D-vitamin

D-vitamin er et fedtopløseligt næringsstof. Det er en af de 24 mikronæringsstoffer, der er kritiske for menneskets overlevelse. Solen er den vigtigste naturlige kilde til næringsstoffet, men D-vitamin findes også naturligt i fisk og æg. I nogle tilfælde er det også tilsat til mejeriprodukter. D-vitamin er vigtigt for et godt helbred og for stærke og sunde knogler. Det er også en vigtig faktor for at sikre, at muskler, hjerte, lunger og hjerne fungerer godt, og at din krop kan bekæmpe infektioner. Kroppen kan lave sit eget D-vitamin, når du udsætter din hud for sol.

Du kan også få D-vitamin fra kosttilskud, og en meget lille mængde kommer fra de fødevarer, du spiser. D-vitamin, der er fremstillet i din hud fra sollys, og mængden du får fra kosttilskud eller mad, skal omdannes af din krop, inden den kan bruges. Når det er klart, bruger kroppen det til at håndtere mængden af calcium i blodet, benene og tarmene. Det bruges også til at hjælpe celler i hele kroppen til at kommunikere korrekt.

D-vitamintilskud er forbundet med en bred vifte af og en række fordele, herunder øget kognitiv evne, immun sundhed, knogleresundhed og øget generel trivsel. Kosttilskud kan også reducere risikoen for kræft, hjertesygdomme (Læs mere: Kosttilskud til hjertet), diabetes og multipel sklerose. Personer, der mangler D-vitamin, kan også opleve øgede testosteronniveauer, efter at de begynder at spise tabletter eller andre former for tilskud. D-vitamintilskud tages oftest i tabletform, men mange foretrækker at tage tilskuddet i flydende form. Begge måder fungerer godt!

Kroppen producerer D-vitamin naturligt fra kolesterol, forudsat at der er en tilstrækkelig mængde UV-lys fra udsættelse for solen. De fleste mennesker er ikke udsat for D-vitamin-mangel, men de har heller ikke et optimalt niveau af D-vitamin. På grund af de mange sundhedsmæssige fordele opmuntres indtagelse af vitamintilskud, hvis optimale niveauer ikke er til stede i kroppen.

Funktioner og overordnet information

Vitaminer er kemikalier, som din krop har brug for for at opnå et godt helbred. Det er vigtigt for alle mennesker at sikre, at deres krop fungerer godt. Forbindelsen mellem D-vitamin og stærke sunde knogler blev draget for mange år siden. Læger indså, at sollys, som får dig til at producere D-vitamin, eller ved at tage torskeleverolie, der også indeholder D-vitamin, hjalp til med at forhindre en knoglesygdom kaldet Rickets, selv engelsk syge, hos børn.

I dag ses D-vitamin som en vigtig del af et godt helbred, og det er vigtigt ikke kun for dine knoglers sundhed, men også generelt. Nylige undersøgelser viser, at D-vitamin kan være vigtigt for at forebygge og behandle en række alvorlige langsigtede helbredsproblemer. D-vitamin er ikke som de fleste andre vitaminer, idet kroppen kan lave sit eget D-vitamin, når du udsætter huden for direkte sollys, hvilket ikke er muligt for andre vitaminer. I stedet skal du indtagetage ernæring eller kosttilskud for at få andre vitaminer. For eksempel kan du spise frugt og grøntsager for at få C-vitamin, ost og æg for at få A-vitamin og så videre.

D-vitaminmangel

En anden ting, der gør D-vitamin unik i forhold til andre vitaminer, er, at når kroppen får sin D-vitamin, bliver den først et hormon. Dette hormon kaldes undertiden calcitriol. At få den rigtige mængde D-vitamin alene afhænger ikke udelukkende af den mad du spiser. For at få nok D-vitamin, skal du udsætte din hud for sollys regelmæssigt, og du skal muligvis også tage D-vitamin-tilskud. Dette gør det som regel mere komplekst at få den rette mængde i kroppen. D-vitamin er meget vigtigt for stærke knogler.

