PWO - for dig, som vil give den hele armen

Uanset om formålet med træning er; at blive større eller slankere, stærkere, sundere, mere udholden eller mere energisk ønsker alle at træningen giver resultater. Motivationen bag at styrketræne, eller begive sig ud på løbebanen, kan være individuel, men pointen er altid, at du vil opnå et bestemt mål - ellers ville der ikke være noget formål med det hele!

At tage PWO-tilskud er blevet mere og mere populært, da det hjælper den som træner med at nå det personlige mål, og det virker på flere forskellige niveauer. Det vigtigste ved PWO-produkter er, at du får øget styrke og ydeevne, men også at muskelmassen indirekte stiger som følge af mere udholdenhed under træningen, og at genopbygningen kan være bedre. PWO er det perfekte kosttilskud til dem, der har brug for ekstra energi for at kunne give alt under deres træning.

Hvad er PWO?

RAW Rampage

Raw Rampage er et populært og overkommeligt PWO supplement

Der er mange forskellige måder at træne på og afhængigt af hvilken type du vælger, findes der metoder til at få så meget af din aktivitet som muligt, samtidig med at du undgår skader. Opvarmning, kropsholdning og korrekt vejrtrækning er alle vigtige faktorer, men også hvor udhvilet du er og hvad og hvornår du spiser. At spise en treretters middag og derefter løbende benhård intervaltræning er næppe anbefalet, mens en let snack en time i forvejen kan give ekstra energi og lette kroppens genoprettelsesproces. Det er også bedre at spise ting, der indeholder mange næringsstoffer og fibre, snarere end produkter, der er fulde af sukker og transfedt.

PWO står for Pre-Workout, som kan oversættes til "Før træningen", og som navnet antyder, er det et kosttilskud, som du tager maksimalt en time før du begynder at træne. Ved at kombinere en række præstationsfremmende stoffer kan supplementet give den person, der træner den styrke og udholdenhed, der er så vigtig for at kunne præstere sit maksimale, og PWO er særlig populært blandt dem som styrketræner. Der er mange forskellige produkter på markedet i dag, hvilket betyder at selv de, der ikke er professionelle atleter eller bodybuildere, kan tage PWO med stort udbytte.

Hvorfor tage PWO?

Kroppen er et komplekst system af knogler, led og muskler kontrolleret af hjernen og indre organer samt et stort antal proteiner, mineraler, aminosyrer og vitaminer. De er helt afgørende for, at organismen er sund og fungerer godt, og selv om alle mennesker består af de samme stoffer og funktioner, kan behovet variere afhængigt af ting som alder, køn, livsstil og levevilkår. En person, der mest er i et stillesiddende kontormiljø, brænder mindre energi end en konstruktionsarbejder eller et postbud, og en ældre person har naturligvis mindre muskelmasse end en yngre.

Den enkelte selv kan også have forskellige behov, afhængig af livsstadiet og hvordan man har det i øjeblikket. Faktorer som søvn, stress, motion, arbejde og ledighed spiller alle en rolle i kroppens tilstand og kan variere meget i livet. Hvis du har en tilbøjelighed til jernmangel, kan du normalt pleje det gennem normale kostvaner, men hvis du er ekstra aktiv, skal du muligvis have lidt ekstra for ikke at ende op på for lave niveauer.

Giver den "lille ekstra energi boost"

handvaegt styrketraening

PWO kan hjælpe dig med at klare dine sidste reps

En person, der træner meget, vil af samme grund have et øget behov for forskellige stoffer, og da styrketræning handler om at opbygge muskelmasse, er det vigtigt at få nok til at gøre dette muligt. Det er ligegyldigt hvor meget du arbejder på dine muskler; hvis ikke de får den ernæring de har brug for, kan de ikke opbygges! Du kan sammenligne det med kropslængde: i lande eller i perioder hvor der er en stor ernæringsmæssige mangel, bliver folk lavere, fordi deres kroppe ikke får nok mad til at blive fuldt udviklet. Med det sagt mener vi, at PWO er godt for det ekstra energiboost, men du skal kombinere det med den rigtige mængde protein i din daglige kost til muskelvækst.

PWO er et kosttilskud, der er specielt designet til at forblive på højt niveau i form af energi og udholdenhed - Noget, der kræves for en træning for at give så gode resultater som muligt. Hvert stof har sit individuelle formål, og i kombination med hinanden giver de forbrugeren en afbalanceret og boostende effekt, som er velegnet til den person, der træner. Mange mennesker finder ud af, at resultaterne bliver mere synlige, hvis de har taget PWO, og at supplementet hjælper dem med at forblive konstant motiveret.

