Probiotika

Probiotik er et ord skabt af en blanding af Latinens "pro", for og græsks "biotik", som betyder liv eller livlighed. Du kan sammenligne det med ord som biografi, som er en tekst om nogens liv og biologi, læren om alt, hvad der lever. Med andre ord, probiotika er noget, der fremmer livet, og er noget, vi alle kan omfavne i et længere og sundere liv.

Det er netop derfor, det kan være overraskende at høre, at probiotika er bakterier! I de fleste sammenhænge er bakterier normalt forbundet med sygdomme og infektioner, men i dette tilfælde er det et spørgsmål om gode bakterier, der fremmer liv, og som forsvarer hele vores interne system.

Probiotika som et kosttilskud

Hvis du ikke rigtig har tid og lyst til at spise alle ovenstående produkter, kan du stadig have råd til probiotika gennem forskellige kosttilskud. Disse kosttilskud bør aldrig på nogen måde erstatte almindelig mad, men de kan være nyttige, hvis du har en mangel på tid eller ikke føler, at du får nok næringsstoffer. Måske har du maveproblemer og vil prøve nogle ekstra probiotika for at se, hvad der sker?

Kapsler og tabletter

Den nemmeste måde at få probiotika gennem kosttilskud på er at tage kapsler, der indeholder milliarder af gode mælkesyrebakterier, der hjælper maven og tarmen med at være godt balanceret. Se efter produkter, der har flere forskellige arter af disse bakterier, eller bakteriestammer, som de også kaldes, og vælg kapsler, der ikke umiddelbart nedbrydes af mavesyren, så bakterierne kan nå tarmene. Følg instruktionerne om den anbefalede dosis, altid med den laveste, og hvornår og hvordan du tager kapslerne.

Drikkevarer

Fermenterede drikkevarer, rig på probiotika, kan drikkes med stort lager til dem, der ønsker at beskytte deres mave og tarmflora. Ud over den levende bakteriekultur indeholder disse drikkevarer også vitaminer, mineraler og forskellige aminosyrer, der giver hele kroppen et velkommen boost. Der er varianter, som du drikker som en almindelig måltidsdrink og andre sorter, der indtages i en dosis, meget som hostemedicin.

For børn

Børn har mere følsomme maver end voksne, så du bør ikke give dem fulde doser probiotika, men snarere holde sig til gode diæter som filmmælk, hytteost og ost. Om nødvendigt kan du supplere med enkle tyggetabletter, der smager godt og således beskytter tyndtarmsfloraen.

Pulver med prebiotika

Foder dine probiotika med nærende, fiberrig, pulveriseret prebiotika fremstillet af sunde grøntsager og frugter såsom grøn banan, akacia og agave, som vi normalt ikke spiser meget ofte i deres naturlige tilstand. Let at blande mad eller drikke i som et fremragende supplement til den almindelige diæt.

Probiotika: Lær dine gode tarmbakterier at kende

Hvad er probiotika?

tabletter og gaffel

Antibiotika dræber dårlige bakterier. Probiotika fremmer gode bakterier

Der er milliarder af milliarder bakterier i vores kroppe, og deres opgaver varierer enormt: de reparerer os, fordøjer vores mad og absorberer alle fordelene ved det, når vi spiser, opbygger immunsystemet og modvirker bakterierne. Tro det eller ej, disse små organismer kan absorbere så meget som et par kilo af vores samlede vægt, og vi har flere af dem i antal end vi har celler! Hverdag kalder folk disse små superhelte til bakterier, der lever i os for tarmflora, og ligesom floraen i naturen, er de nødt til at blive næret for at holde både sig selv og os sunde, men de har også naturlige fjender.

At de gode bakterier er gode for os, er der ingen tvivl om, men virkelig hvordan det hele er struktureret er noget af et mysterium, da de faktisk er levende organismer, der er kommet ind i os udefra og derfor ikke rigtig er en naturlig del af vores organer. Forskere og læger forklarer normalt det hele som symbiosen mellem forskellige væsner, for eksempel en klovnefisk, der får næring ved at rense havanemoner, mens havanemoner får næring fra klovnefiskens afføring. Med andre ord får vi de gode bakterier, der lever på grund af hvad vi spiser og drikker - eller ej, hvilket kan være tilfældet.

