Biotin

Biotin kaldes også for vitamin B7, og er et stof, som fremmer huden og hårvækst samtidig med, at det bidrager til bedre forbrænding og forbedret kvalitet af både øjne og lever. De fleste, som tager biotin, gør det for skønhedens skyld, og faktum er, at det før i tiden til og med blev kaldt for vitamin H, fordi det blev anset som så godt for netop hår og hud. Biotin kan tages som enkelt kosttilskud, men indgår også i andre præparater. Det bliver stadig mere populært at indtage biotin for at forbedre sit hår og sin hud, både hos kvinder og mænd.

Sådan blev biotin opdaget

Biotin blev først opdaget i 1924, som vækstfaktor hos mikroorganismer. Den fik da navnet Bios II, som er en af to vækstfaktorer. De øvrige to fik navnene vitamin H og co-enzym R. det tog dog ikke så lang tid, før man forstod, at alle disse tre var et og samme stof.

Biotin for kroppens indre

B-vitamin er en vigtig del af processen, når kulhydrater skal omdannes til glukose i kroppen. Dette er vigtigt for, at kroppen skal kunne danne energi, og derfor kan det anbefales at tages for atleter eller sportsudøvere, som har brug for lidt ekstra energitilskud.

Biotin produceres ellers naturligt af alle vores tarmbakterier, og spiller også en stor rolle i fedtsyreomsætningen, nervesystemet og immunforsvaret, for at alle disse dele skal kunne fungere normalt. Dog er det ikke bare mennesker, som drager nytte af biotinets fordele – også heste, hunde og kvæg kan tage dette tilskud for at få en finere pels, stærkere hove og klør og en bedre hud. Biotin tåler varme, og er vandopløseligt, men hvis man konserverer mad med biotin, eller koger det med meget varme, så mindskes effekterne af stoffet. Det har også en følsomhed for base og oxidation. Man bør helst indtage det, præcis som det er, i rå kost.

Biotinmangel

Det er meget unormalt, at man ikke får tilstrækkeligt med biotin, eftersom det både findes i maden, og produceres af vores egne tarmbakterier i maven. Hvis man imidlertid skulle være uheldig at få mangel på biotin, så mærkes dette ved, at man ofte rammes af hårtab, søvnløshed, træthed, tørre øjne, sprækker i mundvigene, opsvulmet tunge, tør og skællende hud samt depression. Når biotinmangel indtræffer, så er det oftest fordi, man lider af en anden sygdom, som gør, at kroppen har svært ved at optage biotin eller at producere det selv i tarmene. Normalt kan man rammes, hvis du spiser lange antibiotikakure, får intravenøs mad eller går igennem svære og lange medicinske behandlinger af forskellige slags, som også påvirker tarmfloraen.

Vær altid forsigtig med at tage for meget antibiotika, da det kan tage flere måneder, før tarmen genoprettes. Penicillin bør kun tages, hvis man ikke har noget andet valg. Specielt børn, som gennemgår kurer med antibiotika, risikerer at få biotinmangel, ligesom ældre, anorektikere, rygere og epileptikere. Også overstressede mennesker ligger mere i risikozonen end andre. Biotinmangel og dets symptomer ligner meget de samme symptomer, man får, når man har mangel på vitamin B1.

Det, man da skal tænke på, er at spise ekstra meget af grønne grøntsager, havregryn, æggeblommer og hvedegryn samt kyllingelever, ølgær, sojaprodukter og nødder for at give kroppen et ekstra biotinboost. For dem, der vil have stoffet naturligt via kosten, er disse råvarer vigtige at holde udkig efter i supermarkederne. De fleste kosttilskud af biotin plejer at indeholde cirka 45 mikrogram og opefter, hvilket er mere end rigeligt. Dog findes ingen kendt bivirkninger, hvis man tager ekstra meget biotin, så man kan normalt indtage en større dosis, hvis man vil, så vidt det ikke er overdreven. Spis dog ikke æggehviden råt, eftersom den indeholder et stof, som hæmmer biotinet i blommen. Mere om dette længere nede i artiklen.

