Spirulina - Effekt, bivirkninger, dosering og kosttilskud

Spirulina er et naturligt "algepulver" (cyanobakterier), som er overordentligt proteinrigt og en god kilde til antioxidanter, B-vitaminer og andre næringsstoffer. Når det høstes korrekt fra uforurenede damme og andre vandområder, er det et af verdens kraftigste næringsmidler. Det består i høj grad af protein og essentielle aminosyrer, og anbefales også til vegetarer på grund af dets naturligt høje jernindhold.

Nogen gange er den daglige kost ikke tilstrækkelig til at give kroppen den næring og energi, som den har brug for. Der kan være forskellige årsager til, at det daglige fødevareindtag ikke er tilstrækkeligt, og det kan både skyldes ydre omstændigheder og ubalance i kroppen. Når det sker kan det være nødvendigt at hjælpe kroppen lidt på vej med at få tilstrækkeligt med næring (det gælder både vitaminer og mineraler) og energi for at opnå de niveauer, som man har behov for. For at hjælpe kroppen med det findes der et bredt udvalg af forskellige kosttilskud, som kan komplementere den daglige kost.

Et komplement til kosten

Kosttilskud er vitaminer og mineraler i koncentreret form og findes i forskellige former såsom pulver, kapsler og tabletter. Det er dog ikke godt at spise kosttilskud, hvis man ikke har brug for det, det kan ikke bare være unødvendigt men også direkte farligt. Der findes både kemisk fremstillede kosttilskud og også nogen, der er fremstillet af naturlige ingredienser. Kosttilskud kan aldrig erstatte rigtig mad, men skal ses som et komplement til kosten.

På forskellige stadier af livet kan man have brug for forskellige typer kosttilskud, da kroppens behov ændrer sig hele tiden. Kvinders og mænds behov er også forskellige, for eksempel er der en klar forskel på behovet for jern, der er et kosttilskud, som sædvanligvis spises af kvinder. Der kan være forskel på ens behov, afhængigt af om man træner meget, hvilket stadie af menstruationscyklussen man befinder sig i, om man har en sygdom, der påvirker kroppens funktioner, om man forsøger at blive gravid, eller hvis man er gravid. Men det er også vigtigt at finde det rigtige kosttilskud, der passer til ens eget behov, så man opnår den ønskede effekt.

Om Spirulina

Spirulina er et alsidigt kosttilskud, som hurtigt er blevet vældigt populært, og som har spredt sig til tusindvis af brugere over hele verden, på grund af dets egenskaber og næsten magiske indhold. Dette kosttilskud hører til gruppen af cyanobakterier, som er en blågrøn mikroalge, der findes naturligt i både ferskvand og saltvand. Men i dag dyrkes disse alger i ferskvandsdamme, fordi efterspørgslen er så stor, som den er, og man har øget produktionen for at svare på efterspørgslen. Algerne dyrkes hele året og høstes, når der er et grønt geleagtigt lag på vandoverfladen. Oftest findes disse damme i mere tropiske klimaer, og de ligger fortrinsvis på øer.

Det er fordi, cellevæggene på disse alger er så bløde, som de er, at det er så let for kroppen at optage al den næring, som findes i den, og at kroppen dermed får gavn af tilskuddet. Spirulina klassificeres som verdens næringsrigeste plante og fødevare med sit indhold af over 100 forskellige næringsstoffer. Man har opdaget mere end 50 forskellige arter af spirulina-alger, men den absolut almindeligste er Spirulina Platensis, også kaldt Arthrospira Platensis og det er den art, som vi kan købe i helsekostbutikker og på apoteket. Nu til dags sælger de allerfleste velassorterede helsekostbutikker Spirulina i en eller anden form. Spirulina kræver ikke recept, og det kan købes både i fysiske butikker og på nettet.

Siden Spirulina er en alge og dyrkes i vand, har det en stærk smag af netop "hav", fisk og skaldyr. En stærk smag, som kan være svær at skjule, og som gør at mange ikke bryder sig om at spise kosttilskuddet.
I USA er algen blevet anvendt flittigt i de seneste 3 årtier og nu har populariteten også spredt sig over Atlanten og her til Skandinavien

Hvad indeholder det?

