Trappe maskine

Trappe maskiner efterligner bevægelsen af at klatre trapper. Går opad i en trappe er faktisk en af de bedste øvelser, du kan gøre for at tabe sig og forbedre fitness. Det giver også god leg og balle træning.

Indholdsfortegnelse

At begynde at tage trappen i stedet for elevatoren er en god start for at få nogle ekstra træning hver dag og derefter til hverdagen. Hvis der ikke er så meget trapper, hvor du bor eller arbejder, eller hvis du ønsker at træne lidt mere intens, en trappe maskine er perfekt. Det giver lige den samme effekt som reelle trapper.

Trappe maskiner er et af de bedste træningsudstyr på markedet – uanset om du træner i gymnastiksalen eller derhjemme. Andre almindeligt forekommende navne er trin maskine, Stepmachine og Gåmaskine.

Sådan fungerer en trappe maskine

En trappe maskine er bygget til at efterligne den måde, det er at gå i en almindelig trappe så meget som muligt. Den største forskel mellem en trappe maskine og en trappe er, at stigen på maskinen aldrig ender. Trappen giver dig mulighed for at fortsætte klatring op, så længe programmet varer, eller indtil du ikke kan klare mere.

Det er nemt at starte træningen med en trappe maskine. De fleste mennesker starter med blot at komme i gang og opsætning af maskinen på nybegynder niveau. Så er der masser af muligheder for at øge uddannelsen gradvist og gøre det stadig mere intenst.

Det er hurtigt at vænne sig til maskinen og føles komfortabel med den. Når du føler dig hjemme med træningen og funktionerne, kan du øge kravene til dig selv og ændre dine klatrevaner, så du ikke keder dig. De fleste trappemaskiner har forskellige programmer, som du kan bruge til at skabe variation i din træning.

Efter et stykke tid, kan du være i stand til at give slip på håndtaget for at gøre træningen endnu mere intens. Så dine benmuskler arbejde hårdere og din form og kropsholdning er yderligere forbedret. Dette fører til større stabilitet og bedre balance. Derudover brænder du flere kalorier derefter.

Sådan bruges en trappemaskine på den bedste måde

Store fordele ved en trappe maskine

Selvom trappe maskiner er baseret på en så enkel idé som klatring trapper, er der flere fordele ved denne type uddannelse:

  • Nem at bruge: Det er nemt for alle at bruge en trappe maskine. Selv hvis du aldrig har sat din fod i et motionscenter før, vil du komme i gang hurtigt uden risiko for at såre dig.
  • Blid på kroppen: en træning med en trappe maskine ikke rive på ryggen og benene. Du kan træne intensivt, uden at leddene tager skade. Dette er en vigtig forskel for fx løb eller jogging.
  • Effektiv træning: En halv time på trappe maskinen er nok til at forbrænde kalorier og styrke bunden af kroppen – herunder knæ, sædemuskler (balder), lårmuskler og kalve. De abdominale muskler er uddannet, når du bruger en trappe-maskine.
  • Optager lidt plads: Trappen er betydeligt mindre end de fleste andre træningsmaskiner, som du kan have derhjemme, såsom motionscykler og løbebånd.
  • Fleksibel: Du kan altid ændre hastigheden og intensiteten før eller under træningssessionen.
  • Flere træningsprogrammer: Trappe maskiner er ofte forprogrammeret med mere forskellig træning. På displayet vil du se hastigheden, afstanden og antallet af trin, du har taget. Det er sjovt og øger motivationen!

Sådan vælger du den rigtige trappe maskine

trappe maskine

Hvis du har plads til store motionsmaskiner, er en minitrappe et fremragende valg

Trappe maskinerne er nemme at montere og er nemme at opbevare derhjemme. Der er en række forskellige varianter, som dog har en masse til fælles. De har alle samme formål: at efterligne trapper. I det væsentlige, der er følgende typer af trappe maskiner:

Trappe maskine med pedaler

Trappetrin maskiner med pedaler er den mest almindeligt variant. Det er egnet til brug i hjemmet, da det ikke tager så stor plads. På disse maskiner skal du trykke ned på stigen, mens du holder kroppen relativt stille. Der er forskellige hastigheder og modstand, så du kan få variation og forskellige sværhedsgrader på din træning. Du skal kunne også ofte også indstille højden af stigen.

