Gurkemeje

Gurkemeje er et orange krydderi, som mennesker længe har anvendt ved madlavning for at øge smagsoplevelsen samt udseendet. Det er særligt almindeligt i indiske karryretter. Takket være dets påståede antiinflammatoriske og antioxidante egenskaber er krydderiets popularitet øget meget i Danmark de seneste år. Curcumin er den vigtigste bestanddel i stoffer, og har en række forskellige fordele. Nedenfor går vi igennem et par af fordelene ved dagligt at indtage gurkemeje, samt lister et par rigtigt gode kosttilskud med gurkemejekapsler.

Det mest effektive næringstilskud i eksistensens tid

Der findes flere og flere kilder, som peger på, at gurkemeje skulle kunne være det mest effektive næringstilskud i eksistensens tid – uhyre nyttigt med andre ord! Mange studier af høj kvalitet viser, at det har store fordele for din krop og hjerne. En enkel søgning på Google hjælper dig med at finde alle de seneste forskningsstudier, som du måske vil læse. I den her artikel kommer vi til at gå igennem det meste, du bør kende til om gurkemeje. Du kommer også til at se et par forskellige forslag, hvis du vil købe gurkemeje. Blandt andet tipser vi om forskellige tabletter, pulver og kapsler. Vi vil dog begynde med at fortælle lidt kort om krydderiet, så du får et godt overblik over, hvad gurkemeje er godt for.

Gurkemeje er krydderiet, som giver karry sin gule farve. Det er blevet anvendt i Indien i tusindvis af år som krydderi, men også som en medicinal vækst. Videnskaben er for nyligt kommet til konklusionen, at inderne faktisk har haft ret i det, de længe har påstået. Det indeholder virkelig forbindelser med medicinske egenskaber. Disse forbindelser kaldes curcuminoider, hvis vigtigste forbindelse er curcumin eller kurkumin, som det også kan staves. Curcumin er den vigtigste aktive bestanddel i gurkemeje. Den har kraftige antiinflammatoriske egenskaber, og er en meget stærk antioxidant. Curcuminindholdet i gurkemeje er ikke så højt, men udgør kun cirka 3 % af totalvægten.

De fleste studier omkring denne urt anvender sig af gurkemejeekstrakt, som indeholder mest curcumin, med doser som normalt ikke overstiger 1 gram per dag. Det skulle være meget svært at nå disse niveauer ved bare at anvende et gurkemejekrydderi i dine levnedsmidler. Derfor, hvis du vil opleve de fulde effekter, skal du tage et ekstrakt, som indeholder signifikante mængder curcumin, og det er derfor udmærket at anvende sig af et tilskud. Desværre absorberes curcumin dårligt i blodet, men det hjælper at konsumere sort peber, som indeholder piperine sammen med gurkemejen. Dette er en naturlig substans, som øger absorptionen af curcumin med hele 2000 %. Man kan også sluge nogle hele peberfrugter sammen med curcumintilskud for at forbedre absorptionen. Curcumin er også fedtopløseligt, så det kan være en god ide at konsumere det i forbindelse med et fedt måltid.

Hvad er gurkemeje godt for?

gurkemeje

Gurkemeje indeholder flere nyttige vitaminer og mineraler

Grundlæggende næringsmæssige aspekter af gurkemeje er blandt andet mangan og jern, som du kan finde der. Det er også en udmærket kilde til fibre, vitamin B7, kalium og indeholder også friske mængder C-vitamin og magnesium. Selvom det er usandsynligt, at nogen skulle spise over 20 gram gurkemeje på en gang (selvom det skulle være helt ufarligt), kan næringsstofferne ovenfor ses som noget, som findes i krydderiet, men som man kommer til at behøve mere af. Det rækker ikke bare at krydre maden med gurkemeje for at få tilstrækkeligt med de næringsstoffer, som står i teksten ovenfor. Visse vælger at købe kapsler eller tabletter med gurkemeje for at få endnu mere ud af stoffet og således mere ud af gurkemejens indhold. Gurkemeje er dog effektiv selv i meget små mængder såsom en servering af en gurkemeje-krydret madret.

