Multivitamin

Multivitaminer er som navnet afslører en kombination af forskellige vitaminer, der alle er nødvendige for at vores organer og sind kan fungere optimalt. Man tilføjer også normalt andre vigtige indholdsstoffer, såsom mineraler og aminosyrer, og du kan tilpasse dit indtag til dine egne personlige behov. Alle mennesker har samme opbygning, men vi er alle forskellige, ikke mindst på grund af forskellige livsstile, kostvaner, træningsrutiner, køn og alder.

For en og samme person kan behovene også variere i forskellige perioder. For eksempel har mange kvinder en tendens til jernmangel, som kan forværres af graviditet, eller hvis man ikke har spist ordentligt i nogen tid, mens andre kan føle sig generelt deprimerede på grund af et stressende job eller en kedelig livshændelse. Til det kommer ting som vejr og temperatur; I løbet af de mørke vintermåneder føler mange sig ekstra trætte og udmattede på grund af kulde og mangel på lys, hvoraf en kur multivitaminer kan gøre tricket. Nogle gange kan immunsystemet få en torn af noget så simpelt som gentagen forkølelse, og så kan man få brug for et lille ekstra spark.

Multivitamintabletter

Multivitamintilskud kan bidrage til et forbedret immunforsvar

I dag er der et stort antal forskellige multivitaminprodukter på markedet, og de kommer i alle muligt former som piller, brusetabletter, pulvere, sprøjter og kapsler. Hvilken slags produkt du vælger, afhænger hovedsageligt af indholdet, men også af hvordan man tager det. Nogle finder det svært eller endda ubehageligt at sluge kapsler og tabletter, mens andre synes, at sprayer smager dårligt. Heldigvis er der ligeså mange produkter, som der er vitaminer, så du behøver aldrig bekymre dig om ikke at finde hvad du vil og har brug for.

I denne artikel vil vi gennemgå nogle af de mest almindelige ingredienser i forskellige multivitaminer, og du vil kunne læse om, hvad de er til, hvordan de skal tages, og om de har bivirkninger.

At forstå forholdet

Ernæring, kemi og biologi er alle dele af den enorme viden, der kræves for fuldt ud at forstå, hvordan vitaminer og mineraler er opbygget og fungerer i kroppen. De interagerer ofte med hinanden, hvorfor det er vigtigt at holde en god balance i sit indtag. For eksempel absorberes jern dårligt af en krop, der ikke har nok C-vitamin, hvoraf en person der spiser meget jern, men ingen C-vitamin kan få alvorlig jernmangel.

På grund af dette er det ikke tilfældigt, at Fødevarestyrelsen anbefaler en varieret kost, så man får de forskellige næringsstoffer fra frugt, grøntsager, fisk, fjerkræ og kød. Hvis man er vegetar eller veganer, er det især vigtigt at holde øje med, hvad man indtager, da det ellers vil være nemt at mangle vigtige stoffer som B-vitamin og jern. Proteinmangel kan også forekomme hos mennesker, der slet ikke spiser kød eller animalske produkter, hvoraf man må øge indtagelsen af proteinrige produkter som avocado, bælgfrugter og nødder. Til dette er det en god ide at supplere med et godt multivitaminprodukt, så man ikke risikerer at opleve mangler.

Hvad er vitaminer?

Selvom du har hørt ordet vitamin siden barndommen, kan det nogle gange være lidt vanskeligt at forstå, hvad de er og hvad de er til for. Simpelt forklaret, et vitamin er et lille sæt organiske molekyler, der hjælper kroppen med at fungere normalt. Nogle beskytter immunforsvaret, andre fremmer blodet og andre ting som hormoner og neurotransmittere. Hvis man får en mangel på et bestemt vitamin, viser det sig normalt i en svækkelse af kroppen eller funktionen, som den er ansvarlig for, og man kan bemærke ting, der forringer immunsystemet, træthed eller skøre negle.

