Crosstrainer

En crosstrainer er en træningsmaskine, som du træner hele kroppen på en skånsom måde. Det kan sammenlignes med en blanding af et løbebånd, motionscykel og en trappemaskine. På en crosstrainer får du både fitness-træning og muskeltræning.

Disse maskiner er især nyttige, hvis du vil træne uden at rive knæ og led. Hvis du har nogen form for skade, er crosstrainern meget bedre end f.eks. løbebåndet.

Der er nogle ting at tænke på, før du får en crosstrainer. Der er forskellige varianter med forskellige funktioner og funktioner. Vi gennemgår det, du skal vide, inden vi køber en crosstrainer.

Hvad er crosstrainern god til?

De fleste fitnesscentre har en tværtræner nu. Nogle gange forveksles de med at være en trappemaskine, men det er virkelig en helt anden type træningsudstyr.

Træning med lav intensitet, der ikke slider

På en crosstrainer træner du såkaldt elliptisk træning. Dette betyder, at fødderne ikke forlader pedalerne. Som et resultat udsættes fødder, kalve, led og knæ ikke for stød.

Du kan sige, at crosstrainern giver dig en bedre træning i fuld krop end trappemaskinen, men med en bevægelse, der ligner den, du træner på et løbebånd.

Træning med lav intensitet lyder muligvis ikke for effektivt, men faktum er, at det ifølge en 2017-undersøgelse forbedrer både kondition og kropsholdning og det kardiovaskulære system.

Når du bruger en crosstrainer, står du med fødderne på to bevægelige pedaler. Armene holder i to håndtag, der bevæger sig. Bevægelsen ligner den bevægelse, du foretager, når du løber. Trinene bliver naturlige. Fødderne bevæger sig i en elliptisk bevægelse.

Hvorfor ikke bare tage på dine løbesko og gå ud og løbe? Selvom du løbende løber udendørs, har crosstrainern fordele, som regelmæssigt løb eller jogging ikke har. Det giver dig mulighed for at træne intenst uden at anstrenge leddene. Du kan stadig justere modstanden og hældningen for at få det til at efterligne løb i skråninger eller vanskeligt terræn.

Fortsæt, selvom du har en skade.

Hvis du kommer dig efter en stressfraktur eller anden skade, kan crosstrainern være en god måde at fortsætte, indtil du føler dig godt nok til at begynde at løbe igen. Og hvis du har kroniske ledsmerter eller noget, der gør det vanskeligt at løbe, kan du naturligvis bruge cross-træneren til dine regelmæssige træninger.

Alle kan bruge en crosstrainer - både dem, der vil komme i form og topidrætsudøvere. Selv hvis du foretrækker at træne med vægte, er crosstrainern god allround-træning eller at varme op inden gymnastiksalen.

Det gør det lettere for intervaltræning.

Intervaltræning har vist sig at have mange sundhedsmæssige fordele. I stedet for at trætte i samme tempo i en halv time, kan du variere din træning ved at løbe med intervaller. Højintensiv intervaltræning, eller HIIT, som det kaldes, er en fantastisk måde at opbygge fitness og forbrænde fedt på. Selv den enkleste crosstrainer har et ur, der hjælper dig med at holde styr på dine intervaller.

De mere eksklusive varianter af crosstrainers har forprogrammerede intervaltræningsprogrammer. I disse programmer øges og mindskes modstand og / eller hældning under forskellige dele af træningen. Hvis du træner med intervaller, er en sådan crosstrainer et smart valg.

Hvad skal jeg overveje, når jeg køber en crosstrainer?

Der er et stort udvalg fra forskellige producenter. Det kan være vanskeligt at beslutte, hvilken crosstrainer der er bedst. Der er mange muligheder at vælge imellem. Først og fremmest skal du naturligvis starte fra dit budget. De dyreste maskiner er ofte også de bedste, men der er virkelig gode langtræner, der ikke koster en formue.

Her er nogle af de ting, du skal overveje, før du beslutter, hvilken crosstrainer du skal købe:

Forøgelse

De fleste crosstrainers tilpasser sig helt efter din naturlige trinlængde. På nogle modeller kan trinlængden forlænges yderligere. Nogle fabrikanter specificerer den maksimale trinlængde, andre gør det ikke. Hvis du har mulighed for det, er det altid bedst at teste forskellige maskiner for at se, hvilken der føles mest naturlig for dine bestemte trin.

