Vandrestave

Indholdsfortegnelse

Vandrestave er stave, der bruges til at transformere almindelig gang til effektiv træning. Aktiviteten kaldes helt enkelt for stavgang, eller Nordic Walking, som det hedder på engelsk. Vandrestave kaldes somme tider også gangstave eller træningsstave.

Der findes også bjergvandringsstave, hvis funktion er at gøre det lettere for dig at bære læs, reducere belastningen på knæene og håndtere ujævnheder og udfordringer i terrænet.

Fordelene ved vandrestave

Nordic Walking er en af de enkleste måder at komme i form lidt hurtigere. Det eneste du har brug for er vandrestave og et par behagelige sko. Her er de vigtigste fordele:

  • Simpelt: Det er nemt at begynde at øve stavgang. Alle, uanset alder, kan lære stavgang. Bare husk på, at du stadig nødt til at fokusere på teknikken i begyndelsen, så du ikke træner forkert.
  • Billigt: Et par vandrestave behøver ikke at koste mere end nogle hundrede kroner. Hvis du er parat til at lægge 400 kroner eller mere, kan du få rigtig flotte ergonomiske vandrestave. Alle har råd til stavgang!
  • Træner hele kroppen: Med stavgang træner du 90 procent af kroppens muskler på én gang. Når du bruger vandrestave involveres overkroppen meget mere end ved en normal gåtur. Du træner blandt andet biceps, triceps, kerne og skuldre på en måde, som du ikke ellers gør under en almindelig gåtur. Er det ikke en smule fascinerende, at en gåtur kan blive sådan en effektiv træning?
  • Videnskabeligt bevist: Der er flere videnskabelige undersøgelser, der viser, at stavgang øger styrken af overkroppen, forbedrer fitness og bidrager til øget fleksibilitet i sammenligning med almindelige gåture.
  • God træning for ældre: Det er vigtigt at træne hele livet. For de ældre er det især vigtigt at fortsætte, men det er desværre svært for mange at træne. Øvelserne kan virke for svære eller miljøet for rodet. Vandrestave er derfor et perfekt træningsredskab for de, der er lidt ældre, der ønsker at finde en enkel og hyggelig måde at træne på.
  • Skånsomt: Led og knæ belastes langt mindre af stavgang i forhold til løb eller jogging.
  • En god støtte: Hvis du køber vandrestave til skov- eller bjergvandring, er deres vigtigste funktion at give dig støtte. De aflaster knæ, lænd, hofter, lægmuskler og ankler. De hjælper dig også ved både op- og nedadgående bakkeskråninger.

Brug af vandrestave på tur

Typer af vandrestave

Der er flere forskellige typer af vandrestave. De mest almindelige kategorier er vandrestave med eller uden justerbar længde, men der findes fx også bjergvandringsstave:

  • Vandrestave med fast længde: Denne type af vandrestav har en bestemt længe, der ikke kan justeres. Fordelen ved vandrestave med fast længde er, at de er lette. Tommelfingerreglen er, at du skal vælge en stavlængde, der svarer til 70 procent af din kropshøjde. Alternativt skal de nå op til albuerne.
  • Vandrestave med teleskopfunktion: Hvis I er flere i husstanden om at bruge de samme vandrestave, er det praktisk, at de har teleskopfunktion. Derefter kan du nemt justere længden af stavene. En anden fordel ved teleskopstave er, at du nemt kan fastspænde dem til din rygsæk, hvis du har en. Ulempen er, at denne type stav er en smule tungere end dem med fast længde.
  • Bjergvandrestave: En bjergvandrestav har en anden funktion end de stænger, der anvendes til stavgang eller Nordic Walking. Målet med bjergvandrestaven er at støtte og fordele vægten mere jævnt, ikke at træne overkroppen. Bjergvandrestave skal kunne justeres, så du kan indstille den ønskede længde i henhold til terrænet. For eksempel er det godt at kunne folde længden ud, hvis du har brug for at vade.

