Selen hjælper kroppen med at holde sig frisk

Selen er et ekstremt vigtigt mineral for menneskekroppen, eftersom det øger immunforsvaret, øger antioxidantaktiviteten, som hjælper til med at mindske inflammation og frie radikaler, samt spiller en nøglerolle i at opretholde et sundt stofskifte. Selen er vigtig for succesfuld fertilitet og reproduktion hos både mænd og kvinder, og mindsker også risikoen for kræft og sygdomme i skjoldbruskkirtlen. 

Det er dog ikke alt, selen hjælper med. Har man svært ved at få tilstrækkeligt med selen i sig gennem kosten, kan man altid bestille selentabletter. Disse findes i flere forskellige butikker, og vi har testet nogle af de bedste produkter nedenfor og rangeret dem efter værdi for pengene, kvalitet og optagelse.

Mængder af fordele

Selen er en vigtig antioxidant, som fremmer hårvæksten, huden, og samtidigt beskytter kroppen fra frie radikaler. Selen, som iblandt kan være svært at få tilstrækkeligt af via den normale kost, skal derfor gerne tages som et kosttilskud. Foruden at være en skønhedshjælp for folk, som vil have smukkere hud, pæne negle og tykt hår, har selen også den egenskab at bidrage til et forbedret immunforsvar. Men hovedsageligt tages selen som et skønhedstrick for os, som vil se lidt bedre ud. Selen behøves dog indirekte til alle processer, som sker i kroppen, og derfor er det livsnødvendigt, at vi får den daglige dosis i os. 

Historie og opdagelsen af selen

Selen blev opdaget af den svenske kemiker, Berzelius 1818, og tyve år senere opdagede man, hvor vigtig selen er, da det påvirker vævet positivt, og også forebygger kræfttumorer. Selen er meget vigtigt for levende væv, og i 60’erne fandt man endda ud af, at selen havde betydning for hjertet. De senere år har man set, at indtaget bør være højere, og siden 2010 har man ifølge National Food Administration, øget den anbefalede dosis.

Men hvad er det for noget?

Selen ligner meget svovl, både i fysiske og kemiske egenskaber. Emnet findes i alle celler, men især i organer som bugspytkirtlen, lever og nyrer. Cirka halvdelen af alt kroppens selenindhold findes i leveren. Det totale indhold af selen hos et voksent menneske er cirka 1mg. Det eksisterer også i alle væv undtagen i fedtvævet. Kroppen kan formalt optage selen meget let og hurtigt, men i Norden har vi et ekstra stort behov for selen, eftersom vores jord er så selenfattig i forhold til mange andre dele af verden.

Selen er hovedsageligt en antioxidant, og dets hovedformål er at beskytte kroppen fra oxidationsreaktioner og forhindre aldring og for tidlig ødelæggelse af celler. Selen nedbryder hydrogenperoxid og fedtsyreperoxider. Gennem dette forhindrer selen fremkomsten af frie radikaler. Selen styrker kroppens væv ved at bidrage til en forbedret elasticitet, samtidig med at det stimulerer antistofsproduktionen i immunforsvaret. De seneste år har man også gjort endnu en større opdagelse, som involverer selen. Nemlig at det beskytter mod kviksølvsforgiftning og arsenikforgiftning. Selen hjælper også mod cadmiumforgiftning, som kan forårsage højt blodtryk, og det har også stor betydning, når det gælder at producere prostaglandiner, en hormonlignende substans, som regulerer blodtrykket.

I øvrigt er selen god i kroppen på grund af flere faktorer - Læs om dem nedenfor:

  • Selen styrker hjertet og musklernes funktion. Det fremmer også enzymers aktivitet.
  • Emnet forstærker også effekten af E-vitamin, og fornyer C-vitamin.
  • Det har en genoprettende virkning på leveren, som ellers er meget følsom for forgiftninger og farlige emner, som ofte findes i medicin eller andre emner, som man kan få i sig.
  • Selen modvirker kromosomproblemer og andre mutationer.
  • Det forebygger mange sygdomme og lidelser såsom stress, kræft, blodpropper, hjerte-kar-sygdomme samt tidlig aldring.
  • Immunforsvaret har god nytte af selen, som hjælper til at øge dets beskyttende virkning med op imod 20 gange mere end normalt.
  • Selen modvirker fosterskader, og bidrager til en normal udvikling af fostret under graviditeten.
  • Regulerer funktionen på skjoldbruskkirtlen, og virker også anti-inflammatorisk.

