Energibars

Energibarer er et populært og praktisk kosttilskud, der kan tages før, under og efter træning. Indholdet varierer mellem forskellige energibarer. Fælles for dem alle er, at de indeholder kulhydrater (glykogen). Hvilken type du bør vælge, afhænger af hvilken effekt du leder efter - en hurtig energiforøgelse eller gendannelse. Der er også energibarer med protein og dem, der indeholder præstationsfremmende stoffer. Derudover er der flere spændende smage at vælge imellem!

Hvad er energibarer?

energibar

Energibarer sælges normalt individuelt eller i pakker á 12-24

Hovedindholdet i alle energibarer er kulhydrater. Når du spiser en energibar, giver du kroppen hurtig energi. Kroppen bruger kulhydrater som en energikilde. Musklerne har brug for kulhydrater til at arbejde. Hvis du træner med for lavt kulhydratindtag, påvirkes din præstation negativt.

Energibarer er primært designet til atleter eller folk, der træner eller konkurrerer i sport, hvor udholdenheden sættes på prøve. Det høje kulhydratindhold giver brændstof til musklerne. Langt de fleste energibarer indeholder også en vis mængde proteiner, som bruges til at reparere musklerne og opbygge muskelmasse.

Energibarer har normalt også en fibersammensætning og tekstur, der gør dem nemme at spise og nedbryde. I modsætning til sukker giver energibarer en følelse af mæthed, der varer lidt længere i løbet af træningen. Derfor er de ikke kun gode som ekstra næring, men de fungerer også motiverende.

Proteinbars

Proteinbars er en type energibar. Som navnet antyder, er fokus på proteinindhold. Proteinbars indeholder fremdeles energigivende kulhydrater. Takket være en betydelig mængde proteiner er disse energibarer særligt velegnede til genopbygning. Fordi kroppen nedbryder musklerne under træning, er det godt at spise protein umiddelbart efter træning, eller selv under træningen.

Andre navne til energibarer er sportsbarer, performancebarer, slankebarer og gainerbarer. Ofte handler det om produkter med særlige egenskaber, som hvert navn antyder.

Næringsindhold og ingredienser

Præcis hvad en energibar indeholder afhænger af mærke og type. De fleste energibarer har følgende næringsindhold:

  • Kulhydrat: 20-70 g/100 g
  • Protein: 5-25 g/100 g
  • Fedt: 6-10 g/100 g
  • Kostfibre: 2-8 g/100 g

De fleste energibarer har et ret komplekst indhold. Takket være en række ingredienser har dette kosttilskud præstationsfremmende egenskaber på flere niveauer.

 

Blandt de mest almindelige ingredienser, der findes i energibarer er:

  • Glukosesirup, fruktosesirup, invertsukkersirup
  • Brun rissirup
  • Sojariskiks, ristede sojabønner
  • Majsstivelse/Vitargo
  • Mælkechokolade
  • Mælkeprotein
  • Maltodextrin
  • Jordnøddemel
  • Havregryn
  • Rismel
  • Rosiner
  • Majsflager
  • Risflager

Hvorfor spiser man energibarer?

  • Før træning: Det er godt at indtage kulhydrater inden en træning for at have nok energi til at træne. Måske går du til træningscenteret lige efter arbejde. Derefter er en energibar en praktisk måde hurtigt at få den energi, du har brug for, for at kunne træne effektivt.
  • Under øvelsen: Du kan også spise en energibar under træningen for at bevare energiniveauet. Har du viljen til at fortsætte, men kroppen siger fra? En energibar kan være løsningen. Musklerne kan hurtigt optage kulhydraterne.
  • Efter træningen: Nogle vælger at tage en energibar lige efter træningen. Efter træning er protein - men også kulhydrater - nødvendigt for at stoppe nedbrydningen af musklerne. Derfor er en energi bar, der indeholder både kulhydrater og proteiner, et optimalt valg efter træningen.
  • For atleter: For atleter eller for dem, der træner udholdenhedstræning, kan det være særligt vigtigt med et energitilskud under træningen eller konkurrencen for maksimal præstation. Derefter er energibarer en nem måde at få den nødvendige energi.

Hvad er de bedste energibarer?

Dette spørgsmål har svar, der er individuelle baseret på formålet med at tage sin bar. Man kan dog sige, at du normalt tager en energibar for at få adgang til hurtig energi, som gør dig i stand til at gøre mere under længere aktiviteter. I disse tilfælde vil du gerne have nogle hurtige kulhydrater, men også nogle fibre og proteiner for ikke at "crashe" for hurtigt.

 

Publicerad: 2019-06-03
Senast uppdaterad: 2019-06-16 18:21:46