D-vitamin

Vitamin D er et vitamin, der findes i små mængder i fødevarer som fede fisk, såsom sild, makrel, sardiner og tun. For at gøre D-vitamin mere tilgængeligt i kosten, tilsættes det i mejeriprodukter, juice og korn. Men mest D-vitamin - 80% til 90% af hvad kroppen modtager - opnås ved udsættelse for sollys. På grund af nedsat solstråling kan vitamin D-tilskud være nødvendige for personer, der bor på nordlige breddegrader. I Sverige og den anden nord er det almindeligt, at folk kun tager vitamin D-supplement på grund af dette. Endelig har ældre mennesker nogle gange også brug for D-tabletter.

 

Hvad er D-Vitamin?

D-vitamin er et fedtopløseligt næringsstof. Det er en af ​​de 24 mikronæringsstoffer, der er kritiske for menneskets overlevelse. Solen er den vigtigste naturlige kilde til næringsstof, men vitamin D findes også naturligt i fisk og æg. I nogle tilfælde er det også tilføjet til mejeriprodukter. D-vitamin er vigtigt for god helbred og for stærke og sunde ben. Det er også en vigtig faktor for at sikre, at dine muskler, hjerte, lunger og hjerne fungerer godt, og din krop kan bekæmpe infektioner. Kroppen kan lave sit eget D-vitamin, når du udsætter din hud for solen.

Du kan også få vitamin D fra kosttilskud og en meget lille mængde kommer fra de fødevarer, du spiser. D-vitamin, der fremstilles i din hud mod sollys, og mængden du modtager fra kosttilskud eller mad, skal transformeres af din krop, inden den kan bruges. Når det er gjort, bruger kroppen det til at håndtere mængden af ​​calcium i blodet, benene og tarmene. Det bruges også til at hjælpe celler i hele kroppen til at kommunikere korrekt.

D-vitamin supplement er forbundet med en bred vifte og en række fordele, herunder øget kognitiv evne, immun sundhed, knogleresundhed og øget generelt velbefindende. Kosttilskud kan også reducere risikoen for kræft, hjertesygdomme (Læs mere: Kosttilskud til hjertet), diabetes og multipel sklerose. Personer, der mangler D-vitamin, kan også opleve øgede testosteronniveauer, efter at de begynder at spise tabletter eller andre former for kosttilskud. Vitamin D kosttilskud er oftest taget i tabletform, men mange foretrækker at tage tilskuddet i flydende form. Begge arbejder godt!

Kroppen producerer D-vitamin fra kolesterol, forudsat at der er en tilstrækkelig mængde UV-lys fra udsættelse for solen. De fleste mennesker er ikke udsat for vitamin D-mangel, men de har ikke et optimalt niveau af D-vitamin. På grund af de mange sundhedsmæssige fordele opmuntres tilsætningen af ​​vitamintilskud, hvis optimale niveauer ikke er til stede i kroppen.

 

D-vitamin er bedst i testen

Hver måned udføres næsten 1.000 søgninger for udtrykket "D-vitamin, der er bedst i test" på google. Dette er forståeligt, fordi solens eksponering i Sverige er betydeligt mindre end i forhold til mange andre lande. Dette forårsager igen mangel på D-vitamin til at blive meget mere almindeligt. Men er der noget d-vitamin supplement, der er bedst?

Det er selvfølgelig et meget godt spørgsmål, men svaret er ikke alt for nemt at få. Dette skyldes den høje kvalitet af de fleste af de tilgængelige produkter. Derudover er der mange forskellige producenter, der fremstiller forskellige tabletter. I stedet skal du som forbruger først afgøre, om du leder efter et tilskud, der kun indeholder vitamin D, eller hvis det er bedre at købe en multivitamin tablet. Endelig indeholder de fleste tabletter forskellige mængder af D-vitamin, og det vil derfor være et valg af, hvor meget du vil have i din per tablet. Nedenfor har vi nævnt nogle af de produkter, vi anbefaler.

 

D-Vitamin - Funktioner og overordnet information

Vitaminer er kemikalier, som din krop har brug for for at opnå et godt helbred. Det er vigtigt for alle mennesker at sikre, at din krop fungerer godt. Forbindelsen mellem D-vitamin og stærke sunde knogler blev lavet for mange år siden. Læger indså, at sollys, som får dig til at producere D-vitamin, eller ved at forbruge torskeleverolie, som også indeholder D-vitamin, hjalp til med at forhindre en knogletilstand, der hedder rickets hos børn.

I dag ses D-vitamin som en vigtig del af et godt helbred, og det er vigtigt ikke kun for dine bens sundhed, men også for offentligheden. Nylige undersøgelser viser nu, at D-vitamin kan være vigtigt for at forebygge og behandle en række alvorlige langsigtede sundhedsproblemer. D-vitamin er ikke som de fleste andre vitaminer. Din krop kan lave sit eget D-vitamin, når du udsætter huden for sollys, hvilket ikke er muligt for andre vitaminer. I stedet skal du tage ernæring eller kosttilskud for at få dig andre vitaminer. For eksempel kan du spise frugt og grøntsager for at få dig C-vitamin, ost og æg til at komme i din A-vitamin og så videre.

