Gainer

Hvis du er fast besluttet på at nå dine styrke- og muskelopbyggende mål, er der en meget stor chance for, at du har overvejet eller overvejer at begynde at anvende gainer. Inden du gør det, findes der nogle vigtige ting, som du bør være sikker og tænke på, så du ikke bare kommer til at drage nytte af den gainer, du vælger, men at du også ser forbedringen i dine træningssessioner. Her er nogle vigtige ting at vide om gainers, og hvorfor du bør begynde med dem.

Udemærket som kosttilskud

For jer, der ikke er særligt bekendte med kosttilskud, kan begrebet Gainer være lit ukendt. En gainer er et kosttilskud i form af en blanding af protein og kulhydrater, som vi visse tilfælde også er udvidet med kreatin og visse fedtstoffer. Målet er at skabe mere muskelmasse og få hurtigere restitution samt lagre energi og blive generelt større. Det er altså hovedsageligt bodybuildere, som anvender denne type af kosttilskud, men også sprintere og andre atleter, som kræver stor muskelmasse i deres sport og motion.

Kulhydraterne i en gainer er hurtigtvirkende, og er den type af kulhydrater, som behøves lige efter et hårdt træningspas. De gør, at du hurtigt kommer dig, og at du hurtigt bliver klar til næste træningspas. Gainers kan købes både på nettet og i helsekostbutikker, men hovedsageligt sælges de i sportsbutikker, hvor man også kan købe keratin og andre kosttilskud.

Til vægtforøgelse og hurtig restitution

Den hovedsagelige opgave, som en gainer har, og som også høres på navnet (gainer betyder stigning på engelsk), er at få dig op i vægt ved hjælp af muskelmasse. Det er altså ikke for dem, som vil holde sig slanke. Derfor kan du forstå, at en gainer hovedsageligt er fremstillet til mænd.

Indeholder proteiner og hurtiges kulhydrater

Vi har tidligere talt om, at en gainer hovedsageligt indeholder hurtige kulhydrater og protein, men for at du skal forstå lidt mere, vil vi fortælle om indholdet i detaljer og med navn på alle de stoffer, som findes deri.

  • Valle og kulhydrat(maltodextrin) findes der meget af i en gainer. Valle er et protein, som findes i mælk og for at gøre vallen til et proteinpulver, filtreres mælken, til næsten kun proteinet er tilbage. En lille mængde laktoseprotein plejer også at være tilbage, og det tager man iblandt med i indholdet. Vallen og kulhydrat er de primære ingredienser i en gainer.
  • Maltodextrin er den hurtige kulhydrat, som vi skrev om ovenfor. Det er en stivelse, som kommer fra majs, kartofler eller ris samt køer, og ser ud som et hvidt pulver i gaineren.

Et eksempel på en almindelig gainer er Supreme Mass eller Mutant Mass, men der findes også de kosttilskud, som bare kalder sig Gainer.

Bodylab Weight Gainer er en god allround gainer

Hvad sker der i kroppen?

Core Gainer

Gainer påvirker din krop på forskellige måder og hjælper dig med at gå op i vægt

I din krop lagrer du glykogen, som indtages i form af kulhydrater. Man kan lagre cirka 100 g i leveren og 400 gram i musklerne. Jo mere muskelmasse, man har, desto mere glykogen kan man lagre i musklerne. Glykogenet forbruges, når du træner udholdenhed eller styrketræning, og de niveauer må du siden hen fylde op. Hvis du træner med helt tomme glykogenniveauer, risikerer du at få et trist og hårdt pas. Glykogen hjælper nemlig med at præstere på toppen. Sørg derfor for at have fyldte glykogenlagre, inden du går i gang med et hårdt træningspas, så får dine muskler ekstra stimulans.

Ved at få dig et hurtigt glykogenindtag kræves det, at du får det i dig en halv til en time efter, at du har afsluttet træningspasset. Hvis du da konkurrerer eller skal præstere hurtigt igen inden for en vis tid, kan du være nødt til at fylde lagret igen med det samme. Dette gælder dog ikke, hvis du træner jævnligt, eller hvis du ikke skal konkurrere direkte efter. Indtager man kulhydrater som normalt, plejer niveauerne at opfyldes igen inden for et døgn. Det afhænger også af, hvilke muskler der skal trænes igen om en vis tid. Skal du anvende samme muskler igen om kort tid, bør du indtage glykogen hurtigt og sikkert. Da kan en gainer gøre godt. Hvis du altså skal træne de samme muskler igen inden for 24 timer, kommer dine glykogenforråd til at fyldes automatisk via din kost, så vidt du ikke spiser en lav-kulhydrat kost. Hvis du styrketræner eller træner 3-4 gange i uge, behøver du derfor ikke at bekymre dig om at få tilstrækkeligt glykogen i kroppen for at klare næste pas. Gennem pasta, ris, kartofler og andet får dig kulhydraterne i dig i tide.

