Calcium

I en perfekt verden ville vi få alt det kalcium/Calcium, vi behøver, gennem de levnedsmidler vi spiser. Det kan være alt fra mejeriprodukter som mælk, yoghurt og forskellige slags ost til havregrød og sojabønner. Men vi lever desværre ikke i en perfekt verden. Forskning tyder på, at mere end hver tredje af os ikke får tilstrækkeligt af de mineraler, som er nødvendige for at bygge og opretholde stærke knogler. Får du tilstrækkeligt med kalcium eller burde du se på kalciumtabletter?

Hvad er Calcium?

For at forstå hvorfor kalcium er så vigtigt, må man først vide, hvad kalcium er, og hvordan mineralet påvirker kroppen. De færreste er klar over hvor stor en del af kroppen, som faktisk indeholder kalcium, men det har vist sig, at hele 1 kg af kroppens vægt består af netop dette stof. Læs videre og lær mere om kalcium!

Mange fordele

Den primære grund, til at mennesker har brug for kalcium gennem fødevarer eller kosttilskud, er for at holde knogler og tænder stærke og sunde. Mineralet sikrer også, at blodet kan koagulere, når det er nødvendigt, og at muskler og nerver forbliver i topform. Udover den positive indflydelse som kalcium har på kroppens indre, hjælper mineralet også med at styrke håret og huden, samtidigt sikrer det, at man beholder et jævnt og godt blodtryk.

maelk

Mælk er en god måde at absorbere kalk på

Fordelene med kalcium slutter ikke engang her. Dette mineral er nemlig kendt for at modvirke visse allergier og eventuelle infektioner, som kan opstå i kroppen, og kan også mindske risikoen for at man rammes af kræft. Også ved vægttab og diæter har kalcium vist sig at være meget effektivt. Mineralet formindsker optagelsen af næringsstoffer, og kan også øge kroppens egen fedtforbrænding. Studier viser, at et normalt indtag af kosttilskuddet gennem et år kan få en person til at tabe cirka 5 kilo uden træning.

Er calcium som kosttilskud nødvendigt?

Der er delte meninger om, hvorvidt kosttilskud har nogen effekt på kroppen, hvis man holder en sund og balanceret kost. Sandheden er, at selv om kosten er meget god, kan det være svært at få den rette mængde kalcium udelukkende gennem maden. Mineralet lagres i forskellige dele af menneskets knogler, og får man ikke tilstrækkeligt, vil kroppen efter et stykke tid begynde at hente det fra knoglerne, som i værste fald kan begynde at svækkes.

Kroppen optager vitaminer og mineraler på forskellig måde. Når det gælder kalcium skal kroppen have den rette mængde D-vitamin og C-vitamin, på samme tid skal der være mavesyre tilgængeligt. D-vitamin og kalcium går nemlig hånd i hånd, så når man tager kosttilskud med kalcium, kan det være en god ide også at fylde D-vitamin på. I Skandinavien er størstedelen af året vældigt mørk, og solen går ned, førend man når at blinke. Det kan derfor være nødvendigt at tilsætte D-vitamin i løbet af disse måneder og til meget små barn året rundt.

Kan man få tilstrækkeligt gennem kosten?

parmesan

Ost og hytteost indeholder meget kalcium

Ganske vist er det fuldkommen muligt at få den rette mængde kalcium via kosten. For at gøre det er det dog nødvendigt at indtage ca. 1 liter mejeriprodukter om dagen, hvilket ikke er noget for alle. Hvis man ikke bryder sig om mejeriprodukter, bliver det betydeligt sværere, og i disse tilfælde kan et kosttilskud være meget nødvendigt.

Mejeriprodukter behøver ikke nødvendigvis betyde, at du skal drikke en liter mælk om dagen, selv om mælk er en relativt god kilde til kalcium. Produkter som fløde, ost og hytteost indeholder meget kalcium, men også yoghurt, kvark og andre surmælksprodukter. Elsker man ost som parmesan, er det en guldgrube til kalcium. 100 gram af osten indeholder nemlig så meget som 1380 mg kalcium, så fortsæt med at nyde dette velsmagende produkt!

Trods det at 40% af kroppens indtag af kalcium netop kommer fra mejeriprodukter, kan mineralet også findes i andre slags levnedsmidler. Hvis det er svært at dække sit kalciumbehov gennem mejeriprodukter, og man ikke vil bruge kosttilskud, kan man med fordel benytte sig af linser, bønner, fisk eller skaldyr af forskellig slags.

