Vitamin B12

Forskellige vitaminer har forskellige funktioner, men når det kommer til B12 handler det om næsten hver eneste celle i bare hele kroppen. Uden B12 ville vores celler ikke være i stand til at arbejde, og vores røde blodlegemer ville ikke engang eksistere , og vi har meget at takke emnet for. Det betyder også, at mangel på B12 kan have meget alvorlige konsekvenser.

Forskellige vitaminer har forskellige funktioner, men når det kommer til B12 handler det om næsten hver eneste celle i hele kroppen. Uden B12 ville vores celler ikke være i stand til at arbejde, og vores røde blodlegemer ville ikke engang eksistere, og vi har meget at takke emnet for. Det betyder også, at mangel på B12 kan have meget alvorlige konsekvenser.

B12 har mange funktioner og er et stof, som vi har brug for at få i tilstrækkelig mængde, og der er et stort antal fødevarer, der indeholder tilstrækkeligt høje niveauer. Dog ikke alle mennesker får så meget, som de har brug for, og hvad det afhænger af, hvad der sker, og hvordan det kan undgås eller behandles, er bare nogle af de interessante aspekter ved dette vigtige emne.

Hvad er B12?

B12 kaldes også cobalamin og er en af ​​de otte B-vitaminer , som kroppen har brug for at give cellerne mad og energi fra det, vi spiser og drikker. Processen er almindeligt kendt som metabolisme, og enhver type B-vitamin har sin funktion. Når det kommer til B12, er der tre hovedfunktioner: at producere myelin, at skabe røde blodlegemer og at fremstille DNA.

  • Myelin: Myelin er nødvendig for, at nerveceller og deres signaler fungerer korrekt, da det fungerer som en slags beskyttende isolering omkring netværket af nervesignaler med små huller, hvor signalerne kan "hoppe" fra sted til sted. Man kunne sammenligne stoffet med det isolerende materiale omkring et elektrisk kabel, hvis funktion det er at beskytte og lette strømforsyningen, så det ender på det rigtige sted. Hvis myelin bæres, kan det føre til alvorlig neurologisk skade eller sygdom, og det mest kendte eksempel er Multiple Sclerosis (MS), men også problemer med synet og forskellige mentale funktioner.
  • Røde blodlegemer:  Vores blod består af mange komponenter, og de bedst kendte er de hvide og røde blodlegemer, der har forskellige funktioner. Mens de hvide kroppe dannes i knoglemarven og er knyttet til kroppens immunsystem, primært for at bekæmpe betændelse, er den røde opgave at transportere ilt til kroppens celler såvel som "affaldsproduktet" kuldioxid, der dannes i dem, efter at de har fortæret ilt, til lungerne. hvor gassen derefter udåndes. Uden røde blodlegemer får vi anæmi, hvilket kan føre til meget alvorlige konsekvenser, som du kan læse mere om nedenfor.
  • DNA:  DNA kaldes undertiden kroppens informationskilde og er så at sige den arkitektoniske plan for hele vores organisme. Heri ligger al information om ting som hvilken øjenfarve vi har, og hvor længe vi er, men også hvilke sygdomme vi har, og hvis vi har allergier. Der er endda forskere, der har teorier om, at DNA bærer en slags "hukommelse" fra generation til generation, der lærer os at klare os i livet. Det er DNA, der "instruerer" forskellige proteiner til at danne, såsom hormoner, og vitamin B12 er en af ​​ingredienserne her. Ved at tilføje B12 til kroppen, kan dens egen DNA-sekvens sende den nødvendige information og sikre, at den nødvendige celledeling finder sted for, at forskellige proteiner kan dannes.

Andre funktioner

Der er også mange andre kropsfunktioner, såsom hvor B12 er nødvendig, som er mindst lige så vigtige som dem, der allerede er nævnt. Kroppen er et kompliceret system, hvor det mindste sporelement er et vigtigt led i hele kæden, og B12 er et af de stoffer, der kan "styrte" hele systemet med dets fravær. Forskning viser, at B12 påvirker vores humør og mentale energiniveau, og ved at lade de røde blodlegemer transportere nok ilt til hjernen, holdes det i topform. Dette reducerer til gengæld risikoen for demens samt mere alvorlige psykiske problemer såsom angst og hallucinationer.

