Zinktabletter før træning og ved mangelsymptomer

Er du ude efter at forbedre dit helbred og enklere opnå lykke? Da er du kommet til den helt rigtige side. Vi giver dig al information, du behøver om zink og zinktilskud. Vi besvarer blandt andet også følgende spørgsmål: fungerer zinktabletter? Kan zinkmangel lede til hårtab? Hjælper zink mod akne? Kan man anvende zink mod numser? Hvad har zinkmangel af symptomer? Hvor meget zink per dag bør man indtage? I artiklen nedenfor kommer vi til at gennemgå alt, som har med zink at gøre. Vi har også gjort det lettere for dig at finde det rette tilskud.

Zink er et essentielt stof, som behøves for at opretholde den normale funktion af kroppen. Det fungerer som en enzym-cofaktor, hvilket betyder, at det hjælper med at stimulere omkring 100 forskellige enzymer. Det beskytter også cellemembranen fra lys forårsaget af komplementaktivering og giftudslip. Zink kan ikke lagres i kroppen, så derfor skal det i stedet indtages gennem kosten.

To næringsstoffer, som indeholder meget zink, er kød og skaldyr. Også visse nødder og frø indeholder meget zink. Udover dette kan man også få zink i sig gennem eksempelvis zinktabletter. Der findes også flere andre forskellige zinktilskud, men det er tabletform, som er blevet den mest populære. Dette kan bestilles hjem på nettet, noget som er blevet mere almindeligt. Leveringen plejer ikke at tage mere end et par dage. Du kan selvfølgelig også stadig købe dette på blandt andet apoteket, men også de fleste helse- og kosttilskudsbutikker har forskellige former af zink.  

Almene anvendelsesområder

Traditionelle anvendelsesområder for zink i menneskers helbred og funktion har hovedsageligt fokuseret på at ses som et kosttilskud for at fremme helbredet og forebyggelsen af sygdomme. Bortset fra zinktilskud er det blevet undersøgt for terapeutisk anvendelse mod blandt andet forkølelse, atopisk eksem, psoriasis, akne, degenerative retinale skader, inflammatorisk tarmsygdom og diverse andre sygdomme.

Zink har også et par andre, mere almindelige anvendelsesområder. Det er blandt andet blevet anvendt som behandling for en almindelig forkølelse og forbedret sårheling, men beviser, som støtter disse påstande, er begrænsede. Zink har også påståede fordele inde for lungeinflammation, diarré, mandlig fertilitet og Alzheimers sygdom.