Biotin i tabletter som kosttilskud

Hvis du mærker, at du begynder at få sprukne negle, livløst hår og en trist hud, så bør du tage en kur af biotin i form af kosttilskud, som sælges over alt i både helsekostbutikker, på internettet og i visse supermarkeder. En varieret kost giver cirka 40 mikrogram biotin, og den daglige anbefalede dosis ligger også heromkring, ifølge forskere. Normalt plejer maden at give os denne dosis, så et kosttilskud er mere for skønhedens skyld – dvs. for dem, som vil have et stærkere hår og en smukke hud mm.

Tænk dog på at den bedste effekt får man, hvis man spiser en balanceret kost, hvor den rette mængde biotin og øvrige vitaminer og mineraler indgår. At sætte sin lid kun til kosttilskud er ikke en god anbefaling, hvilket de fleste formodentligt ved. Det er også vigtigt at pointere, at man altid bør rådføre en læge, hvis man ammer, er gravid eller syg, inden man starter med kosttilskud.

Funktion af biotin

Biotin behøves, når aminosyrer som serin, asparginsyre og treoning er i nedbrydningsprocessen. Det er også involveret i frigørelsen af insulin. Insulinfølsomheden bliver større, og bidrager til en forbedring af anvendelsen af sukker i kroppen. Det påvirker leverens kontrol af sukkerindtaget, og frigør glukokinase – et enzym som har meget at sige i dette stadie.
Biotin agerer også co-enzym under metaboliske processer og alle dets reaktioner, samtidig med at det også behøves for den normale kæde af omsætningen hos proteiner, fedt og B-vitamin. Den forbedrer B-cellers funktion, som er ansvarlige for produktionen af antistoffer.

Her følger også en liste af, hvad biotin modvirker, og hvad det hjælper til med:

  • Modvirker candidasvamp, og lindrer allerede opståede problemer
  • Modvirker dannelse og kolonisering af dårlige tarmbakterier
  • Hjælper till ved diabetes og modarbejder en lav insulinfølsomhed
  • Fremmer talgkirtler
  • God for produktion af kønshormoner
  • Anbefales for patienter, som lider af svære nyreproblemer

Når biotinets effekt udebliver

Husk på at store mængder af vitamin B5 kan medføre, at det reducerer biotin i kroppen i stedet. Også folk, som konsumerer meget alkohol eller rå æg, kan få problemer med biotin. Hvis man får høje insulindoser, så kan det også anbefales, at man tager ekstra tilskud i form af biotin.

De øvrige B-vitaminer

Biotin indgår som bekendt i vitamin B-gruppen, og sammenlagt findes der 8 stykker af disse. De navngives som B1 eller Thiamin, B2 eller riboflavin, B3 eller niacin, B5 eller pantotensyre som også er perfekt, hvis man vil have fin hud, B6 eller pyridoxin, B7 eller biotin, B9 eller folinsyre samt B21 eller cyanocobalamin. Vi vil kortfattet komme ind på, hvad alle disse vitaminer gør, foruden biotin som beskrives i artiklen.

  • B1 er specielt vigtigt for indlæringen og nervesystemet samt stofskiftet. Hvis man er alkoholiker, eller ligger i risikozonen, og rammes af nerveskader, behøves en betydelig dosis af B1.
  • B2 hjælper til at forbrænde fedt, kulhydrater og protein, og spiller en rolle for syn, hår, negle og hud præcis som biotin. Foruden i kød, æg og lever findes B2 i sund yoghurt og mælk.
  • B3 er essentiel, når det kommer til at mindske det dårlige kolesterol og forhøje det gode. Hvis man har mangel på B3, kan man rammes af sygdommen Pellagra, som man finder i visse ulande. Symptomer består af demens, dermatitis og til sidst – døden.
  • B5 siges at kunne lindre akne markant, og derfor er der mange mennesker med svær akne-plaget hud, som tager kosttilskud i form af pantotensyre eller B5. Dog er det ikke tilstrækkeligt bevis for at få en recept kun på B5 ved et lægebesøg, hvis man lider af plettet hud.
  • B6 behøves for proteinomsætning og nervefunktion. Det er vældigt unormalt at få mangel på dette vitamin, eftersom den findes i de fleste levnedsmidler. Rammes man alligevel af det, så er normale symptomer hudforandringer rundt ved øjnene, mund og næse samt kramper og blodmangel.
  • B9 eller folinsyre er vigtigt for gravide kvinder for ikke at rammes af anæmi eller blodmangel, som det også kaldes. Har man mangel på folinsyre, og venter sig, kan barnets rygmarv få problemer. Man bør indtage cirka 500 mikrogram per dag af B9, og kost, som vitaminet findes i, er bl.a. frugt og grøntsager, fuldkornsprodukter, bælgplanter, yoghurt og leverpostej.
  • B12 er særligt vigtigt at indtage, hvis man er veganer, da det hovedsageligt findes i kød, æg, fisk og skaldyr, samt mælk og ost. Derfor bør et kosttilskud af B12 indtages af strenge veganere.

