Ingefær - Meget nyttigt og hjælper mod forkølelse

Ingefær er blevet brugt som en medicinsk urt over hele verden i tusinder af år for dens evne til at fremme sunde tarmbakterier, forbedre fordøjelsen, reducere inflammation, støtte hjerte-kar-sundhed, hjælpe mod menstruationskramper, mavesmerter og lindre kvalme. I den seneste tid er ingefær i form af pulver eller kapsler blevet mere og mere populært, hvilket desuden også gælder for nogle traditionelle præparationer såsom ingefær-te.

Ingefær er et gammelt krydderi, der har fået status som "naturlig medicin". Dette skyldes blandt andet, at krydderiet har været brugt i meget lang tid, har fordøjelsesvenlige egenskaber og giver anledning til mange sundhedsmæssige fordele. Når det kommer til superfoods, er ingefær højt placeret på listen takket være dens kraftfulde sundhedsmæssige fordele.

Planten og kryddersmagen er alt andet end subtil. Mange af os elsker at bruge dette krydderi til at smagsforstærke vores hjemmelavede retter. Andre er imod dette. Ingefærens utrolige evner til at lindre alt fra maveproblemer til betændelser er to grunde til, at det fortjener opmærksomhed.

Hvad er Ingefær?

Ingefær er en blomstrende plante fra familien "Zingiberaceae", som vokser naturligt i den tropiske regnskov i Sydasien. Mennesker rundt om i verden har brugt krydderiet i tusindvis af år, både for dets kulinariske og medicinske fordele. Hvad de fleste af os tænker på som ingefær er faktisk rhizomet (stammen) af ingefærpladen, som er underjordisk. Afhængigt af hvilken type ingefær du køber, vil "kødet" være enten gult, hvidt eller rødt. Frisk ingefær er dækket af et brunt lag. I Indien bruges ingefær meget i dagligdagen. Ingefær-chai te er en husstandsfavorit, og er også et populært valg til at bekæmpe forkølelse og influenza blandt ældre mennesker.

På millioner af spiseborde i Indien ser du tændstikker lavet af frisk ingefær, der får en blød lyserød farve fra kontakt med citronsaft og salt: et godt supplement til ethvert mellemmåltid. Prøv og tag en smule frisk ingefær lige før et måltid for at støtte din fordøjelse, og for at opretholde et sundt tarmsystem! Du kan altid rive og presse det i en varm kop te, tilføje den til juice, kager, smoothies og meget mere... det handler her om at eksperimentere og have det sjovt.

Rodens sundhedsfordele

Ingefær er som vi tidligere var inde på i et delikat, naturligt krydderi, der giver en fantastisk måde at krydre din mad på. Men det er ikke alt: Sundhedsfordele ved ingefær er for mange til at blive ignoreret. Ny forskning er begyndt at fange den gamle visdom, der er gået gennem tiden, med nogle spændende resultater.

Her er nogle af de mest utrolige måder, hvorpå ingefærs helbredseffekter kan ændre dit daglige liv:

Lindrer kvalme

Ingefær er længe blevet brugt til at bekæmpe søsyge og med god grund. Der er foretaget en undersøgelse af sejlere (som var uerfarne med sejlads under hårdt hav) i tre forskellige grupper. Den første modtog anti-kvalme medicin, den anden en placebo, og den tredje ingefær. Forskerne fandt, at gruppen, der havde fået ingefær, havde færre symptomer på kvalme og svimmelhed end placebogruppen.
Ingefær fungerer ikke kun bedre end placebo. En omfattende gennemgang af seks forskellige undersøgelser konkluderede, at ingefær var "så godt som” medicin, du kan købe på apoteket mod kvalme. Så du får alle fordelene - uden risiko for negative bivirkninger.

Helbreder ildebefindende og svimmelhed

Ingefær har også vist sig at hjælpe med at lindre graviditetssymptomer hos gravide kvinder. En undersøgelse fandt ud af, at det reducerede følelser af kvalme, selv om frekvensen for opkast forblev den samme. For at være på den sikre side skal du sørge for at tale med din læge, inden du begynder at bruge ingefær, mens du er gravid.

Så næste gang du går ud på en bådtur, og du ved, at risikoen for søsyge eksisterer, tænk på ingefær. Du kan altid tygge på et stykke rod, tage kapsler (tabletter) eller lægge det i en simpel drik ved at hælde en lille rod i et par kopper varmt vand. Det kræver ikke mere end et gram eller deromkring, for væsentligt at reducere symptomer på kvalme.

