Veganskt proteinpulver

Protein er et emne, der længe har været varmt på tapetet, især i sundheds- og motionssammenhæng. Diæter som Atkins, stenalder og LCHP er blot et par eksempler på diæter, der fokuserer på et højt proteinindtag, der er blevet populært, og proteinpulver sælges mere end nogensinde.

De traditionelle proteinkilder har altid været æg, kød og fjerkræprodukter, og billedet af en bodybuilder, der lægger rå æg og uendelige hønsefilet er ganske klassisk. I dag er imidlertid forskningen og den generelle holdning til animalske produkter ændret ganske så konsekvent, hvoraf veganske proteinpulver er blevet mere og mere almindelige på markedet. I denne artikel vil du være i stand til at læse om, hvad protein er, og hvorfor vi har brug for meget til dette emne, hvordan du kan få protein fra planteriget og hvilke slags veganske proteinpulver du kan vælge imellem.

Hvorfor protein?

Protein er en af ​​kroppens fundament, da det er et stof, der gennemsyrer næsten alt; muskler, sener, knogler og hjerne. Uden protein ville celler ikke være i stand til at danne, leve og reparere sig selv, og vigtige "systemer" såsom reproduktion, immunsystemer og neurotransmittere ville ikke fungere.

Med andre ord, protein er nødvendigt for, at vi overhovedet kan eksistere. Der er et stort antal forskellige proteiner i vores kroppe, og de har hver deres specifikke områder, hvor for eksempel kollagen sikrer, at hud og sener holdes elastiske, keratin, der holder hår og negle i orden og myosin, der styrer muskelsammensætningerne . Listen kan laves uendelig, da der er proteiner til hver del af vores kroppe, og ca. 1/5 af os består af dette særlige stof.

Hvor er protein?

Den mest almindelige måde at få protein er gennem mad. Dyreprodukter som kød, fjerkræ og fisk, men også grøntsager som bønner, frugter, nødder, frø og grøntsager indeholder protein i forskellig grad, og derfor kan du få nok af det, uanset om du er vegansk eller kødædende, hvis du bare holder øje med det man forbruger. Hvis du er en ny veganer, er det vigtigt at lære, hvad de forskellige kilder er, samt at sikre dig, at du får nok vitaminer og mineraler, der ellers primært findes i dyrefoder.

Hvor meget har jeg brug for?

Generelt har en person brug for omkring 0,7 - 1 g protein pr. Kilo, og det nøjagtige tal bestemmes af sikkerhed, såsom alder, køn, kropsvægt og aktivitetsniveau. Hvis du for det meste sidder stille, er du i lavere skala, mens en atlet eller bodybuilder muligvis har brug for så meget som 3g pr. Kilo. Så hvor meget du har brug for, afhænger af en række faktorer, men hvis du spiser en normal og afbalanceret diæt får du sandsynligvis så meget, som du har brug for.

Så hvorfor proteinpulver?

Årsagen til, at proteinpulver er blevet så populært, er blandt andet, at mange mennesker i dag føler, at de ikke får nok nærende mad, som de har brug for. En hurtig og hektisk livsstil afspejles i hurtig og hektisk mad, og bare tanken om at købe ingredienser og derefter tilberede et komplet måltid kan næsten føles som en umulig opgave, især på daglig basis. Stressede eller ældre mennesker har en tendens til at miste deres appetit, og de risikerer øjeblikkeligt ikke at få nok protein. Hvis du også træner regelmæssigt, øges behovet for protein, som det er velkendt, hvoraf den nemmeste måde at få nok er ved at bruge proteinpulver. Problemet med protein er, at du skal absorbere stoffet hver dag, da det ikke opbevares naturligt i kroppen.

Kan du få for meget?

Protein, der ikke bruges af kroppen, omdannes hverken til fedt eller til forskellige slags produkter, der forsvinder under toiletbesøg. Hvis du propper i enorme mængder og derefter ikke forbrænder de kalorier, der er kommet i forbindelse med indtagelsen, kan du derfor øge fedt i stedet for muskelmasse, hvilket normalt ikke er det ønskede mål. Derfor er det meget vigtigt at nøjagtigt beregne, hvor meget du har brug for, så du ikke overskrider antallet af kalorier eller den mængde protein, du får hver dag.