Vitaminerne betegnes med forskellige bogstaver, og deres ordre følger alfabetet. Den kronologiske rækkefølge har at gøre med deres opdagelse; A blev opdaget først, derefter B osv. Der er også underkategorier af vitaminer, f.eks. B3, B12 osv., som alle har deres specifikke funktioner

Vitamin A

Vitamin A er ansvarlig for hele udviklingen af vores krop og fornyelse af celler såvel som immunsystemet. Da det består af carotener, er det også en vigtig del af øjets funktioner og giver os mulighed for at se ordentligt. Stoffet bruges også eksternt til behandling af hudsygdomme som akne, og i skønhedsindustrien er det meget værdsat for dets hudforyngende virkninger. I kosten finder vi primært vitamin A i gulerødder, søde kartofler, æg, bønner og bær samt i fiskeleverolie og spinat. Hvis du får en mangel på dette stof, er det frem for alt synet der påvirkes, og det viser sig først ved at man får dårligere nattesyn.

Et alternativ til vitamin A er betacaroten, et stof der omdannes til A vitamin i kroppen.

Vitamin B

Der er flere vitamin B’er, men det er B12, som er det mest omtalte, da det er takket være dette, vi kan producere røde blodlegemer og have et sundt nervesystem. Hvis du spiser en god og varieret kost, får du normalt ikke en mangel på stoffet, men hvis du er veganer, er det forholdsvis almindeligt at få for lave niveauer. Ældre mennesker rammes ofte af mangel, og et af de mest almindelige symptomer er, at de bliver blege og blanke og føler sig generelt trætte og ineffektive. De mest almindelige kilder til B-vitamin er oksekød, lever og tun.

Vitamin C

Måske det mest kendte vitamin, får vi gennem mange frugter og grøntsager som citrusfrugter, broccoli og bær som jordbær og kirsebær. Det er takket være C-vitamin, at immunsystemet fungerer godt, og at vi har energi. Man kan indtage store mængder uden at opleve nogen bivirkninger, da kroppen simpelthen skiller sig af med det eventuelle overskud, når den urinerer. At få en mangel på C-vitamin er derimod meget alvorlig, dels fordi det gør os trætte og sultne, men også forringer immunsystemet og hæmmer vores evne til at absorbere jern.

Vitamin D

Hvad der er så unikt med D-vitamin er, at man får det hovedsageligt ved at være i sollys. Man kan også finde stoffet i visse fødevarer som fed fisk, kogt æggeblomme og svampe, men det er lys, der er det vigtigste. Da Skandinavien er nedsænket i mørket i vintermånederne, er det let at få en mangel på D-vitamin, hvilket er meget alvorligt, da stoffet er ansvarligt for vores skeletter og de vigtigste organer som hjerte og hjerne.

Vitamin E

E-vitamin findes i forskellige nødder og frø som mandler, hasselnødder og solsikkefrø, men også i de fleste grønne grøntsager og majs. Vitaminet beskytter blandt andet vores hjerte og vores øjne, og det har vist sig, at folk, der spiser meget vegetarisk mad, sjældent får en mangel på stoffet, hvilket igen fører til forbedret hjerte-kar-sundhed og lavere blodtryk.

Kan det være farligt at tage Multivitaminer?

Det er altid vigtigt at forstå, at hovedkilden til ernæring er en god kost. Multivitaminprodukter kan aldrig erstatte den mad og drikke vi indtager, men bør kun betragtes som et supplement til den eksisterende kost. Mens overskuddet af de fleste vitaminer vi indtager, kommer ud, når man urinerer, er der nogle risici for at få for meget af andre. Dette gælder også mineraler, og det er derfor godt at være forsigtig med ikke at tage for høje doser.

Hvis du er gravid, ammer eller lider af en bestemt sygdom, bør du altid konsultere en læge, inden du tager forskellige kosttilskud. Selvom de sælges over disken, bør du være ekstra forsigtig, hvis du har en helbredsmangel eller lider af en sygdom, herunder højt blodtryk, diabetes og hjerteproblemer.

Nogle ord om mineraler

Mineraler findes både i naturen og i vores krop og består af små kemiske komponenter, som alle har deres egne egenskaber og funktioner. Selvom multivitaminprodukter hovedsageligt lægger vægt på forskellige vitaminer, indeholder de normalt altid en række vigtige mineraler, der er nødvendige for vores organer, skeletter og led.