Sådan får din teenager nok calcium hver dag

Hvor køber man kosttilskud med calcium?

kalktabletter

Kalktabletter er et almindeligt diættilskud

Det er ganske nemt at finde kosttilskud med kalcium. Kosttilskuddet kan du simpelthen købe på dit nærmeste apotek eller helseforretning, også mange almindelige fødevarebutikker sælger kosttilskuddet.

I den seneste tid er det dog blevet betydeligt mere almindeligt, at man bruger internettet og de onlinebutikker, som findes der. Fordelen ved at handle online er at du har adgang til et meget stort udbud af forskellige produkter og mærker, samtidigt med at du har mulighed for at sammenligne priserne.

En læge skriver sjældent en særlig recept på kalcium som kosttilskud. Hvis du har besøgt en læge og fået kosttilskuddet anbefalet, har du sandsynligvis også fået information om, at du finder kalcium på dit nærmeste apotek. Hvis du ikke har fået et særligt mærke anbefalet, kan du spørge det professionelle og kyndige personale, så hjælper de dig med at vælge rigtigt. Hvor meget kalcium, man har brug for, varierer nemlig fra person til person og afhænger af alder, men mere om det nedenfor.

Overdosering

Som med alt andet er det fuldt ud muligt at overdosere kalcium. Både for lidt og for meget kalcium kan have virkelig kedelige virkninger på kroppen, og kan i nogle tilfælde føre til hjerte-kar-sygdomme. En anden almindelig bivirkning er, at der opstår forkalkninger i kropsvævet, men for at det kan ske, kræves der et meget stort indtag af kalcium hver dag gennem længere tid.

De fleste tilfælde af kalciumoverdosis kommer fra den mad, vi spiser. Det er meget sjældent kosttilskuddet, som er skurken bag, og derfor er det vigtigt at kende det anbefalede daglige indtag (læs mere om dette nedenfor) for hvert menneske og aldersgruppe.

Som nævnt ovenfor skal kalcium kombineres med D-vitamin for at få den rette virkning på knogler og krop, der skal derfor være store mængder af begge disse stoffer, før de kan forårsage sygdomme eller problemer. D-vitaminet er nødvendigt, for at Kalciummet kan "aktiveres", men hvis man tager store mængder, mens man overdoserer med kalcium, kan D-vitamin gøre, at kalciummet i stedet når nyrerne, og der kan opstå problemer med nyresten.

For at forhindre at det sker, findes der andre vitaminer og kosttilskud, som er nyttige, nemlig B6-vitamin og magnesium. Naturligvis skal disse kosttilskud heller ikke overdoseres, lige som det gælder for alt andet. Store mængder af en hvilken som helst fødevare, mineral eller vitamin er aldrig godt.

En overdosering kan gå ubemærket hen, men der kommer normalt en eller flere symptomer. Symptomer som træthed, forvirring og vejrtrækningsproblemer er meget almindelige, men det kan desværre gå så vidt, at personen havner i en psykose eller koma. Er du bekymret for, om dit kalciumindtag er for lavt eller for højt, bør du opsøge lægen for anbefalinger og rådgivning.

Nogle forskere mener, at calciumtilskud kan påvirke dit hjerte negativt

Hvor meget calcium har kroppen brug for?

Hvor meget kalcium, et menneske har brug for, varierer kraftigt, og beror først og fremmest på situation og alder. Et mindre barn behøver naturligvis ikke lige så meget som en voksen, og kvinder behøver generelt ikke få lige så meget som mænd.

Når man taler om forskellige mineraler og vitaminer, nævnes den anbefalede daglige tilførsel med forkortelsen ADT. Disse bogstaver er også noget, som du kan se på fødevareemballager eller på pakken med de kosttilskud, som du køber. ADT er en procentsats som viser hvor meget af det daglige indtag, som produktet indeholder, og det er meget godt at kende til, hvis man har behov for, eller overvejer at begynde på at tage kosttilskud.