Hvis du midlertidigt forbruger for meget protein, er det normalt ikke et problem, men hvis du spiser mere end nødvendigt i en længere periode, kan det føre til visse bivirkninger såsom mangel på energi, maveproblemer, svimmelhed og hovedpine. Naturligvis kan alle disse symptomer også skyldes andre ting, men hvis du har spist en diæt med højt proteinindhold i flere måneder og pludselig begynder at bemærke et af de ovennævnte symptomer, kan det være tid til at gennemgå dit daglige indtag.

Kan du tabe dig med proteinpulver?

Proteinpulver er en fremragende kilde til alle de nødvendige stoffer, du har brug for på daglig basis, mens du også stimulerer kroppen og hjernen. Mange forbinder imidlertid pulver af denne art med vægtøgning i form af øget muskelmasse og ikke med slankekure. Sandheden er en helt anden! Når du reducerer dit kaloriindtag, kommer kroppen straks ind i en slags stresssituation, hvor den tror, ​​den vil sulte, og det første, det gør, er at begynde at nedbryde muskelmassen.

Derfor er det så vigtigt at træne, hvis du vil tabe dig, så det er fedtforbrænding og ikke muskler, som vægttab helst skal betyde. Ved at give din krop et ekstra boost af protein hjælper det den med at bevare sine muskler, mens du slipper af med sine ekstra kilo. Der er mange måltidserstatende proteindrikke, hvis formål netop er, og en ekstra fordel ved proteinindtagelse er, at du føler dig mættet længere og dermed lettere undgår unødvendige snacks.

Hvorfor vegansk?

Ifølge de fleste forskere spiser folk i den vestlige verden i dag alt for meget kød med negative konsekvenser for både deres egen krop og miljøet. For at starte med kroppen anbefaler National Food Agency, at du ikke spiser mere kød og kødprodukter end 500 g om ugen som et absolut maksimum. Nedskæring af animalske produkter reducerer risikoen for mange sygdomme forbundet med hjertet og karrene samt visse kræftformer, især dem, der påvirker tarmen.

Ved at udskifte kødforbrug med bønner, linser, nødder, tofu, frø og fuldkornsprodukter, reducerer du ikke kun risikoen for sygdom, men påfyldes også med mange nyttige vitaminer og mineraler. Hvis du er laktoseintolerant, er vegansk proteinpulver også godt, og mange rovdyr vælger at bruge rent vegetabilske produkter, da de oplever dem som mere naturlige og bedre til fordøjelse og sundhed.

Den anden grund til at henvende sig til veganer er miljøet. Det nævnte kulstofaftryk øger jo flere animalske produkter, vi spiser, og især kødindustrien bidrager i vid udstrækning til de drivhusgasser, der i dag fører til negative klimaændringer.

Den sidste, men bestemt ikke mindst, grund til at blive vegansk er af rent humanitære grunde. Millioner af dyr lider i kødindustrien, og hvis du føler empati for disse skabninger, er det en god grund til at stoppe med at konsumere animalske produkter.

Forskellige typer proteinpulver

De mest almindelige typer proteinpulver på markedet i dag er valle- og kaseinprotein, både fra mælkeproduktion og æg protein. Alle tre er gode af forskellige grunde, men når de kommer fra dyreriget, er de ikke en mulighed for mennesker, der lever en vegansk livsstil. I de senere år har forskere opdaget, at nogle af disse proteinpulvere også indeholder et antal stoffer, der ikke er meget velkomne, såsom sukker og forskellige toksiner, der er sneget ind enten fra dyrets diæt eller under selve produktionsprocessen.

Veganske proteinpulvere er fremstillet af planteriget, og efter flere års undersøgelse har det nu vist sig, at de fungerer lige så godt som dyreversionerne. Der har længe været en vis mistanke blandt styrketrænere især om de veganske alternativer, da mange troede, at de ikke kunne bidrage til den samme muskelmasse som dyret, men det er nu afvist.