Hvis du i stedet skal træne to tunge pas på én dag, eller hvis du deltager i en konkurrence, et ultrapas eller en cup af en slags, bør du have en gainer, som gør, at dine niveauer opfyldes direkte. Da orker du mere, og har større chance for at præstere godt i konkurrencen.

Hvad adskiller det fra et proteintilskud?

Man kan undre sig over, hvad der skiller gainere fra almindelige proteintilskud eller keratin. Protein er jo meget vigtigt for opbygningen af musklerne og ved at spise mad og i særdeleshed protein, har man kunnet bevise, at musklernes masse øges med 20-30 %. Ved at studere, hvordan valleprotein i forbindelse med kulhydrater påvirker muskelproteinsyntese eller muskelproteinnedbrydning, så man intet betydeligt resultat, og da kan man undre sig, hvorfor man også skal spise kulhydrater.

Det er fordi, at ekstra kulhydrater leder til, at man får flere kalorier i sig, hvilket kommer til at give ekstra muskeltilvækst, eftersom kalorier i et vis overskud i forbindelse med træning er anabolt, altså giver det større muskler. Gainere er nemlig kun til vægtforøgelse. For at gå ned i vægt skal du spise mindre, og for at blive større skal du spise mere. Et større kalorieindtag i forbindelse med træning gør, at du bliver kraftigere men samtidig veltrænet. Derfor kan dette være et godt alternativ til smalle fyre, som gerne vil blive muskuløse hurtigere.

Nemmeste indtagelsesmetode

En gainer består af et pulver, som du tager cirka en spiseske af for at blande i vand eller mælk. Det vil øge dit kalorieindtag, uden at du behøver at spise for meget og kontinuerligt føle dig mæt. Egentligt behøves ingen gainer, hvis du får de ekstra kalorier via maden, men eftersom det kan være svært at spise så meget, som behøves samt sidde og regne kalorier ved at veje mad, etc., er gainer en hjælp på vejen, som garanteret giver dig kalorierne, uden at du behøver at gå rundt med propfyldt mave.

En gainer mætter nemlig ikke særlig meget, men den kommer stadig til at påvirke din vægt. En gainer tager du når som helst på dagen, men normalt efter et træningspas. Tager du den inden, kan du føle dig mat, eftersom du indtager den med meget væske, og det kan være meget ubehageligt at træne med en masse væske i maven.

Glem ikke kosten

En gainer giver i sig selv et kalorieindtag, som gavner enhver person, som vil opleve en vægtforøgelse relativt hurtigt, men disse kalorier er næringsfattige. Du skal sørge for at få den sædvanlige næring gennem kosten. At regne med at kunne klare sig med en gainer, eller et andet kosttilskud for den sags skyld, er hverken klogt eller særlig godt. Nydelsen for smagsløgene findes ikke via gaineren og kapsler i kosttilskud, så indtag din gainer når du har fået alt andet for dagen i dag.

Et tip er hellere at indtage gainerens pulver med mælk end med vand. Da får du mere smag og samtidigt mere næring. Dog kan dette være svært at tænke på eller lade sig gøre, når man er i fitness, eftersom mælk skal holdes koldt, og det ofte ikke er en fordel at gå omkring og bære på en mælkekarton i tasken. Så iblandt skal du nok helt enkelt vælge at drikke det med vand. Tag cirka 2-3 dl og tilsæt lidt pulver fra gaineren. Bland og drik. Voila!

 

Hvor hurtigt sker vægtforøgelsen?

En virkelig tyk person

Glem ikke at træne hårdt, hvis du er i kalorieoverskud. Ellers kan du bare ende med at lægge fedt på din krop

Dette afhænger af din krop, og hvordan du reagerer på forskellige tilskud. Det har også at gøre med, hvor meget mad du spiser udover kosttilskuddet. Visse reagerer langsomt på gaineren, mens andre bliver større på bare nogle uger. En gainer indeholder hovedsageligt protein og kulhydrater, som i sig selv giver dig mere energi, samtidig med at proteinet hjælper til at bidrage til øget muskelmasse. Kulhydraterne er i sig selv kun med for at øge din vægt.

