Vitamin-B5 (pantothensyre)

Ligesom med så mange andre videnskabelige navne kommer navnet Pantothensyre fra græsk, hvor ordet ”pan” betyder "overalt" og "altid". Dette er et vitamin, som du har brug for til alt og som desuden findes i alt, med andre ord, og mere specifikt er det nødvendigt for stofskiftet. Uden dette kommer vi ingensteds, da det netop er stofskiftet der sikrer, at vi kan nedbryde, udvinde og distribuere de mange vitale komponenter til vores kroppe og give os energi.

Man har længe været interesseret i vitamin B5, som Pantothensyre er bedre kendt som, da der er en række fordele af stoffet i forhold til meget andet end stofskifte. Et af de vigtigste områder har at gøre med hud, hår og negle, da folk, der for eksempel lider af acne eller hårtab, har bemærket mærkbare forbedringer. Det betyder, at B5-vitamin ikke kun er en lille vidundermager internt, men også eksternt og giver dermed flere grunde til dets altomfattende navn.

Hvor finder man Vitamin B5

De to vigtigste kilder til Pantothensyre er kød og fuldkornsbrød, men i lighed med navnets antydning kan man faktisk finde B5 i det meste, om end i forsvindende små mængder. Hvis du vil være særlig sikker på at du får stoffet, skal du være forsigtig med at fra dyreriget indtage tarm, fisk, æg og mejeriprodukter og fra planternes rige ting som bælgfrugter, tørrede svampe, kål, broccoli, blomkål, solsikkefrø og alt der indeholder fuldkorn herunder brød og berigede morgenmadsprodukter.

Når det kommer til hele korn, er det hovedsagelig de umalede portioner, der indeholder de højeste niveauer, hvoraf man skal vælge brød, hvor fuldkort også sidder på ydersiden.

Hvordan virker det?

Når vi spiser, er det netop de vitaminer, der starter ved B, der sørger for at udvinde glukose fra de kulhydrater, vi bruger. Pantothensyre ekstraherer glukose fra både kulhydrater og fedtstoffer, som derefter omdannes til energi. Vi har netop brug for energien til at kunne gøre alt, herunder at sidde, stå, løbe, tænke og bare være. Ud over de allerede nævnte funktioner kræves der også energi til, at kroppen kan producere andre stoffer, såsom hormoner og blodceller.

Bare pantothensyre hjælper kroppen med at lave sex- og stresshormoner, og mens førstnævnte helt sikkert lyder positivt, kan sidstnævnte virke negativt. Glem dog ikke, at stress er nødvendigt for vores præstationsevne, og det er netop den, der giver os mulighed for at udlevere vores energi på forskellige tidspunkter.

Bedre hud

En effekt, som pantothensyre synes at have, er at det reducerer porrernes størrelse i huden. Dette fører igen til, at mange får mindre acne, og i nogle lande anbefales det at øge indtaget for teenagere med problematisk hud, især dem, der får svære udbrud. Det har også vist sig, at der er et forhold mellem stoffet og fugtighedsgraden i menneskets hud, og mange føler, at de har en blødere og sundere hud, efter at de er begyndt at tage kosttilskud.

Kan man få mangel på Vitamin B5?

Svaret på dette spørgsmål er faktisk både ja og nej. Mens en person, der normalt ikke spiser normalt, kan få en B5-mangel, kan en person, der ikke har tilstrækkeligt høje niveauer af B12, behøve et ekstra indtag, da det kun er pantothensyre, der hjælper med dets fremstilling.

Især veganere kan få en mangel på B12 og bør derfor være ekstra opmærksomme. I eksperimenter, hvor folk udsættes for sultrelaterede tilstande, har det vist sig, at manglen på B5 meget hurtigt kan modvirkes med tilskud, og at den ikke giver nogen permanente mén.

Kan man få bivirkninger?

I modsætning til mange andre vitaminer kan man ikke overdosere på B5, da det er vandopløseligt og dermed forsvinder fra kroppen. Mens andre vitaminer kan opbevares og forårsage forskellige skader, er et overskud på B5 ikke noget, du skal bekymre dig om. Der er nogle tilfælde, hvor folk har taget så store mængder, at de er blevet lidt løse i deres mave, men det handler ikke om permanente problemer.

Publicerad: 2019-04-16
Senast uppdaterad: 2019-06-11 17:05:16
Betygsätt den här artikeln
Ratings
Ratings
Ratings
Ratings
Ratings
74 röster, Genomsnitt: 4.5 / 5