Kalk og fosfor er vigtige for at udvikle strukturen og styrken af dine knogler, og du har brug for D-vitamin til at absorbere disse mineraler. Selvom du spiser mad, der indeholder en masse calcium og fosfor, kan kroppen ikke absorbere dem uden nok D-vitamin. D-vitamin er også vigtigt for generel sundhed, og forskere opdager nu, at D-vitamin kan være vigtigt af mange andre årsager ud over god knogleresundhed.

Nogle funktioner, som D-vitamin hjælper med, er:

  • Immunsystemet - som hjælper dig med at bekæmpe infektioner
  • Muskelfunktion
  • Kardiovaskulær funktion til et sundt hjerte og blodcirkulation
  • Åndedrætsorganerne for sunde lunger og luftveje
  • Hjerneudvikling
  • Forebygger kræftudvikling

Underskud kan føre til træthed og depression

Hvis du har lider af en mangel på D-vitamin, er der en række symptomer, der kan vise sig. Disse symptomer er ofte også forbundet med andre sygdomme, hvilket kan gøre det vanskeligt at diagnosticere en mangel på D-vitamin, da der også kan være en anden undersøgelsesforanstaltning. Hvis man har mistanke om, at man lider af D-vitaminmangel, er det tilrådeligt at kontakte lægen selv for at foretage en vurdering og for at få et receptpligtigt supplement til at øge niveauerne af D-vitamin igen.

Det er meget almindeligt, at skandinaverne lider af D-vitaminmangel, fordi den største kilde til dette vitamin er solen. I vintermånederne får de, der lever så højt op på den nordlige halvkugle, ikke så meget sol og dagslys, og det er derfor svært at imødekomme behovet.

  • Det mest almindelige og stærkeste symptom du kan føle er en enorm træthed. Trætheden kan også udvikle sig til en dybere depression, hvor man føler sig deprimeret og fuldstændig ligeglad. Der er også humørsvingninger, og du kan ofte opleve følelser som vrede og irritation.
  • Ud over træthed og depression er smerte og svaghed også tydelige tegn på behovet for D-vitamintilskud. Man kan begynde at lide af generel muskelsvaghed, hvilket er en konsekvens af, at musklerne ikke fungerer korrekt. Det betyder, at du pludselig kan føle sig svagere og føle, at fysisk indsats, som du plejer at gøre uden problemer pludselig er meget mere anstrengende. Selv en forringet udholdenhed er et tydeligt symptom, hvor du måske ikke kan gøre så meget eller holdes i gang så længe som normalt.
  • Du kan også få generel smerte i både skelet, muskler og led. Det kan være smerter, der sidder nede i den nedre ryg, bækken og lårben eller skulder, overarm, hofter og lår. Smerten kan blive så intens, at det giver store problemer for den berørte person at udføre hverdagsopgaver, og du kan endda få problemer med at komme steder hen til fods
  • Andre kropslige symptomer, der kan udtrykke sig, er at du sover ubehageligt, sveder mere på trods af mindre anstrængning og hårtab, men også at du ofte er syg. Ved mangel på D-vitamin forværres immunsystemet, hvilket betyder, at det er lettere at lide af forskellige sygdomme såvel som forkølelse og influenza, og de er ofte længerevarende end normalt, da kroppen har svært ved at håndtere det og blive frisk igen.

Hvis du er bekymret for, om du lider af D-vitaminmangel, bør du konsultere en læge. Derefter kontrolleres niveauerne af forskellige vitaminer og stoffer i kroppen via en simpel blodprøve. På denne måde kan man nemt træffe foranstaltninger for at genopbygge vitaminerne til det rette niveau igen. Hvad du kan gøre selv for ikke at lide af D-vitamin mangel er at forsøge at være så meget som muligt i dagslys og ikke have heldækkende beklædning, når du er ude. Om vinteren vil du gerne klæde dig på lidt mere, men du kan i det mindste lade ansigtet nyde solens skinnen.