Selenmangel

I norden har vi halvt så meget selen i blodet, som man eksempelvis har i USA. Dette grunder blandt andet i vores selenfattige jord, som kan give selenmangel, hvilket gør, at mange køber selen i kosttilskud for at få det dagligt anbefalede indtag i sig. Mangel på selen kan give øget risiko for kræft, tungmetalforgiftning, hjertesygdomme, stær, barnløshed, hovedpine og dårlig hud. Mangel hos unge kan i stedet give ophav til Downs syndrom og rygere, alkoholikere, vegetarer og skizofrene mennesker har større risiko for at udvikle selenmangel, samtidig med at selenmangel kan give opgav til disse sygdomme på længere sigt.

Selen til ældre

Ældre par

Ældre rådes normalt til at få ekstra selen

Især til ældre mennesker anbefaler man at indtage et ekstra tilskud af selen. Dette da ældre personer har en tendens til både at udvikle dårlig hud, men også fordi de lettere kan påvirkes af depressioner og dårlig appetit. I en verden hvor gamle iblandt glemmes, og ikke får den pleje eller opmærksomhed, de behøver, kan dårlig kost eller defekt indtag af visse emner være endnu mere ødelæggende end for yngre mennesker. Gamle får iblandt ikke engang den næringsrige mad, de behøver, og for at kompensere for dette kræves ikke sjældent kosttilskud. Præcis selen er godt at give til ældre mennesker, dels for at modvirke sygdomme, men også for at bibeholde en vis glans i huden, hår og negle samt andet væv, som bliver værre med årene. Selen har også en tendens til at styrke det mentale fokus, hvilket er meget vigtigt for ældre mennesker, som ofte glemmer ting, eller har evnen til at blive distraherede.

En ånden grund til at give ældre mennesker selen er, at man før i tiden gerne ødelagde tænderne med amalgam, når man lavede huller, hvilket kan forårsage forgiftning i dag. Mennesker med meget amalgam bør helst gå til tandlægen og få det taget væk, men hvis man ikke har råd, eller ikke orker at gøre det, kan man spise meget selen for at modvirke forgiftninger i kroppen.

Hvordan kan man få tilstrækkeligt i sig?

Selen findes i føden, som vi får i os, men iblandt kan de råvarer, som selen findes mest i, blive overskygget, når man går og handler. Du finder selen i mad som nyre, smør, paranødder, fuldkornshvede, lever og griselever, mælk, ris, fisk, æg og til manges glæde; i øl. Også kaviar på tube og andre skaldyr som rejer og muslinger indeholder ganske høje mængder af selen. Undgå at stege maden hårdt eller koge den for længe, hvis råvarerne har selen i sig. Da forsvinder selen eller mindskes markant. Dette gælder også mange andre vitaminer og mineraler, som forsvinder i færdigmad, alt for hårdt kogt mad, eller når man steger den for længe.

Meget af selenmængden i maden har betydning for, hvor meget selen der findes i markerne, og i den svenske jord, hvor korn og afgrøder dyrkes, findes der desværre meget lave niveauer. Dog afhænger det også meget af, hvordan maden eller råvarerne bearbejdes og raffineres, inden de sælges ude i butikkerne. Mange spiser i dag hurtigmad eller færdigmad, som bare skal varmes i mikroovnen. Dette er ikke et godt alternativ, hvis man vil få sin daglige dosis af vitaminer, antioxidanter, mineraler og aminosyrer, som kræves for et godt helbred. En del har også en tendens at forjage kosttilskuddet i sig, for siden at spise dårlig og ensidig kost og behandlet mad. Dette er ikke en god ide, eftersom kosttilskud også normalt er behandlet i større eller mindre grad. Råder er således at spise hjemmelavet mad, hvis det er muligt, og udvide behovet med gode og kvalitetsmæssige kosttilskud.

Selen i planteform er bedre og mere effektivt end selen, vi får i os via husmandskosten. Det optages også bedre af kroppen. Svenskdyrkede grøntsager som broccoli og kål indeholder ikke så meget selen på grund af jorden, så hvis du kan købe grøntsager fra andre lande, er det faktisk en fordel, da de oftest har betydeligt mere selen i sig. Man vil måske begunstige de svenske bønder, og det er der intet galt i, men lige når det gælder selen fra planteriget, skal man måske tænke på at købe europæisk i stedet.

Vidste du, at danske svin får selentilskud?

Symptomer ved for meget selen

Denne antioxidant er meget vigtig for vores velbefindende og for at klare kroppens funktioner, men den tilhører også en af de antioxidanter, som kan give flest skader, hvis man får høje doser i sig. Hvis man har fået for meget selen i sig, kan man ofte kende det på ånden. Ikke sjældent afgiver det en hvidløgslignende lugt, metalsmag i munden samt en modsat effekt på negle og hår. Man får i stedet meget skøre negle og et skørt hår samt visse udslæt. Den anbefalede dosis af det daglige selenindtag beregnes til at være 79 milligram, og selenforgiftning kan man dø af, hvis man spiser mere end 500 milligram per dag. Lidt forskellige doser anbefales afhængig af, om man er mand eller kvinde, om man er gravid, ammer eller syg.

