Proteinbar

Ønsker du at indtage energi både før og efter træningen, eller leder du efter en snack, der erstatter slik? Så er proteinbars noget for dig. Proteinbars giver dig hurtig adgang til dets proteinrige indhold, når du har brug for det, noget, som de fleste praktiserende læger ved. Et af de vigtigste aspekter ved motion er muskelopbygning og adgang til kulhydrater, når det er nødvendigt, mest ved hårdt arbejde. Ved at spise en proteinbar, når du føler dig træt eller udkørt efter en omfattende træning, kan du nemt tilføre energi. Ved at læse nærmere nedenfor lærer du mere om, hvordan proteinbars virker.

Kosttilskuddet med flere fordele

Proteinbars har flere fordele, for eksempel gennem tilførsel af energi, når du har brug for det mest, eller som en hurtig og enkel snack. Det er også godt for dem, der er sultne efter søde sager, fordi det er et meget bedre alternativ end kager, løs slik eller chokolade. De fleste af os har fyldt op i vores hverdag, og så passer en proteinbar perfekt, når du har brug for en hurtig snack, især når du ikke vil eller kan forberede noget. Du kan også spise en, når du lægger op til et tidspunkt, hvor du ved, at du vil slippe af med mange kalorier, eller når du ved, at du ikke har haft en ordentlig frokost eller middag.

Protein og energi

Mange har spurgt om proteinbars er gode eller ej, og hvilke proteinbars er bedst. Det vigtigste for hvilken type bar du køber, er at sikre, hvad indholdet består af. Der er en hel del muligheder, og alle er ikke lige gode, for eksempel fordi de indeholder mere sukker, eller at de ikke er glutenfrie. Der er også to forskellige slags protein, der oftest anvendes blandt dem, der træner; valle og kasein.

De virker på lidt forskellige måder, og valleprotein er bedre efter træning, fordi det stimulerer dannelsen af ny muskelmasse hurtigere. Kaseinbaserede produkter anvendes derimod til en mere effektiv følelse af mæthed og for at reducere muskelsvind. Dette er også grunden til, at der skal tages kaseinbaserede produkter om aftenen, og vallebaserede produkter bruges som snacks.

Fælles grunde til, at folk spiser proteinbars

Som vi nævnte tidligere, spekulerer mange på proteinbars, og der er flere problemer, der ofte søges på online. Mange mennesker undrer sig for eksempel hvornår man skal spise proteinbars, det vil sige før eller efter træning, hvilken tid på dagen og så videre. Ud over disse problemer vil mange skandinavere også gerne vide, hvilke proteinbars der er mest nyttige.

Disse er helt legitime spørgsmål, og noget vi mener er vigtigt at svare på, da der er så mange forskellige produkter ude på markedet i dag. Nogle indeholder mere sukker end andre, og der er også proteinbars, der passer bedre til forskellige situationer.

Hovedårsagen til, at vi spiser proteinbars, er, at de giver en hurtig tilførsel af energi eller en følelse af mæthed, når du føler dig sulten. Mange undrer sig også over, hvor ofte man skal spise en proteinbar, og hvad de indeholder.

For at besvare nogle af spørgsmålene er flere af de mest almindelige grunde til, at folk spiser proteinbars, anført her:

  • Giver dig en hurtig tilførsel af energi. Du kan spise en proteinbar enten før eller efter træningen for at kunne arbejde bedre og for at prestære så godt som muligt. Der er også glutenfrie alternativer såvel som proteinbars, der egner sig til f.eks. nøddeallergier.
  • Øger tilvækst i muskelmasse. For at blive stærkere er der behov for en øget mængde muskelmasse i kroppen, og det er noget, de fleste mennesker stræber efter ved eksempelvis styrketræning.
  • Bidrager til en følelse af mæthed. Dette er meget vigtigt for at du ikke skal føle dig sulten, og du kan spise en proteinbar som en snack, når det er mest nødvendigt. Mange proteinbars indeholder også meget få eller ingen sødestoffer, som er positivt.
  • Hjælper med genopbyggelse. Når du føler dig træt og udkørt, er en proteinbar en fremragende måde at udholde på, selv efter en hårdere træning.
  • De er gode at spise. Ud over indholdet er mange proteinbars også udsøgte, og de kommer i flere forskellige smage. Mange proteinbars er også bløde i tekstur, hvilket letter tygningen.

Spørgsmål og svar vedrørende proteinbars

Vi vil nu svare på nogle af de mest almindelige spørgsmål om proteinbars for at få en bedre forståelse for dem.

Hvad indeholder proteinbars?

Først og fremmest indeholder de protein fra forskellige kilder, og det kan se lidt anderledes ud, afhængigt af produktet. Protein findes i soja, mælkeprodukter, ris eller jordnødder, bare som nogle eksempler. Derefter finder man også sødestoffer, fedtstoffer og kulhydrater, som også kan se lidt anderledes ud, afhængigt af hvilken proteinbar du vælger.

Sødemidler kan være sukker, sirup eller rismel, og kulhydraterne består for eksempel af disse. Hvis du ser mere specifikt på næringsværdien af de forskellige produkter, står de normalt pr. 100 gram, hvor de er opdelt i energi, fedt, sødestoffer, protein og kulhydrater.
Mængden af energi er vigtig, fordi du nemt kan se, hvor meget energi du indtager hvert måltid.

Hvornår spiser man proteinbars?

Du kan spise en proteinbar enten før eller efter træning, men det anbefales ikke at spise proteinbars som kosttilskud, bortset fra dem, der træner meget hårdt og ofte. Som snack til ekstra energi er det dog perfekt, men husk at hvis du spiser mere energi end kroppen forbruger, bliver det til fedt, hvilket fører til vægtforøgelse. Så et det ligegyldigt hvor energien kommer fra.