I de senere årtier er flere og flere forskere blevet interesseret i forholdet mellem alle disse bakterier og vores helbred, og der er meget fokuseret på maven og fordøjelsen. Hvor der kun tidligere gastrointestinalbakterier blev betragtet som en assistent ved nedbrydning og optagelse af ernæring, er synspunkterne i dag udvidet og begyndt at se en forbindelse mellem gastrisk sundhed og både fysisk og mental sundhed. Der er også meget forskning på, hvordan de forskellige typer probiotika, der findes i vores kroppe, fungerer, og hvordan de næres bedre, da der er et stort antal bakteriestammer, som alle er unikke.

Ved at holde din mave så sund som du kan, er det således muligt ikke kun at blive sundere og stærkere rent fysisk, men også mentalt og følelsesmæssigt. Ting som angst og humørsvingninger kan udjævnes og stabiliseres med en god diæt, der fremmer probiotika og mange sygdomme forhindres. Men for at fremme disse gode bakterier, skal du vide, hvordan man gør det!

Prebiotika

Prebiotika er de fødevarer, der forbruges til at fremme probiotika, ligesom en start på hovedretten, som i dette tilfælde er de gode bakterier. Typiske eksempler på prebiotika er frugt og grøntsager, især dem med høje niveauer af fiber og kulhydrater, der ikke fordøjes hurtigt eller slet ikke, og som "foder" og fremmer probiotika. Nogle typiske eksempler er kikærter, bananer (helst på grænsen til umodne), hvidløg , løg, broccoli, asparges og mælkebøtter, der alle indeholder fibre, der tager lang tid at fordøje. Nogle andre eksempler på god prebiotika er:

  • Mørk chokolade: Ikke kun er chokolade god og tilfredsstillende, men indeholder også masser af antioxidanter, mørk chokolade fodrer de gode tarmbakterier, der fremmer næringsstofabsorption i kroppen. Der er også speciel mørk chokolade beriget med probiotika.
  • Havre: grød til morgenmad er blevet betragtet som en af de mest stabile og bedste morgenmad, som er blevet spist siden gamle dage, og nu kan videnskaben også bekræfte dette. Masser af prebiotika, men også en god kilde til protein, der giver en langvarig følelse af mæthed.
  • Valnødder: Et fremragende forsvar mod bakterier, der modvirker maves probiotika, og med det hjælper fordøjelsen. Du skal altid spise dem rå, men det betyder ikke noget, om de er hele eller knuste.

Som en ekstra bonus har prebiotika også andre funktioner, ikke mindst for at sænke blodsukkerniveauet og kolesterolet, såvel som at hæmme tumorer og for at hjælpe kroppen lettere med at absorbere vigtige mineraler. Masser af fordele, med andre ord. Så lav dig en tallerken kefir med havre og knuste valnødder, og riv lidt mørk chokolade over det hele for ekstra god smag!

Fjender og farer

Det modsatte af prebiotika i kosten er alle de fødevarer, der i stedet indeholder kulhydrater, såsom sukker, hvidt brød, pasta og ris. Disse fødevaretyper modvirker det probiotiske snarere end at fremme det, så undgå dem så godt de kan, eller i det mindste kombinere dem med ting, der er gavnlige for tarmfloraen. Vi får også dårlige bakterier fra andre ting end kost, såsom luften, vi indånder, vandet vi drikker og i direkte kontakt med andre mennesker, og dette er noget, som ikke kan undgås helt. Når vi kommer ind i disse dårlige bakterier, kan vi blive mere eller mindre syge, og typiske symptomer på, at vores gode bakterier ikke har bekæmpet dem, er kvalme, diarré og forskellige infektionssygdomme.