Fordele ved zink

  • Regulering af immunforsvaret - den menneskelige krop behøver zink for at aktivere T-lymfocytter (T-celler). T-celler hjælper kroppen på to måder. Dels ved at styre og regulere immunforsvaret, og dels ved at de angriber inficerede celler og kræftceller. Zinkmangel kan ødelægge immunsystemets funktion alvorligt. Visse studier peger på, at zinkfattige personer oplever øget følsomhed for en mængde forskellige patogener.
  • Behandling af diarré - ifølge verdenssundhedsorganisationen, World Health Organization, dør hele 1,6 millioner børn under 5 år hvert år på grund af diarré. Zinktabletter og andre zinktilskud hjælper med at stoppe disse typer af mavebesvær. Desuden er det blevet bekræftet, at en 10-dages kur med zinktabletter er effektiv ved behandling af diarré, og også hjælper med at forhindre fremtidige anfald af det.
  • Påvirker indlæring og hukommelsen positivt - Visse faktorer har peget på, at indtag af zink har en afgørende rolle i reguleringen af, hvordan nerveceller kommunikerer med hinanden. Dette påvirker, hvordan minder dannes, og hvordan vi lærer ting.
  • Hjælper til ved behandling af almindelige forkølelse - Sugetabletter med Zink (og særlige andre zinkkilder) har kunnet sænke forkølelsesperioder med op til 40 %. Desuden har det vist sig, at zinkpastiller eller zinksirup er fordelagtigt for at mindske og formilde varigheden og forkølelsesgraden hos raske mennesker. Dette hvis det indtages 24 timer efter, at symptomerne bliver synlige.
  • Hjælper til ved sårheling - Zink spiller en rolle ved vedligeholdelsen af hudens integritet og struktur. Patienter, som dør af eksempelvis kroniske sår, har ofte mangelfuldt zinkstofskifte og lavere serumzinkniveauer. De med lave niveauer bør behandles med øget zinkindtag. Et svensk studie, som analyserede zink i sårheling, drog konklusionen, at topisk zink kan stimulere sårheling på ben ved at øge reepitelisering, hvilket mindsker inflammation og bakterietilvækst. Når zink appliceres på sår, så korrigerer det ikke bare det lokale zinkunderskud, men fungerer også farmakologisk. Forskning har ikke gennemgående vist, at anvendelse af zinksulfat hos patienter med kroniske sår er effektive for at forbedre helingshastigheden.
  • Nemmere vækst - Zinkmangel blev først opdaget hos unge drenge, som led af mild anæmi, lav vækst og forsinket seksuel modning. Deres diæter var høje i uraffineret korn og usyret brød. Begge har højt indhold af fytat, som konkurrer med zink om absorption. Når zinkmangel blev korrigeret begyndte drengene at vokse så meget som 12,7 cm per år. Visse slags færdigmad til spædbørn og andre små børn er nu berigede med zink.
  • Mindsket risiko for aldersrelateret kronisk sygdom - Et studie fra forskere ved Oregon State University har fundet, at en forbedret ”zinkstatus”, gennem kost og kosttilskud, kan mindske risikoen for inflammatoriske sygdomme. Med hjælp fra forskellige tests kunne forskerne drage konklusionerne, at en mindskning af zink i kroppen hos ældre mennesker kunne lede til et nedsat immunforsvar og til systemiske inflammationer. Begge er bidragende faktorer til kroniske sygdomme. Hos voksne mennesker og ældre mennesker er zinkindtager fra mad ofte utilstrækkeligt. Dette leder således til en øget risiko for zinkmangel. Det er med andre ord vigtigt at tjekke op på, om man har mangel på zink hos eksempelvis et lægehus engang imellem. Vi kommer til at gennemgå en del symptomer nedenfor.
  • Forebygger aldersrelateret makuladegenerering - Zink forebygger celleskader i nethinden, som hjælper med at forsinke udviklingen af AMD (Age-Related Macular Degeneration) og synstab.
  • Fertilitet - Flere studier har koblet dårligt zinkniveau med en lav kvalitet af sperm. For eksempel fandt et studie i Holland, at forsøgspersonerne havde en større mængde sperm efter indtag af zinksulfat og folinsyretilskud. I et andet studie fandt forskerne, at dårligt zinkindtag kan være en risikofaktor for lav kvalitet af sperm og også forårsage mandlig barnløshed. 

Hvor meget har kroppen brug for?

Det anbefalede daglige indtag (RDI) for zink er 8 milligram per dag for voksne kvinder og 11 milligram per dag for voksne mænd. Tilstrækkeligt zinkindtag er særligt vigtigt for børn, eftersom også mild zinkmangel kan hæmme væksten, øge risikoen for infektioner og øge risikoen for diarré og luftvejssygdomme. Det anbefalede indtag for børn 1-8 år strækker sig fra 3-5 milligram, hvilket øges, når barnet bliver ældre. Drenge i alderen 9-13 år har brug for 8 milligram zink per dag. Efter 14-årsalderen øges behovet til 11 milligram per dag, hvilket er det anbefalede indtag for alle mænd over 14 år.

For kvinder ældre end 8 år stopper kravet stabilt på 8 milligram per dag, med undtagelse for aldrene 14-18, hvor anbefalingen øges til 9 milligram per dag. Gravide og ammende kvinder har et øget behov for zink ved 11-13 milligram per dag, afhængig af alder. Sammen med væksthæmmelse kan zinkmangel forårsage forsinket sårheling, mindsket smagsopfattelse hudskader, natteblindhed og hårtab. Zinkmangel er også blevet koblet med neuronale plasticitetsdefekter og indvirkning af opførslen hos børn med ADHD.

Zinktilskud findes tilgængeligt, men det er altid bedst at forsøge at få det i sig gennem maden. Dette gælder for samtlige vitaminer og mineraler. For at være ekstra sikker på ikke at have zinkmangel kan det derimod være en ide og et klogt valg i visse tilfælde at anvende sig af et tilskud. Første prioritet skal være at få det daglige zinkbehov i sig fra mad og at anvende kosttilskud ved behov.

