Vægtvest

En af de absolut hotteste træningstrends er at give den ekstra med en vægtvest. Ligesom navnet antyder, er det en vest, der er fyldt med forskellige vægte, og dermed giver øget muskelindsats, når man træner via ting som push-ups, løb eller endda simpel gang. En simpel ting som at gå op af et par trapper bliver ren styrketræning, hvis man også bærer en madpose i hver hånd, og med en vægtvest har man hævet vanskelighedsniveauet lidt yderligere.

Indholdsfortegnelse

Hvorfor styrke?

chins med mand

Chins kombineret med vægtvest vil være en virkelig tung og gunstig øvelse.

Al træning kan let flade ud på relativt kort tid, hvis man ikke konstant giver dig selv nye udfordringer. Vores kroppe er så genialt designet, at de konstant leder efter en god balance og ligevægt, og når det kommer til vores muskler, ønsker kroppen at have nøjagtigt den styrke, den har brug for, hverken mere eller mindre. Hvis den har for meget muskler, forbrænder den en masse ekstra energi på intet, da muskelmasse kræver energi, og hvis man ikke har nok, kan kroppen ikke klare sin hverdag.

Et godt eksempel til at illustrere, hvordan dette fungerer, er vores daglige gåen. De fleste mennesker bruger hver dag energi og styrke på at gå til arbejde, gå op og ned ad trapper, shoppe og komme rundt hjemme eller på kontoret. Hvis det var sådan, at benmusklerne konstant blev trænet, når vi gjorde det, ville vi til sidst ligne slagtekyllinger med helt store ben i forhold til vores overkrop. Og det ville næppe være pragtfuldt!

Hvis man vil blive stærkere, er det derfor vigtigt at udfordre kroppen, så den kan fungere i forhold til sin daglige kapacitet, og det er her tilbehør, som en vægtvest, kommer ind i billedet. Ved at bære ekstra vægte skal musklerne arbejde mere for at bevæge sig fremad, op eller ned og med det vil muskelmassen gradvist stige. Kroppen ønsker som sagt arbejde optimalt og får nu signalet, at den har brug for mere styrke og udholdenhed. Hvis man bliver stærkere, forbrænder man flere kalorier om dagen, får øget muskelbeskyttelse omkring sine ben og led, og får en generelt bedre kropsholdning.

Hvordan træner jeg med en vægtvest?

En vægtvest er beregnet til at øge belastningen på den slags træning, man laver, og er derfor både populær blandt dem, der kan lide at være aktive indendørs og udendørs. Hvis man laver en masse styrketræning, kan vægtvesten være et godt supplement til de øvelser, der kræver dybe lounges, spring og løft af sin egen krop, som ved squats, dips og pushups til brystmuskler, ryg, biceps og triceps. Vesten gør det også nemt at træne uden udstyr, for eksempel derhjemme eller på arbejde, da det giver den ekstra modstand, der kræves i modstandstræning.

Hvis man vil bruge vægtvesten, når man løber eller går, giver det en naturlig modstand, der gør hvert trin lidt vanskeligere, hvilket igen kræver mere ydelse og energiforbrænding. På samme måde fungerer det, hvis man laver englehop, løber gennem en forhindringsbane eller danser i stuen.

Find den rigtige vægtvest

Der findes en række forskellige modeller på markedet, og det er vigtigt at finde den, der passer til din egen form og træning. Hvis man planlægger at løbe med vægtvesten, skal den sidde tæt rundt om kroppen, så den ikke springer op og ned, og den skal også kunne "trække vejret", når man sveder meget under løbet. Da løbetræning er ret ensformigt med hensyn til bevægelsesmønstre, er det ikke så vigtigt, at man har maksimal mobilitet for arme og overkrop.

Hvis man i stedet ønsker at tage vægtvesten i træningscenteret, eller når man laver styrkeøvelser i hjemmet, er mobiliteten ekstra vigtig, altså, at man stadig kan bevæge armene og overkroppen for at lave øvelserne. En god vægtvest fordeles jævnt, så man både kan lave planken og baglens push-ups uden for meget belastning på begge sider.

CrossFit træning med vægtvest

Træn ikke for hårdt

Uanset hvor spændende det kan føles med en ny vægtvest, er det vigtigt at være smart, når man begynder at træne med det. For eksempel, hvis man vil løbe en længere afstand, er det nok med en meget let vest, da det hurtigt bliver hårdt, mens en for tung vest, og da man endda kan skade sine knæ og led. Da vesten er på overkroppen, skal man løbe lige op, så vægten fordeles jævnt og ikke overbelaster ryggen og skuldrene.

Vægtvest til motivation

Vægtvesten er også et fremragende tilbehør til dem, der træner for at tabe sig. For eksempel, hvis man har at tabe sig ti kilo som sit mål, kan man prøve at træne med ti kilo i vesten for virkelig at forstå, hvor meget man tilføjer til sin krop ved at bære rundt den ekstra vægt. Hvis man allerede har tabt sig ti kilo, kan man tage denne vægt på nøjagtigt samme måde for at forstå, hvor meget man har skånet kroppen for. På denne måde kan vægtvesten fungere som et rigtigt heppekor!

Sidst redigeret: 2020-01-16 13:00:44