Helsefordelene ved gurkemeje inkluderer en forbedret evne til at smelte fedt, mindske gas og oppustethed, mindsket overbelastning og forbedret hudforhold med eksamen, psoriasis og akne. Gurkemeje er blevet anvendt som et kraftfuldt antiinflammatorisk stof i kinesisk og indisk medicin i årtusinder. Curcumin, det primære farmakologiske middel i dette krydderi, indeholder testede effekter på dette område, som kan sammenlignes med antiinflammatoriske midler og visse receptpligtige lægemidler. Men curcumin producerer ikke den toksiske effekt, som syntetiske stoffer iblandt gør, såsom sårdannelse, indre blødning og til og med et sænket antal hvide blodlegemer.

Flere rapporterede helseeffekter af gurkemeje inkluderer lindring af ledsmerter, såsom reumatoid gigt, nedsat ledhævelse og større bevægelsesområde, når de anvendes regelmæssigt. Forskning tyder også på, at gurkemeje kan være til hjælp ved behandling af inflammatoriske tarmsygdomme, sænket kolesterol, beskytte hjertet, lindre fordøjelsesbesvær, forbedre leverfunktionen og til og med forebygge Alzheimers sygdom. Kræftforebyggende og langsommere kræftcelletilvækst – specielt kræft i bryst-, tyktarm-, prostata- og lunge- og leukæmi hos børn – findes også på listen over mulige fordele.

En enkel men super sund salat - pakket med lækker smag fra blandt annet gurkemeje

9 vigtige fordele ved gurkemeje

Selvom listen kunne gøres næsten så lang som muligt, kommer vi her til at gå igennem 9 fordele ved at indtage gurkemeje.

1. Gastrointestinale behandlinger

Ofte er mennesker med fordøjelses- og mavesygdomme intolerantemod medicinske indgreb. Dette eftersom mavens flora allerede er i fare, og medicin kan bogstavelig talt rive slimhinden op. En dybdegående analyse af alle studier som evaluerer curcumins evne til at håndtere inflammatoriske tarmsygdomme (IBS, Crohns sygdom og ulcerativ colitis) fandt, at mange patienter kunne stoppe med at tage sine ordinerede kortikosteroider, eftersom deres tilstand forbedredes så dramatisk ved at tage curcumin!

For mange patienter med IBD (inflammatorisk tarmsygdom) reducerer kortikosteroider deres smertesymptomer, men skader på tarmforbundet over tid gør, at tilstanden forværres. Men supplement med curcumin havde ikke disse bivirkninger, og på grund af dets antiinflammatoriske egenskaber hjalp det faktisk med at læge tarmene og støtte tilvæksten af gode bakterier (probiotika).

2. Antikoagulantia / Antiplatelets

Medicinsk indgriben omfatter i almindelig følgende mediciner for at bremse og forhindre blodpropper:

  • Aspirin
  • Clopidogrel (Plavix)
  • Diclofenac
  • Enoxaparin (Lovenox)
  • Ibuprofen (Advil, Motrin, andre)
  • Naproxen
  • Warfarin (Coumadin) og andre.

Desværre for mennesker med tilstande, som behandles af disse lægemidler (dvs. dyb venetrombose og lungeemboli), kan denne tilgang ikke altid være den klogeste beslutning. Ibuprofenoverdosis er et sådant normalt problem. Foruden normale bivirkninger som overdreven blødning er risiciene i forbindelse med antikoagulanter overflødige, og inkluderer alt fra rygsmerter og hovedpine til åndedrætsbesvær. Gurkemeje har på den anden side inden kendte bivirkninger, hvis det ikke tages i ekstremt store mængder. Desuden, siden flere banebrydende studier i midten af 1980’erne er curcumin i gurkemeje blevet foreslået af forskere, som faktisk er et bedre alternativ for dem med vaskulær trombose.

3. Antidepressiv middel

På trods af at få studier er blevet udført på mennesker, har mange forskningsprøver vist, at gurkemeje er særligt effektivt for at korrigere depression i laboratoriedyr. For at undersøge dette publicerede avisen Phytotherapy Research resultatet af et fantastisk innovativt studie i det forløbne år. Studiet tog 60 frivillige som var diagnosticeret med svær depression (MDD), såsom manisk depression (bipolær lidelse), og delte gruppen for at bestemme, hvordan patienter behandlet med curcumin klarede sig sammenlignet med fluoxetin (Prozac) samt en kombination af de to.