Læger arbejder stadig for fuldt ud at forstå, hvordan D-vitamin virker i din krop, og hvordan det påvirker dit generelle helbred. Hvis din krop ikke får nok D-vitamin til at holde den sund, kaldes det D-vitaminmangel. Alvorlig D-vitaminmangel kan sommetider forårsage en tilstand, der hedder rickets hos børn og en tilstand kaldet osteomalaci hos voksne. Begge disse forhold forårsager bløde, tynde og skøre knogler. En mangel på D-vitamin har også været forbundet med nogle andre tilstande såsom cancer, astma, type II diabetes, forhøjet blodtryk, depression, alzheimers og autoimmune sygdomme som multipel sklerose, crohns og type I diabetes.

Fødevarer med D-vitamin

Den allerbedste måde at få alle de forskellige vitaminer, du har brug for, er selvfølgelig gennem en varieret kost, og du har for eksempel en varieret ugentlig menu til familien. Selvfølgelig er der mange forskellige vitaminpiller at tage, men for de fleste er det meget sjovere at spise et godt måltid og samtidig vide, at det er godt for kroppen.

For at være sikker på at få netop D-vitamin, kan du lære at visse fødevarer er lidt ekstra gode til det særlige formål. Især om efteråret og vinteren, når det er mørkere udenfor, kan vi have brug for en mere bevidst genopfyldning af D-vitamin. Om sommeren får du en stor dosis gennem sollyset, men det D-vitamin, der skabes i kroppen på grund af sollyset om sommeren, varer normalt ikke hele vinteren. Ældre mennesker er mere sårbare end yngre overfor at få D-vitamin-mangel, så da kan man forsøge at være opmærksom på det og justere sin kost. Man har brug for ca. 10 mikrogram om dagen for at opfylde det daglige krav til D-vitamin. For personer over 75 år anbefales dobbeltdosis, 20 mikrogram, for at modvirke osteoporose.

Børn under 2 år modtager D-vitamindråber, men børn med mørkere hud, børn, der ikke er udendørs så meget eller børn, der ikke spiser fisk, må muligvis fortsætte med disse dråber selv efter toårsalderen, helst op til skolealderen.

Fed fisk er en fremragende kilde til D-vitamin. Laks, sild, ørred og sardin er eksempler på fed fisk. Spørg fiskhandleren, hvis du er i tvivl. Ifølge sundhedsstyrelsen er abborre den fisk, der giver mest D-vitamin pr. portion. Andre lister siger, at ål er den bedste fisk i denne henseende. Flere gode fødevarer til netop D-vitamin er æg, kød og nogle svampe som kantarel, hvilket er godt for os i de nordiske lande, da vi selv kan plukke dem selv, hvis vi vil. Du kan også drikke beriget mælk og bruge beriget fedt, så du er på den sikre side. Et eksempel på et sådant beriget produkt er en fedtblanding på rapsfrø og smørolie.

Bare husk denne tommelfingerregel, hvis du tror det virker ubehageligt og svært at huske: Fisk og æg er fremragende, hvis du vil have D-vitamin!
Det er meget sjældent at overdoser på D-vitamin, men hvis det sker, kan du mærke kvalme og forringet appetit, men der er ingen umiddelbar fare med dette.

Hvis du forsøger at have en bevidst kost, ikke kan lide fisk eller bare tror at du ikke har tid til at tænke på sådanne ting og er usikker på, hvor meget D-vitamin du får, kan du altid supplere med vitamintabletter.

Det vigtige er, at alle får så meget viden som muligt om, hvad vores mad faktisk indeholder, så du får chancen for at spise en selvvalgt, varieret kost og så godt som muligt. Kendskab til vitaminer er måske vigtigere end vi ofte tror, og det er godt at lære børnene fra begyndelsen.

Hvordan virker D-vitamin?

