageligt rammer mennesker, der træner intensiv teamsport, og som er blevet særlig udbredt blandt yngre mennesker. Dette er en akut slidskade, der virkelig gør ondt, og knæet svulmer normalt meget op efterfølgende. Ved jævnligt at påføre is til skaden kan man afhjælpe smerten indledningsvis, men den er så alvorlig, at man muligvis vil have brug for en operation. En knæbeskytter bliver en del af rehabiliteringen, der kan tage lang tid, og hjælper knæet, ved at yde støtte og modvirke væskeretention.

Belastningsskader

Dette er et fellesbetægnelse for de skader, der skyldes, at knæet udsættes for så stor belastning, at man får ømhed, enten når senerne er blevet skadet, eller når partiet mellem lårbenet eller knæskallen er ramt. Disse type skader kræver hovedsageligt hvile, og træningseksperter anbefaler normalt, at man fokuserer på at træne området omkring skaden for at mindske belastningen, og her giver en stabil knæbeskytter en vis lettelse.

Slidgigt

Slidgigt er et af ​​de mest almindelige knæ- og ledproblemer og rammer mange mennesker hvert år. Kvinder over 40 er i størst risiko for sygdommen, men mænd og unge rammes også. I modsætning til ved løberknæ er det typiske symptombillede for slidgigt, er at man får smerter ved stillestående aktiviteter, for eksempel om natten eller når manvågner op om morgenen, og at smerten mindsket, når man begynder at bevæge sig.
Hvad, der forårsager slidgigt er stadig noget af et mysterium; Måske er sygdommen genetisk, måske skyldes den dårlige sko eller gentagne bevægelser, eller måske er det endda et spørgsmål om gamle skader. Måske er det en kombination af alle disse. Man ved dog, hvordan sygdommen påvirker leddene, da det er let at se på røntgenbilleder, hvordan det beskyttende brusk i knæleddet er nedslidt og knoglerne eksponeres overfor hinanden, så de nu gnider og skraber mod hinanden, hvilket gør ondt.

Den vigtigste terapi mod slidgigt er alt, hvad der har at gøre med aflastning, og fysioterapeuter underviser normalt i passende træningsrutiner samt anbefaler vægttab. Ved at opbygge musklerne omkring knæene kan du give dem støtte, og hvis du bevæger dig meget dagligt, for eksempel ved at svømme eller cykle med udstrakte ben, kan du stimulere dannelsen af nyt brusk. En knæbeskytter kan ikke kurere slidgigt, men en fast og velkonstrueret knæbeskytter kan give ekstra aflastning, hvilket igen tilskynder den berørte person til at fortsætte med at bevæge sig.

En gennemgang af Rehband-knæbeskytteren, på svensk

Forskellige slags knæbeskyttere

Da knæproblemer er så almindelige, er der udviklet et stort antal knæbeskyttere, der enten lindrer generelt er designet til specifikke problemer. Ting som sportsskader, belastningsproblemer og slidgigt er alle forskellige, så det er vigtigt at bruge den knæbeskytter, der er bedst egnet til situationen. Her kan du læse om et par forskellige typer knæbeskytter, men husk, at det altid er bedst at konsultere din læge eller fysioterapeut for at få den mest passende beskyttelse.

Komprimerende beskyttere

En komprimerende beskytter ligner en elastisk åben sok, som du blot trækker over knæet. Den sidder en smule stramt, hvilket giver en følelse af støtte og varme, uden at være stor og klodset. En god beskytter i denne kategori er anatomisk designet og er lavet af materialer, der ikke føles irriterende. De findes normalt i forskellige størrelser, så de ikke kommer til at sidde for hårdt eller løst. Velegnet til mennesker, der har nogle generelle smerter i knæet, som er ved at komme sig efter mildere former for løberknæ, eller som ønsker at modvirke væskedannelse og hævelse.

Hullede knæbeskyttere

Dette er en større og lidt mere kompliceret knæbeskytter, der dækker en større del og har et hul ind til knæskallen, hvilket giver den støtte og aflastning. En meget god beskyttelse for mennesker, der er ved at komme sig efter en skade, såvel som dem, der lider af et betændt eller hævet knæ. Hullet giver bæreren mulighed for at bevæge sig frit, samtidig med at hele konstruktionen aflaster knæet under bevægelse, hvorfor det er særlig populært blandt dem, der træner regelmæssigt.

Bånd

Hvis du ikke føler, at du har brug for en regulær, omfattende knæbeskytter, kan et mindre bånd muligvis passe bedre. Der findes forskellige modeller, der enten sidder over eller under knæet, afhængigt af typen af skade eller problemet, du lider af. Hvis du for eksempel lider af løberknæ, er den bedste model den, der sidder over knæleddet, da det aflaster senen, der kramper, mens både bånd, der sidder over og under knæet, kan aflaste knæskallen på en dejlig måde.

Værd at overveje

Når du køber en knæbeskytter, er der et par ting, der kan påvirke dens effektivitet:

  • Type af problem. Forskellige problemer med knæet kræver forskellige modeller, for at beskyttelsen skal være så effektiv som muligt.
  • Pasform. En knæbeskytter skal sidde fast og ikke være for stram eller løs.
  • Materialer. Det er vigtigt, at knæbeskyttelsen er lavet af et materiale, der ikke irriterer huden eller føles ubehageligt i den mere følsomme del af knæleddet.

Hvis du træner regelmæssigt, er det smart at have alle typer knæbeskyttelse til rådighed, og mange atleter bruger beskyttere, for at forhindre skader. En ting så simpel som at bære en almindelig kompressionsbeskyttelse, kan gøre personen som træner ekstra opmærksom på den rette form under træning, samt give en dejlig varme og støtte.

Sidst redigeret: 2020-03-24 13:37:43