Hvilke proteinkilder findes der?

Protein findes i animalske produkter som kød og æg, eller i mælkebaserede produkter. Du kan også finde dem plantedyrket i form af linser, bønner og nødder. Derudover er der også proteiner i hamp og forskellige kornarter. Valleprotein er baseret på mælkeprodukter og absorberes af musklerne på en meget effektiv måde.

Mælkeprotein består af både valle og kasein, men kaseinet er et langsomt protein, mens valle er hurtigere.

Proteinbars når man er gravid

Sædvanlige proteinbars indeholder normalt ikke stoffer, som Fødevarestyrelsen advarer om, når det drejer sig om graviditet. Disse stoffer er for eksempel græskar og ginseng, noget du kan se nærmere på, når du læser indholdsfortegnelsen i en proteinbar.

At spise en proteinbar lejlighedsvis, når du er gravid, er derfor ikke farligt, hvis ikke du er allergisk eller overfølsom overfor visse ingredienser selvfølgelig. Hvis du er i tvivl, skal du altid konsultere en læge for et kvalificeret svar.

Hvad er det daglige behov af protein?

En normal person har brug for ca. 0,8 gram protein pr. kg kropsvægt dagligt. På den anden side, hvis du træner hårdt, har du brug for ca. 1,7 gram protein pr. kg kropsvægt, og at en snack til genopbyggelse skal indeholde 10 til 20 gram protein og 1 gram kulhydrat pr. kg kropsvægt.

For at indtage 20 gram protein skal du spise en eller to bananer, en sandwich og drikke 6 deciliter mælk eller spise 1,5 deciliter kvark. Du kan springe dette over ved hjælp af en proteinbar, som også sparer dig tid, fordi du hurtigt og nemt kan spise en proteinbar sammenlignet med at tilberede en snack fra bunden.

I hvilke tilfælde kan jeg spise proteinbars?

Proteinbars er til dem der har brug for energi, dvs. hvis du har til hensigt at udøve eller udøve nogen fysisk aktivitet. De passer godt til dem, der går længere afstande, og som har brug for få næring uden at kunne lave mad, eller til dem der arbejder hårdt og har brug for hurtig opbyggelse efter arbejdet.

Du kan spise proteinbars når du vil, men det anbefales ikke at bruge dem til at springe almindelige måltider over. Du bør altid konsultere en diætist eller læge for at finde mere ud af om, hvordan du bruger proteinbars i en diæt.

Det anbefales heller ikke, at du spiser proteinbars for ofte, selvom de er meget gode. De indeholder en masse energi, og hvis du ikke slipper af med den energi du spiser, vil du efterhånden omdanne det til fedt og blive tungere.

Vigtigt at gennemgå ingredienserne i proteinbars

Ved at kigge på næringsindholdet i hver proteinstang kan du se, hvad de indeholder, hvilket er vigtigt først og fremmest for dem, der ikke kan tolerere en bestemt ingrediens eller som er allergiske. Undgå også produkter med mættet fedt eller med koffein, og du bør desuden springe proteinbars indeholdende palmeolie eller hydrogenerede olier over.

Det er også vigtigt at se på mængden af kulhydrater og især hvor meget sukker produktet indeholder. Mange proteinbars adskiller sig meget i dette henseende, og nogle er glutenfrie, mens andre ikke er.

Tab dig med proteinbars

Fordi en proteinstang indeholder mere protein end kulhydrater, passer det godt til vægttab, men de er ikke egnede som erstatninger til mad, men altså snarere som et alternativ til slik eller andre mindre nyttefulde snacks. Så du kan ændre din kost til at indeholde proteinbars i stedet for slik, især hvis du normalt spiser mange sukkerholdige produkter.

Det er også bekvemt med proteinbars til dem, der ofte er på farten, eller for dem, der har en lidt mere hektisk livsstil. Det er let og enkelt at tygge på en proteinstang sammenlignet med at forberede en snack.

Fordele

I stedet for fastfood kan du spise en proteinbar for at stoppe sulten. Derefter behøver du ikke lægge ekstra kilo i taljen og kan fokusere på at forberede sunde måltider, når du er hjemme igen.
Du slipper også af med kolesterol og mættet fedt ved hjælp af proteinbars, hvis du springer fastfood over.

Proteinbars er også ofte beriget med mineraler og vitaminer, hvilket er godt for dit helbred.
Som vi nævnte tidligere, er proteinbars velegnede som energikilde før en træning, især når du føler at du ikke rigtig har været i stand til at præstere. De passer også godt til at stille sulten efter at du har trænet hårdt og har brug for at få noget proteinrigt i dig.

Ulemper

Der er proteinbars, der har mere sukker end andre, hvilket kan være en smule vildledende, når proteinbars egentlig bør være brugbare alternativer til slik. Det kan derfor være lidt svært at navigere blandt de forskellige produkter uden at se til indholdsfortegnelsen.

Køb proteinbars i Danmark

Du finder de fleste proteinbars i helsekostbutikker, i apoteker og i købmandsforretninger. Du ser dem sædvanligvis dem på hylden med kosttilskud, og de er normalt placeret side om side. Du kan også købe store pakker med proteinbars, hvis du vil have dem på lager hjemme, men det er også muligt at købe dem enkeltvis.

For at få den bedste pris anbefales det at købe protein barer online, fordi du derefter kan presse prisen ned yderligere, især når du køber mange på én gang.

Publicerad: 2019-04-11
Senast uppdaterad: 2019-05-15 14:53:15