Ministepper

En ministepper tager næsten ingen plads overhovedet. Det er også en af de meget enkleste trapper. Nogle modeller har håndtag for at gøre det lettere for dig at holde balancen, når du træner. Nogle mini steppere har ledninger, så du kan sætte dine arme til at arbejde lettere.

Lodret trappe maskine

En vertikal trappe maskine forsøger ved hjælp af den særlige arm og ben bevægelser til at efterligne følelsen af at klatrebjerge. Denne trappe maskine er en halv meter høj, og du står på en trukket stang med håndtag at holde. Disse maskiner er faktisk ret krævende, og de er mere almindelige i gymnastiksalen end derhjemme.

Step Mill

Maskinen kaldet Step Mill ligner en rulletrappe og minder meget om at gå i almindelige trapper. Denne maskine giver dig mulighed for at justere hastigheden, når du træner, og du kan tage mere end et skridt ad gangen. Denne type trappe-maskine er ofte meget dyr og derfor oftest findes i fitnesscentre.

Øvelser med trappe maskiner

På de fleste trappe maskiner er der en masse indstillinger til at skabe variation i øvelserne. Derudover kan du tilpasse dine trin på forskellige måder for at påvirke, hvilke muskler der er uddannet. Her er nogle tips til, hvordan du kan påvirke din træning i trappe maskinen:

  • Hvis du trykker på hælen, mens du tager det næste skridt på maskinen, styrke musklerne på bagsiden af benet.
  • Lårmusklerne du træner ved at skubbe ned puder i stedet for hælen.
  • Hvis du har en trappe med et greb, kan du holdegrebet og forsøge at "sparke" et ben bagud efter at have taget et skridt. Hold det op for et sekund, før du tager det næste skridt. Gentag bevægelsen med det andet ben.
  • Der er en træning for trappe maskiner kaldet dobbelttrin. Det betyder, at du springer et trin over for hver fase, du tager. Denne øvelse giver mere træning tibagdeltt og muskler omkring knæene. Kan ikke udføres på alle trappe maskiner.
  • Med Cross-Stage træning flytter du sidelæns med det ene ben over den anden, hver gang du tager et skridt.

FAQ – ofte stillede spørgsmål om trappe maskiner

 

Kan du beskadige dine samlinger, når du bruger en trappe maskine?

Det er ikke meget sandsynligt, men hvis du ikke har en straight kropsholdning, du kan blive belastet med din krop forkert.

Hvilken hastighed skal jeg have, når jeg træner en trappe maskine?

Du kan gå hvor hurtigt eller langsomt du ønsker. I et hurtigere tempo får du mere konditionstræning. Et ret almindeligt tempo er 60 til 80 trin pr. minut. For optimalt fedt tab, du kan bruge en pulsmåler og følge nogen af de fedtforbrænding programmer maskinen har.

Kan du komme til skade i knæ af konstant klatring trapper?

Du kan, men så har du overdrevet øvelsen. Generelt er smerter i knæene forbundet med at gå ned ad trappen, ikke op. Da alle trappe maskiner efterligner, hvordan vi klatrer op ad trappen (dvs. opad), er risikoen for knæskader minimal.

Kan en trappe maskine træne den øverste del af kroppen så godt som den nederste del?

Trappe maskinen træner hovedsageligt bagdel, lår og benmuskler og kalve. Med det sagt, kan du også få noget mave træning på en trappe maskine. Halen er også uddannet. Hvis du undgår at holde fast og træner som du går tager din træning mere i maveregionen.

På hvilke måder er trappe maskinerne gode for hjertet?

Trappe maskiner betyder lav intensitet uddannelse, som er fremragende træning for hjertet og lungerne uanset alder.

Hvordan får jeg mest ud af en trappe maskine?

se til, så du går med en lige ryg. Læn jer ikke frem. Knæet må ikke komme længere end tæerne. Holde et støt tempo i stigen og følg nogen af de træningsprogrammer, der er tilgængelige i maskinen til at holde op disciplinen.

Er trapper og cross-trainer det samme?

Nej. En trappe maskine forsøger at emulere trapper. En crosstrainer har et mere horisontalt fodarbejde og involverer armene mere. Trappe maskine og elliptisk træner er to fremragende træningsudstyr, der har lidt anderledes funktion. Du kan træne med begge eller vælge den maskine, der passer dig bedst.

Sidst redigeret: 2020-02-13 14:13:02