Reducerer inflammation

Ingefærens mest fantastiske sammensætning, "gingerol", har en potent anti-inflammatorisk effekt. Det gør ingefær et glimrende valg, hvis du oplever smerter i leddene, uanset sværhedsgraden. Mange undersøgelser har vist, at ingefær er effektiv selv for personer med slidgigt eller ledgigt, hvilket resulterer i mindre smerte og bedre mobilitet. Så hvis du har gigt? Prøv nogle ingefær. De antiinflammatoriske egenskaber vil hjælpe dig en hel del!

Disse fordele er langsigtede og meget reelle. I et års langt studie blev personer med gigtsmerter i knæene sammenlignet med en kontrolgruppe og dem, der tog ingefær hver dag. Ingefærgruppen rapporterede meget mindre subjektiv smerte. Selv knæets omkreds blev målt, og begyndte at mindskes blandt gruppen med ingefær efter ca. 12 uger. Dette giver en objektiv foranstaltning, at ingefær reducerer hævelse. Forskere arbejder stadig for at forstå, hvordan ingefærens antiinflammatoriske effekt virker. En undersøgelse udført i 2005 afslørede imidlertid en mulig forklaring: ingefær undertrykker signalstoffer, proinflammatoriske stoffer produceret i slimhinden i leddene, ledbrusk og immunceller.

Forhindrer bakterie- og svampeinfektioner

Ingefær er ikke bare et godt krydderi til at benytte sig af, når du er sløj og syg. Det kan holde dig sund og hjælpe dig mod at blive syg! Med gingerolforbindelser, som vi nævnte tidligere, kan du mindske risikoen for flere infektioner.

Lindrer muskelsmerte

Hvis du træner, er du nok for bekendt med den ømhed, der kommer senere. Det kan være smertefuldt og svært at motivere dig selv til at holde fast i din daglige rutine, hvis du allerede har smerter. Ingefær hjælper imod dette. Hvad dette handler om er, at gingerol (som vi tidligere nævnte) har antiinflammatoriske virkninger. Gingerol reducerer ikke kun de tilstande, der resulterer i smerte (inflammation). Det virker også på smertereceptorer i sig selv. Som når man spiser peber, smager ingefærsmagen stærkt i et sekund, men i sidste ende lindrer det smerter og skaber andre positive effekter.

En undersøgelse viste, at daglige ingefærtilskud i løbet af 11 dage førte til ca. 25 procent fald i muskelsmerter efter øvelser. Resultaterne er lovende, uden tvivl! Men nøgleordet her er at spise det hver dag. Mens ingefær helt sikkert lindrer muskelsmerter, sker det ikke med det samme. Det er bedst at tage lidt hver dag, så du ikke bemærker smertelindring indtil 24 til 48 timer senere.

Fremmer en sund sjæl

Inflammation og oxidativ stress fremskynder aldring. Derfor tror mange forskere, at det i høj grad er ansvarligt for Alzheimers-syndrom og andre kognitive problemer. Ingefær bekæmper betændelse og virker som en antioxidant, så det kan hjælpe os med at opretholde en sund kognitiv funktion, som vi aldrer.

Et studie undersøgte ingefærs virkning på middelaldrende kvinder og fandt ud af, at en daglig dosis ingefærkosttilskud førte til forbedret arbejdshukommelse og reaktionstid. En anden undersøgelse viste, at under både normale og kemisk inducerede hukommelsesunderskud på rotter, gav ingefærekstrakt forbedret ydeevne på en efterfølgende test. Der var forbedringer i læring og hukommelse, samt øget aktivitet i hippocampus, en del af hjernen, der er stærkt forbundet med hukommelse.

Hjælper mod forstoppelse

Vi har allerede været inde på ingefærs utrolige evner mod infektioner. Men hvis det stadig lykkes dig at blive syg, kan du stole på ingefær af en anden grund. Ingefær er en naturlig ekspektorant, hvilket betyder at det løsner slim i lungerne og luftveje og hjælper dig med at hoste det op. Dette er godt for en række respiratoriske problemer. Forskere fra Columbia University har fundet ud af, at ingefær hjælper med at afslappe musklerne omkring din krops luftveje, som kan krampe og gøre vejrtrækning vanskelig for personer med allergi eller astma. Næste gang du har at gøre med trykkende brystkasse eller vedvarende hoste, skal du prøve at lave varme drikke som te, med ingefær og citron et par gange om dagen. Du vil snart bemærke at du kan trække vejret meget lettere.