Kosttilskuddet er blevet så populært, som det er, fordi det er det eneste kosttilskud, man behøver. Der findes over 100 forskellige næringsstoffer i denne plante, og den kaldes derfor for "alt-i-en"-planten. Spirulina har alle de essentielle aminosyrer, der findes, og som er livsnødvendige, men som vores krop ikke selv kan producere, og derfor skal indtages gennem kosten. Med denne plante får vi også alle de forskellige slags B-vitaminer, også B12 som ellers er svær at finde, og det er et stof som mange mangler. Spirulina indeholder også mineralerne magnesium, jern, zink og kobber, som alle har en stor og vigtig betydning for immunforsvaret og andre af kroppens forskellige funktioner. Derudover giver Spirulina også et tilskud af protein, som findes i planten, krom, kalium, kalcium, tiamin, A-vitamin, SOD, niacin, riboflavin, klorofyl, karotenoider, phycocyanin og GLA.

Der er eksempelvis tre gange så meget protein i Spirulina end i oksekød og ti gange mere jern i tilskuddet end i lever.
Spirulina hjælper os altså med at få alle de næringsstoffer, som kroppen behøver, og det i en tilstrækkelig mængde til at den kan fungere, som den skal.

Let at indtage og fordøje

Spirulina findes både som tabletter og pulver, hvilket gør det let at spise og fordøje trods sin noget specielle smag. Det er populært at blande pulveret i smoothies eller lave det til et sundt helseshot, det har vi set på forskellige sociale medier, hvor kendte influencere har fremvist spirulina i shots, smoothies, bowls eller grød. Det fungerer også fint at bruge tilskuddet i madlavning f.eks. i supper, gryderetter og dressinger. Spirulina har en meget speciel smag, det er derfor en god ide at blande citron i shotsene eller blande Spirulina i drikke med stærk smag. Mange som bruger tilskuddet har både spirulinapulver og tabletter derhjemme, så man let kan skifte imellem om man vil tage sit tilskud hurtigt, eller om man har lidt ekstra tid til at blande spirulinapulver i en smoothie eller i madlavningen. Det er altså fint at skifte mellem de to former.

Kosttilskud for hele familien

Spirulina er et kosttilskud, som kan anvendes både til børn og voksne og også til familiens kæledyr, så det er virkelig et tilskud for hele familien. Derfor er det særligt heldigt, at der er spirulinapulver, som er let at blande i smoothies eller grød til småbørn for at fjerne smagen, og også let at blande i vådfoder til dyr.

Spirulina bruges ofte som kosttilskud, når man træner hårdt og vil hjælpe kroppen med at opbygge muskler, og for lettere at komme sig mellem træningssessionerne. Denne alge har nemlig en evne til at fremme væksten af muskler samtidigt med at den øger stofskiftet og bidrager til vægttab.

Der findes dog to stadier i livet, hvor man ikke bør indtage spirulina hverken som pulver eller tabletter, det er når man er gravid og når man ammer. Kosttilskuddet har en kraftig udskillende virkning, som renser kroppen for gift, hvilket kan give uønskede virkninger ved graviditet eller amning. Derimod er det ikke dårligt at booste kroppen med Spirulina før en kommende graviditet, for at give kroppen ekstra styrke til det som skal komme, da en graviditet er en stor belastning for kroppen og helbredet.

Tilskuddet er blevet vældigt populært både blandt vegetarer og veganere, da disse grupper sædvanligvis har svært ved at få en alsidig kost hvor alle vitaminer og mineraler indgår. Med Spirulina sikrer de sig, at de ikke kommer til at lide af vitamin- eller mineralmangel på trods af deres alternative kost.

Doseringen afhænger naturligvis af i hvilket øjemed man tager tilskuddet, og også af om det er børn, voksne eller dyr som indtager Spirulina. Det er vigtigt at læse doseringsangivelserne nøje for at undgå uønskede effekter og bivirkninger.

