Fiskeleverolie - Et klogt supplement ved behov for Omega-3

Der er et hav af hype og information om fiskeolie-kosttilskud. Det spørgsmål, du måske stiller dig selv, bliver således om det er nødvendigt i sidste ende? Svaret på spørgsmålet er bestemt JA! Nedenfor vil vi gå igennem, hvorfor fiskeleverolie, fuld af omega-3, er et glimrende valg for dig som person.

Fiskeleverolie giver en bred vifte af sundhedsmæssige fordele. Således er det utroligt nyttigt for befolkningen og kan hjælpe alt fra atleter til stillesiddende mennesker. Bodybuildere og idrætsudøvere kan lide fiskeolie på grund af de potentielle fordele ved kropssammensætning, men næsten enhver, der ønsker at støtte det overordnede helbred, bør være interesseret i de fine fedtstoffer fra fiskeolien.

Hvad er fiskeleverolie godt for?

Fiskeolie indeholder essentielle fedtsyrer (EFA), som har vist sig at give utallige fordele. Fordi de er mest undersøgte og vigtige, vil vi her fokusere på to vigtige Omega-3-fedtsyrer: EPA og DHA. Disse fedtsyrer kaldes "essentielle", fordi vi har brug for dem til at fungere korrekt, mens vores krop ikke selv kan producere dem. Derfor er vi nødt til at få dem gennem mad eller kosttilskud. Selv om der er en række EPA-kosttilskud, såsom linolie og andre olier, er fiskeolie en af de bedste tilgængelige kilder.

Som tidligere nævnt er fiskeoliens primære aktive komponenter EPA og DHA. I kroppen kan EPA og DHA opbevares i phospholipidets dobbeltlagsmembran af celler til fremtidig brug. Hvis du spiser nok EPA eller DHA, kan du ændre fedtets sammensætning væsentligt, som udgør epitel af dine celler. Dette kan have en dyb indvirkning på processer, der bruger de lagrede lipider (fedtstoffer).

Af særlig betydning er den antioxiderende og motionsrelaterede anti-inflammatoriske karakter af EPA og DHA. Fordi højintensiv- og styrketræning forårsager forøgelse af inflammation og oxidation, kan dette være en fordel for at forbedre træningsudbyttet. Selv om dette er kommet mere og mere op, har forskningen endnu ikke fuldt ud undersøgt denne vinkel af EPA- og DHA-tilskud.

For folk der ønsker at opbygge muskler, kan det også være interessant at vide, at kosttilskud af EPA og DHA har vist sig at understøtte proteinsyntese og at begrænse nedbrydning af muskelprotein. Dette kan betyde mindre muskelafbrydelse og mere muskelvækst.

Hvordan hjælper EPA og DHA egentlig?

Den essentielle formel for at opnå muskler er, at proteinbalancens hastighed er syntesehastigheden minus graden af nedbrydning. Fordi EPA og DHA kan øge syntesen og reducere nedbrydning, kan de tænde begge ender af lyset og hjælpe med at drive muskelopbygningen til din fordel! Derudover er EPA og DHA blevet foreslået at understøtte insulinfunktionen og understøtter også forøget glucose- og fedtindtag i muskelceller.

Dette kan hjælpe med at målrette næringsstoffer til muskler i stedet for fedt, hvilket igen kan forbedre den samlede kropssammensætning og give mere brændstof til musklerne under træning. EPA og DHA er også blevet foreslået for at øge hjerteffekten og slagvolumenet, som kan hjælpe med at støtte sund blodgennemstrømning og muligvis øget ydelse. Dette er dog ikke blevet fuldt testet endnu.

Forskellige fiskeolietilskud har forskellige koncentrationer af EPA og DHA. For at få kroppens sammensætninger og muskelmetabolske fordele ved disse to fedtsyrer, skal du sørge for at forbruge ca. 2-4 g EPA og DHA i kombination hver dag. Der er nogle beviser for at tage fiskeolier med måltider, da det kan øge den anabolske "hørelse" af et måltid. Derudover kan fiskeolie sammen med et måltid forbedre fiskens optagelse, selvom det primært skal ses som en personlig spekulation.

Fiskolier - især EPA - har vist sig at arbejde synergistisk med HMB for at reducere nedbrydning af muskelproteiner. Da EPA kan forbedre muskelproteinsyntese, kan det også være hensigtsmæssigt at inkludere leucin, BCAA'er eller valleprotein, som også understøtter proteinsyntese. Selvfølgelig kan du også forbruge fiskeolie med dine sædvanlige basiske kosttilskud (fx et multivitamin).