D-vitamin kommer hovedsageligt fra din hud, når den udsættes for sollys. Derefter omdanner din krop D-vitamin, så den kan bruges. Når din hud udsættes for solen, producerer den D-vitamin og sender den til din lever. Hvis du tager kosttilskud eller spiser mad, der indeholder D-vitamin, er det din tarm, der sender D-vitamin til din lever. Herfra ændrer din lever det til et stof kaldet 25(OH)-D-vitamin, hvilket også er et af de bedste stoffer at måle på for at opdage D-vitamin-mangel.

Når din læge taler om dine D-vitaminniveauer, mener de mængden af 25 (OH) D, du har i dit blod. Dette kemikalie sendes over hele kroppen, hvor forskellige væv, herunder din nyre, omdanner det til aktiveret D-vitamin. Dette aktiverede D-vitamin er nu klar til at udføre sine opgaver. Herfra vil det være lidt kompliceret, men man kan tro at aktiveret D-vitamin virker på to måder:

  • Håndterer calcium i blodet, knoglerne og tarmene
  • Hjælper celler over hele kroppen til at kommunikere korrekt

Som du kan se, går D-vitamin langt fra sin oprindelige form, og uden D-vitamin kan din krop ikke gøre sit arbejde på bedst mulig måde. Derfor anbefaler vi altid at holde øje med dit D-vitaminindtag, og hvis du bemærker, at du har en vitaminmangel, kan et vitamintilskud eller en ændret kost være en god vej at gå.

Dosis

Det anbefalede daglige indtag af D-vitamin er i øjeblikket 400-800 IE / dag (1 IE = 0,025 μg), men dette er for lavt for voksne. Den sikre øvre grænse i henhold til Sundhedsstyrelsen er 4.000 IE / dag. Forskning tyder dog på, at den ægte sikre øvre grænse er 10.000 IE / dag. Til moderat tilskud er en 1000-2000 IE dosis af vitamin D3 tilstrækkelig til at imødekomme de fleste folks behov. Dette er det laveste effektive dosisområde. Højere doser baseret på kropsvægt ligger i området 20-80 μg / kg dagligt. Vitamin-D3-tilskud (cholecalciferol) anbefales via D2-tilskud (ergocalciferol), da D3 bruges mere effektivt i kroppen. D-vitamin bør tages dagligt med mad eller fedtkilde, såsom fiskeolie.

D-vitamin er en forbindelse klassificeret som et essentielt vitamin, der får navnet på at blive opdaget lige efter vitaminerne A, B (før realiseringen af, at vitamin B ikke var et enkelt molekyle) og vitamin C. Det blev oprindeligt vist at være en bestanddel af torskeleverolie.

Hvordan bærer man sig ad med at købe D-vitamintilskud?

Når det kommer til at købe D-vitamin kosttilskud, er det vigtigt altid at overveje at læse indholdsfortegnelsen, så du kan se koncentrationen af D-vitamin og andre tilsætningsstoffer, der forekommer. For eksempel indeholder de fleste kosttilskud gelatine, som ikke er egnet til vegetarer. Men der er også D-vitamin-tabletter til vegetarer og veganere, som ikke kun er lavet på en hel vegetabilsk kapsel, men har også en af de højeste koncentrationer af D-vitamin - og endda en fremragende optagelse. For at være på den sikre side bør man altid købe kosttilskud fra en velkendt forhandler og producent.

Hvis du vil sammenligne forskellige D-vitamin kosttilskud, skal du ikke bare se på, hvor meget D-vitamin de indeholder, men du bør også se på dens optagelseskapacitet. D-vitamin er fedtopløseligt og bør tages med en form for fedt. Derfor har nogle producenter tilføjet olie til tabletterne for at optimere deres optagelseskapacitet. Når det drejer sig om prisen på kosttilskud, kan det variere meget mellem forskellige producenter og detailhandlere. Derfor skal du kontrollere, hvor mange tabletter en pakke indeholder, og hvor mange tabletter der skal tages om dagen i forhold til prisen på pakken.

Publicerad: 2019-05-08
Senast uppdaterad: 2019-05-15 14:58:05
Betygsätt den här artikeln
Ratings
Ratings
Ratings
Ratings
Ratings
92 röster, Genomsnitt: 4.5 / 5