Hvem behøver PWO?

Ligesom med ethvert kosttilskud er PWO ikke for alle. Hvis man allerede føler sig 100%, har meget energi og føler, at træningen går godt, er der ingen grund til at starte med PWO. Hvis man på den anden side føler en vis svaghed, eller at man generelt ikke rigtig har energien til at træne, kan det være en fantastisk måde at genvinde formen på.

Mange føler sig stressede og trætte i deres hektiske liv, og så er det ikke ualmindeligt, at træningen lider, da man enten præsterer værre eller stopper fuldstændigt. PWO kan hjælpe den person, der finder besvær i at genvinde den vidunderlige energi, der er nødvendig for at udføre en rigtig træning, hvilket igen giver en bedre mental styrke og øger selvtilliden.

Husk, at PWO normalt ikke indeholder nogen proteiner. Med andre ord hjælper supplementet ikke med den faktiske muskelbygning, men fokuserer kun på øget energi og fokus, så du får mere energi, når du træner.

Hvad indeholder PWO?

Det er vigtigt at vide, hvad man indtager, og når det kommer til kosttilskud, er det først og fremmest at supplere din ellers normale kost med specifikke stoffer, som du har brug for lidt ekstra af. Forskellige kosttilskud indeholder forskellige ting, og når det kommer til PWO, omfatter det koffein, aminosyrer og kreatin, der hjælper personens træning.

Hvert stof spiller en rolle i sammensætningen; Nogle øger energi og motivation, mens andre hæmmer mælkesyre eller påvirker muskelvolumenets stigning positivt. Ved at kombinere de nødvendige stoffer kan du se frem til rigtig gode træningsresultater, og her er en liste over nogle af de vigtigste stoffer og hvad de bidrager med.

Kreatin

Ordet kreatin kommer fra den græske "kreas", hvilket betyder kød, og dette er et stof, der længe har været brugt af både fagfolk og amatører for at øge muskelvolumen. Stoffet i sig selv påvirker ikke udholdenhed, men giver snarere kortvarig energi og hjælper muskelmassen med at udvikle sig. Der er også tegn på, at kreatin påvirker skelettets tæthed.

Da dette er et opbyggende stof, har kreatin længe været brugt både indenfor styrketræning og i sundhedsvæsenet, hvor den hovedsagelig bruges til at hjælpe personer med skader eller som af forskellige årsager lider af muskelatrofi. Reduceret muskelmasse kan forekomme på grund af alder, sygdom, eller at du har gået med gips i længere tid, og musklerne er således betydeligt svundet. Kreatin hjælper også mennesker, der har problemer som osteoporose og svær undervægt.

Når man løfter tunge vægte, forekommer der små strækmærker i muskelfibrene, og i tiden mellem træning bliver de helbredt og styrket af kroppen. Hvis man har ekstra kreatin i systemet, hjælper man kroppen på vejen og stærkere og større muskler kan udvikles.

Aminosyrer

Der er en række aminosyrer i kroppen, der har at gøre med nerverne og stofskiftet, og derfor er de ekstremt vigtige for vores mobilitet og evne til at udføre opgaver. Et eksempel er glycin, som sikrer, at hele det centrale nervesystem virker, beskytter vores hjerte og vores indre organer samt er en vigtig bestanddel af kollagen, kroppens "lim" som bl.a. bygger vores hud. En anden aminosyre er tyrosin, som hjælper kroppen med at opbygge neurotransmittere som dopamin og forskellige hormoner og enzymer, og som er en af de mange byggesten til en velfungerende metabolisme.

Hovedfunktionen af aminosyrerne er at danne protein, og der er tyve forskellige slags, der samarbejder og er afhængige af hinanden. Vores krop består hovedsagelig af proteiner, og hvis du træner hårdt, er det vigtigt at få nok til, at musklerne ikke brydes ned. Ved at have en god balance mellem alle disse aminosyrer får kroppen til præcis det, den har brug for, selvom den udsættes for kraftig stress.

Beta-alanin

Beta-alanin er også en aminosyre, og årsagen til, at det gives ekstra opmærksomhed i denne artikel er, at den har en direkte indflydelse på, hvordan man præsterer, når man træner såvel som at være afgørende for musklernes fulde funktion og ydeevne.