  • Jern - en vital komponent i vores blod, der gør det muligt at transportere syre til muskler og organer. Især fundet i mad, men også i grøntsager, skaldyr, kylling og bælgfrugter. Jernmangel er meget alvorlig og kan føre til blodmangel.
  • Magnesium - for at vores kroppe og DNA skal udvikle sig rigtigt, kræves gode magnesiumniveauer, som fås ved indtag af mælk, korn og fisk. Hvis man lider af mangel, kan man få symptomer som følelsesløshed, depression og hjertebanken, men også problemer med søvn og koncentrationsevnen. Folk, der indtager meget sukker og alkohol, har en tendens til at få magnesiummangel i større grad, end de, som ikke gør det.
  • Zink – har man bemærket, at det er blevet vanskeligere for sår at hele, og at man har et reduceret immunforsvar, kan det skyldes zinkmangel. Dette er et stof, som er nødvendigt for hele kroppen, og det findes hovedsageligt i østers, nødder og forskellige fuldkornsprodukter. Man kan få midlertidig zinkmangel, hvis man er stresset, eller hvis man har gennemgået en operation, der efterhånden bliver genoprettet.
  • Calcium - et grundstof, som vi primært får fra mejeriprodukter, og hvis mangel kan forårsage lettere symptomer som benkramper og skøre negle, eller alvorlige problemer med knogle, hjerte og tænder.

Hvem har behov for multivitaminer?

Alle mennesker har brug for en afbalanceret kost for at få alle de vitaminer og mineraler, kroppen har brug for. Desværre er det ikke altid det letteste, og derfor kan et kosttilskud supplere det daglige indtag på en god måde. Selv om målet altid skal være at spise en masse frugt og grøntsager, samt at få proteiner, fedtstoffer, mineraler og vitaminer via kød og mejeriprodukter, er det ikke ualmindeligt, at man spiser en temmelig ensidig kost og dermed får alt fra lette til sværere mangler.

Alvorlig stress, længere sygdom og ekstreme kostvaner kan også føre til alvorlige mangler, og man bør altid være opmærksom på symptomer som søvnløshed, træthed, hududslæt eller anfald. Folk med forskellige allergier og intolerancer kan også have nogle mangler. Hvis man for eksempel er glutenallergiker, kan man gå glip af en masse zink, der findes i fuldkornsbrød, og hvis man er laktoseintolerant, savner man meget calcium, hvis ikke man finder alternative kilder.

Den mest almindelige årsag til, at man måske har brug for et ekstra indtag af multivitaminer, er, at man simpelthen ikke kan få sin sædvanlige kost. Mange jern i ilden, et stressende job og et aktivt liv fører hurtigt til nogle mangler. Hvis du også træner, har kroppen brug for ekstra ernæring, og derfor kan et supplement være en uvurderlig hjælp undervejs.

Hvordan opbevares multivitaminer bedst?

Alle multivitaminer holdes bedst i et køligt rum, som et skab eller endda et køleskab, men vigtigst af alt er de ikke udsat for direkte sollys.

En høj temperatur kan forkorte holdbarheden væsentligt, så prøv altid at opbevare dem i et afskygget og tørt sted.

Glem ikke sindet

Næsten al forskning i dag viser, at folk, der er meget aktive og spiser godt, føler sig bedre mentalt end dem, der ikke gør det, og her kan multivitaminer blive en stærk medvirkende faktor.

Mens nogle mangler, som for eksempel B12 og zink, kan påvises at forårsage depression og generel inaktivitet, ved man også, at en god balance giver en sundere hjerne og et bedre humør. De positive virkninger af at have gode værdier kan ikke understreges nok, og her spiller kosten en stor rolle.

Publicerad: 2019-06-16
Senast uppdaterad: 2019-07-10 09:51:37
Betygsätt den här artikeln
Ratings
Ratings
Ratings
Ratings
Ratings
64 röster, Genomsnitt: 4.5 / 5