Værd at overveje ved køb af vandrestave

mand med vandringsstave

Der er meget at tænke på, før du vælger vandrestaver

Der er flere ting at overveje, når det kommer til at vælge vandrestave. Her er de mest almindelige  forskelle:

  • Længde: Nogle vandrestave har justerbar længde, så du kan indstille stavene for at få en højde, der passer dig. Længden varierer fra 90 til 140 cm.
  • Vægt: De fleste stave vejer mellem 170 og 300 gram pr. stav. Det påvirker din træning, hvor meget stangen vejer. Den bedste vægt afhænger af formålet med brugen af stavene. For vandrestave, som du tager med ud en time ad gangen, er vægten ikke lige så afgørende som for bjergvandrestave. På samme tid, bør almindelige vandrestave ikke være for tunge, at de skaber den forkerte type belastning.
  • Fod/spids: Når du går stavgang på asfalt eller sten, skal du have en gummihætte eller gummifod på stangen. Hvis du går på andre overflader, er det stålpigge der normalt fungerer bedst. Nogle stænger har udskiftelige spidse. Brug ikke stålpigge på asfalt eller sten, fordi du derefter let kan glide med stangen!
  • Stropper/løkke: Kontroller, om stropperne er justerbare. Nogle stave har en funktion, der gør, at remmen åbnes i tilfælde af fald.
  • Affjedring: Der er stave, der har indbygget affjedring eller stødabsorbering. Det kan være nyttigt, hvis du ofte vandrer på hårde overflader. Det er ofte muligt at slå affjedringen fra, hvis det er nødvendigt. Affjedringen har også den funktion at give modstand. Skub stangen ned i jorden, så overkroppen kommer til at arbejde, og du får mere ud af træningen. Der findes modstande fra 4 til 10 kg.
  • Håndtag: Der er håndtag i plastik, kork og kulfiber. Prøv gerne forskellige varianter for at se, hvad du føler er det bedste!

FAQ - Ofte stillede spørgsmål om vandrestave

Hvad er vanderstave gode for?

Vandrestave er gode til i højere grad at træne overkroppen, når du går. Ved at bruge vandrestave styrker du overkroppens muskulatur betydeligt i forhold til, hvis du går uden vandrestave. Derudover øges pulsen, hvilket gør træningen mere effektiv.

Kan jeg bruge skistave som vandrestave?

Nej. Skistave er uegnede til stavgang og vandring. De er for lange, stive og tunge. Desuden har de en spids, der er slet ikke egnet til asfalt og andre hårde overflader. Håndremmen er heller ikke egnet til stavgang, og ergonomien i håndtaget er ikke tilpasset denne type træning.

Hvor lange stave skal man have?

Vandrestave skal være 70 procent af din højde eller nå op til albuen.

Hvordan bruger man vandrestave?

Teknikken er vigtig, når du bruger vandrestave. Du bør holde en såkaldt "stolt" kropsholdning, når du træner med vandrestave. Samtidig bør skuldrene sænkes. Stavene skal hælde bagud, og du bør ikke sætte dem i jorden for langt foran dig. Tryk ned, efter du har stukket dem i jorden.

Hvordan indstiller man vandrestave?

Hvis du køber en teleskopisk vandrestav, kan du indstille længden af den. Tommelfingerreglen er, at stangen skal være 70 procent af din højde. I begyndelsen kan du prøve at indstille den 5 - 10 cm kortere, så du lettere kan træne med den rette teknik.

Hvad koster vandrestave?

De billigste vandrestave koster under 150 kr. Disse er almindeligvis ret basale uden affjedring eller lignende. Hvis du i stedet smider et par hundrede kroner ekstra, er der normalt affjedring, og man kan som regel indstille længden på stavene. Vi anbefaler at du køber nogle vandrestave, som du vil være tilfreds med fra begyndelsen af, i stedet for at være karrig med de sidste hundredelapper.

Sidst redigeret: 2020-01-17 11:58:39

Bedøm denne artikel
Ratings
Ratings
Ratings
Ratings
Ratings
0 Stemmer, Gennemsnit: 0 / 5