Som for alle aminosyrer er Beta-alanin ikke et fuldstændigt selvstændigt stof, men en bestanddel af kroppens struktur, og dets hovedfunktion er at hjælpe med produktion af noget, der hedder carnosin. Dette er et stof, som man først og fremmest finder i høje niveauer i hjernen, men også i musklerne, og det har mange forskellige funktioner, herunder nedbrydning af mælkesyre, nedsættelse af aldringen såvel som at virke som en stærk antioxidant.

Hvis du træner meget, giver Beta-alanin et ekstra energiboost, som nogle gange opfattes som en slags kildende eller prikkende fornemmelse i huden. Det kan i starten virke lidt underligt eller endda ubehageligt, men effekten mindskes normalt. Mange der bliver vant til følelsen, oplever det som gribende, og at det øger motivationen og ønsket om virkelig at give den hele armen.

Er det værd at bruge PWO?

Koffein

Selv om man aldrig har været involveret i ernæring, er koffein nok et af de mest kendte stoffer, og de fleste kender det som ingrediens i drikkevarer som kaffe og te. Som stof er koffein en såkaldt stimulant, hvilket betyder, at det virker som et stimulerende og energigivende middel. I lægebehandling anvendes f.eks. forskellige stimulanter til patienter, der har nedsat metabolisme, lider af depression eller kronisk træthed, og deres modsatte er medicinen, som gør folk rolige eller sover bedre. Så det er ikke tilfældigt, at folk over hele kloden gerne starter deres dag med en kop kaffe! Engang var det en kop kaffe, der blev taget af professionelle bodybuildere før træningen, som i dag er blevet en af mange komponenter i de mest almindelige PWO-tilskud.

Der er mange forskellige typer PWO-produkter, men de fleste indeholder normalt koffein, da det er et stof, der øger energi og ydeevne. For eksempel har man set, at folk, der løber ofte, får bedre resultater med lidt koffein i kroppen, og at motivationen stiger, når man føler sig opmærksom og peppet.

I modsætning til mange andre stoffer fungerer koffein som både udholdenheds- og styrkeforbedrende, og det er derfor velegnet til dem, der ønsker at arbejde med kardiovaskulær træning eller styrketræning. Ved at tage en dosis koffein ca. en halv time før træningen, orker du simpelthen mere, og som en ekstra bonus øger det forbrændingen. Både stærk og smal, med andre ord!

Citrullin og nitrater

Der er en række stoffer, der får musklerne til at pumpe ordentligt og en del af disse er citrullin og forskellige nitrater, der virker ved at øge kvælstofproduktionen, hvilket får blodkarrene til at vokse.

Hvis karrene bliver midlertidigt større, kan der tilføres ekstra ilt til musklerne, og det øger følelsen af pumpning - ikke i modsætning til effekten af at blæse luft gennem et bredt halmstrå snarere end et smalt.

Hvem skal ikke tage PWO?

PWO er et supplement til sunde individer, der gerne vil præstere reelt under deres hårde træningssessioner, især hvis de føler sig nødsaget til at få lidt ekstra energi og udholdenhed. Du behøver ikke tage det, hvis du allerede har et godt energioverskud, eller hvis du ikke træner meget. Som med ethvert kosttilskud skal man altid holde sig til den anbefalede dosis, og selvom de sælges over disken, bør man ikke eksperimentere med dem på egen hånd.

Hvis du bemærker nogen form for bivirkning, skal du straks stoppe eller reducere indtaget, og hvis du er gravid, ammer eller lider af nogen form for sygdom, bør du altid konsultere en læge, inden du begynder på kosttilskudsstien. Da disse produkter fokuserer stærkt på de energiforstærkende effekter, bør man ikke tage dem, hvis man lider af hjerteproblemer eller højt blodtryk.

Hvordan tager man PWO?

At tage Pre Workout kosttilskud betyder, at man omkring en halv time til en time før træningen tager det for at få så meget af dens virkninger som muligt. Tilskuddene fås både som pulver, som blandes med vand, læskedrikke og kapsler, og man kan selv vælge, hvordan man foretrækker at tage dem.

Det er altid en god ide at starte indtaget med en lav dosis og derefter langsomt øge den, indtil den anbefalede nås.

 

Sidst redigeret: 2019-11-13 14:25:11