Pulsmålere

De fleste crosstrainers har denne funktion, men ikke alle. Nogle måler pulsen via sensorer på håndtagene, andre gør det ved hjælp af klemmer, der er placeret uden for sweater. Maskinerne, hvor du kan indstille den ønskede hjerterytme under hver træning. Hvis crosstrainern, du overvejer at købe, ikke har en pulsmåler, kan du altid måle din puls med en pulsmåler i stedet.

Forprogrammeret træning.

På nogle af de enkleste maskiner kan du kun manuelt indstille modstand og hældning. De fleste modeller har dog mindst nogle forprogrammerede træningsprogrammer. I programmerne ændres modstand og hældning automatisk under træning. Maskinen øger modstanden ved "op ad bakke" og formindsker den ved "ned ad bakke". Andre almindelige træningspunkter inkluderer hastighedstest, stabile tilbøjeligheder og tilfældige intervaller.

Justerbar hældning og modstand

Justerbar modstand. er tilgængelig på de fleste maskiner, men ikke alle maskiner giver dig mulighed for at indstille skråningen. Hvis du vil være i stand til at indstille skråningen, skal du kontrollere, hvor meget maksimal hældning de forskellige maskiner tilbyder. Antallet vises ofte i procent. Ligesom med trinlængde, kan det være klogt først at besøge enhver butik, der sælger maskinerne. Undertiden er modstanden angivet i niveauer, og disse er forskellige fra forskellige producenter (der er ingen universel standard).

Indbygget underholdning

Det er her mange af prisforskellene kommer ind - som regel kan du finde en enkel, men alligevel fuldt funktionel crosstrainer, rimelig billig. I de senere år er crosstrainers og andre træningsmaskiner begyndt at blive solgt sammen med forskellige underholdningsapparater: TV, stikkontakt til mobil, tabletholder med mere.

Dette kan være fedt, men i ærlighedens navn er denne type subtilitet normalt unødvendig. De fleste af os nøjes med musik på stereoanlægget eller på hovedtelefonerne. Du kan altid have crosstrainer i tv-stuen, så du automatisk får underholdning på den måde. På denne måde kan du spare et ret stort beløb.

Sådan træner du med en crosstrainer

Crosstrainer passer godt uanset om du er nybegynder eller har været med på din træning i et stykke tid. Her er nogle af de mest almindelige træningsmetoder:

  • Vægttræning: Dette er nøjagtigt, hvordan det lyder: at træne i længere perioder for at opbygge styrke. Nogle foretrækker at justere modstanden under træning, andre vil have den samme modstand igennem.
  • Interval træning: Som allerede nævnt kan intervaltræning involvere både afstand og tidsintervaller. Oftest kører du hårdt, når det drejer sig om enten hastighed eller modstand i en vis tid eller afstand, og løber derefter langsommere / med mindre modstand i det næste interval.
  • Puls træning: Denne form for træning kan øge konditionen i høj grad. Du vælger en pulszone, du vil forblive i, og indstiller derefter modstanden. Maskinen justerer derefter modstanden og / eller tempoet for at forblive i zonen. Du kan også skifte mellem forskellige hjertefrekvenszoner for variation i træningen.

FAQ - Ofte stillede spørgsmål og svar om crosstrainers

Hvordan finder jeg et træningsprogram, der passer?

De fleste crosstrainers har forprogrammeret træning. Prøv det, og se hvad der føles bedst. Intervaltræning er en form for træning, som alle drager fordel af.

Her er et forslag til intervaltræning: Formålet er at få din hjerterytme op til ca. 85 procent af din maksimale hjertefrekvens og løbe i et minut. Så løber du et langsommere tempo i et minut. Hjertefrekvensen skal derefter være omkring 65 til 75 procent af den maksimale hjertefrekvens. Øg derefter tempoet igen, så hjerterytmen stiger.

Kan crosstrainern have den eneste træning?

Normalt er det bedst at blande forskellige typer træning. Imidlertid er crosstrainer så alsidig, at det er helt okay at bruge denne maskine som dens eneste træning. Dette gælder især, hvis du varierer intensiteten og designet af træningen. 

Hvordan kan jeg kombinere crosstraining med min anden træning?

Hvis du har en crosstrainer, kan du nemt inkludere den i din almindelige træning. For eksempel kan du løbe et minut på cross-træneren og derefter udføre push-ups og derefter cross-hops.

Hvor kan man købe en crosstrainer?

Disse maskiner kan købes i forskellige butikker online, men du kan også finde dem i træningsbutikker. Vores favorit er Abilica.

Sidst redigeret: 2019-11-20 14:53:39