"Vitaminbjørne" og biotin

Fra USA er man begyndt af sælge en slags vitaminslik kaldet vitaminbjørne. De ligner normale vingummibamser, men påstås at være pakkede med biotin og B-vitamin. Normalt laves de til børn, eftersom mange børn ikke er specielt glade for alt, hvad der hedder vitaminer og mineraler. Denne lille gimmick skal give sukkerelskende børn en dosis biotin, men faktum er, at de har fået ganske hård kritik, eftersom de også indeholder en del sukker. Slikbjørnene er dog blevet meget værdsatte, og findes nu også med omega 3 og calcium i smage som hindbær, tyggegummi og surt.

Den aktive ingrediens i disse søde bjørne er en blanding af vitaminer med biotin i centrum. Ifølge producenterne skal bjørnene give en dosis af næsten 1700 mikrogram biotin, hvilket kan anses som lidt højt for et barn. Mange eksperter mener i stedet, at det er bedre at spise mad med biotin eller anden B-vitamin. Slikkes sælges også i Danmark.

Man kan også få vitamindrikke, hvor B-vitaminer og biotin indgår. Også her findes der grundlag for debatter, da mange mener, at disse drikke ikke er lige så nyttige, som de påstår. Nogle af dem har imidlertid fået relativt god kritik, hvis de ikke indeholder tilsat sukker og andre tilsætningsstoffer.

Rå eller kogte æg med biotin

Biotin findes i æggeblommen, men det skal også nævnes, at i æggehviden forekommer der et stof ved navn avidin, som hæmmer optagelse af biotin, hvorpå folk, som spiser rå æg, kan få biotinmangel i værste fald. Samtidigt giver varme og tilberedning af mad med biotin en nedsat effekt af dets fordele, så spørgsmålet er, om man skal spise rå æggeblomme eller koge ægget helt for at slippe avidinet i æggehviden. Avidinet forsvinder, når man koger ægget, men samtidig mindskes biotinet en smule.

Konklusionen er, at man enten kan spise rå æggeblomme, hvis man er 100% sikker på, at ægget er helt frisk, ellers kan man koge ægget, men måske spise flere.

Sammenfatning

Biotin er en del af de mange B-vitaminer, som alle har sine fordele for organismen. Det er meget unormalt ikke at få tilstrækkeligt med biotin, eftersom det findes i mange levnedsmidler, og produceres desuden på egen hånd i tarmene. Biotin er vandopløseligt, og er det stof, man bør få i sig, hvis man vil have tykkere hår, pænere negle eller en jævn og glat hud. Et stort indtag af biotin har endnu ikke bevist at give negative følger, men som alle andre stoffer og levnedsmidler, skal man passe på med at få alt for meget, da man egentlig ikke ved, hvad der kan se.

I dagligdagen er det let at finde produkter med en meget stor mængde biotin, bl.a. i vitaminslik og visse drikke, men eksperter mener, at disse også kan indeholde skadelige stoffer som for meget sukker. Biotin kan ellers købes som økologisk kosttilskud i mange butikker på netter eller i fysiske madbutikker, og er i så fald et bedre alternativ til de sødere eksempler, som lige blev beskrevet.

 

Udgivet: 2019-04-23
Sidst redigeret: 2019-06-11 17:02:37
Bedøm denne artikel
Ratings
Ratings
Ratings
Ratings
Ratings
85 Stemmer, Gennemsnit: 4.4 / 5