ZMA

Dét at være i stand til at tage et eller flere lægemidler for at klare sig bedre, sove bedre og modvirke negative forhold, er noget, der tiltrækker folk mere og mere. Produktet må gerne have 100% naturlig oprindelse. I dag kan vi på både sociale medier og traditionelle medier se, at der er en tendens til at passe på sig selv og ens krop. Nogle ændrer deres livsstil meget drastisk, andre i mindre trin. Uanset tempoet i livsstilsændring er det opløftende at se, at der sendes en besked om, hvor vigtigt det er at passe og pleje sin krop.

På trods af tidsplaner for fast mad og fremdrivende personlige trænere er det ikke altid nemt at sikre sig, at man får alt, hvad ens krop har brug for, for at have det bedst. Der er en overflod af forskellige naturlige præparater med forskellige vitaminer, mineraler og lignende, der kan bidrage med, hvad din krop mangler og bidrage til et bedre helbred.

ZMA er et af disse kosttilskud og har været på markedet i mange år og sælges under en lang række mærker. Navnet kommer fra de aktive ingredienser - zink, magnesium og asparaginsyre, der normalt indeholder vitamin B6. Præparatet bruges ofte af bodybuildere og ekstremitetsatleter til at hjælpe med at opbygge muskler.

ZMA er et kosttilskud, der skal tages før sengetid for at hjælpe kroppen med at opbygge og vedligeholde musklerne i løbet af natten. For bedre at forstå, hvordan ZMA fungerer i kroppen, kræves en mere detaljeret forklaring af dens forskellige komponenter.

Zink

Elementet zink er absolut nødvendigt for kroppen. Selvom den menneskelige krop kun indeholder tre til fire gram, er zink et vigtigt næringsstof til over tusind forskellige funktioner. Stoffet bruges til alt fra signaloverførsel og opbygning af enzymer, som kroppen har brug for. Da zink spiller en så kritisk rolle i mange af kroppens funktioner, kan zinkmangel forårsage en lang række symptomer, såsom:

  • Nedsat lugtesans
  • Akne
  • Sår i munden
  • Nedsat appetit
  • Nedtrykthed
core zma

Core ZMA er et godt zma-tilskud til god pris

Undersøgelser har vist, at kun omkring 15% af mennesker får den daglige anbefalede mængde zink i deres daglige diæt. Dette tal, viser tydeligt, hvor svært det er at få tilstrækkeligt med zink kun gennem diæt. Anbefalingen er at spise flere bælgplanter og om nødvendigt spise kosttilskud eller fødevarer, der er blevet beriget med zink under produktionen.

På grund af de mange forskellige symptomer, som zinkmangel kan forårsage, er det ikke ualmindeligt, at zinkmangel sjældent opdages hos patienten, der søger hjælp i primærpleje. I stedet kan ansøgeren få diagnoser, der har de samme eller lignende symptomer som zinkmangel i henhold til kriterierne. Dette betyder, at nogle mennesker muligvis ikke bliver kureret for deres mangel på zink, men i stedet får en anden type behandling eller medicin, som forventes at give positive resultater for den diagnose, som patienten forkert har modtaget på papir.

Du kan få dine daglige behov opfyldt ved at indtage kosttilskud, der indeholder zink, i stedet for at være i tvivl om, om det, du optager gennem kosten, er nok til at imødekomme kroppens behov. I diættilskuddet ZMA hjælper zink frem for alt ved at hjælpe med dannelsen af hormonet testosteron. Mange ved sandsynligvis allerede, at testosteron er essentielt for kroppen, når man opbygger muskler. Testosteronniveauet påvirker ikke kun mænd, som mange tror, men også kvinder. Det påvirker heller ikke kun sexlysten, men også vores muskelfunktion og vores skelet.