Zinkmangel og symptomer

hårtab

Zinkmangel kan føre til hårtab

Den mest almindelige årsag til zinkmangel er, at man ikke får nok i sig gennem kosten. Det kan dog også skyldes dårlig absorption og kroniske sygdomme som diabetes, kræft og leversygdomme. Nogle almindelige tegn på zinkmangel er:

  • Appetitløshed
  • Anæmi
  • Langsom sårheling
  • Unormal smag
  • Unormalt langsom vækst
  • Forandret kognition
  • Diarré
  • Hårtab

Många människor som inte får i sig tillräckligt med mineraler brukar även ha svårt att få i sig tillräckligt med andra mineraler såsom magnesium och krom. Det kan därför vara en bra idé att kolla upp så att man inte har underskott av dessa med. En bra början kan vara att läsa på om dessa grundämnen här hos oss.

Tilskud til hårtab indeholder normalt zink

Kosttilskud og overdoser

Zink er et af de mange mineraler, som er absolut nødvendige for, at et menneske skal kunne leve et normalt og sundt liv. Alle mennesker og dyr har zink i sine celler, og dette er et stof, som påvirker mange vigtige indre organer som nyrer, lever, kønsorganer, hypofysen og hjernen, men også ydre som øjne, negle, hår og hud. Immunforsvaret er meget afhængigt af zink, og uden dette mineral kan vi ikke danne blod, da det er blandt andet zink, som lader jern optages.

På markedet findes der mange forskellige kosttilskud, som indeholder zink, men for dem, der leder efter at få tilstrækkeligt med mineralet på en naturlig måde, så indeholder mange forskellige typer af kost stoffet. Er man kødæder, så er for eksempel lam, okse og lever af forskellige typer rige på zink, og fra havet har vi særligt meget zink fra sild. Æg og mælk har også en hel del zink.  

For vegetarer kan det iblandt være lidt mere kompliceret at tilstrækkeligt med nyttige stoffer i sig, og zink er ingen undtagelse. For dem, som ikke spiser kød, er det ekstra vigtigt, at man spiser nødder, ris og solsikkefrø såvel som rødbeder og gulerødder, men også ris og alle typer af fuldkornsbrød.

Er man uheldig at komme ud for zinkmangel, så findes der et bredt udvalg af symptomer på dette. Eftersom stoffet påvirker hår, negle og hud, er det almindeligt, at mennesker med zinkmangel får forskellige typer af udsalg, eksem og skæl, men er manglen ekstra alvorlig, så kan man for eksempel få sår på skinnebenene eller, hvis immunforsvaret påvirkes, svært ved at læge sår i almindelighed. Det nedsatte immunforsvar gør, at man også er mere modtagelig over for forkølelse eller forskellige infektioner.

Hjernen og hypofysen påvirkes i den højeste grad af zink, så har man mangel kan man for eksempel opleve en generel mangel på koncentrationsevne. Man bliver let irriteret eller til og med aggressiv, og hvis zinkmanglen går for langt, kan den til og med lede til depression. Visse forskere kobler også bristen til demens.

Der findes også et stort antal symptomer på zinkmangel, som er lidt mere uidentificerbare, da de ikke direkte giver ydre symptomer eller adfærdsforandringer, men snarere hormonelle problemer som for eksempel vægttab og træthed eller diabetes og impotens. Mange, som lider af zinkmangel, kan opleve, at de har svært ved at opfatte smag, og lugter ikke så godt som før.

Eksperter tror, at omkring 40 procent af ældre amerikanere og op med to milliarder mennesker rundt om i verden har diæter, som har mangel på zink.

Det er dog vigtigt ikke at overdosere dit zinkindtag. Dette på grund af de bivirkninger som det kan medføre. Disse er blandt andet:

  • Kvalme
  • Opkastning
  • Appetitløshed
  • Mavesmerter
  • Hovedpine
  • Diarré

Hvilket zinktilskud skal man vælge?

Der findes en byge af forskellige zinktabletter. Visse tabletter indeholder flere forskellige vitaminer og mineraler. Vi har valgt at liste 7 rigtig gode produkter længste oppe på den her side. Disse valg blev gjort på grund af deres pris i forhold til kvaliteten af tilskuddet. Samtlige produkter har producenter af topklasse med produkter, som altid er værd at kigge efter. Videre anser vi, at produkterne er meget gode til prisen, og fungerer udmærket til anvendelse eksempelvis om morgenen sammen med sin morgenmad, alternativt til andre måltider.

 

Sidst redigeret: 2019-11-13 14:34:34