Glutamin

Glutamin er en vigtig bestanddel af proteinernes opbygning, og er et stof, som delvist produceres i vores egne kroppe, men også kan indtages via kosten. Det er et af kroppens vigtigste stoffer, da det er ansvarligt for et højt antal processer, inklusive nyrernes funktion, tarmfloraen, blodets og nervernes balance og proteinernes opbygning. Uden glutamin kan cellerne ikke få tilstrækkeligt med næring til at dele og udvikle sig, og derfor spiller stoffet en stor rolle, når det kommer til reparation af skader og restituering efter træning eller sygdomme, men også for alle former af tilvækst.

Alle proteiner består af 20 aminosyrer, som hver og en har en eller flere vigtige opgaver at udføre, og hvis de alle er en skoleklasse, så er glutamin den sporty pige eller fyren, som altid var bedst til gymnastik, var med i en sportsklub i fritiden, og som i princippet aldrig havde noget fravær.

Hvor findes Glutamin naturligt?

En af de specielle egenskaber, som glutamin har, er, at stoffet både kan produceres af kroppen selv, samtidig med at man kan konsumere det i form af forskellige madvarer. De bedste produkter er dem, der har højt indhold af protein, for eksempel æg, mejeriprodukter, kylling, rejer og kød, men der findes også glutamin i vegetabilske kilder som nødder, bønner, rødkål, kål og radiser. Mange proteindrikke indeholder også ekstra meget af aminosyren.

Hvem behøver Glutamin?

Glutamin er en af kroppens vigtigste aminosyrer, og derfor behøves den af alle mennesker. Som kosttilskud er produktet særligt populært blandt dem, som træner meget, da glutamin fremmer musklernes vedligeholdelse og vækst, og det er også et stof, som fremmer den almene udholdenhed og kondition.

En anden gruppe, som kan drage stor fordel af glutamin, er personer, som af forskellige årsager har ændret på sine kostvaner eller diæt. Forandringer i madvanerne kan gøre, at man i perioder får mangel på visser stoffer, og iblandt er det mennesker, som lever meget hektiske liv, der ikke når at prioritere en velbalanceret kost. Ved at tage glutamin garanterer man, at cellerne får præcis så meget næring, som de behøver, og et ekstra indtag af dette giver et godt og kvalitativt liv. Man skal jo klare det!

Hvorfor Glutamin ved styrketræning?

For at forstå, hvordan glutamin kan være ekstra fordelagtig for mennesker, som styrketræner, er man nødt til at have et klart billede af, hvordan muskler opbygges. Hvis man for eksempel løfter noget rigtig tungt, eller udfører en vis øvelse mange gange, så opstår der små brud i musklernes fibre og væv. Når man derefter hviler, får kroppen en chance for at reparere disse minimale skader, og gør det ved hjælp af proteiner, som glutamin er en bestanddel af, så man bedre kan klare det næste pas. Det er en ren overlevelsesfunktion, som går langt tilbage til vores liv som hulemænd, da øget styrke var en nødvendighed for at klare sig i den barske verden.

Hvis man har bestemt sig for at træne, eller er inde i en ekstra intensiv træningsperiode, så sker det let, at kroppen tømmer sine næringsdepoter med resultatet, at man hele tiden føler sig træt og gyngende under eller efter træningen, eller at man foler en slags hverdagsudmattelse, hvor alt føles som et enormt projekt.

Man får heller ikke nogen resultater af træningen, da kroppen skal arbejde hårdt på den smule, den har, og dermed ikke fokuserer på nogen som helst form for vækst, men snarere forsøger at bibeholde organernes normale funktioner. Det er præcis derfor, træningseksperter altid betoner vigtigheden af hvilke, da det er i denne periode, de virkelige resultater sker, og ikke under passet i sig selv.

Kan man overdosere?

Eftersom vores kroppe består af så store mængder af glutamin, er det ekstremt svært at overdosere, og derfor anses det at være sikkert at konsumere som kosttilskud. Den eneste egentlige undtagelse er individer, som lider af nedsat leverfunktion, og man har også bemærket, at mennesker, som længe har taget høje doser af glutamin, og siden er sluttet, bliver mere modtagelige for infektioner. Præcis som at det altid er en god ide gradvist at øge et indtag, bør man derfor også langsomt mindske det.

En mindre bivirkning af et alt for højt glutamin-indtag kan være, at man bliver lidt forstoppet, men det problem afhjælpes let ved, at man drikker meget vand. I yderst sjældne tilfælde er også kvalme og hovedpine blevet rapporteret, men de er alle hurtigt væk, hvis man bare mindsker indtaget.

Er der nogen, som ikke skal tage Glutamin?

Selvom der ikke findes nogle direkte bivirkninger at tale om, så kan personer, som har problemer med fordøjelsesorganer eller leveren, have nedsat evne til at optage glutamin. Det indebærer, at et tilskud ikke tilfører noget ekstra, og at det dermed ikke forhøjer kroppens niveauer af glutamin på et mærkbart niveau. Man plejer også at fraråde gravide fra at tage ekstra glutamin af den simple grund, at der ikke er forsket tilstrækkeligt om stoffet i forbindelse med graviditet.

Glutamin som kosttilskud

Alle mennesker behøver glutamin for cellernes overlevelse, vækst og udvikling, og selvom man har gode kostvaner, hænder det, at man får lidt mangel, når man arbejder eller træner meget, er stresset eller helt enkelt har for mange jern i ilden. Et tilskud med glutamin giver kroppen en velgørende dosis af det livsvigtige stof, men man bør være nøje med doseringen og altid konsultere en læge, hvis man har helbredsproblemer, eller vil begynde at tage ekstra meget af et bestemt stof. Vi har samlet en liste sammen på vores fem favoritprodukter med glutamin, men der findes også mange andre på markedet. Hvert tilskud er orienteret til specifikke livsstile og behov, og det er vigtigt for os, at du føler, at du får det produkt, som passer optimalt til dig.

 

Udgivet: 2019-04-23
Sidst redigeret: 2019-06-11 15:34:02
Bedøm denne artikel
Ratings
Ratings
Ratings
Ratings
Ratings
52 Stemmer, Gennemsnit: 4.6 / 5