Der er flere varianter af vegansk proteinpulver, men her vil vi se på nogle af de mest almindelige.

  • Ærteprotein:  Ærter indeholder meget protein, og det er derfor helt naturligt at fremstille proteinpulver af dem. Dette er gule ærter, der bruges til produktion af proteinpulver, og de fungerer fint for både mennesker, der ønsker at øge deres muskelmasse, og dem, der vil tabe sig. Ærter indeholder også masser af gavnlige vitaminer og mineraler , ikke mindst jern, zink og magnesium samt vitamin C, A og B6. Det er meget godt at lave proteinshakes, pandekager, brød eller ærteprotein smoothies, men hvis du kun blander pulveret med vand, er konsistensen og smagen ikke så god som andre veganske proteinpulvere. Ved at kombinere æreprotein med havre kan du imidlertid fremstille meget gode drikkevarer.
  • Sojaprotein:  Sojabønner er længe blevet brugt som et fantastisk alternativ til kødprodukter, og som proteinpulver kan de bruges sammen med en stor bestand. Da soja let nedbrydes, er denne type proteiner især god, hvis du har følsomme mave , og undersøgelser viser, at regelmæssigt forbrug sænker kolesterolniveauer i kroppen såvel som det er meget godt for hjerte-kar-sundhed.
  • Havreprotein:  Havre er blevet en meget god alternativ kilde til proteiner i de senere år og ude på markedet i dag kan du finde produkter som havremælk og havreolie. Mange mennesker tror, ​​at dette er et af de bedste proteinpulvere, og havre indeholder naturligt fordelagtige ting som vitamin E og antioxidanter. Det er ikke ualmindeligt, at havre- og ærteprotein kombineres i proteinpulver, og du kan lave gode omeletter, brød og pandekager ud over ryster.
  • Græskar kerne:  Proteinpulver fra græskar kerner er især godt i forskellige drikkevarer som smoothies og ryster, og mange synes, at smagen er rigtig god. Græskarfrø er en meget god naturlig kilde til omega-fedt som magnesium og mangan og indeholder mere protein end havre, men mindre end ærter.
  • Ris protein:  En fremragende kilde til protein, der er meget ren og naturlig og ikke har en forstyrrende smag. Mennesker, der lider af forskellige allergier, har en tendens til at tro, at dette er et af de sikreste og bedste produkter, og du kan lave god drikke, desserter og kager af ris proteinpulver.
  • Hamp:  Hamp planten tager markedet med storm, og det samme gør proteinpulver. Her er et rigt indhold af aminosyrer, mineraler og omega-3, og pulveret er velegnet til både drikkevarer og mad.
  • Blandede proteinpulvere:  Da hver vegetabilske kilde af proteinpulvere også indeholder andre stoffer, såsom aminosyrer, omega-fedt, mineraler og vitaminer i forskellige grader, er det almindeligt, at producenterne af produkterne blander forskellige sorter. Det kan også have at gøre med smag og tekstur, samt hvor godt de passer til specifikke drikkevarer og retter. For eksempel er ris og havreprotein bedre til sødme, mens ærter og hampeproteiner ofte er bedre i brød og omeletter. Smagen er dog som kagen, og det er altid godt at teste dig selv.

Hvilket proteinpulver er det billigste?

Generelt er der ingen store forskelle i pris med hensyn til typen af ​​vegansk proteinkilde, men der er nogle produkter, der koster mere, når de for eksempel er lavet af rå ris i stedet for almindelig ris, eller hvis de er produceret på en organisk eller holistisk måde. Når du først har bestemt, hvilket pulver du synes er bedst for dig, er det altid godt at købe større mængder, da det bliver billigere, jo mere du køber. Det er dog vigtigt, at du finder et pulver, som du virkelig er tilfreds med, så det ikke bare står i pantry. Bland forskellige sorter og måder at tage pulveret på, som f.eks. Stænger, grød, ryster, pandekager og brød.

 

Sidst redigeret: 2019-11-14 14:26:22