Et indtag af gainer giver dig dog ikke automatisk en garanti på vægtforøgelse. Det meste har at gøre med, hvordan du ellers spiser, og hvordan dit stofskifte fungerer. Hvis du ikke direkte vil gå op i vægt, men kun ser gaineren som en eftertræningsdrik, går det også udmærket. Indholdet er ikke sjældent opblandet med keratin, som også er der for at styrke musklerne.

Gaineren kan også indtages som mellemmåltid med en frugt. Hvis du tager gaineren præcis efter træningen, er det dog en smule sikrere, at du stiger i vægt, selvom det ikke behøver at være tilfældet. Lige efter et træningspas sker opbygningen af muskler, og det er der kroppen behøver ekstra hjælp for at øge massen. Den normale dosering af en gainer plejer at være 1-2 gange om dagen, men du kan også tage mere, hvis du vil. Det afhænger af, hvor effektiv den er for dig, og om du føler nogen effekt.

Flere forskellige sorter

Nogle kan blive lidt afskrækkede, når de hører navnet gainer. De tænker måske på de store muskelfyre, som ligner monstre i muskulaturen. Men bare rolig! Bare fordi du drikker gainer, behøver du ikke forvente dig et resultat som Arnold Schwarzenegger. En gainer er til for at give dig lidt mere muskelmasse, og de personer, som ligner bodybuildere med den værste tyrenakke, tager formodentligt også andre tilskud….
Der findes også forskellige varianter og styrker af gainere, som indeholder mere eller mindre kulhydrater. Den lettere andel passer dem, som ikke vil blive så store, eller som samtidigt går på kur, mens den tungere egner sig til dem, som virkelig vil opbygge muskler. Andelen af kulhydrater plejer at gå op til 70 % i den tungere variant, mens der findes cirka 20 % i den lettere. Den gainer med flest kulhydrater plejer at give et yderligere kalorieindtag på 900 kcal. Derfor øger du mest i vægt af disse. Andelen af protein varierer også. Det er altså bare at vælge og vrage i butikken for at se, hvad der passer dig bedst, og du kan givetvis bytte efter noget tid, hvis du føler, at den første ikke gjorde tilstrækkelig nytte.

Gainer som kosttilskud passer alle, som vil blive lidt mere muskuløs og bredere gennem øget muskelmasse. Eftersom du træner samtidigt, som du tager den, behøver du ikke være bange for at blive et flæskebjerg, og spiser du ellers som normalt, kommer du formodentligt bare til at få en bredere og flottere figur, hvilket sikkert var dit mål fra begyndelsen. Hvis du mod forventning skulle føle, at det bliver for meget med gainer, kosttilskud, hård træning, og alt hvad det liv indebærer; slut med gaineren og se, hvordan resultatet bliver uden den. Vist er det vigtigt at føle sig tilfreds med sin krop og være stolt af, hvordan man ser ud, men hvis du skulle få det dårligt af den, eller hvis din vægt overstiger målet, skal du naturligvis stoppe du kommer til at gå tilbage til din normale vægt inden for kort tid, hvis du ellers spiser normalt.

Kan man få bivirkninger af gainere?

Hidtil er der ikke blevet påvist nogle alvorlige bivirkninger gennem at drikke gainere. Visse kan dog få mavebesvær, og alt afhænger også af, hvor følsom man er. Kosttilskud skal indtages forskelligt afhængig af, hvilke egenskaber de har, og iblandt kan man få problemer med maven, hvis man indtager dem på tom mave. Dog påvirker dette ikke gaineren; man kan tage den når som helst. Det, som gør, at man kan få mavebesvær, plejer også at have med mælken at gøre.

Gaineren kan indeholde spor af laktose, og mange er overfølsomme over for dette. Hvis man desuden indtager pulveret med flere deciliter mælk hver dag, kan maven havne i yderligere problemer. Hvis du ved, at du er laktoseintolerant eller følsom over for mælkeprodukter, bør du helst ikke drikke indholdet i en gainer, men i stedet henvende dig i helsekostbutikken eller sportsbutikken for at teste et andet kosttilskud. Du kan givetvis også indtage din gainer med soyamælk eller mandelmælk, så slipper du følelsen af ubehag.

Også en stor andel vand kan bidrage til urolig mave. Gainere skal helst indtages med cirka 2-3 dl væske, og hvis du gør dette flere gange per dag, samtidig med at du drikker en hel del anden væske i løbet af dagen, kan du føle, hvad det gør ved din mave. Tag derfor gainere med måde.

Sidst redigeret: 2019-10-28 13:38:57