Hvad er forskellen mellem fiskeolie, fiskeleverolie og torskeleverolie?

fiskeleverolietabletter

Tabletter med fiskeleverolie

Fiskeolie, fiskeleverolie og torskeleverolie er tre forskellige slags olier, men alle kommer fra fisk og har en lignende fedtsyreprofil. Fiskeolie udvindes fra kødet af tun, sild, torsk og andre olierige dybhavsfisk. Olien er rig på omega-3 fedtsyrer som EPA og DHA, men har ikke meget vitamin A eller D i sig selv.

Torskeleverolie kommer i stedet fra torskelever. Fiskeleverolie er olie fra leveren fra forskellige slags fisk og ikke specifikt torsk. Den har mindre omega-3, men er meget rig på vitaminerne A og D. Den blev rutinemæssigt fordelt til børn i 1960'erne som en kilde til D-vitamin i Nordeuropa, hvor sollys er begrænset i de lange vintre. I betragtning af de øgede rapporter om mangel på D-vitamin er der meget som tyder på, at dette kan genindføres.

Læs mere om de Bedste D-vitamin tilskud

Nogle mennesker tager torskeleverolie om vinteren, når de bruger mindre tid udendørs og dermed ikke producerer deres eget D-vitamin fra solen. Derefter skifter de til fiskeolie om sommeren for ikke at tage mere D-vitamin, end de har brug for, og få mere omega-3. Tværtimod indeholder torskeleverolie mindre EPA og DHA (ca. 8% EPA og 10% DHA) end fiskeolie (ved 18% EPA og 12% DHA).

Det kan endeligt nævnes, at hvis du primært søger at få dig en masse EPA og DHA, så er det en fiskeolie, der udvindes fra dybhavsfiskekød, som du skal vælge. I stedet, hvis du ønsker at få EPA og DHA, men også ønsker at få et tilskud af vitamin A og D, kan du i stedet fokusere på en fiskeleverolie, fordi den indeholder alle stofferne, dog med lidt mindre EPA/DHA.

Husk dette, før du køber fiskeleverolie

  • Det er muligt at købe fiskeleverolie i mange forskellige butikker online. Det kan dog være en god idé at købe fra en velkendt aktør, hvor du ved, at produkterne ligger på et godt niveau.
  • Hvilken fiskeleverolie er den bedste at købe, er ikke til at svare på, fordi alle mennesker er forskellige og har brug for forskellige slags produkter til at optimere vores egen kost.
  • Som regel anbefaler jeg køb af kosttilskud fra mærker, der kan levere laboratorieanalyser af deres produkter. Dette sikrer, at hvad der står på etiketten, er det samme i flasken.
  • Da de fleste af fordelene ved fiskeleverolie er fra EPA- og DHA-indholdet, skal du søge kosttilskud, der indeholder en høj koncentration af disse fedtsyrer. Desuden bør du også se på den procentdel af RDI, du får i form af A- og D-vitamin.
  • Fiskeleverolie er godt tolereret af de fleste mennesker, men der er nogle bivirkninger, som nogle mennesker kan opleve. Disse omfatter kraftig blødning, hvis du tager en meget høj dosis fiskeolie. Dette bør dog være langt ud over det, der anbefales her. Dette skyldes fiskeleveroliens evne til at nedbryde blodpropper i høje koncentrationer.
  • En lille andel af mennesker er allergiske over for fiskeleverolie og bør derfor ikke indtage det. Måske er den mest almindelige bivirkning stress i fordøjelsessystemet fra fiskeleverolieforbrug.
  • Mange mennesker oplever også ubehagelige opstød, når de tager fiskeleveroliekapsler. Hvis dette er tilfældet, prøv da at bruge et produkt, der har syreresistente overtrukne kapsler, hvilket bør reducere forekomsten af hård rapsfrøleverleverolie. Som altid bør du tale med din læge, før du starter på et nyt kosttilskud.
Udgivet: 2019-03-25
Sidst redigeret: 2019-06-16 16:42:01
Bedøm denne artikel
Ratings
Ratings
Ratings
Ratings
Ratings
95 Stemmer, Gennemsnit: 4.5 / 5