C-Vitamin – For et stærkere immunforsvar

C-vitamin eller L-ascorbinsyre er et vandopløseligt essentielt vitamin. Det er et meget populært kosttilskud på grund af dets antioxidantegenskaber, sikkerhed og lave pris. C-vitamin bruges også ofte til at reducere forkølelsessymptomer. C-vitamin kan desuden fungere både som en antioxidant og en prooxidant, afhængigt af hvad kroppen har brug for. Ud over regelmæssige C-vitamintilskud finder du også vitaminet i forskellige råvarer, herunder appelsiner og chlorella. Denne mekanisme gør at den kan tjene en række funktioner i kroppen. Har du mangel på C-vitamin?

Hvad er C-vitamin?

Vitaminer er organiske stoffer, der er vitale, hvilket vil sige livsnødvendige for kroppen. Alle organismer har brug for vitaminer, men de kan være af forskellige typer til forskellige organismer. Ingen organisme kan i sig selv skabe tilstrækkeligt med vitaminer, og derfor skal vitaminer også tilsættes med kosten. Når vi taler om vitaminer henviser vi sædvanligvis til de vitaminer, mennesker behøver, som er i alt 13 og kan opdeles i vandopløselige og fedtopløselige vitaminer. De vandopløselige vitaminer, er de otte forskellige B-vitaminer samt C-vitamin. Et overskud af vandopløselige vitaminer kan ikke opbevares i kroppen med undtagelse af vitamin B12, der opbevares i leveren.

Opbevaringstiden for vitamin B12 er ca. fire år. Overskud på alle andre vandopløselige vitaminer forsvinder, når vi urinerer, mens de fedtopløselige kan opbevares i kropsfedt. Denne artikel handler om C-vitamin eller askorbinsyre, som er det egentlige navn. C-vitamin tilhører gruppen af vandopløselige vitaminer. C-vitamin har derudover en vigtig funktion som antioxidant.

Alle jordiske væsner indtager ilt, som er den vigtigste bestanddel, fra almindelig luft. når ilt nedbrydes, opstår oxidation, og destruktive frie radikaler dannes. De destruktive frie radikaler dannes også, når maden forbrændes, og når vi udsættes for tobaksrøg eller stråling. De destruktive frie radikaler fremskynder blandt andet aldring. Antioxidanter neutraliserer disse frie radikaler og er derfor afgørende for fortsat eksistens. C-vitamin har således flere vigtige funktioner i kroppen.

C-vitamin via mad

appelsiner

Appelsiner indeholder masser af C-vitamin

Vi får C-vitamin via den mad, vi spiser. Mennesket og et par andre dyrearter har en enzymdefekt, der gør os ude af stand til at producere vores eget C-vitamin. Med andre ord skal vi sørge for, at vi får det enten gennem mad eller gennem kosttilskud.

Især rig på C-vitaminer er kartofler, grøntsager og frugter, men også nogle animalske produkter som lever og binyrer. Andre gode kilder til C-vitamin er hyben, bær (især solbær), peberfrugter, jordbær, appelsin, nudler, forskellige typer kål, spinat og guava. Hyben, i form af hybenpulver, er blevet stadig mere populært på grund af den enorme mængde af C-vitamin og andre nyttige stoffer, det indeholder.

C-vitamin begynder at miste sin styrke, så snart det udsættes for luft, varme og lys. Ved madlavning og stegning ødelægges det. Den bedste måde at få det gennem kosten er at spise frisk frugt og grøntsager, eller at spise et kosttilskud bestående af C-vitamin.

Forskningen omkring C-vitaminer fik sit store gennembrud i første halvdel af det 20. århundrede, og i 1937 blev Norman Harworth tildelt Nobelprisen i kemi for sit arbejde med at kortlægge strukturen af ascorbinsyre. Han delte prisen med Paul Karrer, som forskede vitaminer. Albert Szent-Györgyi modtog medicinsk prisen det år for sin forskning om ascorbinsyres biologiske funktioner.

Linus Pauling, en amerikansk kemiker og den eneste, der modtog Nobelprisen to gange, først i 1954 i kemi, for hans arbejde med kemiske bindinger og siden fredsprisen fra 1962 for sit arbejde mod overnaturlige atomvåbenprøver, fremhævede høj C-vitamin-indtagelse som et forsvar mod både kræft og forkølelse. Denne del af hans forskning fik imidlertid stærk kritik, da disse påstande blev betragtet som dårligt videnskabeligt begrundede.