 Derfor skal du spise Zink Magnesium i din hverdag

Magnesium

mandler

Magnesium findes blandt andet i mandler

Elementet magnesium er også et vigtigt stof for kroppen, selvom det ikke bruges af kroppen i samme grad som zink. Dets vigtigste funktion er at hjælpe musklerne med at slappe af, sikre at hjertet slår jævnt og hjælpe med dannelsen af langdistancerzymer. Nogle undersøgelser viser, at så mange som 15% af alle mennesker kan lide af magnesiummangel på trods af, at stoffet er relativt almindeligt i fødevarer som kaffe, nødder og nogle grøntsager, fuldkorn og kød, og at kroppen har let ved at absorbere stoffet. Vi får også magnesium gennem vores drikkevand - mængden varierer dog afhængigt af vandets hårdhed. Dette antages at være fordi alkohol- og calciumindtagelse (for eksempel fra mælk) forhindrer kroppen i at absorbere magnesium.

Faktorer som stress og et stort indtag af flydende drivmidler hjælper med at udvaske vores depoter af magnesium. Det er på daglig basis derfor en god ide at tage mere magnesium, end kroppen har brug for, for at kompensere for magnesiumindholdet, som ikke absorberes af kroppen. Ligesom zinkmangel har magnesiummangel en liste over symptomer. Nogle af disse symptomer er meget bekymrende og kan påvirke personens helbred negativt. Her er et udvalg af listen over symptomer:

  • Muskelkramper
  • Uregelmæssigt hjerteslag
  • Migræne
  • Rystelser og hæmmet vækst.

Den største andel af kroppens magnesium findes i skelettet, men magnesium findes også i muskler og nerver. Hovedpointen med magnesium i ZMA er at hjælpe musklerne med at slappe af ved sengetid. Dette kan hjælpe både med at få en god nats søvn, og musklerne slapper af, så de kan repareres og opbygges efter en træning. Det er, hvad der får mange mennesker til at vælge ZMA til at hjælpe med søvnproblemer efter træning.

Når vi udsætter musklerne for hård fysisk anstrengelse, forbruges mere magnesium, og det samme gælder for stærk mental stress. Tilskud bør dog ikke bruges regelmæssigt som søvnhjælpemiddel og erstatter ikke en varieret og god kost.

Asparaginsyre

Aminosyren asparagin bruges blandt andet til at opbygge de proteiner, der genopbygger muskler. Denne funktion er den primære årsag til, at den er inkluderet i diættilskuddet ZMA.

Asparaginsyre er en af de 20 aminosyrer, der udgør byggestenene i proteinet. Denne aminosyre er en af de ikke-essentielle aminosyrer, som i modsætning til de essentielle aminosyrer betyder, at kroppen selv kan producere disse, og at de ikke behøver at tilsættes via kosten. Dette betyder ikke, at kroppen kan undvære asparaginsyre, men hovedsageligt at kroppen selv kan producere aminosyren, hvis det er nødvendigt. Imidlertid kan udtrykket ikke-essentiel aminosyre være lidt vildledende, da det kan indikere, at stoffet ikke er vigtigt for kroppen, men asparaginsyre er tværtimod essentielt i proteiner og visse signalstoffer.

Ud over at kroppen kan fremstille selve stoffet, findes asparaginsyre også i kød og mange typer grøntsager, nødder og korn. Hvorfor skulle du så tage et kosttilskud, der indeholder et almindeligt stof, som kroppen også selv kan fremstille? Svaret er, at dette stof er nødvendigt i så store mængder, at kroppen ikke er i stand til selv at klare produktionen hos bodybuildere og ekstreme atleter. Kroppen har simpelthen brug for hjælp til at udfylde behovet for optimal muskelvækst.

Vitamin B6

Vitamin B6 har, ligesom de andre stoffer i ZMA, flere opgaver i kroppen. En af funktionerne er blandt andet forbrænding af lipider (for eksempel forskellige fedtsyrer) og glukose (sukker). Sammen med et par andre aminosyrer producerer vitaminet stoffet niacin, som også er en del af kroppens måde at nedbryde og forbrænde fedt på. Som alle B-vitaminer er det vigtigt for kroppens normale funktioner. Vitamin B6 spiller en vigtig rolle i kroppens proteinomsætning og funktion af vores nerver.