Så næste gang du er syg, skal din rutine være at gøre lave dig selv en varm kop ingefær-te hver dag, indtil du er godt helbredt. Ingefær er en af de mest lækre og helbredende krydderier, vi har på vores jord. Jo flere forskere studerer denne fantastiske plante og dette krydderi, jo flere fordele synes de at opdage. Find måder at gøre ingefær til et almindeligt krydderi til dine måltider, og du vil høste fordelene ved ingefær. Uanset om det er for at bekæmpe muskelsmerter, en stædig hoste eller at beskytte din hjerne og hjerte, har naturen givet os et kraftfuldt redskab i vores stræben efter et godt helbred!

Ingefær og stærkt immunforsvar

En gruppe af nigerianske forskere har fundet ud af, at ingefær er endnu mere effektiv til at dræbe Staphylococcus aureus (staph infektioner) og Streptococcal pyogenese end konventionelle antibiotika. Dette har vigtige konsekvenser, hvis du genvinder din styrke på et hospital efter en sygdom eller operation, hvor bakterielle infektioner er almindelige. Vær ikke bange for tandlægen: Et stykke ingefær hjælper med at holde tandkødet under kontrol. Ingefær fremmer også en renere og sundere mund. Det hæmmer væksten af mundbakterier forbundet med tandkødssygdom, såsom tandforfald og gingivitis. Foruden at forhindre bakterielle infektioner har ingefær også vist sig at være effektiv mod svampeinfektioner som Candida albicans og andre som er resistente mod antimikrobiel behandling.

Ingefær er også antiinflammatorisk med virkninger, der kan hjælpe en med at afslappe musklerne i maven og hjælpe med jævnt at flytte maden gennem fordøjelsessystemet. Det virker særligt godt for personer med kronisk fordøjelsesbesvær, en tilstand, hvor det tager længere tid for maven at komme gennem tyndtarmen. Mange forskere mener, at denne forsinkelse i gastrisk tømning er, hvad der forårsager fordøjelsesbesvær og symptomer derpå. En undersøgelse viste, at lidt over et gram ingefærpulver før et måltid kan fremskynde gastrisk tømning med 50 procent.

To rotteundersøgelser forklarede, hvordan dette virker. Forskerne fandt, at ingefær gør det muligt for kroppen bedre at udskille galde og stimulere trypsin og bugspytkirtlen amylase, der begge er vigtige enzymer til fordøjelse. Den samme forsker sagde også, at regelmæssigt forbrug af ingefær og andre krydderier er en vigtig del af sund fordøjelse. Hvis alt dette ikke var nok, viste en undersøgelse i 2007, at ingefær var flere gange mere effektiv end medicinpræparater, såsom Prevacid i behandlingen af halsbrand og mavesår.

2 måder du kan bruge ingefær på

1. Krydret duftende ingefær og ris

  • Kog basmatiris. Når du fjerner låget, skal du hurtigt røre finhakkede hvidløg, ingefær, grøn chili og friske korianderblade i - den eksplosive smag og duft vil tilfredsstille dine smagsløg. 

2. Ingefær i te

  • Rist en lille smule ingefær og kom den i te eller gennem din juicer. Der er flere forskellige rensende og helbredende ingefær-teer derude, der vil have gode effekter på dit helbred. Mange der forsøger at detoxe deres krop, bruger normalt også ingefær som en af ingredienserne i deres "detox-blanding".

Konklusioner

Ingefærkapsler kan være gavnlige for personer med visse hjerte-kar-sygdomme. Ifølge en undersøgelse kan ingefær medvirke til at forhindre blodpropper og bidrage til lavere niveauer af "dårligt" LDL-kolesterol, hvilket kan hjælpe med at beskytte mod beskadigede blodkar forårsaget af aterosklerose. Dens opvarmning og blodfortyndende virkninger hjælper og sikrer, at blodet kan cirkulere mere frit, hvilket giver bedre omsætning i hele kroppen.

Vi kan utvivlsomt være enige om, at ingefær har en række sundhedsfremmende virkninger, og det burde være noget, vi alle har liggende derhjemme, enten til vores madlavning eller som et kraftfuldt redskab, når vi er forkølede eller lignende. Ingefær har fremragende effekter på den menneskelige krop og kan gøre vidundere. I betragtning af at ingefær kommer fra moder jord, er det en god måde at hjælpe kroppen uden at risikere nogen bivirkninger. Jeg håber artiklen har været en stor hjælp til at dække det meste om ingefær og dets sundhedsmæssige fordele.

Udgivet: 2019-04-10
Sidst redigeret: 2019-10-10 17:19:29
Bedøm denne artikel
Ratings
Ratings
Ratings
Ratings
Ratings
106 Stemmer, Gennemsnit: 4.5 / 5
Ge din syn på Ingefær tabletter
Comments

No one has commented on this page yet.