 

 

Mangel på C-vitamin kan manifestere sig på mange forskellige måder. For eksempel kan mangel på C-vitamin forårsage svaghed, træthed og irritation. Hvis du har en alvorlig C-vitaminmangel, kan det føre til skørbug. Mangelsygdommen gør det let at få blå mærker, og forårsager blødning og betændelse på tandkød, nedsat sårheling og følsomhed overfor infektioner. Tidligere var det især almindeligt for sejlere og soldater, at have symptomer på eller fuldt udviklet skørbug. Dette skyldtes vanskeligheden med at få frisk mad.

Fremskynder helbredelse og godt for immunforsvaret

handen stopper bakterier

C-vitamin er en antioxidant, der beskytter celler mod oxidativ stress

C-vitamin spiller en vigtig rolle i dannelsen af fiberproteinet kollagen, idet en af de aminosyrer, der anvendes ved opbygningen af kollagen, hydroxyprolin, kun dannes, hvis C-vitamin er til stede. Ca. 35 procent af alt protein i kroppen er kollagen.

Det er et meget stærkt protein, der bruges til at opbygge og styrke hud, blodkar, bindevæv, knogler og tænder. Kollagen beskytter og understøtter også organer og andre bløde væv. Kollagen giver struktur, stabilitet og er meget modstandsdygtig overfor slid.

C-vitamin accelererer heling ved sår, beskadigede slimhinder og beskadiget tandkød. Det styrker også virkningen af antibiotika og andre lægemidler. Dårligt næringsindtag gør, at sår tager længere tid om at hele, ifølge Drugs.com, der siger, at de vigtigste næringsstoffer til sårheling er protein, zink og C-vitamin. Umiddelbart efter skade har sårstedet et forøget niveau af frie radikaler, der er klar til at invadere dit immunsystem. Kroppen reagerer med at forberede sig på helbredelse. Lymfocytter og andre immunceller ankommer til såret og fjerner læsionen og snavs, og smelter bakterier. Heling består på længere sigt af dannelsen af et nyt kollagennetværk, som danner grundlag for arvæv.

C-vitamin og immunsystem

C-vitamin er et af de vitaminer, dit immunsystem skal have, for at fungere optimalt. Immunsystemet er stærkt påvirket af indtagelsen af næringsstoffer. I lang tid har det være omstridt, hvorvidt C-vitamin kan bidrage til forebyggelse og behandling af forkølelser. Flere celler i immunsystemet kan faktisk akkumulere C-vitamin og har brug for vitaminet til at udføre deres opgave, især fagocytter og t-celler. En mangel på C-vitamin resulterer således i nedsat resistens overfor visse patogener, mens en højere forsyning øger flere immunsystemparametre. I tilfælde af forkølelse viser forskellige undersøgelser, herunder meta-analyser, at det profylaktiske indtag af C-vitamin kan reducere sygdomsvarigheden hos raske personer en smule, men påvirker ikke dets forekomst og sværhedsgrad. Indtag af C-vitamin er mest effektivt ved fysisk belastning eller utilstrækkeligt vitaminindtag. Når det kommer til at behandle forkølelse, er anvendelsen af C-vitamin alene uden kliniske virkninger.

Mens yderligere undersøgelser stadig kræves af de blodfortyndende virkninger af C-vitamin, har det vist sig, at personer med lavt C-vitaminindhold i deres kroppe har større risiko for hjerteproblemer som højt blodtryk og aterosklerose, ifølge University of Maryland Medical Center. Ligesom vitamin B3 kan C-vitamin være effektivt til at fjerne overskydende kolesterol fra blodet, for at gøre det tyndere og dermed lede til lavere blodtryk. Andre undersøgelser har vist, at C-vitamin reducerer kroppens niveauer af proteinet fibrinogen, som hjælper blodet til at størkne. Dette kan også resultere i reduceret blodtryk. Ud over C-vitamin kan acaipulver, hvedegræs og taurin også anvendes.