Hvis du er en atlet, eller hvis du træner meget, kan B12-tillægget hjælpe dig med at give det så lidt ekstra. Man har set, at et simpelt diættilskud med vitaminet kan øge både kondition og udholdenhed; begge værdifulde i træning sammen.

For gravide kvinder er B12 særlig vigtig, både for sig selv og for fosteret, da vitaminet er så tæt knyttet til udviklingen og god tilstand af blod, nerver og DNA. De kvinder, der tager ekstra B12 under deres graviditet, reducerer risikoen for, at babyen bliver født med fødselsdefekter, især dem, der påvirker rygsøjlen og hjernen.

En video med fokus på vitamin B12-mangel 

Opdagelsen af ​​B12

Som mange andre vitaminer var det netop manglen på B12 hos individer, der førte til dens opdagelse. I løbet af første halvdel af det 19. århundrede begyndte forskere at blive mere og mere interesseret i, hvad der almindeligvis kaldes anæmi. Det blev konstateret, at nogle mennesker, især børn, havde en svag forfatning, som udtrykte sig som bleghed, åndenød og generel mangel på energi. Alle mulige teorier blev præsenteret, men det var først i det 20. århundrede, at en videnskabsmand ved navn George Whipple indså sammenhængen mellem diæt og anæmi. Ved at give anæmiske hunde i live var han i stand til at få dem sunde, og dette førte til sidst til den konklusion, at det var vitamin B12, der var den underliggende komponent og en Nobelpris i 1934.

Hvor meget har du brug for?

Mængden af ​​B12, som en person har brug for, afhænger blandt andet af deres køn, alder og aktivitetsniveauer, men ifølge Fødevarestyrelsen har voksne brug for ca. 2 µg om dagen, mens børn har brug for omkring halvdelen. Amning kan midlertidigt kræve op til 2,6 ug dagligt.

Så betyder det, at du skal spise denne mængde hver dag? Nej, i modsætning til andre stoffer, som kroppen disponerer over for, kan leveren opbevare en vis mængde B12 i flere år. Dette betyder, at det er nok at opretholde en normal og varieret diæt for ikke at bekymre sig om mangel.

Hvor er B12?

B12 findes hovedsageligt i dyrefødder, såsom kød, fjerkræ, æg og forskellige mejeriprodukter, og dette skyldes, at vitaminet naturligt dannes i tarmfloraen hos dyr. Der er også nogle vegetabilske produkter, der er beriget med B12, især mælkesorter som havre- og mandelmælk, samt visse typer morgenmadsprodukter og mysli.

Blandt de animalske fødevarer, der indeholder høje niveauer af B12 / 100g, er følgende:

  • Lever og nyre fra kylling, svinekød, oksekød og lam: mellem 20-110 ug
  • Liggende fløde, østers og muslinger: 18-19μg
  • Varmrøget bøg og makrel: 13 ug
  • Kogt sild, krabbe og røget laks: 9-10 µg
  • Æg: 1,7 ug

Vegetabilske produkter:

  • Korn, vallepulver & babygrød: 0,8 µg
  • Semuljevælling: 0,5 µg
  • Hvedeskorpe: 0,2 µg
  • Ært eller gulerodssuppe: 0,02 ug

Som det kan ses af ovenstående eksempler, er animalske produkter en overlegen kilde til B12, og derfor er det ekstremt vigtigt, at vegetarer, men især veganere, får nok i sig selv, så de ikke lider under de alvorlige følger af manglen.

Kosttilskud med B12

vitamin b12 healthwell

Vitamin B12 tabletter fra Healthwell

Det er langt farligere at ikke få nok B12 end for meget, og hvis du er i risikogruppen for en mangel, er det en god ide at både gennemgå dine kostvaner, men også at tage kosttilskud. Der er mange produkter at vælge imellem, herunder tabletter og multivitaminer, og mens nogle er designet til at give generelt gode vitaminniveauer, er andre mere specifikt rettet mod mennesker, der for eksempel er veganere, har en kronisk sygdom eller er ældre. Der er produkter med kun B12, men også meget med andre B-vitaminer, folsyre eller D-vitamin, som alle hjælper kroppen med at styrke sit immunsystem, få hjernen og humøret mere stimuleret og fremmer normal celledeling og produktionen af ​​røde blodlegemer.