Mangel på vitamin B6 kan forårsage besværlige hudændringer og i sjældne tilfælde også anæmi. Vitamin B6 fås blandt andet gennem dyrefoder og korn. Det er ekstra vigtigt for alle, der udelukker mælkeprodukter fra deres diæt, at få nok vitamin B6.

ZMAs effekt på kroppen

Der er udført adskillige undersøgelser af virkningerne af ZMA på elite-atleter. En af undersøgelserne blev udført på amerikanske eliteatleter på universitetsniveau i år 2000. Selvom der er blevet sat spørgsmålstegn ved undersøgelsen af andre forskere, viste den, at niveauet af testosteron og andre væksthormoner efter syv ugers brug var steget markant hos de atleter, der deltog i undersøgelsen, sammenlignet med en kontrolgruppe. Undersøgelsens uvildighed er undertiden blevet sat spørgsmålstegn ved, men andre undersøgelser har også vist lignende resultater.

Uanset om kosttilskud faktisk har en afgørende virkning på opbygningen af muskelmasse, indeholder de stoffer, som kroppen faktisk har brug for, og at en stor del af befolkningen af forskellige grunde faktisk lider af en mangel. En relativt nylig amerikansk undersøgelse viser, at selv om en gennemsnitlig person ikke har dårlige zink- eller vitamin B6-værdier, har de alarmerende dårlige niveauer af magnesium. Det er noget, der kan føre til sundhedsmæssige problemer såsom migræne, hjerte- og muskelproblemer. Årsagen til manglen på magnesium kan være et øget alkoholindtag, men et dagligt højt forbrug af mejeriprodukter fører til magnesiummangel, da calcium meget effektivt blokerer kroppens evne til at absorbere magnesium.

Oversigt over fordele og ulemper ved at bruge ZMA som et kosttilskud:

Fordele

• Zink styrker immunforsvaret og musklerne. Undersøgelser viser, at en del af befolkningen ikke får nok zink i deres daglige diæt.
• Magnesium hjælper med at regulere søvn og er essentielt for muskelsundheden. Det hjælper også med fordøjelsen. Mange mennesker lider af magnesiummangel uden engang at være opmærksomme på det. Stor fysisk og mental anstrengelse dræner vores depoter hurtigere, hvilket kan påvirke folk, der træner hårdt.
• Vitamin B6 hjælper med at nedbryde fedt i kroppen og ifølge nogle undersøgelser har det vist sig at føre til øget energi. Vitamin B6 spiller en betydelig rolle i proteinomsætningen og nervernes funktion.

Ulemper

  • At tage for meget zink og magnesium kan føre til kvalme og maveproblemer.
  • Overdreven overdoser af vitamin B6 i lang tid kan have en negativ effekt på nervesystemerne.
  • Zink og magnesium kan blokere virkningen af visse medicin. Vitamin B6 kan forværre bivirkningerne af nogle lægemidler.

Ligesom ethvert diættilskud bør man overveje, om det er noget, kroppen faktisk har brug for, eller om der er andre måder at få de aktive ingredienser på. Ingen kosttilskud bør erstatte en velafbalanceret diæt. ZMA indeholder stoffer, som kroppen har brug for, og i sådanne koncentrationer, at ulemperne, der er nævnt ovenfor, ikke burde være et problem. Men da der er så mange forskellige producenter af kosttilskud, kan det være klogt at kigge på de enkelte producenters informationer for at se, hvor mange procent af det daglige anbefalede indtag, der er i. Selvom risikoen er lille, er der bivirkninger ved at konsumere en for høj dosis af forskellige stoffer.

Det er derfor meget vigtigt, at du som kunde læser informationen om hvert produkt klart og ikke overskrider det anbefalede indtag. Kosttilskud som ZMA er hovedsageligt rettet mod hårdtarbejdende mennesker med god kropsbevidsthed, der ønsker at opnå gode resultater, og som arbejder hårdere og mere end almindelige mennesker. Dette er en gruppe mennesker, der både skal tænke mere på at opretholde en god balance og at fjerne mere energi og kroppens andre forskellige depoter.

Sidst redigeret: 2019-11-11 12:52:29

Ge din syn på ZMA
Comments

No one has commented on this page yet.