 

Mangel på D-Vitamin

En anden ting, der gør D-vitamin unik i forhold til andre vitaminer, er, at når din krop får sin D-vitamin, bliver det et hormon. Dette hormon kaldes undertiden "calcitriol". At få den rigtige mængde vitamin D selv afhænger ikke helt af den mad du spiser. For at få nok D-vitamin skal du udsætte din hud for sollys regelmæssigt, og du kan også få brug for vitamintilskud. Dette gør det mere komplekst at få den rigtige mængde af det regelmæssigt. D-vitamin er meget vigtigt for stærke knogler. Kalk og fosfor er vigtige for at udvikle strukturen og styrken af ​​dine knogler, og du har brug for D-vitamin til at absorbere disse mineraler. Selvom du spiser mad, der indeholder en masse calcium og fosfor, kan kroppen ikke absorbere dem uden nok D-vitamin. D-vitamin er også vigtigt for generel sundhed, og forskere opdager nu, at D-vitamin kan være vigtigt af mange andre årsager ud over god ben sundhed. Nogle af de funktioner, som D-vitamin hjælper med, er:

  • Immunsystem - som hjælper dig med at bekæmpe infektioner
  • muskelfunktion
  • Kardiovaskulær funktion til et sundt hjerte og blodcirkulation
  • Åndedrætssystem til sunde lunger og åndedrætsorganer
  • Hjerneudvikling
  • Modvirker kræftudvikling

Læger arbejder stadig for fuldt ud at forstå, hvordan vitamin D virker i din krop, og hvordan det påvirker dit generelle helbred. Hvis din krop ikke får nok D-vitamin til at holde det sundt, kaldes det vitamin D-mangel. Svær D-vitaminmangel kan lejlighedsvis forårsage en tilstand, der hedder rickets hos børn og en tilstand kaldet osteomalaks hos voksne. Begge disse forhold forårsager bløde, tynde og skøre knogler. En mangel på D-vitamin har også været forbundet med andre tilstande såsom cancer, astma, type II diabetes, hypertension, depression, alzheimers og autoimmune sygdomme som multipel sklerose, crohns og type-I diabetes.

 

Hvordan virker vitamin D?

D-vitamin kommer hovedsageligt fra din hud, når den udsættes for sollys. Derefter forvandler din krop D-vitamin, så den kan bruges. Når din hud udsættes for solen, producerer den D-vitamin og sender det til din lever. Hvis du tager kosttilskud eller spiser mad, der indeholder D-vitamin, er det din tarm, der sender vitamin D til din lever. Herfra ændres dit liv til et emne kaldet 25 (OH) D.

Når din læge taler om dine D-niveauer, betyder han mængden af ​​25 (OH) D, du har i dit blod. Dette kemikalie sendes gennem hele kroppen, hvor forskellige væv, herunder din nyre, omdanner det til aktiveret D-vitamin. Dette aktiverede vitamin D er nu klar til at opfylde sine opgaver. Herfra bliver det lidt kompliceret, men man kan tro at aktiveret D-vitamin virker på to måder:

  • Håndterer calcium i blodet, knoglerne og tarmene
  • Hjælper celler i hele kroppen til at kommunikere korrekt

Som du kan se, går vitamin D langt fra sin oprindelige form og uden D-vitamin, din krop kan ikke udføre sit arbejde på bedst mulig måde. Derfor anbefaler vi altid at kontrollere dit D-vitaminindtag, og hvis du bemærker, at du mangler i vitamin, kan et supplement til vitamin D eller en ændret kost være en god vej at gå.

 

D-vitamindosis

Det anbefalede daglige indtag af D-vitamin er i øjeblikket 400-800 IE / dag (1 IE = 0,025 μg), men dette er for lavt for voksne. Den sikre øvre grænse i henhold til Fødevarestyrelsen er 4.000 IE / dag. Forskning viser imidlertid, at den ægte sikre øvre grænse er 10.000 IE / dag. Til moderate kosttilskud er en 1000-2000 IE dosis af vitamin D3 tilstrækkelig til at imødekomme de fleste folks behov. Dette er det laveste effektive dosisområde. Højere doser baseret på kropsvægt i området 20-80 μg / kg dagligt. Vitamin D3 supplement (cholecalciferol) anbefales via D2 supplement (ergocalciferol), da D3 bruges mere effektivt i kroppen. D-vitamin bør tages dagligt med mad eller fedt, såsom fiskeolie.

D-vitamin er en forbindelse, der er klassificeret som et essentielt vitamin, der er afledt af dets påvisning umiddelbart efter vitaminerne A, B (før indsigelsen om, at vitamin B ikke var et enkelt molekyle) og vitamin C. Det blev oprindeligt vist sig at være en ingrediens i torskelever olie.

Publicerad: 2019-03-10 15:49:21
Senast uppdaterad: 2019-03-10 16:02:21