For mennesker, der ikke kan lide at tage kapsler eller tabletter, eller hvis du af en eller anden grund har brug for så let absorberet produkt som muligt, er B12 i flydende form et fremragende alternativ. Her tager du blot et par dråber direkte i munden eller ved at blande dem med vand eller juice. Den allerbedste optagelse sker, hvis du tager dråberne under din tunge og lader dem være der et stykke tid, inden du sluger.

Lidelse af en mangel på B12 kan have meget alvorlige konsekvenser for et menneske, og hvis det går for langt, kan det endda føre til død. Manglen er ofte stealthy, og de første symptomer er normalt, at du føler dig lidt træt og sulten og kan opleve prik eller følelsesløshed i fødderne. Mange gange forklares dette ved at have meget at gøre, blive stresset eller have en forkølelse, men dette er en generel slags magtesløshed, der ikke går væk, og som gradvist bliver værre. Efterhånden som manglen vedvarer, kan du blive svimmel og vanskelig at koncentrere, og til sidst manifesterer den sig ved at blive let åndedrættet, hjertebanken og kriblende i ørerne. Andre almindelige symptomer er tilbagevendende hovedpine, en rød og glat tunge, men også depression.

Hvad der sker i kroppen ved B12-mangel er, at du får anæmi, også kendt som anæmi, dvs. produktionen af ​​røde blodlegemer falder, men også at du kan have problemer med det centrale nervesystem, spasmer, nedsat tænkning og hukommelse, hallucinationer. eller infertilitet for mænd.

Med en simpel blodprøve kan du måle blodlegemets indhold, og en normal værdi for en voksen kvinde er 0,35-0,46 / l for en voksen mand 0,40-0,50 / L. Variabler på dette kommer fra ting som kropsvægt, levevilkår og hvor aktiv du er. Nogle gange vælger læger også at foretage en gastroskopisk undersøgelse for at se, hvordan slimhinderne er, og i nogle tilfælde har du også brug for knoglemarvstest.

Hvordan behandles B12-mangel?

Hvis det ikke er gået så langt, at det får regelmæssig anæmi, kan det være nok at ændre din diæt, tage kosttilskud eller vitaminer ved de første symptomer. Efter et stykke tid forsvinder problemerne normalt, og fremover er det ekstra vigtigt at opretholde gode diæter. Hvis du på den anden side er blevet alvorligt syg, eller hvis du af en eller anden grund har mistet evnen til at absorbere B12 i kroppen, skal du tage regelmæssige B12-sprøjter resten af ​​dit liv, normalt cirka fire gange om året.

Hvem har brug for ekstra B12

Frem for alt er der to grupper i vores samfund, der især risikerer at lide under en mangel på B12. Den mest omtalte gruppe er veganere, da de ikke spiser mad eller animalske produkter. Selvom veganers hovedmotivation hertil er af humane grunde til, at dyr ikke lider, vedtager mange mennesker også den veganske livsstil for at reducere deres kulstofaftryk eller leve sundt. For det meste er det nyttigt at spise vegansk, og du kan få det meste fra planteriget, men med B12 er det en helt anden fem.

Den anden mest ramte gruppe er ældre mennesker, der ikke spiser ordentligt. Desværre er det ret almindeligt, da mange ældre enten ikke kan give tilstrækkelig ernæring på grund af fysiske eller mentale vanskeligheder, eller når de har mistet appetitten. Der er også mange ældre mennesker, der mister evnen til at absorbere B12 fra det, de spiser som en naturlig del af aldringsprocessen.

Nogle sygdomme kan få kroppen til at blive sværere eller helt miste evnen til at absorbere B12 fra kosten. Gastric og Crohns sygdom er typisk sådan, men også almindelige problemer med mave og tarme, når vitaminet optages i tyndtarmen, som skal være sundt og fungere normalt. Selv mennesker, der har gennemgået en operation, hvor dele af tarmen er blevet fjernet, kan have mangler, såvel som personer, der gennemgår langvarig eller permanent medicin, såsom diabetikere.

Bivirkninger

Der er ikke fundet nogen bivirkninger i forsøg med mennesker, der er blevet konsumeret mere end 100gr B12 om dagen. Da stoffet er vandopløseligt, forsvinder det med det næste badeværelsesbesøg, hvis du får for meget.

 

Sidst redigeret: 2019-11-21 12:44:48