Det blev ikke bare fundet, at alle patienter tolererede curcumin vel, men de opdagede at curcumin var lige så effektivt som Prozac ved håndtering af depression. Forfatterne mente, at studiet giver det første kliniske bevis for, at curcumin kan anvendes som en effektiv og sikker behandling hos patienter med mild depression.

4. Antiinflammatorisk middel

Formodentligt er det mest kraftfulde aspekt af curcumin dets evne til at kontrollere inflammation. Avisen Oncogene publicerede resultatet af et studie, som undersøgte flere antiinflammatoriske forbindelser, og fandt, at aspirin og ibuprofen er mindst effektive, mens curcumin er blandt de mest effektive antiinflammatoriske forbindelser i verden. Denne nyhed burde have nået hver husholdning i verden efter at studiet blev gennemført, eftersom inflammation sætter mennesker i risiko for næsten hver sygdomsproces, som er kendt for mennesker.

Sygdomme i dag som kræft, ulcerativ colitis, artritis, højt kolesterol og kronisk smerte kan være et resultat af inflammation. De antiinflammatoriske effekter af curcumin er også blevet studeret som en mulig behandling for Alzheimers sygdom. På dette tidspunkt er bevis for gurkemejens effekter på Alzheimers patienter utilstrækkelig; det er ikke sikkert, at gurkemeje kan forebygge eller behandle sygdommen. Men yderligere forskning kan lede til udvikling af fremtidige behandlinger.

5. Huden elsker gurkemeje

De antiinflammatoriske og antioxidante egenskaber hos gurkemeje har vist sig effektive ved behandling af negative hudforhold. Gurkemejens fordele for huden inkluderer hurtige sårheling; beroliger porerne for at mindske akne og ardannelse efter akne; og kontrollerer psoriasisflager.

Gurkemeje kan dog i visse tilfælde plette huden, og det kan forårsage en allergisk reaktion. Lav en patch test ved at påføre gurkemeje på din underarm. Vent siden 24-48 timer for at kontrollere eventuelle reaktioner, inden du påfører gurkemeje i ansigtet.

6. Gigtkontrol

Eftersom curcumin er kendt for sine kraftfulde antiinflammatoriske og smertereducerende egenskaber, blev et studie på 45 patienter med reumatoid gigt gennemført for at sammenligne fordelene ved curcumin i gurkemeje med diclofenacnatrium, hvilket indebærer at mennesker risikerer at udvikle lækkende tarm og hjertesygdomme. Studiet delte disse frivillige i tre grupper: kun curcuminbehandling, kun diclofanacnatrium og en kombination af de to.

Resultatet af forsøget var øjenåbnende:

Curcumin-gruppen viste den højeste procentsats af forbedring af de totale point [Disease Activity Score], og disse point var signifikant bedre end patienterne i diclofenacnatrium-gruppen. Vigtigere er, at curcuminbehandling viste sig at være sikker og ikke relateret til nogle bivirkninger. Studiet giver de første beviser på sikkerheden og overlegenheden af curcuminbehandling hos patienter med aktiv RA, og fremhæver behovet for fremtidige storskala forsøg for at validere disse fund hos patienter med RA og andre gigttilstande.

Publiceret af Phytotherapy Reserach i 2012 har resultatet af dette studie opmuntret mere menneskelig forskning for at vurdere de fantastiske effekter af curcuminrige vækster, som gurkemeje har på mennesker, som lider af forskellige typer af gigt.

7. Kræftbehandling

Af alle de forskellige anvendelsesområder, som forskere har tacklet, når det gælder curcumin og sygdomstransformation, er kræft (af forskellige slags) et af de mest grundige emner. Et antal laboratorieundersøgelser på kræftceller har vist, at curcumin har anticancerogene effekter. Det virker til at kunne dræbe kræftceller og forhindre flere i at vokse. Det har de bedste effekter på brystkræft, tarmkræft, mavekræft og hudkræftceller.

Bottom line: gurkemeje fungerer uhyrligt godt for naturligt at behandle kræft, og er særligt effektivt ved behandling af brystkræft, tarmkræft og hudkræft.