Effekter og bivirkninger

Spirulina er en meget taknemmelig plante og har en god indflydelse på vores kroppe. Vores sundhed påvirkes positivt af alle de sundhedsfremmende egenskaber, som planten har. Planten giver blandt andet et energitilskud, som er meget letoptageligt for kroppen, og den giver os en følelse af mæthed og stabiliserer vores blodsukker. Spirulina har en udskillende effekt og anvendes derfor ofte i detox-kure til at rense kroppen for giftstoffer. Så selv om Spirulina er letfordøjeligt, kan man få problemer med mave og tarm, det er dog forbigående, og forsvinder når kroppen har vænnet sig til tilskuddet.
Algen indeholder også flere kraftige antioxidanter, som hjælper med at styrke vores immunforsvar, og dermed har vi lettere ved at modstå sygdomsangreb. Men antioxidanterne kan også hjælpe os med at forbedre kropslugten, både når det gælder sved og åndedræt.

Sammensætningen af særlige kulhydrater og protein gør at kroppens bindevæv styrkes, fedtkoncentrationen i blodet sænkes og kombinationen virker også inflammationsdæmpende i kroppen.
Du kan også spise Spirulina, hvis du oplever moderate til svære problemer med PMS, hvis du har tør hud og lider af eksem eller andre udslæt - og også ved brystsmerter.

Forskning viser også, at der er kræftbekæmpende egenskaber i planten, og man har testet denne virkning på hamstere med gode resultater.

Men som med så mange stoffer, både naturlægemidler og kemisk producerede, er der altid risici for forskellige bivirkninger, som også kan variere fra person til person. Derfor bør man, som altid med nye lægemidler, starte med en lav dosis, som derefter gradvist kan øges. Typiske bivirkninger er kvalme og hovedpine. Disse bivirkninger er ofte forbigående, og du kan fortsætte med at øge dosen. Men hvis bivirkningerne vender tilbage, skal dosen reduceres igen, eller behandlingen skal afsluttes. Der er også bivirkninger i form af allergiske reaktioner, som kan manifestere sig som kløe og udslæt, stoppet eller løbende næse og som nysen. Disse bivirkninger er almindelige og forekommer hyppigt.

Du bør altid konsultere din læge, inden du begynder at bruge Spirulina, hvis du har autoimmune sygdomme, eller hvis du kontinuerligt tager blodfortyndende medicin eller medicin til metabolisk kontrol. Der er således flere sundhedsfremmende virkninger, som både forebygger og modvirker forskellige sygdomme, og som også kan helbrede sygdomme og fremskynde helingsprocessen. For eksempel har man oplevet helbredende virkning ved sygdomme som kronisk træthed, diabetessår og hepatitis. Derudover har man set, at algerne har egenskaber, der virker foryngende for kroppen.

Der er foretaget adskillige undersøgelser, som viser, at Spirulina kan hjælpe med at regulere blodtrykket hos både kvinder og mænd, selvom man ikke foretager nogen anden ændring af kosten.

Dosering af Spirulina

Som altid når man begynder at bruge et nyt supplement i form af kosttilskud eller medicin, er det vigtigt at starte med en lav dosis for at se, hvordan kroppen reagerer, derefter kan man gradvist øge doseringen. Man kan vælge at tage tilskuddet enten som tabletter, kapsler eller spirulinapulver, og det er fint at variere fra dag til dag, så længe man har kontrol over sit indtag og dosis.

  • Den anbefalede dosis til at begynde med hos en voksen er 3-5 gram om dagen, og det er glimrende at sprede dette over flere gange om dagen, hvis man synes det er for koncentreret, og at smagen måske ikke er den bedste.
  • For tabletter er den anbefalede dosis 3-6 tabletter op til 1-2 gange om dagen for at få de ønskede virkninger.

Det anbefales at øge sit vandindtag, mens man bruger Spirulina kosttilskud. Det er for at hjælpe kroppen med at absorbere supplementet, så det optages i kroppen.

Inspirerende opskrift på smoothies

Da der som tidligere nævnt er en stærk smag af fisk, skaldyr og "hav" i spirulinapulver og tabletter, finder mange det svært at tage kosttilskuddet rent som et shot eller en tablet. Derfor er det populært at blande det i forskellige smoothies for at dølge smagen og overdøve den med andre velsmagende ingredienser.

Her er tips til nogle populære sammensætninger af smoothies med spirulinapulver:

  • Banan, kakao og kokosmælk
  • Blåbær, avocado, banan og appelsin
  • Appelsin, hindbær og bladspinat
Publicerad: 2019-04-10
Senast uppdaterad: 2019-06-16 16:46:15