Ved selenforgiftning skal mam have haft et alt for højt dagligt indtag i flere uger, hvis man skal mærke til det. Der findes også folk, som er overfølsomme mod selen, men i normale tilfælde kan også de vænne sig til det ved langsomt at trappe doseringen op; gerne i omgange med små pauser imellem.

Et overskud af selen hæmmer også aktiviteten af visse enzymer, og forstyrrer også omsætningen af svovl. Man har også testet et overskud af selen på visse dyrearter, og har konstateret, at de kan opleve forstyrrelser i fertiliteten og fødselspositioner. De oplevede også blindhed, mavesmerter, anæmi samt knogleskørhed mm. Børn, som har selenmangel, kan også udvikle svær karies og parodontose.

Selen og interaktioner

Begge disse antioxidanter er meget synergiske, og fungerer meget godt sammen. De bidrager og styrker de anden antioxidants effekt, og skal gerne indtages sammen. Selen med jod fungerer også udmærket, men man bør være lidt ekstra forsigtig med at indtage C-vitamin sammen med selen. Dette gælder den uorganiske del af selen og ikke den organiske, som i stedet fremmer effekten. Vi vil beskrive forskellen nedenfor.

Organisk og uorganisk selen

Der findes to slags selen; det organiske og det uorganiske. Disse to former har forskellige egenskaber og fordele, og man anser, at den organiske form hurtigere lykkes med at forhøje selen i blodet, end hvad de uorganiske gør. Det organiske selen gifter sig også lettere med andre næringsstoffer. Derimod øger den antioxidante effekt i kroppen mere af det uorganiske selen, som også lettere udskilles fra kroppen, og absorberes lettere, generelt set. Det uorganiske selen kalder for natriumselenat eller natriumselenit, og tager man C-vitamin i forbindelse med disse, skal man vide, at vitamin C neutraliserer disse to stoffer. Vær derfor forsigtig med indtag af vitamin C, når du spiser disse typer af kosttilskud af selen. Dog handler det om store doser C-vitamin, for at selen ikke skal have nogen virkning. Begge former af selen forhøjer dog indholdet i blodet på samme positive måde. Det uorganiske selen kommer hovedsageligt fra planteriget, mens det øvrige findes i føden.
Hvis man har tendens til tumorer eller har haft kræft, skal man hovedsageligt vælge det organiske selen, som findes i broccoli, hvidløg og rosenkål.

Nogle ord om selen som kosttilskud

Man kan købe begge former af selen; organisk og uorganisk. Begge har sine egne fordele og egenskaber, og fremmer eller modvirker forskellige ting. Selenmetionin er et organisk selen, som findes i tabletform, og er en form af selengær, som omdannes til selencystein i kroppen, og senere nedbrydes. Methylselencystein er en anden organisk form af selen, som egner sig meget godt til kræftsyge patienter eller folk, som vil forhindre fremkomsten af kræft. Samme stoffer findes også i blandt andet hvidløg og broccoli og udover at modvirke kræft, er denne type af selen meget god for vævet, som ligger omkring kræftcellerne.

Hvis du vil indtage uorganisk selen for at modvirke tungmetalforgiftninger og samtidigt forhindre kræft, kan natriumselenat og natriumselenit være godt at købe. De optages hurtigt af kroppen, men nedbrydes og forsvinder også hurtigere. Når man er kræftpatient, tåler man generelt højere doser af selen, uanset om man taler om organisk eller uorganisk. Man kan derfor ikke overskride dagsindtager, hvis man vil til en vis grad.

Selen kan købes i helsekostbutikker, på nettet i helsekostbutikkernes e-handel eller iblandt i supermarkeder, hvor der sælges mad. Der kan findes mange forskellige prisklasser for kosttilskud af selen; det absolut billigste for kun 19 kroner, mens de dyrere kan stige til 250-300 kr. man skal dog være forsigtig med de meget billige varianter af alle kosttilskud, da producenterne ofte bearbejder stoffet og kapslerne, så det ikke gør noget som helst nytte i kroppen. En del kosttilskud kommer ofte også i form af multivitamin eller en blanding af flere ingredienser, en såkaldt cocktail.

Dette er iblandt helt ok, men præcis som aminosyrer kan det være bedst at indtage en dosis selen i tabletform, som faktisk ikke indeholder noget andet end selen foruden muligvis E-vitamin, som er en fortræffelig partner til selen. Man har nemlig konstateret, at for mange stoffer samtidigt kun giver et saligt rod i kroppen, og det ene stof sker på bekostning af det andet. Derfor anbefaler man at spise de fleste kosttilskud hver for sig, hvis intet andet er angivet.

 

Sidst redigeret: 2019-11-13 14:36:17