Den stress og dårlig søvn er også en måde at modvirke probiotika i, fordi disse gode bakterier i maven fungerer bedst, når kroppen er i hvile. Tidligere troede man, at søvnløshed simpelthen gjorde en person træt, men nu ved du, at det kan være direkte skadeligt for helbredet ikke at sove ordentligt. Det samme gælder stress, og der er grunde til at tro, at mavesmerter, som mange mennesker oplever, når de bliver stressede, ikke kun er psykosomatiske, men også fordi de dårlige bakterier fik overhånden.

Et par ord om antibiotika

Inden for den medicinske kunst er der også en direkte fjende mod det probiotiske, og her kan nogle sprogfærdigheder komme til gode. Hvad er det modsatte af pro? Ja, anti! Med andre ord er antibiotika imod livet, eller som ordet nøjagtigt betyder: anti-life. Dette lyder måske en smule underligt, da antibiotika har helbredet og reddet millioner af levende væsener på denne jord, både mennesker og dyr, siden dens opdagelse, men faktum er, at denne type lægemiddelfunktion er at dræbe bakterier. Det, vi håber på, er, at de vil tage kål på de dårlige bakterier, men faktum er, at antibiotika dræber alle bakterier, inklusive de gode, og det er netop derfor, du kan blive dårlig i din mave eller usædvanligt træt og udmattet, hvis du tager denne type lægemidler.

Årsagen til, at det er ekstremt vigtigt at tage den rigtige type antibiotika og altid gennemgå den fulde kur, selvom du måske føler dig sund efter kun et par dage, er, at specifikke typer antibiotika dræber specifikke bakterier. Mens nogle typer penicillin kan være effektive mod et stort antal bakterier, er der andre, såsom makrolider, der er specifikt målrettet mod deres bakteriemykoplasma, som blandt andet er dramatisk ved lungebetændelse. Med andre ord er det ikke nødvendigvis nødvendigt at tage et antibiotikum mod bakterier, der forårsager urinvejsinfektion, hvis du har bihulebetændelse.

Mange mennesker, der gennemgår antibiotiske kurer, finder ud af, at de har maveproblemer som en konsekvens, og det er ikke ualmindeligt for bivirkninger som kvalme, diarré, svampeinfektioner og mangel på energi. Dette skyldes, at medicinen har taget kål på mange gode bakterier, og kroppen skal nu kæmpe mere for at klare fordøjelsen og optagelse af næringsstoffer.

For at modvirke de negative virkninger af antibiotika kan du være sikker på at komme ordentligt ind med probiotika, men her kommer en stor advarsel: Tag dem ikke nøjagtigt på samme tid! Det siger sig selv: For at antibiotikumet skal fungere, skal det arbejde i fred. At tage probiotika på samme tid vil modvirke virkningen af antibiotika, så dette er noget, du skal tage separat. Lad der gå i flere timer efter at have taget din medicin, og efter at hele kuren er forbi, og du er kommet dig, kan du gennemgå en ekstra probiotisk kur for at genoprette balancen i tarmfloraen.

Naturlige kilder til probiotika

Der er mælkesyrebakterier i den almindelige diæt og især i mejeriprodukter som yoghurt, kefir, hytteost og ost, men også i surkål og noget saft. Du kan huske den reklame, der blev vist for flere år siden, hvor meget gamle beboere, herunder i Rusland og Grækenland, annoncerede mejeriprodukter, hvilket gav dem meget imponerende levetid! Siden gamle tider har disse lande levet på fordelagtige, gærede produkter med en levende bakteriekultur, og at det ikke kun har givet indbyggerne lang levetid, men også sunde.

Generelt er det muligt at sige, at fødevarer, der er sure, upasteuriserede eller gærede, er mere probiotiske end andre produkter, men der er også produkter, hvor der er tilføjet en levende bakteriekultur. Her er nogle eksempler på forskellige probiotiske fødevarer, men husk altid, at de skal indtages rå og aldrig opvarmes eller sættes i eddike eller eddike, når det tager kål på bakterierne.