  • Spædbørn: Et barn fra 6 måneder til 11 måneder behøver ikke mere end cirka 540 mg kalcium om dagen. Det får barnet sædvanligvis fra moderens mælk eller fra babymos og modermælkserstatning. I de senere måneder er barnet sandsynligvis begyndt at få små smagsprøver af mad, og også her findes der meget kalcium at hente. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at små børn ikke bør spise bælgplanter, så brug mild ost, yoghurt eller surmælksprodukter, som de fleste børn kan lide.
  • Børn 1-5 år og 6-9 år: For de lidt større børn kræves naturligvis en større mængde kalcium, men forskellen fra det anbefalede daglige indtag for spædbørn er ikke stor. Børn i alderen 1-5 behøver cirka 600 mg kalcium per dag, mens større børn i alderen 6-9 bør have et dagligt indtag på 700 mg. De allerfleste børn får en god mængde kalcium fra børnehaveklasse og skole, f.eks. ved at der er mælk til frokosten, ost på knækbrød eller yoghurt til mellemmåltid. Hvis barnet har en medicinsk tilstand, der kræver ekstra indtagelse af kalcium, bør man dog altid rådføre sig med en læge, om hvad man bør gøre, og ikke eksperimentere selv. Det kan i visse tilfælde føre til et overskud af kalcium i stedet, som igen kan forårsage, at kropsvævet forkalker. Dette gælder naturligvis ikke kun for børn, det er mindst lige så vigtigt for voksne.
  • Børn og unge voksne 10-20 år: I denne alder sker der stadig meget med kroppen, og børn i alderen 10-15 vokser stadig meget hurtigt. Kroppen behøver at få tilstrækkeligt med kalcium, til at knoglerne holdes sunde og kan vokse som de skal. Den anbefalede daglige mængde af kalcium ligger på 900 mg om dagen for børn og unge mellem 10 og 20 år.
  • Voksne 20-75: Når man kommer op over 20 år, sker der ikke længere særligt meget i kroppen, i det mindste ikke når det kommer til vores vækst. For mennesker, både kvinder og mænd, i alderen 20-75 kan man beholde et indtag på cirka 800 mg om dagen. Selv om man er færdig med at vokse, er det mindst lige så vigtigt, at kroppen stadig får de mineraler, den skal have, gerne sammen med et dagligt indtag af D-vitamin.
  • Gravide og ammende: For langt de fleste er det indlysende, at en gravid kvinde har større behov for tilskud af nogle stoffer, end andre har. Barnet skal kunne vokse naturligt i maven, uden at kvinden kommer bagud med det, hendes egen krop behøver. Det samme gælder naturligvis ved amning. I brystmælken findes livsvigtige vitaminer, fedtstoffer og mineraler, som barnet har brug for, og fordi kvindens krop både skal klare dette og holde sig selv sund, er der et anbefalede daglige indtag på 900 mg om dagen. Under graviditeten og ved amning er der mange kvinder, som føler sig mere trætte end normalt. Kroppen har skullet bære et barn i en lang periode, desuden er det almindeligt, at kvinden har svært ved at sove, hvilket igen kan føre til mangel på appetit. Størstedelen af alle gravide og ammende kvinder anbefales at tage et kosttilskud. I dag kan man benytte sig af, at der findes mange gode tabletter, hvor man har sat de mest nødvendige vitaminer og mineraler sammen, så de passer til gravide og ammende.

Udregn dit daglige indtag

regnemaskine

Hvis du spiser en afbalanceret diæt, behøver du normalt ikke kosttilskud

Som de fleste er klar over, er Internettet godt til mange forskellige ting. Her kan man købe sine kosttilskud, købe tøj og elektronik eller gennemføre forskellige tests og kurser. Selvfølgelig er der et væld af spændende steder og vigtige informationssider, og det er dem, du bør bruge, når du vil finde frem til dit omtrentlige kalciumindtag.

Ved hjælp af en regnemaskine kan du få en omtrentlig beregning af, hvor meget kalcium du får. Denne kalciumudregner kan findes på mange hjemmesider, og du kan finde dem gennem en søgemaskine. Du skal oplyse, hvilket køn du har, hvilken aldersgruppe du tilhører og din generelle sundhedstilstand. Derefter skal du oplyse, hvor meget du spiser om dagen af forskellige fødevaregrupper, f.eks. hvor mange deciliter mælk og hvor mange skiver ost, der havner i din mave. Nu kan du få maskinen til at regne dit omtrentlige kalciumindtag ud.

Det er naturligvis ikke en 100% præcis værdi, og ikke noget der står ristet i sten. Prøv at læse på produkterne, hvor meget kalcium de indeholder, og udregn, hvordan din dag kommer til at se ud. For mange kan det føles som et overvældende projekt, som man hverken har tid tid eller orker, men indenfor et kort stykke tid kommer du til at have styr på de allerfleste af de madvarer, som du kan lide og ofte spiser, og det bliver lettere at holde styr på indtaget for hver dag, der går.

 

Sidst redigeret: 2019-11-13 14:30:45