C-vitamin og hvad det betyder for vores hjerne

C-vitamin og træning

Du brænder 30 procent mere fedt under en træning, hvis du har haft tilstrækkeligt med C-vitamin i dig sammenlignet med hvis du er i underskud, ifølge en undersøgelse, der blev offentliggjort i Journal of the American College of Nutrition. Levere og nyrer har brug for C-vitamin for at kunne producere tilstrækkelig mængde af aminosyren carnitin, der er nødvendig for at omdanne kropsfedt til energi.

Dagsbehovet for C-vitamin

  • Barn 6-9 år 40
  • Barn 10-13 år 50
  • Voksne 75
  • Gravide 85
  • Ammende 100

Ved ekstrem træning er det især vigtigt at få nok C-vitamin. Et dagligt indtag på 200 mg C-vitamin ud over det anbefalede daglige indtag af C-vitamin hjælper med at opretholde immunsystemets normale funktion under og efter intensiv motion.
Der er også en række andre grupper, der bør øge deres C-vitamin over det foreskrevne niveau. Disse er:

  • Rygere og passive rygere
    Undersøgelser viser konsekvent, at rygere har lavere plasma- og leukocyt C-vitaminniveauer end ikke-rygere. Dette skyldes dels øget oxidativt stress. Konklusionen er, at rygere har brug for mindst 35 mg mere C-vitamin pr. dag end ikke-rygere. Eksponering for passiv rygning nedsætter også niveauet af C-vitamin.

  • Spædbørn
    Spædbørn får en tilstrækkelig mængde C-vitamin via deres modermælk, men ofte får de opvarmet brystmelk eller almindelig komælk via babyens fodringsflaske. Fordi C-vitaminer hurtigt ødelægges under opvarmning, løber de derfor en øget risiko for C-vitamin-mangel.

  • Enkeltpersoner med begrænset udvalg af kost

    Selv om frugt og grøntsager er de bedste kilder til C-vitamin, har mange andre fødevarer små mængder af dette næringsstof. Således, gennem en varieret kost, kan de fleste mennesker imødekomme behovet for C-vitamin eller i det mindste få nok til at forhindre skørbug. Fra erfaring er det kendt, at nogle grupper af individer ikke spiser en tilstrækkeligt varieret kost eller nok frisk frugt. Disse er fattige ældre mennesker, der tilbereder deres mad selv, folk, der misbruger alkohol eller stoffer, eller mennesker med psykisk sygdom. Personer inden for disse grupper kan normalt ikke opnå en tilstrækkelig mængde C-vitamin.

  • Folk, der lider af alvorlige sygdomme samt visse kroniske sygdomme
    Nogle medicinske tilstande kan reducere absorptionen af C-vitamin og/eller øge mængden, som kroppen behøver. Personer med svære indvolds- eller tarmsygdomme eller personer, der lider af kakeksi, dvs. alvorlig udmagring og nogle kræftpatienter, kan være i øget risiko for mangel på C-vitamin. Lav koncentration af C-vitamin kan også forekomme hos patienter med nyrekræft i slutstadiet ved kronisk hæmodialyse.

C-vitamin og sundhed

kvinde der praktiserer yoga

C-vitaminindtag har flere fordele på kroppen

På grund af dets funktion som en antioxidant og dens rolle i immunfunktionen, er C-vitamin blevet anvendt som et middel til forebyggelse og/eller behandling af mange sundhedsrelaterede tilstande. Her fokuserer vi på tre sygdomme og lidelser, hvor C-vitamin kan spille en rolle: kræft (herunder forebyggelse og behandling), kardiovaskulær sygdom, aldersrelateret macula degeneration (AMD) og grå stær.

De fleste case-control-undersøgelser har fundet en omvendt sammenhæng mellem C-vitaminindtag og kræft i lunger, bryst, tarm eller rektum, mave, mundhule, strubehoved eller hals og spiserør. Plasmakoncentrationer af C-vitamin er også lavere hos mennesker med kræft end hos personer i kontrolgrupperne.
Dette har bl.a. medført, at flere store internationale langsigtede studier med kontrolgrupper udføres. Ingen af disse undersøgelser har imidlertid kunnet påvise, at et øget indtag af C-vitamin har ført til en reduceret risiko for kræft.