  • Yoghurt og kefir: Begge "All Time Classics", når det kommer til probiotika. Ved at indtage yoghurt eller kefir hver dag, reklamerer du for hele din mave-tarm sundhed og hjælper også din krop med at absorbere calcium og modvirke højt blodtryk. Fordelen er, at du kan få disse produkter meget let, og at du kan blande dem med andre gode ingredienser som havre og bananer. Ulempen er, at der efterhånden tilsættes sukker eller sødestoffer, såvel som ikke alle yoghurt- og kefir-sorter har en levende bakteriekultur.
  • ost: De bedste oste til probiotika er Cheddar-ost, Edam, Feta Gruyere og Gouda, men også Mozzarella og Emmental. Hvis du er i tvivl, skal du altid kigge på emballagen og kigge efter beskrivelser som "rå" og "upasteuriseret" og husk, at oste skal spises som de er og ikke smeltes eller opvarmes i ovnen.
  • Grønne ærter: Forskere har fundet, at grønne ærter indeholder høje niveauer af probiotika, især af den art, der øger immunforsvaret og hjælper med at bekæmpe forkølelse og infektioner.
  • surkål: Et ekstremt lavt kalorieindholdsprodukt, der på samme tid har masser af gavnlige stoffer i det, udover probiotika, såsom C-vitaminer og B. Den gærede "sauerkraut", som det kaldes på tysk, kan spises med alle slags retter. Sørg dog altid for, at du får den upasteuriserede variant, da den er den, der er rig på probiotika.
  • Syltede agurker: Hvem kunne have troet, at syltede agurker er så gode for maven? Når denne type agurk fermenteres, danner den mælkesyrebakterier, som er fantastisk for maven og tarmen. Tænk over det næste gang du fjerner det fra din burger!

Lav din egen probiotika

Hvis du vil, kan du også lave din egen probiotika, og den nemmeste måde er at tage almindelige grøntsager som løg, agurker, gulerødder, peberfrugter, hvid eller rødkål og sylte dem. Ved at fermentere disse fødevarer kan du drage fordel af dem på flere niveauer, da du ud over mælkesyrebakterier også får i dig sunde, fiberrige grøntsager med høje niveauer af C-vitamin.

Syre er temmelig ligetil: skær eller makuler de grøntsager, du vil syre, og læg dem i en skål. Fyld med saltvand, som du kogte ved at blande 2 liter vand og 2 spsk salt og lad det køle af. Rør derefter grundigt med dine hænder eller en stor ske, så alle grøntsager er gennemsyret af loven og bliver bløde og føler sig fri til at klemme og knuse dem en lille smule. Lad alt være i et par timer, og krydre derefter med krydderier såsom kapers eller sennepsfrø. Fyld blandingen i glas, og sørg for, at det ikke går helt op til låget, da gæringen får indholdet til at svulme op. Lad dem stå mørke og kolde og åbn glassene hver eller hver anden dag. Efter cirka en uge kan du sætte dem i køleskabet og lade dem hvile i cirka 40 dage, og så er den klar.

Kan du tabe dig med probiotika?

Meget forskning indikerer, at probiotika kan hjælpe folk med at tabe sig, og dette er hovedsageligt fordi den gode tarmflora betyder bedre fordøjelse og stofskifte, men også at det kan forhindre kroppen i at absorbere for meget fedt eller forbrænde det fedt der kommer ind i kroppen. Øget bevidsthed om, hvad du spiser, fører også normalt til smartere valg af mad og drikke, og at spise ting som syrnede grøntsager er en fantastisk måde at få kaloriefattig og sund mad, der mætter og giver energi.

Hvem skal ikke spise probiotika?

Da forskningen på probiotika stadig er i fuld gang, advarer mange om ikke at lægge for meget af det gode. Der er så mange forskellige typer med så forskellige funktioner, at du ikke rigtig ved, hvad der er godt for hvad, og hvilke specifikke sundhedsmæssige fordele de forskellige varianter har. Som med alt i livet er det altid bedst at leve efter det rigtige princip og prøve at spise en så sund og varieret diæt som muligt. Personer, der lider af immunsuppressive lidelser, tilrådes ikke at tage ekstra probiotika. Hvis du lider af en kronisk sygdom, skal du heller ikke tage kosttilskud uden først at konsultere din læge.

Sidst redigeret: 2019-11-21 12:33:41