8. Diabeteshåndtering

For at sænke blodsukkeret og omvende insulinresistens er der uden tvivl ingen bedre naturlig behandling end at lægge gurkemeje til sin kost. I 2009 publicerede Biochemistry and Biophysical Research Communication et studie af Auburn University, som undersøgte hvordan tilskud med gurkemeje kan bidrage til omvendt diabetes. Studiet opdagede, at curcumin i gurkemeje bogstaveligt talt er 400 gange stærkere end Metformin (et almindeligt diabeteslægemiddel) ved aktivering af AMPK, hvilket forbedrer insulinfølsomheden, som kan hjælpe med at transformere type 2 diabetes.

Foruden at korrigere årsagerne til diabetes har curcumin også vist sig at bidrage til at transformere mange af problemerne relateret til insulinresistens og hyperglykæmi. Tag for eksempel diabetisk neuropati og retinopati. En af de mest almindelige komplikationer hos diabetes er skadede blodkar, hvilket forårsager blindhed. Et studie fandt, at tilskud med curcumin kan forsinke denne frygtelige komplikation af diabetes på grund af dets antiinflammatoriske og antioxidante egenskaber.

9. Fedme

Et studie publiceret i avisen Biofactors viste, at curcumin kan bidrage til at fremme vægtmindskning. Forskerne fandt, at de antiinflammatoriske egenskaber i curcumin var effektive for at undertrykke de inflammatoriske processer hos fedme, hvilket derfor bidrog til at mindske fedme og dets negative sundhedseffekter.

Bivirkninger

Hvad er bivirkningerne af gurkemeje? Visse mennesker har rapporteret allergiske reaktioner over for gurkemeje, specielt efter hudeksponering. Normalt opleves dette som et mildt kløende udslag. Desuden har høje doser af gurkemeje observeret at forårsage:

  • Kvalme
  • Diarre
  • Øget risiko for blødning
  • Hyperaktive sammentrækninger af galdeblæren
  • Hypotension (sænket blodtryk)
  • Livmoder sammentrækninger hos gravide kvinder
  • Øget menstruationsstrøm

Mennesker, som tager visse mediciner, bør også være forsigtige, når de anvender gurkemeje i maden eller komplimenterer den. Gurkemeje kan ødelægge antikoagulenter som aspirin, klopidogrel og warfarin. Det kan også påvirke mediciner som non-steroide, antiinflammatoriske lægemidler. Med det sagt er det vigtigt at altid følge relevante anvisninger, hvis du eksempelvis køber kosttilskud med gurkemeje i form af tabletter, kapsler eller pulver. Hvis du er i den position, hvor du måske har receptpligtigt lægemiddel, er det en god ide at inkludere rigelige mængder fersk økologisk gurkemeje i dine kostvaner, eftersom det vil bidrage til at mindske de negative effekter af lægemidlet. Et studie publiceret i avisen for apotek og farmakologi beskriver, hvordan kombinationen af curcumin med prednisolon (et steroid) effektivt mindsker bivirkningerne af denne farlige medicinering.

Kosttilskud og dosering

Så hvordan kan man købe dette vidunderlige middel? Der findes flere typer af kosttilskud med gurkemeje. Mest normalt er, at man får dem i tablet- eller kapselform, men man kan også købe gurkemeje i pulverform. Udover at lægge gurkemeje til din kost kan du også overveje at tage det eller curcumin i nogen af disse kosttilskud.

Ifølge et studie publiceret i Planta Medica forbedres absorberingen af gurkemeje gennem hele kroppen, hvis man tager et gurkemejetilskud kombineret med sort peber, som indeholder piperin. De tilsatte 20 mg piperin til 2.000 mg gurkemeje. Dette øgede biotilgængeligheden af gurkemeje med hele 154 procent!

Når det kommer til doseringen, kan man behøve 500-10.000 tørret pulver. Dette kan ses som retningslinjer for en terapeutisk dosis.

  • Rå rod: 1,5-3 gram / dag
  • Gurkemejepulver: 1-3 gram / dag
  • Kurkumin (standardiseret pulver): 400-600 mg, 3 gange / dag
  • Flydende ekstrakt (1:1): 30-90 dråber / dag
  • Tinktur (1:2): 15-30 dråber 4 gange / dag
Sidst redigeret: 2019-10-29 08:25:46

Ge din syn på Gurkemeje
Comments

No one has commented on this page yet.