Det er usikkert, om supplerende C-vitamin og andre antioxidanter kan interagere med kemoterapi og/eller stråling. Derfor bør folk, der gennemgår disse procedurer, høre deres onkolog før de tager C-vitamin eller andre antioxidanttilskud, især ved høje doser. Bevis fra mange epidemiologiske undersøgelser tyder på, at højt indtag af frugt og grøntsager er forbundet med nedsat risiko for kardiovaskulær sygdom. Denne forbindelse kan delvist tilskrives antioxidantindholdet i disse fødevarer, da oxidativ skade, herunder oxidativ modifikation af fedtproteiner med lav densitet, er en væsentlig årsag til kardiovaskulær sygdom.

forbedre endotel-afhængig nitrogenoxidproduktion

Ud over dets antioxidantegenskaber er C-vitamin blevet vist at reducere monocytadhærens til endotelet, forbedre endotel-afhængig nitrogenoxidproduktion og vasodilation og reducere vaskulær blødcelleapoptose, hvilket forhindrer plakstabilitet ved aterosklerose.

Selvom eksperimentelle data tyder på en mulig fordel, giver resultaterne i de fleste eksperimenter ikke overbevisende tegn på, at C-vitamintilskud giver beskyttelse mod kardiovaskulær sygdom eller reducerer dets morbiditet eller dødelighed. Som beskrevet i afsnittet om kræftforebyggelse er kliniske forsøg om C-vitamin imidlertid begrænset til koncentrationer af plasma og væv kontrolleres strengt hos mennesker. Hvis patienternes C-vitamin-niveauer allerede var tæt på mætning ved tilskuddet, ville kosttilskud forventes at have gjort lidt eller ingen forskel i de målte resultater.

Aldersrelateret makuladegeneration (AMD) og grå stær er to af de førende årsager til synsfald hos ældre personer. Oxidativt stress kan bidrage til de to staters ætiologi. Således har forskere antaget, at C-vitamin og andre antioxidanter spiller en rolle i udviklingen og/eller behandlingen af disse sygdomme. Sammenfattende viser den aktuelt tilgængelige forskning ikke tegn på, at C-vitamin alene eller med andre antioxidanter påvirker risikoen for udvikling af AMD, selv om nogle beviser tyder på, at AREDS-formuleringerne kan sænke AMD-progression hos personer med høj risiko for at udvikle svær AMD.

Almindelig forkølelse

forkolelse kvinde

C-vitamin kan forkorte tiden for forkølelsen

I 1970'erne foreslog Linus Pauling, at C-vitamin vellykket kunne behandle og/eller forhindre forkølelse. Resultaterne af efterfølgende kontrollerede undersøgelser har været inkonsekvente, hvilket resulterer i forvirring og kontrovers, selvom den generelle interesse for emnet forbliver højt.

Samlet set tyder forskningen hidtil på, at regelmæssigt indtag af C-vitamin i doser på mindst 200 mg pr. dag ikke reducerer forekomsten af forkølelse i befolkningen generelt, men at sådan indtagelse kan være nyttig for personer, der udsættes for ekstrem fysisk træning eller koldt miljø og de, med marginel C-status, som ældre og kroniske rygere.

Brugen af C-vitamintilskud kan forkorte tiden for forkølelsen og forbedre mængden af symptomer hos offentligheden, muligvis på grund af antihistaminvirkningen af højdosis C-vitamin. Men at tage C-vitamin efter forkølelsessymptomer virker dog ikke til at være til nogen nytte.

 Sundhedsrisici ved overdreven indtagelse af C-vitamin

  • C-vitamin har lav toksicitet og antages ikke at forårsage alvorlige bivirkninger ved højt indtag. De mest almindelige klager er diarré, kvalme, mavekramper og andre gastrointestinale lidelser på grund af den osmotiske virkning af uabsorberet C-vitamin i mavetarmkanalen.
  • Et sundt kostindtag giver også et godt indtag af C-vitaminer

  • Indeholder en række grøntsager, frugter, fuldkorn, fedtfri eller magert mælk og mejeriprodukter og olier.

  • Frugter, især citrusfrugter, frugtsaft og mange grøntsager er fremragende kilder til C-vitamin. Nogle morgenmadsprodukter indeholder C-vitamin.

  • Inkludér en række proteinfedtstoffer, herunder skaldyr, magert kød og fjerkræ, æg, bælgfrugter (bønner og ærter), nødder, frø og sojaprodukter, for at få så omfattende en kost som muligt.

Sidst redigeret: 2019-12-09 14:41:45